متفرقه

معرفی پیشرانه روتاری آوادی با حجم 0.25 لیتر و قدرت 16 اسب بخار

شرکت آوادی از پیشرانه روتاری و جمع‌وجور خود با حجم ۲۵۰ سی‌سی و قدرت ۱۶ اسب بخار رونمایی کرد.


پیشرانه‌های درون‌سوز احتمالاً تا سال‌های زیادی همراه ما خواهند بود. خودروسازانی همچون تویوتا سرمایه‌گذاری زیادی برای بهبود پیشرانه‌های بنزینی انجام داده‌اند درحالی‌که شرکتی همچون آوادی با معرفی پیشرانه‌ای کاملاً بازنگری شده به دنبال آینده‌ای پایدارتر و پاک‌تر است. پروتوتایپ پیشرانه جدید آوادی یک نیروگاه روتاری است که به جای طراحی سنتی این پیشرانه‌ها از پیستونی چرخشی استفاده می‌کند. این پیشرانه ۰.۲۵ لیتری چهار زمانه به دو شاتون مستقل تجهیز شده است. این شاتون ها به یک پیستون چرخشی وصل هستند و به‌صورت قیچی مانند کار می‌کنند تا عمل چرخش قطعات به خوبی صورت گیرد. نتیجه چنین طرحی تولید پیشرانه‌ای سبک‌تر و قوی‌تر است که میزان قطعات متحرک بکار رفته در آن کمتر از نصف قطعات یک پیشرانه روتاری مرسوم است.

آوادی معتقد است پیشرانه موردبحث با طراحی نوین خود می‌تواند کاربری‌های مختلف از جمله خودروهای سواری داشته باشد هرچند انتظار نمی‌رود قدرت قابل‌توجهی را به تنهایی تولید نماید. این شرکت گفته حجم پیشرانه روتاری یاد شده می‌تواند تغییر کند و درعین‌حال یک ژنراتور فابریک برای خودروهای برقی باشد. طول/عرض/ارتفاع پیشرانه روتاری آوادی به ترتیب برابر با ۳۰۵/۲۰۳/۲۵۴ میلی‌متر است و وزنش به ۱۰.۷ کیلوگرم می‌رسد. قدرت و گشتاور نیروگاه کوچک آوادی هم ۱۵.۸ اسب بخار و ۳۰ نیوتون متر اعلام شده است. شاید این پیشرانه توان کافی برای شارژ مجدد باتری را نداشته باشد اما این تازه آغاز راه است.

با کاهش رشد فروش خودروهای برقی، خودروسازان در حال عرضه محصولات هیبریدی جدیدی هستند که از ژنراتورهای فابریک استفاده می‌کنند. از جمله این خودروها می‌توان به مزدا MX-30 و رم ۱۵۰۰ رم چارجر جدید اشاره داشت. خودروی مزدا به پیشرانه روتاری ۰.۸۳ لیتری با ۷۴ اسب بخار قدرت برای شارژ باتری مجهز است درحالی‌که رم پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۱۷۴ اسب بخاری را در وانت هیبریدی خود نصب کرده است. پیشرانه آوادی فعلاً در فاز پروتوتایپ قرار دارد اما شرکت سازنده می‌گوید در آینده نزدیک احتمال عرضه آن به بازار را بررسی خواهد کرد. حتی اگر این پیشرانه در یک خودروی سواری نیز نصب نشود امکان به‌کارگیری آن در موتورسیکلت‌ها، ATV ها، پهپادها، چمن‌زن‌ها و… وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    رم وانت هیبریدی داره؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      یکم حجمشو زیاد کنید بفهمیم خوبه یا نه ، شاید بشه مستقیم تو خودرو به کار برد

      موافقم 13
    2. M.s.t

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ببین کیا مجله علمی میخونن

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. بهروز خمسه

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        سلام بنده مهندس مکانیک هستم و بیش از چهل سال تجربه کاری در خودرو دارم و این روتور تولید شرکت آئودی کاملا شبیه کمپرسور کولر خودرو است تکنولوژی خاصی نیست اگر علاقه دارید می‌توان آنرا طراحی کرد البته خیلی ساده تر از اون همون موتور یک سیلندر موتور سیکلت هندا ۱۲۵ هست که بجای گیر بکس وصل شده به سیستم کله گاوی دیفرانسیل خیلی پیچیده نیست منتها کسی نیست حمایت مالی بکنه اگر علاقه دارید میتونیم باهم گروه تشکیل بدیم و با سرمایه گذاری های کوچک خودمون چنین چیزهایی تولید کنیم به مکانیزم های دیگه اونو کمی حجیم‌تر و انتقال نیرو را بشکلی تغییر داد که قابلیت انتقال به چرخ خودرو یا موتورسیکلت را داشته باشه اگر ایده یا نظر دارید حتما نظر بدید اگر اسم منو سرچ کنید میتونید با من تماس بگیرید

  2. new reventon

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (451 ديدگاه)

    موتور برقی ساخت phi power ag،
    200 اسب، 28 کیلو

    1. Absurd Hero

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (308 ديدگاه)

      کاش وزن باتریش هم میگفتی

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. new reventon

        ۲۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (451 ديدگاه)

        برا 100 کیلووات ساعت
        LFP 600kg
        NMC 400 kg
        NCA 300 kg
        اگه از فیول سل PEM استفاده کنیم
        250 کیلو مجموع وزن cell stacks و 150 کیلو مجوع وزن هیدروژن و مخازن

        درد هر دو حالت بیش از 600 کیلو پیمایش میدن

        موافقم 4
        مخالفم 1
  3. محی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    خب الان هم موتورهای چهار زمانه ۱۵۰ سی سی حدود ۱۵-۱۶ اسب هستن،این چه حسنی داره ؟

    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      اینم بگو با هفت دهم لیتر موتور اندازه موتور پراید قدرت تولید میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 3
  4. 𝙆𝙄𝙉𝙂 𝙆𝙄𝘼𝙉

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    برم از این موتور ها بگیرم بندازم روی دوچرخه ام 😂😂😂😂

    موافقم 10
  5. حسین دهمرد

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    واسه پیستون دوار باید روغنکاری وجود داشته باشه. که میره تو موتور و میسوزه. پس همون اندازه ی یه موتور وانکل یا یه موتور دوزمانه آلودگی ایجاد میکنه.

  6. هومن

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    مصرف سوخت هم مهم هست
    راندمان چقدر شده ؟
    و تعمیر و نگهداری و استخوان قطعات هم بسیار مهم است

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. froG-driVer

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    کلا نگرفتم چی شد!!

  8. اهورا

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    موتورهای درون سوز باید اصلاح و بهبود داده بشن نباید همه را مجبور به استفاده از موتورهای برقی کرد چرا که علاوه بر شارژ طولانی مدت و خطر انفجار و تلفات جانی الایندگی زیست محیطی زیادی دارند اما موتورهای بنزینی موارد ذکر شده مانند سوختگیری طولانی ندارن و رایج تر هستن

  9. محمد

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دوستان خیلی سخت نگیرید نود درصد این جور مطالب ترجمه متن یا قسمتی از یک متن انگلیسی است و خود خبرگزاری هم چیزی دستگیرش نشده و…

  10. علی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    این موتور هیچ‌چیز جدیدی نداره و صرفا یک موتور و گیربکس ثابت و نه متغیره. بدرد شارژ و مصارفی که دور ثابت و قدرت مشخص غیر متغیر می خوان می خوره.
    گرانول پینیونش یه گشتاور ثابت میده. بدرد موتورسیکلت هم‌ با یک دنده ثابت و ۱۰۰ کیلو وزن اصلا نمی خوره.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. پرویز رضایی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این مقاله احتمالا تبلیغاتی است
    وگرنه یک موتور بسیار آشنا و جمع و جور که همه میشناسیم انجین هوندا 125 است و چهارزمانه و شانزده اسب قدرت دارد پس این موتور، برتری خاصی ندارد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. k-jafaee

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    کامنت‌ها رو خوندم.. تقریباً تا اینجا هیچکدوم از مخاطبین نمی‌دونن هدف از پروتوتایپ چیه، طرح تحقیقاتی یعنی‌چی و بطورکلی توسعه و تحقیق چه منفعتی داره.. خیلی جای تاسفه که این همه افراد علاقه‌مند و با انرژی داریم ولی چهار دهه‌ست که نظام آموزشی داره این پتانسیل رو فقط نابود می‌کنه و این اصلاً نمی‌تونه اتفاقی باشه. یعنی برنامه‌ریزی برای درجا زدن! حیف مردم ایران. بهترین کشور و بهترین مردم دنیا رو داریم ولی حیف. کاش بتونیم خودمونو خلاص کنیم از این استثمار پنهان.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من یه معلم بازنشسته هستم بعد از ۳۰ سال خدمت مطمئنم که دست هایی تو کاره برای درجا زدنه این ملت

  13. الکساندر گراهامبل

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    موتور اومگا وان 😑

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا