براساس اظهارات جلال رشیدی کوچی، دولت برای واردات خودرو، قیمت ۷ هزار دلار و حجم موتور یک لیتر را در نظر گرفته است.
نمایندهی مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان از استان فارس، در حساب توئیتر خود نوشت:
بالاخره گام اول برداشته شد و واردات خودرو آزاد شد، در تنظیم آئین نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شده؛ ۱_سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار
۲_حجم موتور ۱۰۰۰ سیسیاگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح باشد.
آیا خودرو خارجی با شرط وزارت صمت وجود دارد؟
محدودهی قیمت ۷ هزار دلار و حجم موتور یک لیتر، هنوز توسط وزارت صمت یا دیگر نهادهای دولتی، رسما تایید نشده است؛ اما اگر فرض بر حقیقت ماجرا باشد، نمیتوان خودرویی متناسب با این شروط و دارای استانداردهای جهانی، برای یک خانواده پیدا کرد.
از سویی دیگر، خودروهای برقی کوچک با قیمت کمتر از ۷ هزار دلار وجود دارند؛ اما این مدلها قابل استفاده برای سفرهای بین شهری و خانوادهاهای چندفرزندی نیستند. مثلا سیتروئن امی (citroen ami) از معدود خودروهای متناسب با شرایط فوق است. شهروندان اروپایی با این خودرو برقی ارزانقیمت بهدلیل سادگی در طراحی و نهایت سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتربرساعت، نیازمند گواهینامه نیستند و هر فرد بزرگتر از ۱۴ سال در فرانسه (بزرگتر از ۱۶ سال در دیگر کشورهای اروپا) میتواند از سیتروئن امی استفاده کند.
امی کوچک است و بیش از آنکه خودرو محسوب شود، به موتورسیکلت با دو صندلی شباهت دارد. از نظر فنی و توانایی حرکتی، این محصول چندان عالی و راضیکننده نیست؛ اما شرکت سازنده آن را بهعنوان راهحلی برای حملونقل شهری مطرح کرده است. امی بهخوبی از کوچههای باریک عبور میکند و البته قیمتی بسیار رقابتی دارد.
امی، به عنوان یکی از ارزانترین خودروهای برقی دنیا، به باتری لیتیومیون ۵/۵ کیلوواتساعتی مجهز است که کف بدنه نصب میشود. شعاع حرکتی این خودرو با پیشرانهای که فقط ۸ اسببخار قدرت دارد، حدود ۷۰ کیلومتر خواهد بود و برای شارژ کامل ازطریق برق ۲۲۰ ولت شهری، سه ساعت زمان نیاز دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت برای تنها محصول تمامبرقی سیتروئن تعریف نشده است؛ چراکه نمیتواند به سرعتی بیش از ۴۵ کیلومتربرساعت برسد. قیمت نقدی خرید این خودرو ۶ هزار یورو (معادل ۶۲۵۰ دلار امریکا) تعیین شده است.
هانگوانگ ولینگ دیگر خودروی برقی ارزان قیمت دنیا است که البته برای بازار چین تولید میشود و استانداردهای اروپا را فراهم نمیکند. حاصل سرمایهگذاری مشترک جنرال موتورز امریکا و سایک موتورز چین، خودرویی تمامبرقی با نام هانگوانگ مینی EV است که قیمت ۴ هزار دلار دارد.
ولینگ هانگوانگ مینی (Wuling Hongguang Mini) خودرویی تمامبرقی است که چندماه پیش، رونمایی شد. این خودرو کوچک شهری، ۲,۹۱۷ میلیمتر طول ۱,۴۹۳ میلیمتر عرض و ۱,۶۲۱ میلیمتر ارتفاع با فصاله محورهای ۱,۹۴۰ میلیمتر دارد. موتور برقی هانگوانگ مینی، ۲۷ اسببخار قدرت و ۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و متصل به باتریهای ۹/۲ یا ۱۳/۸ کیلووات ساعتی است. این خودرو اقتصادی، نهایت سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت و شعاع حرکتی ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلومتر فراهم میکند که برای استفاده شهری، کافی بهنظر میرسد.
هانگوانگ دارای ۴ صندلی برای سرنشینان بزرگسال و فاقد صندوق عقب است. به بیان بهتر، امکان حمل همزمان ۴ مسافر و بار وجود ندارد؛ اما میتوان با جمع کردن صندلیهای ردیف دوم، این قسمت را به حمل بار با فضای بسیار خوب ۷۴۱ لیتر اختصاص داد.
در مدتی حدود یک ماه، استقبال بسیار خوبی از ولینگ در کشور سازنده وجود داشته و تعداد ۵۰ هزار دستگاه هانگوانگ مینی، برای بازار چین پیشفروش شده است. آستانه قیمت این خودرو در زمان تحویل نهایی، ۲۸,۸۰۰ یوان معادل ۴,۱۶۴ دلار برای مدل مجهز به باتریهای ۹/۲ کیلوات ساعتی است. نسخهی دارای باتری ۱۳/۸ کیلووات ساعت، ۵۵۰۰ دلار قیمت دارد.
امین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱حجم باید حداقل به ۱۶۰۰ و قیمت به ۲۰ هزار افزایش بدهند.
این فرمول بدرد دنیای واقعی نمیخوره.
دوستان از اینستا پدال استقبال نکرده اند.
محل بسیار خوبی برای تبادل
GMA
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱با ۲۰ هزار تا هم نمیشه خودرو های روز جهان مثل پریوس(حتی نسخه پایه) وارد کرد، اگر هم بشه اونقدر قیمت بالا خواهد بود که ثروتمندان فقط میتونند خریداری کنند، عموم مردم باز هم باید گاری سوار بشن
Clean energy (صیانت!)
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱نه نه
اتفاقا با ۲۰ هزار دلار میشه کلی ماشین خوب خرید
Avan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱خوب ۲۰ هزار دلار میشه ۶۰۰ میلیون،یه دویست میلیون هم گمرگ و عوارض و هزینه پلاک و… باز میشه ۸۰۰ میلیون که حتی قشر متوسط هم نمی تونن بخرن
FTB
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱وجدانن بیان جم کنیم بریم از این کشور
بریم عربستان کارگری هم شده میکنیم فقط برای اینکه تو این مملکت نباشیم
یا بریم ی کشوری که حداقل بتونیم با حقوق یه سالمون یه ماشین بخریم
جناب ایکس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱از خداتم باشه، اگه یه کشور باشه که هیچماشینی توش وجود نباشه ولی اوضاع دیگش حتی مث ایران باشه، من ترجیحش میدم به کشور وهابی تروریستی که باید ماشینا رو توش تو بیابون و گرما روند و(که اکثر آلمانی ها تو اون گرما دووم نمیارن) اگرم به فرض آمریکایی یا ژاپنی بخریم بازم جایی نیست باهاش بری، میخوایتو شهرا از یه یه بیابون بری یه بیابوندیگه… واقعا بعضیا با یا باد کوچیک چقد از جاشونتکون میخورن، هرچی ریشه کمتر، کنده شدن راحت تر…
رامتین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱با 20000 دلار حداقل صد خودروی فوق العاده میتونم معرفی کنم. مهم قیمت گمرکی هست. النترا که یکی از خودروهای فوق العاده در کلاس برتر جهانی هست میشه با 20هزار گرفت. حال با این معیار میتونید خودروهای پایینتر را حدس زد. مثلا اکسنت 2022 فقط 17000 دلار هست.
GMA
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱«اگر هم بشه اونقدر قیمت بالا خواهد بود که ثروتمندان فقط میتونند خریداری کنند، عموم مردم باز هم باید گاری سوار بشن»
FTB
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱یه کامنت نوشتم متاسفانه به دلیل سیاست های عجیب پدال پاک شد
و زیرش هم حتی نوشتم با منتشر نکردن این کامنت به مملکت خودتون جفا کردین
ولی حیف که ملت ترسو ان … حتی جرات ندارن یه کامنت که فقط یه متن ساده اس رو منتشر کنن
ولی من این رو وظیفه خودم میدونم که بنویسم و بنویسم و بنویسم تا بالاخره یه نفر بگه مرسی آرش ی حرف خوب تو عمرت زدی
و به همه بفهمونم مشکلات وحشتناک مملکت ما از کل کل آمریکا و آلمان و کره و ژاپن مهم تره
از خودم تعجب میکنم چرا به جای اینکه برم با فلان کس ها بحث کنم کی یاتا زده کی نزده نرفتم به مردم بفهمونم کجا دارن زندگی میکنن!
Avan
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم فعلا که نه غربی ها و کره و ژاپن میان اینجا نه حاکمان ما روی خوش به اونها نشان میدهند،به جای این کار با چینی ها شراکت کنند و در ایران خودرو بسازند بهتره.مثلا اگر چری اریزو ۵ به قیمت پژو پارس عرضه بشه بهتره تا خودرویی که معلوم نیست خدماتی داشته باشه یا نه وارد بشه.
محمدرضا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱دارن به مرگ میگیرن که به تب راضی بشید.
فردا میگن خب بخاطر شما حجم رو به ۱۵۰۰cc و قیمت رو به ۱۵ هزار دلار افزایش میدیم.
اون موقع هیچ کس هواسش نیست که با این حجم موتور و این قیمت فقط میشه ماشین چینی وارد کرد.
و همه خوشحالن که واردات آزاد شده و از مسئولین تشکر میکنن.😘
Mad.z.Max
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱خداشاهده داشتم به همین فکر میکردم…
Hamid
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱۲۰ هزار دلار اگه بیاد ایران با یه حساب سر انگشتی قیمتش بالای ۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰ تومن میشه. اونوقت چجوری باید قشر متوسط و ضعیف خریداری کنن؟ قیمتش نهایت باید تا ده هزار دلار باشه ولی حجم موتور بیشتر بشه.
Amard
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اخه چرا شما نمیخایید بیدار بشید بیخ گوشمون تو دبی بهترین ماشین هارو سوار میشن از اقتصادی تا سوپر کار آنوقت شما گیر دادید به قیمت حجم موتور مگه کشور ما کم منابع و سرمایه داره علت این که ما تو فشاریم این افردا غیر متخصص وسربار ذگیل افتادن به چاول منابع کشور و حالا ملتی که دارن سر ارزونترین خودروها چونه میزنن واقعا مایه تأسف
GMA
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱خاک بر سرتون با این شرایطی که گذاشتید گاری هم نمیشه وارد کرد، الکتریکی ها هم با این قیمت فقط برای استفاده درون شهری هستند،اگر هم خودرو الکتریکی با چنین قیمتی باشه، زیرساخت مناسب میخواین چطوری فراهم کنید؟!
کمتر از یک لیتر،هفت هزار دلار واقعا؟!
FTB
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱*وضع کشور
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اگر قرار به این مسخره بازیا باشه که بخوان یه مشت بنجل و سطل آشغال متحرک رو از کمپانیای گمنام و عقب مونده دنیا جمع کنن و با قیمتای نجومی تزریق کنن به بازار پس همون بهتر که واردات همچنان ممنوع باقی بمونه و مردم همون ماشینای سایپا ایرانخودرو و سایپا رو بخرن
Mad.z.Max
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱برنامه تقریبا همینه
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱👍👍
فرید
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱یه مشت گاو
meysam
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱فکر کنم با این قیمتها میشه از هند ماشین وارد کرد.
مدلهای ماروتی سوزوکی، ماهیندرا و تاتا
خیلی از ماشینای داخلی بهتر هستند
ولی با حجم موتور 1 لیتر مدلها خیلی محدود میشن.
اگه حجم موتور را به 1.2 برسونن انتخابها خیلی بهتر میشن
مثلا این مدل : https://www.pedal.ir/suzuki/new-2022-maruti-suzuki-celerio/
نسل جدید ماروتی سلریو مدل 2022 موتور 3 سیلندر 1 لیتری با قیمت پایه 6700 دلار
AMIR / ARMI
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱خود پراید موتورش ۱.۳ لیتر
بعد ماشین خارجی ۱ لیتری با قیمت موتور سیکلت میخوان وارد بکنن
با پنج الی شش هزار دلار فقط میشه واسه جوان ها honda cb250r وارد کرد
همون پراید بچسبید زیاد با اتمام این نسل مردم ایران فاصله نداریم
نسل بعدی هم که در کار نیست خدا شکر آخرین نسل ماییم
Jdm باز
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱یه پیام دارم برای عزیزی که این ایین نامه رو تصویب کرده….
مهدی موتور
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱همچین ماشینی هست؟
محمد هادی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱قانونی برای شرایطی که وجود خارجی نداره!
محمد هادی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ینی الان یه پراید به دلار ۷هزارتا درمیاد؟
meysam
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اینها مدلهاییه که میشه با نهایت 7000 دلار وارد کرد
https://www.carwale.com/maruti-suzuki-cars/alto/
https://www.carwale.com/maruti-suzuki-cars/s-presso/
https://www.carwale.com/maruti-suzuki-cars/celerio/
https://www.carwale.com/renault-cars/kwid/
https://www.carwale.com/hyundai-cars/casper/
https://www.carwale.com/hyundai-cars/santro/
TML BN
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱یکی از یکی زشت تر فقط سوزوکی سومیه یکم خوب بود اونم به خاطر رینگ سیاهش
AMIR / ARMI
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱هیچ کدوم اینا زیر 10 هزار دلار نیست
مثلا قیمت هیوندای کسپر از 11.500 دلار شروع میشه
Clean energy (صیانت!)
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱با چه رویی میاین ***** تفت میدین واسه ملت؟
با چه رویی میاین انطور قانونایی در میارید
خود ماشیناتون بالای ۷ هزار دلاره و همه بالای ۱ لیتر!
بعد خارجی میخواید بدتر وارد کنین؟ ممنون از قوانین تون
ممد ژانگولر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اصلا گیرم بگن بالای ۱۰۰۰۰۰$ آزاد
کو پول ؟!
غیر از یک عده خاص که توانشو دارن بقیه انگشت به سولاخ فقط نگاه میکنن
با این قیمت کاذب دلار و پول زور گمرک بعید بدونم همه بتونن
در ضمن اول باید تورم کنترل بشه بعد شروع به واردات بکنن
توافق وین بصورت کامل میتونه کمک زیادی بکنه
Dna
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱هیچ توضیحی لازم نیس 🤯😐😐😐😐
شاعر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱شما اتاق کامل پژو پارس رو سرچ بزن تو اینترنت قیمتش 63 میلیونه
موتور تی یو فایو میشه 26 میلیون 120 میلیون دیگه هم بزار کنار برای گیربکس و ای سی یو و محور و لاستیک و داشبرد و ….
میشه 200 میلیون
تازه قطعات رو به قیمت خرده فروشی از دست دوم و سوم بخری اینقدر میشه
با قیمت عمده یه پارس رو میشه 150 تومن جمع کرد.
حالا همین ماشین توی بازار قیمتش 350 میلیونه
از این انحصار دارن لذتشو میبرن چرا خرابش کنن؟
خود دولت دوس داره شرایط تغییر نکنه فقط ملت رو سرکار میزارن و شرایطی برای واردات میچینن که انحصار نشکنه
al-ml-kh
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱نمیفهمم واقعا حجم موتور یک لیتر؟ سقف قیمت 7 هزار دلار؟ عجب عجب
بابا این سقفو بکنید 15هزار 20 هزار کلی ماشین صفر و کم کار تو این رنج میشه وارد کرد
دیگه واقعا مسخره بازی شده کارا اینا
احمد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱مردمو چی فرض کردن با این مشخصات اصلا ماشین تولید شده مگه
Sina10
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱تا چند وقت پیش میگفتن کمتر از چند ده هزار دلار قیمت داشته باشه و موتور از مثلا ۳ لیتر حجم کمتر
که مثلا ماشین لوکس وارد نشه! یکی نیست بگه خب الان ماشین لوکس وارد بشه چه ایرادی داره؟ یعنی حتما باید سوار ماشین بدررنخور شد؟ بعدش حجم موتور چجور معیار لوکس بودنه؟ اون شرط نشون میداد درک قانون گذارای اون زمان مثل هموناییه که فکر میکنن بهتر ماشین دنیا پرشیا و زانتیاست!
حالا این شرط جدید که از اینا هم بدتره ، با این شرایط اصلا مسخره کردن خریدار ها رو
چون چنین ماشینی وجود نداره!!
سیتروئن آمی هم که کلا در حد ماشین نیست!
به نظرم شرط های مدنظرشون اینا بوده بعدا به این ۷ هزار دلار و غیره تغییرش دادن:
۱) ساخته ی دشمنان نباشد
۲)با فرهنگ کشور مطابق باشد
۳)بدون استفاده از سوخت حرکت کند
همون پراید فکر کنم بهتره!!
SS
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱به زبان ساده تر فقط از کشور “دوست و همسایه” چین وارد بشه
اون هم نه از برندهای درجه یک چینی که الان در قصد صادرات به اروپا و امریکا هستن
برندهای درجه دو و سه که شاید در خود چین هم مشتری چندانی نداشته باشن
عاشق پدال
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱کاملا ناامید شدم
دلم خوش بود یه لکسوس ۲۰۲۲ میاد زیر پامون.
اما یه بند بزارن که با ارز منبع خارجی ماشین وارد کنن. مثلا یکی خارج زندگی میکنه همونجا کار میکنه پول جمع کرده یه ماشین بخره بیاره ایران. یا شرکتایی که خارج فعال هستن ارز رو از خارج به دست اوردن خب. بتونن سالی مثلا ۱۰۰۰ تا وارد کنن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱لکسوس زیر پا مون؟
انقدر کم وارد می کنن که فقط به رفقا برسه
Mad.z.Max
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ایشون از رفقاس گویا
پراید ضدگلوله
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱خب پس بنزین هم قراره گرون بشه که دنبال واردات ماشین کم مصرفن /:
مجتبی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظر حداقل مقدار منطقی که بشه دفاع کرد پایینترین قیمت خودروهای سطح یک دنیاست که بین 13 تا 15 هزار دلاره، این کار رو نمیکنند چون خودروهای سود آور ایران خودرو و سایپا تو اینقیمتند رقیب جدی پیدا می کنند
فرامرز
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱مگه فروش فوری بدون محدودیت به قیمت زیر ۷۰۰۰ دلار واسه محصول روز ایرانی (تکنولوژی ۲۰ سال قبل) یعنی تارا و شاهین وجود داره؟ تازه خودروهای ایرانی با آب و برق رایگان و مواد اولیه ارزون و دستمزد زیر ۳۰۰ دلار تولید میشن بدون مالیات بر اموال شرکت و هزینه شهرداری و جریمه تولید آلایندگی
seyedjavad.mercedesbenz
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به طور خلاصه : یه شرایطی گفتن که توی اون فقط خودروی چینی وجود داره و از اونجایی که خودروهای چینی همینطوریشم وارد کشور میشن ( تازه قراره از این ماشینای موجودم آشغال تر باشه چون حتی اینا هم ۷ هزار و یه لیتر نیستن ) در واقع هیچ فرقی با بسته بودن واردات نداره ، سیتروئن امی هم بخوره تو سرشون
GMA
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱امی هم چون مال فرانسه (بلاد کفر) هست استفاده ازش از نظر شرعی جایز نیست😂🙂
A.M.D
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱پس پژو ۴۰۵ و ۵۰۴ (آخوندی) چی هستن این وسط؟🙂
ارین صاحب جمعی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱۱۰۰۰ سیسی زیر ۵۰ تا اسب داره که هم باید ماشینو ببره هم مسافر توشو وای به حال مسافران ..
تحت پیگرد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ما به دزدان خانه دادیم و همین ها حق ماست
TML BN
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱آخه چه ماشین درست حسابی موتور یک لیتری داره میشه بگید
امیرشایان فرازی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱داچیا جاگر که ۱۷ هزار پونده
Alan.r
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱با این مشخصاتی که اینا میگن فقط موتور سیکلت میشه وارد کرد(البته بدترین و آشغال ترینشون)
Navid_A.J
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا قیف رو وارونه دست میگیرن؟ حالا محدودیت قیمتی باز قابل توجیحه. ولی به جای حجم موتور، بیان مصرف یا کربن دی اکسید تولیدی رو ملاک بزارن. میتونن یه سری استانداردها هم بزارن که اگر خودروی کارکرده ای اونا رو پس کنه، امکان وارداتش باشه. به جای تعرفه و عوارض و هفت خان رستم، مالیات براش بزارن بره. مثل تمام کشورهای به دید این ها عقب افتاده ی دنیا.
خروج ارز بهانه است. این همه ایرانی میره سفر خارجی مثل ترکیه و هر سال میلیاردها دلار از ایران خارج میشه مشکل نیست، برای ماشین مشکله؟
امیرشایان فرازی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ارزون ترین ماشین درست و حسابی داچیا داستر با ۱۱ هزار پونده اومدن یه عدد دادن که واردات رو بپیچونن
فقط برای نوسازی ناوگان کشتیرانی جاده ای خودشون (اشاره به سری ۷ و است کلاس های لانگ ویلبیس) رو نوسازی کنن بعد میبندن
Dian
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱نکته جالب بود😂
Dian
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱وارداتی که میگفتین آزاد شد این بود؟ :/
مشخصه هیچکدومشون از خودرو سر درنمیارن
اخه ۷۰۰۰ دلار؟ :/
حداقل میکردینش ۲۰۰۰۰ دلار
بقرآن راضیم ۵۰۰-۶۰۰ تومن بدم بجای به ۲۰۷ یا x22 یه النترا یا اکسنت سوار شم :/