متفرقه

ورود خودروهای کرونایی به بازار کارکرده‌ها و ایجاد مشکلات جدید!

برخی محصولاتی که در دوران همه‌گیری کرونا عرضه شده‌اند دارای تجهیزات کمتر و مشخصاتی متفاوت با خودروهای عادی هستند.


شاید همه‌گیری کرونا به پایان رسیده باشد اما نمایندگی‌های خودرو و خریداران با تأثیر جانبی نگران کننده‌ای روبرو هستند: خودروهایی که در آن زمان فروخته شده‌اند فاقد تجهیزات رسمی اعلامی توسط خودروسازان بوده و در حال حاضر وارد بازار خودروهای دست‌دوم شده‌اند. چنین خودروهایی معمولاً شناسایی نمی‌شوند و قیمت متناسب با تجهیزات خود را ندارند.

از این وسایل نقلیه با عنوان خودروهای کرونایی نام برده می‌شود. این خودروها قربانی کمبود جهانی قطعاتی هستند که به دلیل همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رخ داد. نیمه‌رساناها که در واقع مغز اصلی قطعات گوناگون وسایل نقلیه، از صندلی‌های گرم‌کن دار گرفته تا شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند هستند در آن دوران به سختی پیدا می‌شدند. علت کمبود نیمه‌رساناها را می‌توان به‌کارگیری آن‌ها در گوشی‌های هوشمند، کنسول بازی‌ها و رایانه‌ها دانست چراکه استقبال از این محصولات در دوران قرنطینه کرونا افزایش یافت و سازندگان مجبور شدند از نیمه‌رساناها در این وسایل استفاده کنند.

برخی خودروسازان که با کمبود شدید نیمه‌رساناها روبرو شده بودند و حتی برخی از آن‌ها فاقد این قطعات بودند بسیاری از تجهیزات خودروهای خود را حذف کردند. به همین خاطر بسیاری از خودروهای صفرکیلومتر تحویلی در سال ۲۰۲۲ فاقد تجهیزاتی هستند که در برگه مشخصات رسمی آن‌ها اعلام شده است. از جمله این تجهیزات می‌توان به شارژرهای گوشی هوشمند، نمایشگرهای سیستم اطلاعات سرگرمی، هدآپ دیسپلی، ناوبری ماهواره‌ای، نورپردازی داخلی و تنظیمات برقی صندلی‌ها اشاره کرد. کارشناسان صنعت خودرو در آن زمان به ریسک ورود چنین خودروهایی به بازار کارکرده‌ها در عرض دو سال بعدی اشاره کردند. پیش‌بینی آن‌ها درست از آب درآمده و یکی از سازمان‌های تجاری مشهور اظهار می‌دارد خودروهای کرونایی وارد بازار محصولات کارکرده شده و فروشندگان فهمیده‌اند چنین محصولاتی فاقد تجهیزات کلیدی ذکر شده در برگه مشخصات رسمی هستند. مارکوس بلیکمور مدیر انجمن بازاریابی وسایل نقلیه می‌گوید:

این تجهیزات می‌توانند شامل گرم‌کن صندلی، هدآپ دیسپلی، آینه‌بغل‌های برقی، صندلی‌های برقی و… باشند. برخی خودروها حتی با پشت آمپرهای آنالوگ و رینگ‌های کوچک‌تر به دست مشتریان رسیده‌اند

او ادامه می‌دهد:

ما در حال گفت‌وگو با نمایندگی‌ها هستیم تا داده‌های خود را بررسی کنند و چنین خودروهایی را معرفی نمایند

نبود داده‌های خودروسازان درباره خودروهای کرونایی باعث شده تخمین ارزش دقیق چنین خودروهایی دشوار باشد. بلیکمور خاطرنشان می‌سازد:

اگر خودروسازان ندانند چه چیزی را فروخته‌اند پس کار برای نمایندگی‌ها و فروشندگان دیگر بسیار سخت خواهد شد

البته حداقل برای برخی خودروها چنین داده‌هایی وجود دارد. مدیر استراتژی پیش‌بینی در شرکت کپ HPI می‌گوید:

تیم ویژه ما هر روز از خودروسازان درباره محصولات تولیدی خود با مشخصات بازنگری شده سؤال می‌کند. در هر مورد تصمیمی درباره اینکه تغییرات رخ داده روی ارزش خودرو تأثیرگذار خواهد بود یا خیر گرفته می‌شود. البته برای برخی خودروها چنین داده‌هایی فقط به مدت کم وجود داشته و به نظر می‌رسد خودروسازان شاید اطلاعات مربوط به همه آن‌ها را نگهداری نکرده باشند

بلیکمور نیز به مشکلات نمایندگی‌ها در فروش یک خودرو با مشخصات نادرست و تبعات بعدی آن اشاره می‌کند. او می‌گوید:

برخی نمایندگی‌ها و فروشندگان خودروهای زیادی را بدون بررسی تجهیزات می‌خرند و شاید ندانند که محصولات خریداری شده از نوع خودروهای کرونایی هستند. هیچ‌کسی نمی‌خواهد یک خودرو با مشخصات متفاوت را بفروشد زیرا این به معنی تقلب در معامله است. ما فقط خواهان شفافیت هستیم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5851 ديدگاه)

    احتمالاً وارد کننده ها همشونو به عنوان مدلای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ وارد ایران کردن

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2339 ديدگاه)

      بهترین تئوری وجود ندا…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Amiro

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (377 ديدگاه)

    دانلود از این مسئولین ها
    ======————————–15%درحال دانلود
    مکث ⏸️ ازسرگیری ▶️

    سایت به دلیل مصادیق مجرمانه و غیر شرعی اسلامی فیلتر شد

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. گاس فرینگ

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    باید از ایران خودرو یاد بگیرن پارس تیوفایو بالغ بر ۲۰ کد کلاس داره که تفاوت هاشون فقط توی رینگ و ترمز عقب و سیستم برقه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Hamid3x

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    حالا ما تو ایران خودروهای قبل 90 داریم معروف به فرانسوی😅🤣 صاحب هاشون قیمت نزدیک به صفر رو طلب می کنند مگه اینکه تصادفی شدید باشند نشه پنهون کرد،
    یسری هم که خودروهای زمان تحریم اوله
    اونام بی کیفیت بودن
    سری سوم بعد تحریم های اول که نسبتا با کیفیت تولید شدند

    سری کرونایی هم مصادف شد با تحریم های ترامپ که هنوزم ادامه داره تولید خودروهای با کیفیت فاجعه و پی پی ام بالای ایراد
    و تمام خودروهای تولیدی بصورت رندوم حداقل چند ده ایراد اساسی و چند صد ایراد جزئی اشکار و پنهان دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد ۱

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (621 ديدگاه)

    میخان ملتا بترسونن…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. حسن

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1494 ديدگاه)

    کرونا به همه چیز لطمه زد
    به انسانها به روابط به اقتصاد و تحصیل اینم از خودرو واقعا بلای بسیار بزرگ و سهمگینی بود
    اینجا باید تشکر کرد از کشورهای علم محور که کشورهای عقب مانده خرافاتی و عهد حجری را نجات دادن
    علم بالاترین موهبت در دنیا

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا