شرکت AB Dynamics از رباتهای مختلفی در آزمایش خودروها بهره میبرد که ضمن افزایش دقت و سرعت، تست تصادف خودرو را نیز ایمنتر میکنند.
آزمایش خودروها بخش مهمی از فرایند توسعه را تشکیل میدهد و برنامههای ارزیابی جهانی خودروهای جدید مانند Euro NCAP تستهای تصادف معیار را تکامل دادهاند تا اطمینان حاصل شود که همه خودروها از ایمنی کافی برخوردار هستند.
به گزارش اتوکار، آزمایشها در شرایط کنترلشده برای اطمینان از مقایسههای مشابه انجام میشوند، اما مواردی نیز وجود دارد که آزمایش در شرایط واقعی ارزشمند است. تفاوت بین آزمایش شرایط واقعی و تست NCAP در این است که خودرو به جای وصل شدن به سورتمه نیاز به رانندگی دارد، اما مانند تستهای NCAP، استفاده از راننده انسانی مطرح نیست. جایگزین آن چیزی است که شرکت تجهیزات آزمایشی AB Dynamics آن را «اتوماسیون آزمونگاه» مینامد و شامل طیف وسیعی از رباتهای رانندگی میشود. رباتهای رانندگی از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ مورد استفاده قرار گرفتند، قهرمانان گمنام Euro NCAP و سایر سازمانهای ایمنی بودهاند.
مانند بسیاری از رباتهای صنعتی، اینها چیزی نیست که ما تصور کنیم. به عبارت دیگر، آنها رباتهای انساننما نیستند، بلکه ماشینهایی هستند که برای انجام عملکردهای فردی مانند فرمان، پدال گاز، ترمز و تعویض دستی دنده طراحی شدهاند. رباتها علاوه بر انجام آزمایشهای بدون راننده در آنچه که شرکت آن را «سناریوهای برخورد» مینامد، در ارائه نتایج تکرارپذیر عالی هستند و کار خود را شاید پنج یا ۱۰ بار متوالی، دقیقاً به همان روش ممکن انجام میدهند.
شرکت AB Dynamics مثالی از راننده انسانی ارائه میدهد که یک روز را صرف انجام تست ترمز میکند و تنها به سه نتیجه قابل قبول از ۲۷ تلاش خود میرسد. سیستم ترمز ربات میتواند این کار را در چند دقیقه به خوبی انجام دهد. اگرچه ممکن است به هیچ شکل و حالتی شبیه راننده انسانی نباشند، این رباتها به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند تقریباً در هر وسیله نقلیهای، از ماشین گرفته تا کامیون و اتوبوس، نصب شوند.
برخی از تستهای انطباق ایمنی در واقع استفاده از رباتها را مشخص میکنند. یکی از این تستها تست پایداری غلتشی «قلاب ماهیگیری» به شمار میرود که در ایالات متحده برای آزمایش پایداری غلتشی خودروهای بلندتر مانند شاسیبلندها اجباری است. این تست شامل ورودی فرمان نسبتاً وحشیانه به یک طرف و سپس به سمت دیگر، با یک مکث از پیش تعریف شده بین این دو حالت میشود. ربات فرمان میتواند هر بار با یا بدون راننده روی صندلی رانندگی، آزمایش را دقیقاً به همان روش انجام دهد.
شبیهسازی تست تصادف به کمک ربات، به غیر از بدون راننده بودن در صورت خطر تصادف، مزایای سلامتی نیز به همراه دارد. رانندگان تست میتوانند از طریق انجام تستهای واژگونی مانند تست قلاب ماهیگیری، تست ترمز و موارد دیگر از مشکلات کمر، لگن و سایر مشکلات مفاصل خود رنج ببرند. یک مثال بسیار ناخوشایند «آزمایش سوء استفاده» است، که در آن خودرو در موقعیتهای سخت مانند قرار گرفتن در هوا روی سطح شیبدار یا رانندگی در یک تیر چوبی یا ساحل شنی آزمایش میشود که برای راننده آزمایشی انسانی خطرناک خواهد بود.
سایر قطعات جالب کیت عبارتند از CBAR (ربات ترمز و گاز ترکیبی) که مجدداً میتواند با راننده یا بدون راننده استفاده شود و ربات تعویض دنده که دو محرک سروو آن به اهرم تعویض دنده اجازه میدهد تا در دو محور افقی حرکت کند. همچنین ربات فعالکننده کلاچ وجود دارد که میتواند با CBAR برای حالت کاملا بدون راننده استفاده شود. همه رباتها به طور موثر خودرو را از طریق مجموعهای از سیستمهای کنترلی (مانند گاز، ترمز، کلاچ، دنده، فرمان) هدایت و کنترل میکنند. این مجموعههای کنترلی دقیقا شبیه مواردی است که راننده انسانی از آن استفاده میکند، بنابراین هیچ شکی وجود ندارد که نتایج نشاندهنده شرایط واقعی است.
تست تصادف نسکار ۱۳۰ مایل بر ساعت
شرکت AB Dynamics اخیراً با نسکار همکاری کرد تا تست تصادف بدون راننده در شرایط واقعی و در مسیر یک خودروی مسابقهای نسل آینده سری Cup ۲۰۲۲ را در پیست تالادگا سوپراسپیدوی (Talladega Superspeedway) انجام دهد. آزمایش از این قرار بود که خودرو با سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت (۱۳۰ مایل بر ساعت) رانده شده و با زاویه ۲۴ درجه و دقت فراوان به مانع (کاهش انرژی فولاد و فوم) برخورد کند. رباتهای فرمان، پدالها و تعویض دنده از آسیب رساندن به راننده انسانی در تست تصادف واقعی پیشگیری کردند و خودروی آزمایش دقیقاً با سرعت ۲۰۹/۲۳ کیلومتر بر ساعت (۱۳۰/۰۱۵ مایل بر ساعت) به مانع برخورد کرد.
aliakbarkhoei
۸ مرداد ۱۴۰۱این تست بوسیله ربات بنظرم بهتر و مطمینتر باشه.
بههرحال عالیاند.