متفرقه

پیشران استوانه‌ای مصرف سوخت کشتی‌های باربری را کاهش می‌دهد

با تکیه بر این فناوری، کشتی‌های آینده مانند نمونه‌های قدیمی تاریخی بادی خواهند شد.

شرکت‌های کشتی‌رانی می‌دانند که محصولاتشان جزو پرمصرف‌ترین وسایل حمل‌ونقل در جهان به شمار می‌روند. کشورهای پیشرفته به سازندگان و دارندگان این کشتی‌ها مهلت داده‌اند تا سال ۲۰۵۰ به برنامه کاهش ردپای کربنی خود رسیدگی کنند و پیش از آنکه دیر شود، مصرف کشتی‌هایشان را کاهش دهند. یکی از روش‌های مدنظر برای انجام این کار، نگاه به گذشته تاریخی دریانوردی و استفاده از نیروی باد است.

کوفلو جت یک سیستم تازه برای کشتی‌های دریانوردی به شمار می‌رود که با تکیه‌بر نیروی باد می‌تواند مصرف آن‌ها را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. مجموعه سازنده این فناوری مدعی شده است این ستون‌ها استوانه‌ای بزرگ شامل هیچ قطعه متحرکی نیستند.

تکیه‌بر نیروی باد برای هزاران سال پشتیبانی کشتی‌رانی جهان بوده است اما استفاده تجاری گسترده از آن با شروع جنگ جهانی کاهش یافت و تمام شد. مشکل استفاده از نیروی بادی، نیازمندی کشتی‌های متکی‌بر آن به خدمه بیشتر است. برای نمونه می‌توان به یک کشتی ۹۲۱ تنی «کاتی سارک» اشاره کرد که تنها برای مدیریت بادبان‌هایش به ۳۰ نفر مرد نیرومند نیاز داشت که به نحوه استفاده و کنترل آن‌ها مسلط باشند. این درحالی است که یک باربر ۱۹۶ هزار تنی مدرن به ۱۳ افسر نیازمند است که آن‌ها هم در شرایط عادی با فشردن دکمه‌ها سروکار دارند.

مشکل دیگر دریانوردی بادی، تکیه آن بر نیروی باد است. اگر باد در جهت موافق و با شدت خوبی بوزد، کشتی‌رانی بدون مشکل انجام می‌شود اما اگر جهت وزش تغییر کند و شدت آن مناسب نباشد، دریانوردان با چالش‌های سختی مواجه خواهند شد. این راه هم باید در نظر گرفت که هر چند وزش باد در سطح دریا بیشتر از خشکی است اما نواحی دریایی هم آرام می‌شوند.

همین چالش‌ها باعث شد کشتی‌های نفتی و دیزلی روانه دریا شوند و بدون تکیه‌بر عناصر طبیعی، جهان را طی کنند. خودکفا بودن، نیاز کمتر به نیروی انسانی و قدرت بیشتر از مزیت‌های دریانوردی مدرن به شمار می‌رفت. بنابراین اگر بحث گرمایش زمین و آسیب‌های زیست‌محیطی نبود احتمالا انسان‌ها تا سال‌های سال همچنان از این فناوری استفاده می‌کردند. امروزه با آغاز تحول دوباره در صنعت، شرکت‌های کشتی‌سازی به‌دنبال به‌روزرسانی محصولاتشان هستند. فناوری‌های تازه امروزی دیگر بادبان‌های تکیه ندارد و به‌جای آن از کایت‌های کامپوزیتی و بادشونده استفاده می‌کند.

«چی ژنگ ژا»، پروفسور هوافضا و مدیر آیرودینامیک و آزمایشگاه CFD در دانشگاه میامی آمریکا، قصد دارد از فناوری روتورهای فلتنر استفاده کند که در دهه ۲۰ میلادی توسعه یافته بودند. نسخه قدیمی این فناوری با ایجاد نیروی آیرودینامیکی در زاویه درست بر سر نیروی باد، قدرت لازم را برای به حرکت درآوردن کشتی به دست می‌آورد. تیم منهدسی ژا با ایجاد تغییر در مفهوم این فناوری، ستون‌هایی را توسعه داده‌اند که نمی‌چرخند؛ آن‌ها بخشی از باد وزان را دریافت می‌کنند و به قسمت دیگری از ستون استوانه‌ای ارسال می‌کنند. هوا از مجرایی کوچک وارد استوانه می‌شود، فشار آن افزایش می‌یابد و از مجرای کوچک خارج می‌شود؛ نتیجه این فرایند ایجاد نیروی پیشران در تمام طول ستون است.

ژا درباره این فناوری می‌گوید:

چیزی که قدیمی بود حال دوباره نو شده است. با پیشرفت‌های فناوری امروزی، پیشرانه‌های بادکمک به عنوان یک گزینه جایگزین مناسب برای موتورهای دیزلی معرفی شده‌اند. مزیت اصلی آن‌ها هم هم‌زیستی بهتر با محیط‌ و دکربنه کردن صنعت کشتی‌رانی به شمار می‌رود که مسئولیت ۳ درصد تمام گازهای گلخانه‌ای جهان را برعهده دارد. این صنعت در برابر تغییر مقاومت نشان می‌داد چراکه پیشرانه‌های دیزلی بسیار قدرتمند بودند اما با فشاری که بر آن‌ها وارد است، چه بخواهند یا نه باید تغییر کنند.

نظر شما درباره این فناوری تازه چیست؟ آیا کشتی‌ها بار دیگر بادی می‌شوند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. من

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    درود بر شما آقای صفرپور، بنظر میرسه دانشمندان دارن تلاش خودشون رو خرج میکنن تا راهکارهایی برای کم کردن نیاز به سوخت های فسیلی ارائه بدن، بنظرتون امکان داره این روش نیازهای دریانوردی رو تامین کنه؟

    خودم امیدوارم جواب بگیرن اما با وزن بالای گشتی ها امیدوار بودن یکم سخته

    موافقم 10
  2. رامتین

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بادگیرهای یزد

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. Newmann

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      حالا هر چی بادی بود که به بادگیرهای ما مرتبط نمیشه.
      به جای توهمات دنبال یادگیری باشید.

      موافقم 4
      مخالفم 5
  3. علی

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ینی این تکنولوژی برای کشتی های بزرگ امثال نفتکش و باربری جوابگو میشه شاید برای نفتکش کمی جوابگو باشه اما کشتی های باربری که کانتین هارو روی عرشه کشتی حمل میشه چطور همچین سیستمی میتونه کمک کنه بنظر سیستمی که الان تو موتور های هیبریدی هست کمک خیلی زیادی برای این قضیه باشه یک موتور چهار یا سه سیلندر برای شارژ و بعنوان ژنراتور موتور های برقی عمل میکنه و جایگزین قدرتی هست که قبلا با موتور های هشت سیلندر ایجاد میشد که حتی اگ این ایده باعث کاهش پنجاه درصدی مصرف سوخت کشتی ها بشه بسیار کاربردی هست

    1. علی

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      موتور بنزینی یا دیزلی هیبرید برای وقتی هست که به برق دسترسی نداریم
      وگرنه اگر قرار باشه همیشه موتور روشن باشه تا باطری ها شارژ بشه که بهروری کمتری از تمام بنزینی خواهد داشت تا سوخت تبدیل به برق شده به باطری رفته از باطری به چرخ ها و…
      در نتیجه آلودگی بیشتری ایجاد میشه
      موتور فقط برای مواقع اضطراری هست

  4. کاکا

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا موتور کشتی‌های را اتمی نمی‌کنند….؟

  5. ناصر حسین زاده

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من در خیلی از کشتی ها شدنیه ، البته اگه با پانلهای خورشیدی ترکیب بشه ، یعنی هر وقت باد بیاد از نیروی با استفاده بشه و همیشه پنلهای خورشیدی باتریهای داخل کشتی رو شارژ کنند ، وقتی جریان باد قطع شد از باتریها و الکتروموتور برای حرکت استفاده کنه ، البته سرعت حملو نقل پایینتر میاد اما دیگه انتشار کربن نداریم ، نفتکش ها بهترین گزینه برای این تکنولوژی هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا