بیمه مرکزی ایران و پلیس راهور برای حذف کروکی کاغذی تلاش میکنند. از ابتدای حردادماه کروکی آنلاین و سامانه پرداخت خسارت تصادفات رانندگی، بهرهبرداری میشود.
مجید مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد:
کروکی برخط پروژه بین دستگاهی است که سالهاست موارد مختلف آن از عقد قرار داد، تهیه سخت افزار، آزمایش این پروژه در قم دنبال میشد. حدود دو ماه است که به فاز نهایی خود نزدیک میشود. ۵ تا ۶ استان حدود ۹۰ درصد تحت پوشش کروکی برخط هستند. مراکز بزرگ عمدتا تحت پوشش کروکی برخط هستند به جز تعداد محدودی از قسمتها که منتظر تبلت هستند. طرح کروکی برخط در حال عمومی شدن است و حدود ۷۰ درصد کروکی برخط در کشور برقرار است.
امکان تبادل داده میان پلیس راهور و مرکز داده بیمه مرکزی وجود دارد و شرکتهای بیمه هم کاملا ابزارها و نرم افزارهای خود را بروز کردند و مطابق با کروکی برخط ارزیابی و پرداخت خسارت صورت میگیرد یعنی تقریبا میتوان گفت کروکی برخط عمومیت دارد و یکسری موارد نقص کوچک وجود دارد که به سبب کمبود سخت افزارها است که آن را هم تکمیل خواهیم کرد.
زمان اجرای کامل این طرح، بستگی به خرید دستگاهها دارد ولی حتما پایان خرداد به شکل کامل کاغذ را از فرآیند کروکی حذف خواهیم کرد در نهایت تاکید میشود کاغذ را به شکل کامل از کروکیها برای سوانحی که نیازمند کروکی است تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف میکنیم.
بیشتر بخوانید:
شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی در سال ۱۴۰۳
کدام خودروها نامتعارف و ملزم به خرید بیمه بدنه هستند؟
آذرماه ۱۴۰۲، رئیس پلیس راهور از اجرای آزمایشی طرح کروکی الکترونیک در سراسر کشور خبر داده و در این باره گفته بود:
بعد از یک بازه آزمایشی، اجرای کروکی ها به صورت الکترونیک در کل کشور با حضور رئیس جمهور آغاز میشود. در حال حاضر ۹۰ درصد افسران پلیس راهور به دست افزارها برای ترسیم کروکی الکترونیک مجهز شدهاند.
تنها در یک مورد که مربوط به بیمههاست باید بگویم که براساس اعلام بیمه مرکزی، سالانه پنج هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات پرداخت میشود که حدود دو هزار میلیارد آن مربوط به تصادفات ساختگی و کروکیهای دارای ایراد بود.
کروکی چیست و چه زمانی لازم می شود؟
طبق قانون، سقف پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی، معادل یکچهلم نرخ دیه ماه حرام است. نرخ دیه ماه حرام در سال ۱۴۰۳ معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده و سقف پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی در سال ۱۴۰۳ برابر با ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. به بیان ساده، در سال ۱۴۰۳ اگر خسارت وارد شده کمتر از ۴۰ میلیون تومان باشد، برای دریافت هزینه از شرکت بیمه، نیازی به کروکی پلیس نیست. البته هر دو طرف تصادف باید گواهینامه رانندگی داشته باشند، و راجع به مقصر تصادف، به توافق رسیده باشند. همچنین شرایط گفته شده صرفا برای تصادفاتی است که خسارت مالی داشته و جراحت یا آسیب جانی، نداشته باشتد.
یکی از وظایف پلیس در هنگام وقوع حوادث رانندگی، تهیه کروکی تصادف است. کروکی یک گزارش دقیق و مصور از صحنه تصادف را شامل میشود که در آن اطلاعاتی شامل تاریخ، ساعت، مکان، زمان و سایر جزئیات حادثه وجود دارد. از اطلاعات موجود در کروکی تصادفات برای شناسایی مقصر و دریافت خسارت از او استفاده میشود. همچنین این گزارش به تعیین علل ایجاد مشکلات ایمنی در جادهها و خودروها کمک میکند.
معمولا در تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت نباید مکان خودروها را تغییر داد تا پلیس از راه برسد و کروکی حادثه را به طور دقیق تهیه کند، اما در تصادفاتی که فقط ماشینها خسارت میبینند، باید خودروهای تصادفی را از مسیر ماشینهای عبوری کنار کشید.
شرکتهای بیمه بر اساس کروکی پلیس، خسارات وارده را پرداخت میکنند. البته شرایطی نیز وجود دارد که پرداخت خسارت مستلزم ارائه کروکی تصادف نیست.
در کروکی تصادف، اطلاعات زیر توسط افسر پلیس به ثبت میرسند:
- مکان دقیق حادثه رانندگی
- تاریخ دقیق حادثه رانندگی
- زمان دقیق حادثه رانندگی
- ساعت دقیق حادثه رانندگی
- جزئیات صحنه تصادف
زیزیگولو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بیمه گرهای ایرانی فقط شدن سوهان اعصاب مردم و تا بخوان خسارت وارده رو تعهد دارن به مردم پرداخت کنن هزار جور گربه میرقصونن
زیزیگولو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بیمه گرهای ایرانی فقط شدن سوهان اعصاب مردم و تا بخوان خسارت وارده رو که تعهد دارن به مردم پرداخت کنن هزار جور گربه میرقصونن
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳از جلو با ال ۹۰ تصادف کنی ایمن تره تا با بقیه ماشین های ایرانی
ولی از بغل یکم بده