متفرقه

جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

این جعبه‌دنده‌های نوآورانه تنها در عرض یک دهه به انتخاب نخست اسپرت‌سازان بدل شدند.

خودرودوستان در طول تاریخ روی خوشی به جعبه‌دنده‌‌های خودکار نشان نداده‌اند. همین الان هم بسیاری از جهش صنعت به‌سوی نمونه‌های اتوماتیک ناراضی هستند و لذت تعویض دنده را به راحتی نمونه خودکار ترجیح می‌دهند. البته جعبه‌دنده‌های خودکار گذشته با مشکلاتی چون گرما و کندی دست‌وپنجه نرم می‌‎کردند که به دلایل عدم محبوبیتشان می‌افزود. جعبه‌دنده‌های خودکار عملکرد بالا هم چندان فرق خاصی نداشتند و مشکلاتی چون تعویض دنده خشن و عملکرد درست در سرعت‌های پایین مواجه بودند.

شرکت آلمانی فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۳ از گلف R32 رونمایی کرد که یک هاچبک عملکردبالا با سیستم چهار چرخ محرک و موتور VR6 محسوب می‌شد و توانست محبوبیت مناسبی هم پیدا کند. اما میراث این خودرو بیشتر از ظاهر و عملکرد آن بود. جعبه‌دنده گلف R32 صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد.

پیش از سال ۲۰۰۳، بیشتر جعبه‌دنده‌های خودکار به فعالساز هیدرولیکی مجهز بودند و در آنها خبری از صفحه اصطکاک یا همان کلاچ نبود. مهندسان جای خالی کلاچ را با یک دیسک مملو از مایع پر می‌کردند که با نام «مبدل گشتاور» شناخته می‎‌شود و سرعت موتور و جعبه‌دنده را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. با ورود جعبه‌دنده DSG فولکس‌واگن همه‌چیز تغییر کرد و مبدل گشتاور از سیستم خودرو حذف شد. به‌لطف فناوری جدید طراحی سیستم دوکلاچه وارد بازی شد. این سیستم خلاقانه به جعبه‌دنده DSG اجازه می‌داد تا پیش از آنکه از دنده مشخصی استفاده کند، آن را انتخاب کند؛ در این حالت دنده کنونی هنوز درگیر است.

بنابراین اگر نیاز به تعویض دنده باشد، DSG صرفا کلاچ را عوض می‌کند و قدرت را به‌صورت بی‌وقفه در اختیار راننده قرار می‌دهد. این روش لگ و کندی جعبه‌دنده‌های خودکار را از بین می‌برد. بنابراین جعبه‌دنده‌های اتوماتیک به‌گزینه‌های مناسب و بهینه‌ تبدیل شدند که فرایند تعویض دنده را بدون مشکل خاصی انجام می‌دادند.

زمانی که DSG راه خود را به خودروهای اسپرت پیدا کرد، بیش‌ازپیش توسعه یافت و سرانجام به‌شکل همه‌گیر در صنعت خودرو موراستفاده قرار گرفت. بازخورد مالکان از عملکرد روان، پاسخگویی مناسب و راحتی استفاده از این جعبه‌دنده باعث شد طراحی دوکلاچه ،DCT، مشهور شود و بین خودروهای عملکرد بالا هم طرفداران سرسختی پیدا کند. هرچند هنوز هم بسیاری گیربکس‌های دستی را ترجیح می‌دهند اما کمتر کسی می‌تواند منکر عملکرد سطح بالای جعبه‌دنده خودکار دوکلاچه شود.

با پیشرفت روزافزون علم و ارتقای شرکت‌های برای رقابت، آینده جعبه‌دنده‌ها روشن ارزیابی می‌شود. پیشرفت علم مواد، بهینه‌سازی طراحی، نرم‌افزارهای کنترلی و… باعث شده‌اند جعبه‌دنده‌های امروزی در طول تاریخ صنعت خودرو بی‌رقیب باشند. استفاده از طراحی دوکلاچه هم مانند ماده کاتالیزور برای فرایند شیمیایی، سرعت این پیشرفت را افزایش داد. البته با برقی‌شدن خودروها، نیاز صنعت خودرو به جعبه‌دنده‌ها به‌شکلی که می‌شناختیم رو به کاهش است؛ چراکه خودروهای برقی نیازی به این جزء ندارند و شتابگیری و سرعت بی‌مانندی را به کاربرانشان ارائه می‌کنند. البته شرکت‌هایی چون پورشه برای القای حس تعویض دنده، خودروهای برقی‌شان را به تعویض دنده مصنوعی مجهز می‌کنند اما گمان می‌کنم این کار ماهیت برقی بودن خودرو را زیر سوال می‌برد؛ نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    صنعت خودرو تو آلمان یکی از بزرگ‌ ترینو برترین قطبهای صنعت خوروسازی دنیا هستش و اینا با ماشینای مدرنشون یکی از رقابتی‌ ترین و نوآورترین صنعتای خودروسازی جهانم بحساب میان ………… ماشینای آلمانی از اروپا تا آسیا و از آسیا تا آمریکا جلوه ای از اطمینانو ایمنیو طراحی ناب رو به نمایش میزارن و بارها و بارها جایزه بهترین خودروی اروپا و جهان رو گرفتن

    موافقم 9
    مخالفم 5
  2. JDM سابق

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    بسیاری از خودروسازان از شرکت های پیشرو تکنولوژی پلتفرم و قطعه میگیرن اینجا هم از بورگ وانر یاد نشد،
    شرکتی که نقش بسیار بزرگی در پدیدار شدن گیربکس دوال کلاج ایفا کرد

    موافقم 10
    1. datsun

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3943 ديدگاه)

      درود اینجا هم گفته نشده توسط فولکس اختراع شده چون طرح اولیه دوکلاچه رو سال ۱۹۳۹ یه مهندس فرانسوی داده بود و هیلمن میکس دهه پنجاه هم از گیربکس دو کلاچه استفاده میکرد و گفته شما هم درسته این گیربکس رو شرکت بورگ وانر برا فولکس تولید میکرد ،تو ساخت گیربگس نیسان gtr رو هم همین شرکت با نیسان مشارکت کرد ولی تو جاتکو ژاپن تولید میشه،

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/2008-volkswagen-golf-r32.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/2008-volkswagen-golf-r32-1.jpg
    این ماشین آنقدر خوشگله من خیلی این نسل رو دوسش دارم میخوام یدونه از اینا تو خارج بگیرم هر دو ماه یه هفته برم خارج بعد سوار ماشین بشم بعد عشق و حال میتونم باهاش کنم
    ترجیحا تو کشورهای اروپایی یا امارات یا عمان یا آمریکا یا کانادا یا چین و انگلستان و تورکیه و روسیه و مالزی و سنگاپور و ژاپن و کره جنوبی و اینجور کشور ها می‌خوام باهاش رانندگی کنم 😐♥️

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. sina

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    یه مقاله خوب دیگه از جناب صفرپور

    ممنونم

    1. علی صفرپور

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      سپاس از همراهی شما

  5. علی جردن

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    گیربکس دو کلاچه با طراحی زیبای کابین می خوای یا باید BMW بخری یا تو ایران می تونی FMC 511 بخری
    مانیتور داشبورد مثل BMW طرحی شده و گیربکس های دو کلاچه بی‌ام‌‌و در کیفیت رانندگی ثابت شده‌است

    موافقم 1
    مخالفم 3
  6. BMW

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    چه باحال واقعا

  7. مهرداد کشکولی ایلات

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    با سلام و احترام؛
    در رابطه با اینکه گیربکس دو کلاچه چه مزایایی دارد خیلی بحث و گفتگو شده و همه می دانند که گیربکس دوکلاچه VW ، گیربکس گران قیمتی است و فقط تعمیر بلوک هیدرولیکی آن هم قیمت یک گیربکس AT کلاسیک است.
    ولی حالا چرا اغلب گیربکس های خودروهای چینی نسبتا ارزان با گشتاور بالای ۲۵۰ نیوتن بر متر از نوع دوکلاچه است؟ این خودش یک تناقض است.
    دلیلش هم استراتژی و راهبرد خودروسازان چینی است.
    قیمت یک گیربکس AT کلاسیک ساخت AISIN که بتواند بیشتر از ۲۵۰ نیوتن بر متر را تحمل کند خیلی از قیمت گیربکس های دوکلاچه ساخت چانگان ، جک ، هاوال ، جیلی و گتراگ چین -چری و دانگ فنگ- بیشتر است.
    به همین دلیل فقط بر روی نمونه های لوکس و صادراتی خودروهای چینی بجای گیربکس دوکلاچه ، گیربکس AT کلاسیک ساخت AISIN نصب می شود ، برای مثال جیلی مانجارو و جیلی ازکارا -یا همان اطلس- هر دو موتور ۲ لیتری توربو دارند ولی مانجارو گیربکس AT کلاسیک ساخت AISIN دارد و جیلی ازکارا -یا همان اطلس- گیربکس دوکلاچه ساخت خود جیلی و اکسید هم با گیربکس AT کلاسیک ساخت AISIN عرضه می شود.

    ولی

    از چند وقت دیگر گیربکس دو کلاچه کمتر روی خودروهای چینی با گشتاور بالای ۲۵۰ نیوتن بر متر نصب خواهد شد و بر روی آنها گیربکس ۸ سرعته AT کلاسیک ساخت خود چین نصب خواهد شد. همانند حرکتی که با ساخت گیربکس CVT ویلی انجام شد و الان این گیربکس CVT ویلی علاوه بر اغلب محصولات چری بر روی جیلی امگراند جدید هم نصب می شود.

    اولین خودرو هم از کارخانه چری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا