ما هماکنون در عصر خودروهای برقی قرار داریم. فناوری در خودروها نیز روزبهروز بهتر میشود و شکی هم در آن نیست. یکی از اصلیترین زمینههای قابل ارتقا صنعت خودرو که هنوز جای پیشرفت در آن دیده میشود، تایرهای بدون هوا است. به لطف میشلین و سیستم منحصربهفرد ضدسوراخ تایرهایش، ممکن است تا چند سال آینده شاهد حضور تایرهای بدون نیاز به هوا در خودروهای روزمره باشیم.
ظاهرا گروهی از جوانان در رسانه «Driven Media» انگلستان تحمل صبرکردن برای فرارسیدن آینده را نداشتند؛ بنابراین تلاش کردند تا تایرهای بدون هوای خودشان را با استفاده از موادی که از فروشگاههای دردسترس عموم هست، بسازند. از آن مهمتر، آنها ساخته خود را تحت بررسیهای متعدد قرار دادند تا از کارکرد آن مطمئن شوند.
آنها برای ساخت هر تایر بدون باد، به یک رینگ ۱۴ اینچی از فورد موندئو، ۱۵ قطعه بریدهشده لوله آب آشامیدنی و لولههای کوچکتر بهعنوان سیستم ضدارتعاش نیاز داشتند. برای محکمسازی این سازه، بیش از ۳۰۰ پیچ و مهره مورد استفاده قرار گرفت. خرج آن هم برابر ۳۰۰ پوند (یا حدودا ۳۹۷ دلار) برای هر چرخ شد. تیم توسعهدهنده Drivern Media برای وارسی این تایرها از یک دستگاه کاترهام ۷ استفاده کرد. این خودروی سبکوزن حدودا ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ این معنای این است که هر چرخ تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم از وزن خودرو را متحمل خواهد شد. این تایرهای بدون هوا موفق شدند بهخوبی وزن خودرو را تحمل کنند.
معرفیکننده این طرح گفت که در این چرخها در سرعتهای پایین مانند چرخهای معمولی عمل میکنند اما اگر راننده سرعت را افزایش دهد، نقصهای شکل غیردایرهای آن مشخص میشوند. در نتیجه همه اینها، سواری با پستی و بلندیهای متعدد همراه میشود و صدای زیادی به گوش راننده میرسد. این تایرهای دستساز بدون هوا، بههرصورت موفق به گذراندن تستهای مهم شدند. در تست سوراخشدن که در آن از میخ استفاده شد، هیچ اتفاقی برای تایرها نیافتاد.آنها در تستهای جادهای که شامل دستانداز و چاله میشدند نیز پاسخگو بودند. یک تست نهایی نیز وجود داشت که شامل دریفتکشیدن با این تایرها میشد. برای اینکه از نتیجه این بررسی بهصورت کامل مطلع شوید میتوانید فیلم کامل آن را مشاهده کنید.
امیرحسین
۱۵ اسفند ۱۴۰۰سوالم اینه ک
از پس آفرود بر میاد؟
مردیم از خوشی
۱۵ اسفند ۱۴۰۰اگه به خاطر سوراخ هاش میگی که اونا پوشانده میشند ، و این تازه اول این تکنولوژی هست
من^_^
۱۶ اسفند ۱۴۰۰و میتونه جایگزین تایر های ران فلت بشه؟
امید
۱۷ اسفند ۱۴۰۰خوب بود زیر نویس فارسیش رو هم میگذاشتین…
amtmbmimnm
۱۷ اسفند ۱۴۰۰بزارین عرضه بشه بعد با سوالای سو سو شر به چالش بکشینش
تایر ساز
۲۰ اسفند ۱۴۰۰اگر به جای لوله اب و فاضلاب از جنس خود تایر براش این حلقا ها را درست کنند و بدون پیچ و مهره بهم بچسبونند یعنی کل تایر از همین جنس تایرهای بادی باشه دیگه نه لرزشی داره نه صدای زننده و اعصاب خوردکنی و آرام و روان حرکت خواهد کرد
احمدرضا
۱۵ اسفند ۱۴۰۰خیلی زشته چهره ماشین رو خراب میکنه
GMA
۱۵ اسفند ۱۴۰۰خب اینکه قطعا قابل حل شدنه، میتونن با ظاهر لاستیک معمولی تولید کنن!
BMW
۱۵ اسفند ۱۴۰۰چه لاستیک جالبی
ehsan.fa
۱۵ اسفند ۱۴۰۰اینترنت شما هم بعد از ۸ شب سرعتش خیلی کم میشه؟
مردیم از خوشی
۱۵ اسفند ۱۴۰۰بله از ما هم همینطوره
از من چند روزه به غیر از کندی قطعی مداوم دارم رفتم یه فیلم ببینم اعصابم خورد شد
Jdm باز
۱۵ اسفند ۱۴۰۰منم اینترنتم خیلی ضعیفه در کل روز
شب که بماند
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۱۶ اسفند ۱۴۰۰دقیقا اینترنت نداریم
مهدی
۱۵ اسفند ۱۴۰۰بله دقیقا ضعیف میشه و دیروز هم که کلا اینترنت قطع شده بود
هر روز هم که نزدیک 5 بار یه قطع و وصلی ریزی داره
ehsan fa
۱۶ اسفند ۱۴۰۰امروز شاید ۳۰ قطع شد هربار ۴ ثانیه اینا ، از خیر وای فای هم گذشتم دیگه ، های وب هست ماله من ۶ ساله و دیگه کار نمیکنه تقریبا
Clean energy (صیانت!)
۱۵ اسفند ۱۴۰۰صیانته
دارن یواش یواش میپزنمون
مهدی
۱۵ اسفند ۱۴۰۰به نظر من روی ماشین های بزرگتر باید تست بشه و به نظرم عملکرد متفاوتی داره روی خودرو های متفاوت از نظر ابعاد و وزن
مهردادکمال
۱۶ اسفند ۱۴۰۰قیمتش فعلا خیلی بالاست و این قیمت رقابتی نیست تا بعد بایست دید چه خواهد شد
Porsche 911
۱۶ اسفند ۱۴۰۰این هم نوآوری هست و قطعا در سال سال یا سال های آینده اجرایی میشه
البنه خب باید روی مقاومت اونها کار بشه مثلا اگر بتونه وزن یک سدان 1600 کیلویی رو تحمل کنه مسلما باید ارتقا پیدا کنه تا در برابر SUV هایی که بیش از دو تن و نیم وزن دارن مقاوم باشه
مشکل پیدا بودن اجزا هم که مشکلی نیست با یک روکش لاستیک مانند حل میشه
پارسا
۱۷ اسفند ۱۴۰۰مشکل هوایی چیه میخوان ازینا بسازن
مهندس
۱۷ اسفند ۱۴۰۰باید آزمونها کشش، ضربه، سختی، خمش و سایش در دماهای سرد و گرم روش انجام بشه، ببینیم نتیجه برابر استاندارد خواهد بود.