انجمن خودروی آمریکا AAA اخیراً مطالعه جدیدی را در رابطه با عملکرد سیستمهای ایمنی پیشرفته در آبوهوای نامساعد انجام داده است. AAA برای تست عملکرد این سیستمها از مسیری بسته و شبیهسازی بارش شدید باران استفاده کرده است. انجمن خودروی آمریکا همچنین دیگر شرایط دنیای واقعی همچون کثیف بودن شیشهها را نیز شبیهسازی کرده است.
با توجه به اینکه نسل جدید رانندگان به این سیستمها تکیه بیشتری میکنند نتایج به دست آمده شوکه کننده است. در واقع سیستمهای ایمنی جدید میتوانند تأثیر متضادی داشته و باعث حواسپرتی و اختلال در عملکرد رانندگی شوند.
خودروهای مجهز به ترمز اضطراری خودکار در شرایط آب و هوایی یاد شده و با سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت رانده شده و در ۳۳ درصد مواقع با یک فورد فیستا بادی تصادف کردهاند. سیستم حفظ خودرو بین خطوط شرایط بدتری داشته و در ۶۹ درصد مواقع باعث بیرون رفتن خودرو از خطوط شده است.
AAA میگوید این سیستمهای ایمنی معمولاً در شرایط آب و هوایی ایده آل تست میشوند و بنابراین با نامساعد بودن شرایط از میزان عملکرد آنها کاسته میشود.
یکی از مدیران AAA میگوید:
سیستمهای ایمنی خودروها به حسگرها و دوربین متکی است تا بتواند علائم ترافیکی و جادهای، دیگر خودروها، عابران پیاده و موانع را ببیند بنابراین طبیعی است که در برابر فاکتورهای محیطی همچون باران آسیبپذیر باشند. واقعیت این است که مردم همیشه با آبوهوای عالی روبرو نمیشوند و بنابراین باید خودروسازان تستهای جامعتری انجام داده و شرایط واقعیتری را در نظر بگیرند.
نگاهی دقیقتر به نتایج این مطالعه اطلاعات بیشتری را افشا میکند. ترمز اضطراری خودکار در سرعت ۲۷ کیلومتر در ساعت تست شده و خودروها تنها در ۱۷ درصد تستها تصادف کردهاند. در سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت میزان تصادفات به ۳۳ درصد افزایش یافته است.
مدیر AAA میافزاید:
AAA در کل میگوید این سیستمها توانایی کاستن از شانس تصادف و بهبود ایمنی کلی رانندگی را دارند. تنظیم درست عملکرد این سیستمها و ارائه تجربه کاربری دقیقتر و پایدارتر باعث میشود ظرفیت واقعی سیستمهای کمکراننده آشکار شود.
IIHS نیز در تستهای خود مدعی شده بود ترمز اضطراری خودکار میتواند باعث کاهش ۵۰ درصدی تصادفات شود. البته تستهای این موسسه در آبوهوای نامساعد انجام نشده بود و بنابراین این امر حاکی از میزان تفاوتی است که فاکتورهایی همچون باران میتوانند ایجاد کنند.
AAA همچنین شرایط خودرویی با شیشه جلوی کثیف و وجود باقی مانده حشرات روی خودرو را شبیهسازی کرده اما عملکرد سیستمهای ایمنی کاهش نیافته است. البته این انجمن هنوز هم توصیه میکند شیشه جلوی خودرو تمیز بماند تا در عملکرد دوربینها خللی وارد نشود.
انجمن خودروی آمریکا به نام مدلهای تست شده اشارهای نکرده اما در تصاویر منتشر شده میتوانیم هیوندای سانتافه را ببینیم. قطعاً خودروهای بیشتری در تستها حضور داشتهاند اما خبری از آنها منتشر نشده است.
ممد ژانگولر
۲۶ مهر ۱۴۰۰فکر کن تو یک شب بارانی زیبا پشت ماشین خودرانت بگیری بخوابی و هنگامی که چشاتو باز میکنی ببینی تو بیمارستانی و چهارتا پرستار زیبا دارن اونجاتو کوک میزنن و بهت امیدواری میدن که همه چی درست میشه و چیز خاصی نیست 😳
M@M@DRZ 911
۲۶ مهر ۱۴۰۰خیلی خوب بود 🤣🤣🤣
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مهر ۱۴۰۰😑😑😑😑😑😑
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مهر ۱۴۰۰خودت به بقیه توصیه میکنی فضای کامنتا …s نشه بعد خودت اینجوری میگی برادر؟! زشته…
Aran+Milan
۲۶ مهر ۱۴۰۰کاش این قضیه ماشین خودرانو کلا بیخیال بشن آخه آدمیزاد باید یه کارایی رو با دستای خودش انجام بده دیگه
ممد ژانگولر
۲۶ مهر ۱۴۰۰داداش آران الان اینی که گفتی خودش با دست انجام بده یعنی چه؟!! ۴۰ میلیون کاربر سایت رو هوان 😂
Reza Waffen SS
۲۷ مهر ۱۴۰۰آینده دست خودرو های خودرانه
Swedish arrogant tiger
۲۶ مهر ۱۴۰۰جالبه و عجیبه که چرا تا الان اشاره زیادی به این موضوع نشده.
حالا احتمالا سیستم های خودران و نیمه خودران هم ضعف های شدیدی تو شرایط جوی نامساعد داشته باشن.
Aran+Milan
۲۶ مهر ۱۴۰۰ایول ممد ژانگولر خوب بود😂😂😂
ممد ژانگولر
۲۶ مهر ۱۴۰۰😂😉
میثم
۲۶ مهر ۱۴۰۰آب و هوای نامساعد عملکرد انسان رو هم تحت تاثیر قرار میده. انسانی که کاملا هوشمنده
دیگه از ۴ تا دوربین و سنسور چه توقعی میشه داشت.
میثم
۲۶ مهر ۱۴۰۰مدیر تویوتا چند وقت پیش گفته بود برای ارائه فناوری خودران کامل راه زیادی درپیشه و فعلا از تکنواوژیها باید در حد کمک راننده استفاده بشه نه خودران.
حرفش حق بوده اما یه عده وصله عقب مونده بهش چسبوندن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مهر ۱۴۰۰سیستم های خودران هنوز اون چنان پیشرفته نیستن که بشه بهشون تکیه کرد، صرفا رادارا و دوربین ها رو با کروز کنترل ترکیب کردن شده خودران،تا وقتی خود این سیستم یه هوش مصنوعی نشه خودران نیست…