نتایج تحقیقات موسسه حملونقل و محیط زیست نشان میدهد که صنعت سوخت مصنوعی تا سال ۲۰۳۵ تنها قادر به تامین انرژی مورد نیاز ۲ درصد از خودروهای اروپایی خواهد بود.
از آنجا که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای بدون آلایندگی صفر را ممنوع کند، صنعت خودروسازی سوخت مصنوعی را به عنوان جایگزینی برای خودروهای الکتریکی معرفی کرده است که میتواند عمر خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی را افزایش دهد. با این حال، تحقیقات جدید نشان میدهد که بعید به نظر میرسد این فناوری قادر به تامین انرژی بسیاری از خودروهای اروپایی باشد.
به گزارش carscoops، تجزیه و تحلیل جدیدی که توسط موسسه حملونقل و محیط زیست (Transport & Environment) منتشر شده است نشان میدهد که تولیدکنندگان سوخت مصنوعی در اروپا تا سال ۲۰۳۵ تنها قادر خواهند بود دو درصد از وسایل نقلیه اروپا را تامین کنند. این میزان تنها ۵ میلیون از ۲۸۷ میلیون دستگاه پیشبینی شده در جادهها در آن زمان است.
یوان گیمبرت، تحلیلگر حملونقل برقی در موسسه حملونقل و محیط زیست میگوید:
سوخت مصنوعی به عنوان راهی بدون کربن برای افزایش عمر فناوری موتورهای احتراقی ارائه شده است. اما دادههای این صنعت نشان میدهد که تنها برای بخش کوچکی از خودروهای موجود در جاده کافی خواهد بود. قانونگذاران باید در را به روی این اسب تروا برای صنعت سوخت فسیلی ببندند.
تجزیه و تحلیل اخیر همچنین بر اساس دادههای تمام تامینکنندگان اروپایی سوخت مصنوعی است، نه فقط آنهایی که سوخت را با استفاده از برق بدون آلایندگی تولید میکنند. تعداد خودروهایی که در واقع بدون آلایندگی ساخته شدهاند و میتوانند با سوختهای مصنوعی کار کنند، بسیار کمتر از این مقدار خواهد بود.
در همین حال، این گروه ادعا میکند که برای اروپا غیرواقعی است انتظار داشته باشد بتواند سوخت مصنوعی بدون آلایندگی را در مقیاسی به اندازه کافی برای تامین خودروهای خود وارد کند. همچنین این موضوع احتمالاً تلاش برای کربنزدایی در کشورهای در حال توسعه را به تاخیر میاندازد.
گیمبرت گفت:
سوخت مصنوعی برای خودروها در اروپا، برق تجدیدپذیر مورد نیاز بقیه اقتصاد را جذب میکند. همچنین سادهلوحانه است فرض کنیم کشورهای در حال توسعه که برخی از آنها برای نیازهای اولیه خود فاقد انرژی هستند، به منظور مطابقت با منافع خودروسازان از انرژیهای تجدیدپذیر خود برای سوختهای مصنوعی در خودروهای اروپایی چشمپوشی کنند.
بدتر از آن، وسایل نقلیهای که با سوختهای مصنوعی کار میکنند، بیشتر از خودروهای الکتریکی آلودگی دارند. موسسه T&E پیشبینی میکند که تا سال ۲۰۳۰ یک خودروی الکتریکی در طول عمر خود ۵۳ درصد کمتر از خودرویی که با سوخت مصنوعی کار میکند، دیاکسیدکربن منتشر خواهد کرد. سوخت مصنوعی همچنین به اندازه سوختهای فسیلی اکسیدهای نیتروژن (آلایندگی که فولکسواگن را در جریان رسوایی دیزلگیت با مشکل مواجه کرد) منتشر میکند.
با وجود جاهطلبیهای خودروسازانی مانند پورشه و ورزشهایی مانند فرمول یک، T&E اعلام کرده است که استفاده از سوختهای مصنوعی برای خودروهای سواری به اندازه انرژی الکتریکی کارآمد نخواهد بود. با این حال، چنین چیزی بدان معنا نیست که سوخت مصنوعی جایی در بازار ندارد.
گیمبرت گفت:
سوختهای مصنوعی که در اروپا تولید میشوند باید برای هواپیماها و کشتیها در اولویت قرار گیرند، زیرا بیشتر آنها نمیتوانند از باتری برای کربنزدایی استفاده کنند.
محمد
۱۴ مهر ۱۴۰۱احتمالا فقط به صورت محدود برای اون ماشین باز هایی که میخوان تو پیست با ماشین های احتراقیشون وقت بگذرونن تولید بشه و گرنه تا اون موقع ماشین احتراقی که هیچ خود رانندگی هم با سیستم های رانندگی خودران حداقل تو شرایط خاص به حاشیه رونده میشه (البته تو کشور های پیشرفته)
meysam
۱۴ مهر ۱۴۰۱هیدروژن شانس خیلی خیلی بیشتری داره
هم در موتور درونسوز میشه استفاده کرد و هم در سلول هیدروژن
JaMsHiD
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اوکی . برای تولید برق ، نیاز به سوزاندن سوخت داریم . جالبه که باید چند صد هزار میلیارد دلار خرج کنن که همین حرفی که شما به سادگی ازش حرف میزنی انجام بدن . اونم تولید برق از انرژی های تجدید پذیره . حالا چرا این سازمان لابی گر اروپایی داره خودشو جر وا جر میکنه تا ماشینا برقی بشن؟در حالی که سوخت مصنوعی هم کارآمد تره هم مضرات کمتری داره هم خرج کمتری داره ، چون سودشون تو برقی شدنه . مگه سوخت مصنوعی چشه که اینا میگن فقط برقی؟