گزارش جدید مؤسسه BloombergNEF نشان میدهد که میانگین قیمت باتریهای لیتیوم یونی خودروی الکتریکی در سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است و این کاهش احتمالا در آینده نیز ادامه یابد.
مؤسسه BloombergNEF گزارش سالانه خود را از قیمت باتری منتشر کرد؛ به گزارش carscoops، این مؤسسه دریافت که میانگین قیمت هر کیلووات ساعت به ۱۳۲ دلار (۱۰۰ پوند / ۱۱۷ یورو) در کاربردهای نهایی باتری، از جمله خودروی الکتریکی، اتوبوسها و پروژههای ذخیرهسازی ثابت کاهش یافته است.
میانگین قیمت هر کیلووات ساعت از ۱۴۰ دلار (۱۰۶ پوند / ۱۲۴ یورو) به ازای هر کیلووات ساعت در سال گذشته (کاهش ۶ درصدی) و کاهش خیرهکننده ۸۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰ به میزان کنونی رسیده است. در آن زمان باتریها بیش از ۱،۲۰۰ دلار (۹۰۶ پوند / ۱،۰۶۳ یورو) در هر کیلووات ساعت قیمت داشتند.
وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی به میان میآید، وضعیت حتی بیشتر بهبود مییابد، زیرا باتریها بهطور متوسط ۱۱۸ دلار (۸۹ پوند / ۱۰۴ یورو) در هر کیلووات ساعت قیمت دارند. در سطح سلولی، قیمتها به ۹۷ دلار (۷۳ پوند / ۸۶ یورو) در هر کیلووات ساعت رسید و این قابل توجه است؛ زیرا سلولهای باتری خودروی الکتریکی ۸۲ درصد از قیمت بسته باتری را تشکیل میدهند.
مؤسسه BNEF میگوید کاهش قیمتها را میتوان به عوامل مختلفی از جمله افزایش «پذیرش کاتد با فرمول شیمیایی کمهزینه معروف به لیتیوم آهن فسفات» و کاهش استفاده از «کبالت گرانقیمت در کاتدهای پایه نیکل» مرتبط دانست. اگر این روند ادامه یابد، قیمت هر کیلووات ساعت ممکن است تا سال ۲۰۲۴ به زیر ۱۰۰ دلار (۷۵ پوند / ۸۸ یورو) برسد.
با این حال، مشکلاتی نیز در پیش رو وجود دارد، زیرا قیمت لیتیوم در سال جاری به میزان درخورتوجهی افزایش یافته است و هزینههای بالاتر مواد خام میتواند منجر به گرانتر شدن باتریها در سال ۲۰۲۲ شود. انتظار میرود این افزایش اندک باشد، زیرا قیمتها میتواند به ۱۳۵ دلار (۱۰۲ پوند / ۱۱۹ یورو) در هر کیلووات ساعت برسد، اما آنها در جهت اشتباه هستند. همچنین این امکان وجود دارد که تاریخ کاهش قیمتها به زیر ۱۰۰ دلار (۷۵ پوند / ۸۸ یورو) در هر کیلووات ساعت تا دو سال به تأخیر بیفتد.
جیمز فریت، نویسنده اصلی این گزارش در BNEF گفت:
اگرچه قیمت باتری بهطور کلی در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت، در نیمه دوم سال قیمتها در حال افزایش بوده است. این محیط سختی را برای خودروسازان، بهویژه خودروسازان اروپایی ایجاد میکند که باید فروش خودروهای برقی را افزایش دهند تا استانداردهای آلایندگی متوسط ناوگان را برآورده کنند. این خودروسازان هماکنون ممکن است مجبور شوند حتی با وجود خطر انصراف مصرفکنندگان از خرید خودروی الکتریکی، بین کاهش حاشیه سود یا افزایش قیمتها یکی را انتخاب کنند.
Silent
۱۰ آذر ۱۴۰۰باطری های 4680 TESLA رقم 130 دلاری رو بازهم کاهش میده به چیزی حدود 70 دلار!!!
تکنولوژی سیلکن ولی یعنی همین! توو هر شاخه ای ورود بکنه هرچیزی که جلوش باشه رو می شوره و میبره جوری که گویا بکل وجود نداشته.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۰ آذر ۱۴۰۰الله اکبر😐
آقا ول کن تورو قرآن😑
porsche
۱۰ آذر ۱۴۰۰فعلا که بهترین کارایی باتری رو ب ام و i4 داشت
باس بگم که اینجا فقط باید دید و الگو گرفت 😎😂😂😂😂
بهزاد
۱۰ آذر ۱۴۰۰دادا سرویس نمودید با این سیلیکون ولی.
ایلان ماسک با اونجا خداحافظی کرد و رفت تگزاس.
به این گزارش اهمیت بده و برای خودت کاهش قیمت نزار و اون چیزی که شما بهش میگی دیتا برای فروش سهام هست و این چیزی که در گزارش اومده کاملا واقعیه.
یهو نمیشه چیزیرو از ۱۳۰ دلار آورد ۷۰ دلار اونم در مدت چند ماه.
Silent
۱۰ آذر ۱۴۰۰همون نموداری که توو این پست می بینی از 2013 تا 2020 قیمت یک ششم شده درست تاریخی هست که TESLA داشت رو تکنولوژی ev کار می کرد و باقی در حال بزرگتر کردن باک بنزیناشون بودن.
تا اینجاش که تونسته بشین باقیش رو هم ببین! 2023 دور نیست و همین 2022 قیمت زیر 100 دلار هست.
فريد
۱۰ آذر ۱۴۰۰قیمت؟ کاهش؟ چی؟ من که نمیفهمم کاهش قیمت چی هست اصلاً
هور
۱۰ آذر ۱۴۰۰بقول رضا مارمولک هزاران راه هست بسوی خدا ,فقط یک راه نیست
غصه قیمت نخوریم در اینده ما شاهد انواع باتری ها خواهیم بود باتوجه به کاربرد و کارکرد، هر کشور و کمپانی از راهی خواهد رفت. هدف رسیدن به خودروی الکتریکی هست ، حال اسمش x باشه یا y فرقی نداره.
چند نسل باتری خواهند بود. اما نهایت باتری ها، باتری فلز هواست که چگالی بنزین گازوییل داره ما یک مسیر تکامل باتری ها طی خواهیم کرد.
لینگ
۱۱ آذر ۱۴۰۰نکته جالب اینجاست تولید خودرو های الکتریکی رفته بالا لیتیم هم که کلا کم یاب به حساب میاد جا اینکه قیمت نجومی بره بالا اومده زیر حالا من نمیدونم جایی که من دارم زندگی میکنم جای اشتباهیه یا جایی که اونا زندگی میکنن، ما مثلا گاوا کم میشن گوشت و لبنایت ۷× میشن
یک کاربر
۱۱ آذر ۱۴۰۰بیشتر دلیل این موارد ، که حجم بیشتر باتری ها، مدار های محافظتی و خنک کننده ها تشکیل میده و نحوه اتصال ، یک کار شرکت ها و موسسات ، حذف این مدارها … هست که هزینه را پایین می اورند.
اگر فرمولاسیون ماده ای برسند که مثلا اتش نگیره مطمئنا نیاز به این مدار ها نیست هزینه کاهش میده . یک دلیل کاهش هزینه این موارد هست. همینطور کاهش غلظت لیتیوم و مواد گران قیمت