درحالیکه قیمت خودروهای بنزینی در بازارهای مهم دنیا نسبت به چند ماه پیش کمی کاهش پیدا کرده اما رانندگان هنوز هم در زمان مراجعه به پمپبنزینها احساس ناراحتی دارند. البته وقتی مالک خودروی الکتریکی باشید این حس را نخواهید داشت و به همین خاطر آنها در زمان مراجعه به خانه به منظور شارژ خودروی خود خوشحالتر خواهند بود. انتظار میرفت که در زمان افزایش قیمت بنزین استفاده از خودروهای الکتریکی بیشتر شود اما یکی از سؤالات اساسی در صنعت خودرو به این موضوع مربوط میشود که آیا رانندگان این خودروها بهصورت مداوم خواهند توانست مسافتهای بیشتری را نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی طی کنند یا خیر. در بسیاری از کشورها نمیتوان پاسخ روشنی به این سؤال داد زیرا خودروهای الکتریکی هنوز سهم بسیار ناچیزی از بازار را در اختیار دارند؛ اما برای نتیجهگیری میتوانیم به نروژ مراجعه کنیم. جدیدترین دادهها نشان میدهند خودروهای الکتریکی در این کشور هماکنون مسافت سالانه بیشتری را نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی طی میکنند. مسافت متوسط طی شده توسط خودروهای بنزینی و دیزلی در این کشور طی ۱۵ ساله گذشته کاهش مداومی را نشان میدهد.
این موضوعی قابلتوجهی است و تواناییهای رو به رشد خودروهای الکتریکی مدرن را نشان میدهد. همچنین پیامدهای مربوط به تقاضای نفت در بخش حملونقل جادهای را نیز میتوانیم مشاهده کنیم. میزان نفت جابجا شده توسط خودروهای الکتریکی نه به تعداد خودروها بلکه به میزان سریع بودن ما در طی کردن مسافتهای مختلف با خودروهای الکتریکی مربوط خواهد شد. به منظور فهم بهتر این موضوع دو خودروی خانوادگی را در نظر بگیرید که یکی از قوای محرکه الکتریکی و دیگری از پیشرانه درونسوز استفاده میکند. خودروهای الکتریکی هزینههای نگهداری و عملیاتی بسیار پایینتری دارند بنابراین خانواده احتمالاً مسافت بیشتری را با این خودرو طی خواهد کرد. برای مثال تردد به اداره شامل یک مسیر کاملاً قابل پیشبینی است که معمولاً بیشترین سهم از رانندگی یک فرد را به خود اختصاص میدهد. به همین خاطر اگرچه خانواده هنوز هم دارای خودروی درونسوز است و از آن برای سفرهای طولانیتر استفاده میکند اما سهم خودروی الکتریکی از کل مسافت طی شده توسط این خانواده سریعتر از حد انتظار رشد خواهد کرد.
این تأثیر نباید سورپرایز کننده باشد زیرا افراد دوست دارند از چیزهایی که ارزانتر هستند استفاده کنند؛ اما همیشه نمیتوان تغییرات بازار را پیشبینی کرد. چند سال پیش برخی شرکتهای انرژی میگفتند همهگیری خودروهای الکتریکی نه تنها رخ نخواهد داد بلکه هر خودروی الکتریکی میزان مسافت طی شده کمتری نسبت به یک خودروی درونسوز قابلمقایسه خواهد داشت. این گمانهزنی به نظر میرسد کاملاً اشتباه بوده است. نه تنها مالکان از خودروهای الکتریکی بیشتر استفاده خواهند کرد بلکه مدلهایی با شعاع حرکتی کمتر نیز در مسیرهای روتین و قابل پیشبینی استفاده خواهند شد. برخی موارد دیگر نیز در این دادهها برجسته شدهاند. یکی از آنها به تسلا مدل S اشاره دارد که اولین خودروی الکتریکی برد بلند بوده و مسافت متوسط طی شده برای یک خودروی الکتریکی در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بهصورت قابلتوجهی افزایش یافته است. این تغییر درست پس از عرضه تسلا مدل S دیده میشود. این روند رو به رشد بوده و حالا به بیشترین میزان رسیده است. این موضوع بازهم به تواناییهای بهبود یافته خودروهای الکتریکی و پتانسیلهای بالای آنها اشاره دارد. با عرضه خودروهای الکتریکی برد بلند بیشتر به بازار انتظار میرود همین روند در سال جاری نیز ادامه یابد.
دیگر موضوع جالبتوجه به خودروهای هیبریدی مربوط میشود. دادههای مربوط به این خودروها از سال ۲۰۱۶ به بعد در دسترس هستند اما آنها نیز بهصورت شانهبهشانه با رقبای الکتریکی و دیزلی حرکت میکنند و تماشای وضعیت آنها در سالهای آینده جالب خواهد بود. همهگیری کامل خودروهای الکتریکی زمانبر خواهد بود. این خودروها تنها ۱۷ درصد از تمامی مسافتهای طی شده توسط خودروهای کشور نروژ در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص دادند که حدود ۱.۵ درصد از کل مسافتهای طی شده توسط خودروهای سواری دنیاست؛ اما انتظار میرود این روند در آینده ادامه یابد. کارکرد متوسط خودروهای الکتریکی در چین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ رشد قابلتوجهی داشت و بعداً به خاطر همهگیری کرونا کندتر شد. میزان فروش خودروهای الکتریکی هنوز هم مهم است اما برای تأثیر روی بازار انرژی بهتر است به مسافت طی شده توسط خودروها نیز توجه شود.
سینا
۳ مرداد ۱۴۰۱ای دوست ندارممممممم😓😓
امیرعلی
۳ مرداد ۱۴۰۱یک سوال داشتم اگه شما ۴۷ هزار دلار پول داشتید از بین فولکس واگن ID.4 و شورلت بلیزر EV کدوم رو انتخاب میکنید؟
من که به شخصه شورلت بلیزر ev رو بیشتر میپسندم و به نظرم gm خیلی بهتر از فولکس واگن توی خودرو های الکتریکی تا به اینجا عمل کرده
ارین صاحب جمعی
۳ مرداد ۱۴۰۱برادر gm که حتی نمیتونه نصف فروش ۹ میلیونی فولکس واگن رو تجربه کنه بعد تو میگی بهتر عمل کرده تمام منابع خبری dw و BBC و بلومبرگ و مجله کار اتو رقیب اصلی تسلا رو فولکس میدونن تو سطح دنیا !!! نه gm چرا؟؟ شاید ملت تو امریکا فورد لایتنینگ بخرن ولی تو اروپا کسی نگاه هم بهش نمیندازه
Kf
۳ مرداد ۱۴۰۱باشع ولیی بنزین یه چیییییز دیگس
امیرشایان فرازی
۳ مرداد ۱۴۰۱تا ۲۰ سال دیگه ادکلن با بوی بنزین میاد
mahdi-es17
۴ مرداد ۱۴۰۱هست😂
امیرشایان فرازی
۳ مرداد ۱۴۰۱#این_بده
هیتلر
۳ مرداد ۱۴۰۱برقی خوبه ولی برای خودروهای خانوادگی نه همه دسته خودروها
amirhosein23
۷ مرداد ۱۴۰۱دقیقا و برای استفاده روزانه نه برای یکی خودروی اسپرت و خشن
Farimani
۳ مرداد ۱۴۰۱خودروهای برقی باطری بیسیک هیچ آینده ای ندارند . تا همین جاشم با سفارش و رانت اومدند خصوصا که قسمت اعظم لیتیوم جهان دست چینه قطعا آینده ای در باطری بیسیکها نیست .ضمن اینگه هر چقدرم در واحد نرخ ذخیره و تبدیل انرزی بهتر بشن باز هم به پای نسبت سوختهای دیگر نمیرسه و نهایتا همین سوخت فسیلی با مصرف به مراتب کمتر در انتظار خودروهاست ، خواهیم دید
حسین
۳ مرداد ۱۴۰۱واقعا اعتماد به نفس ایرانی در کارشناس بودن در مورد همه چیز همتا نداره! امثال فولکس و آئودی ولوو فورد جی ام و غیره با بهترین تحلیلگرها و مشاورها نتیجه گرفتن بازار آینده خودرو برق باتری بیسیک هست و میلیاردها روش سرمایه گذاری کردن بعد کارشناس ایرانی همه چیز دان بدون کوچکترین شکی اینطوری قطعی آینده رو پیش بینی میکنه!
حسین دهمرد
۳ مرداد ۱۴۰۱کل نروژ به اندازه ی دشویی خونه ما هم نمیشه جایی ندارن برن. اونوقت این قشنگا نتیجه گیری کردن که مسافت طی شده توسط الکتریکی ها بیشتره. جمعیت نروژ یک سوم فالوئرای دنیا جهانبخته اونوقت از اینا به عنوان جامعه آماری استفاده میکنن. بکشید بیرون از این آمار بی ارزش. همه دنیا که انقد کوچیک نیس.
Cowboy
۳ مرداد ۱۴۰۱و این رو هم نمیگن که نروژ یکی از گران ترین کشور ها مخصوصا در قیمت بنزین حتی توی اروپای بنزین گرونه.
و اینکه چقدر دولت نروژ روی خودروهای درون سوز مالیات بسته.
چرا این نتیجه گیری رو روی آمریکا یا کانادا یا مکزیک نمیکنن؟
ببینم در مسافت های بین شهری چند درصد مردم به خودرو های برقی اعتماد دارند؟
محمد
۴ مرداد ۱۴۰۱گویا دشویی خونه شما از نروژ اوضاع بهتری داره داداش همون جا بمون دفعه بعد که رفتی
AMD
۳ مرداد ۱۴۰۱نروژی باشی و طرفدار ماسل و تراک های آمریکایی باشی 😐 خدا بیامرزتت
سعید
۴ مرداد ۱۴۰۱در کانادا لیست فروش فولکس ID4 برای سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کامل شده و در نمایندگی ها رزرو خرید سال ۲۰۲۴ انجام میشه. در مورد شورولت سیلورادو الکتریکی و هیوندای ایونیک ۵ نیز باید حداقل یکسال و نیم در لیست انتظار بود . یکی از دلایل تاخیر تامین باتری برای خودروهای الکتریکی است ولی این نکته را هم باید در نظر گرفت که اقبال عمومی نسبت به خوردروهای الکتریکی در حال حاضر بسیار بالاست (که دلیل عمده آن گران شدن بنزین است )بصورتی که بمحض فراخوان جهت ثبت نام ، لیست فروش سریع کامل میشود .
پدرام
۴ مرداد ۱۴۰۱تایکان خیلی طراحی چشم نوازی داره اگه روزی در شرایط فرضی خواستم ماشین الکتریکی بگیرم قطعا آلمانی
Reza Waffen SS
۴ مرداد ۱۴۰۱خبر های بدی در راه است
هاتف
۴ مرداد ۱۴۰۱تا میخوان یه چیزیو به خورد ملت بدن سزیع کشورهای فنلاند و نروژ و موناکو و قطر و امارات و سنگاپور رو مثال میزنن. بابا اینا وسعت یا جمعیتی ندارن. آمار میخواین برید تو امثال هند و بنگلادش و پاکستان و برزیل و مکزیک. کشور واقعی، نه ۲،۳ میلیون آدم تو یه شهر کشور با میلیاردها دلار پول