خودروهای برقی بهزودی نیاز به تعویض باتری پیدا نمیکنند اما اگر خلاف این تصور روی دهد چه خواهد شد؟
باتری برای خودروی برقی با کمی اختلاف حکم باک بنزین برای یک نمونه درونسوز را دارد؛ به این ترتیب همانگونه که نیازی به تعویض باک بنزین خود ندارید، در کوتاهمدت نیازی به تعویض باتری خودرو برقی نیست. باتریهای یادشده جزو گرانترین بخشهای یک خودروی الکتریکی به شمار میروند؛ بنابراین درصورتی که شخصی تصمیم به خرید خودروی برقی بگیرد، باید از مخارج خرابی و تعویض آن آگاه باشد.
آیا باتری باید دوام مادامالعمر داشته باشد؟
برخلاف باورها که تاکید بر دشارژ حاصل از تاثیرات دمایی دارند، پیشرفت فناوری باتریها در دوام آنها تاثیر بهسزایی گذاشته و باعث شده تا این فرایند به تاخیر بیافتد. خودروسازان امروزه بر این باورند که باتری محصولات برقیشان ۱۰ تا ۲۰ سال عمر خواهد کرد؛ بههمین دلیل سازندگانی چون نیسان و تسلا محصولاتشان را با گارانتی ۱۶۰ هزار کیلومتری هشت ساله عرضه میکنند.
چرا سازندگان گارانتی مادامالعمر ارائه نمیکنند؟
همانگونه که اشاره شد، ساخت باتریها فرایندی هزینهبر به شمار میرود. عواملی چون نحوه نگهداری خریدار، شرایط کارکرد باتری و.. هم در عمر آن موثر هستند که ارائه این خدمت را دشوار میکنند. اگر کاربران به نحوه مناسب از باتری نگهداری نکرده و حتی بهصورت دائمی از شارژرهای سریع و فوق سریع استفاده کنند، باتری توان و گنجایش خود را از دست میدهد و با کاهش عمر روبهرو خواهد شد؛ درست مانند زمانی که یک تلفنهمراه در تمام طول شب و با استفاده از شارژر سریع شارژ شود.
بهطور متداول، ۸۰ تا ۹۰ درصد مالکان خودروهای برقی از شارژ خانگی استفاده میکنند که احتمالا تصمیمی مبنیبر کاهش هزینه محسوب میشود. خوشبختانه این شارژرهای کند برای سلامت باتری مفید هستند و از اجزای داخلی آن محافظت میکنند. شارژرهای یادشده نهایتا تا ۲۲ کیلووات توان شارژ دارند. برخی هم به ۷ کیلووات محدود شدهاند؛ بر این اساس، یک باتری ۷۷ کیلووات ساعتی باید برای رسیدن به SOC (وضعیت شارژ) کامل لااقل ۱۰ ساعت در شارژ بماند.
شارژرهای سریع و فوقسریع میتوانند با سرعت ۳۵۰ کیلووات شارژ کنند تا رانندگان در ایستگاههای شارژ کمتر معطل شده و تجربه بهتری از سفر با خودروی برقی خود داشته باشند.
سرعت شارژ هم همیشه ثابت نیست. شارژ باتری خودروهای برقی معمولا بر پایه یک منحنی اتفاق میافتد که در ابتدا کند است و کمکم سریعتر میشود تا به بیشینه سرعت شارژ برسد و نهایتا افت کند. این روند تا زمانی که باتری به وضعیت شارژ کامل برسد ادامه دارد. عبارت وضعیت شارژ یا SOC به به درصد گنجایش شارژ باتری اطلاق میشود.
سازندگان توصیه میکنند این عدد بین ۱۰ تا ۸۰ درصد حفظ شود تا باتری بیشتر عمر کند. این کار بهمنظور استفاده از بخش شارژ سریع در منحنی شارژ باتری است. درکنار آن، ذخیره مقداری شارژ اضطراری میتواند در شرایط پیشبینی نشده کمککننده باشد.
آیا شارژ سریع منجر به کوتاه شدن عمر باتری میشود؟
بله. احتمالا عمر باتری زودتر تمام شده و ظرفیت آن افت خواهد کرد. مالک سرانجام مجبور به تعویض باتری میشود.
هزینه تعویض باتری خودروی برقی چقدر است؟
حداقل هزینه پیشبینی شده برای یک بسته باتری در کشور انگلستان ۱۸,۸۸۲ دلار عنوان شده است که ملاک را به استفاده از بیمه خود سوق میدهد. البته باتریهای دستدوم که بر اساس استانداردها کمتر از ۸۰ درصد ظرفیت ابتدایی خود را دارند بهعنوان منبع ذخیره ایستگاههای شارژ ثابت استفاده میشوند. با پیشرفت فناوری، احتمالا امکان استفاده بیشتر از این اجزا هم افزایش مییابد.
نیو، یک استارتاپ خودروساز در چین که به ساخت خودروهای برقی مشغول است، همپای شرکت وینفست، خودروساز برقی ویتنامی، روی سیستمهای تعویض باتری کار میکنند. وینفست با رسیدن گنجایش باتری خودروهایش به ۸۰ درصد عمر مفید، آنها را تعویض میکند تا محصولاتش در بهترین شرایط کار کنند. نیو هم درحال توسعه ایستگاههای تعویض باتری است که در زمانی کمتر از ۵ دقیقه باتری خودرو را با نمونه پر عوض میکند و تا راننده از فرایند شارژ مجدد خودداری کند.
پیشتر تسلا نشان داد که فناوری تعویض باتری بهجای شارژ مجدد میتواند انتخاب خوبی برای آمادهسازی موتورهای برقی و… باشد که به ایستگاه شارژ با برق خانگی دسترسی دارند. نظر شما درباره این فناوری چیست؟ آیا تکنولوژی باتری به سطحی قابلاطمینان خواهد رسید؟
حسن
۳ آذر ۱۴۰۲یه مطلب بدرد نخور مگه اینجا انگلیسه که قیمت انگلیس را نوشتی حداقل قیمت 4 تا باطری داخل ایران را میزدی قیمت انگلیس به چه درد میخوره
ممدقلی
۳ آذر ۱۴۰۲سلطان ۱۰ سال دیگه هم نمیشه باتری تو خودرو رو واسه عموم ایرانی جا انداخت چه رسد به قیمت گرفتن براش اونم از الان
ما هنوز داریم فیس لیفت پژو ۱۹۸۰ رو تولید میکنیم کجای کاری
new reventon
۳ آذر ۱۴۰۲پک باتری رو بالای 15سال میشه استفاده کرد در صورتی که هنوزم بالای 65 درصد از ظرفیت باتری باقی مونده. الان باتری های لیتیوم یون که از پتاسیم آهن لیتیوم در کاتد استفاده میکنن (در برخی مدل های تسلام ازین نوع باتری لیتیوم یون استفاده شده) میتونن بالای 20 سال با ظرفیت بالا استفاده بشن. شیوه استفاده از باتری اای لیتیوم یون خیلی مهمه
حسین
۳ آذر ۱۴۰۲باتری های LFP که بیوایدی تولید و استفاده میکنه تا ۵۰۰۰ سیکل شارژ رو دوام میاره، یعنی حدود ۲میلیون کیلومتر پیمایش. این یعنی تا آخر عمر ماشین دوام میاره. تازه وقتی در پایان عمر باتری ظرفیتش به زیر ۷۰٪ برسه فروخته میشه برای استفاده در ایستگاه های ذخیره انرژی.
new reventon
۴ آذر ۱۴۰۲دقیقا. خودروهای برقی نسبت به نمونه های بنزینی داری مزیت های فراوانی ان.راحتی رانندگیشونم اصلا قابل مایسه با بنزینی ها نیست.
new reventon
۴ آذر ۱۴۰۲اگه به درستی از باتری های لیتیوم یون جدید استفاده بشه بعد ده سال هم به زیر 70 درصد ظرفیت نمیرسن.من خودم فکر میکنم اگه باتری لیتیوم یون در طول عمرش ضرفیت باتریش همیشه بین 80 تا 20 درصد بمونه بعد 10 تا از 80 درصد پایین تر نمیاد
m.h
۶ آذر ۱۴۰۲این ها تبلیغات هستش
و گرنه ژاپنی ها قدمت بیش از یک قرنی در این محصول را دارند ولی ببینید که سرعت شارژ ها پایین است و کیفیت متریال باتری بالا است
کلی هم راهنما دارند که بین ۲۰ تا ۵۵ درصد عالی ترین است ظرفیت را سه برابر میکند و …
در نهایت باید بگم که ژاپنی ها روی بازاریابی و تبلیغات دهن پر کن دروغین مانور نمیدهند
سامان اذری
۴ آذر ۱۴۰۲تو انگلیس فقط مدلهای تسلا هست که برقی هست بقیه برندا خیلی خیلی کم دیده میشه
ولی برندهای هایبرید همه جا هست
مخصوصا پریوس و کرولا هایبرید