متفرقه

تنها 1.8 درصد از کل خودروهای اروپا برقی هستند

سهم خودروهای قابل شارژ از ۲۴۹ میلیون دستگاه خودروی اتحادیهٔ اروپا حتی با احتساب خودروهای پلاگین‌هیبریدی هم فقط ۳.۹ درصد است.

هرچند اتحادیهٔ اروپا قصد دارد فروش خودروهای درون‌سوز را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند ولی آمارها نشان می‌دهند که احتمالاً چندین دهه طول خواهد کشید تا همه به خودروهای الکتریکی روی بیاورند. همچنین خیلی‌ها شک دارند که اصلاً چنین اتفاقی رخ دهد زیرا از حدود ۲۴۹ میلیون خودرویی که در سال ۲۰۲۳ در کل اتحادیهٔ اروپا وجود داشته، تنها ۱.۸ درصد الکتریکی بوده‌اند. این عدد نشان می‌دهد که سهم خودروهای برقی از بازار اروپا در قیاس با نمونه‌های درون‌سوز بسیار ناچیز است و با وجود سال‌ها ارائهٔ مشوق‌های دولتی، کاهش مالیت و دیگر مزایا، سهم خودروهای الکتریکی از کل خودروهای اروپا هنوز حتی به ۲ درصد هم نرسیده است. همچنین سهم مجموع خودروهای قابل شارژ یعنی الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی هم از کل خودروهای اروپا در سال ۲۰۲۳ تنها ۳.۹ درصد بوده است.

با ادامهٔ افزایش قیمت خودروهای جدید، تعجبی ندارد که اروپایی‌ها برای مدت طولانی‌تری خودروهای قدیمی خود را نگه دارند. در حال حاضر، میانگین سن خودروهایی که در جاده‌های اروپا در حال تردد هستند، ۱۲.۵ سال است و یونانی‌ها با میانگین ۱۷.۵ سال، قدیمی‌ترین خودروها را دارند. از سوی دیگر، مردمان لوکزامبورگ جدیدترین خودروها را با میانگین سن ۸ سال سوار می‌شوند. درحالی‌که در سال ۲۰۲۳ در اتحادیهٔ اروپا ۲۴۸.۸۲ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد بوده، اگر کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند، نروژ و سوئیس) و همین‌طور بریتانیا را هم در نظر بگیریم، این رقم به ۲۹۴.۴۸ میلیون دستگاه می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایشی ۱.۴ درصدی داشته است. ایتالیایی‌ها با ۶۹۴ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، بالاترین سرانهٔ مالکیت خودرو را دارند درحالی‌که کمترین سرانه متعلق به لتونی با ۳۸۱ خودرو در هر هزار نفر است. هر اروپایی نیز سالانه به‌طور میانگین ۱۲,۳۴۰ کیلومتر را با خودرو می‌پیماید.

در سال ۲۰۲۴، سهم خودروهای الکتریکی از فروش خودروهای جدید در اروپا ۱۳.۶ درصد بوده که یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. سهم خودروهای پلاگین‌هیبریدی هم از ۷.۷ به ۷.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. خودروسازان هم‌اکنون تلاش می‌کنند تا قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ اتحادیهٔ اروپا را رعایت کنند زیرا در غیر این صورت، باید جریمه‌های هنگفتی پرداخت کنند. به‌عنوان‌مثال، فولکس‌واگن اخیراً اظهار داشته است که در سال ۲۰۲۵ به دلیل فراتر رفتن از میانگین آلایندگی، احتمالاً باید ۱.۵ میلیارد یورو جریمه پرداخت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Ehsan

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    میانگین عمر مالکیت خودرو ۱۲/۵ سال!! اونا دیگه چرا؟!!

    موافقم 7
    مخالفم 12
    1. Kktoos

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      هر سال ۱۲هزار کیلومتر میرن ۱۲سال نگه دارن میشه۱۴۴هزار کیلومتر کلا خیلی کمتر رانندگی میکنن نسبت به خودمون

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3100 ديدگاه)

        در ایران هم میانگین تردد خودروها ماهانه هزار کیلومتر هست البته بدون مسافرت

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. محمد

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1422 ديدگاه)

          من یه مدت کارم تهران بود روزی ۱۰۰ تا می رفتم
          خونمم‌ کرجه.

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. Ehsan

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        تو ایران هم همین حدودا میرن همه،دیگه کسی که سالی بیشتر از ۱۲ هزارکیلومتر رانندگی کنه احتمالا کارش شهر دیگه ای هست و هر روز میره میاد

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. محمد

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1422 ديدگاه)

          اکثر الان همینن‌.
          از حومه کرج تهران و خود کرج میان تهران کار می کنند‌.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        2. Ehsan

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (8 ديدگاه)

          کرجیا اکثر ایرانیا حساب نمیشن البته!

          موافقم 2
          مخالفم 3
      3. net

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3593 ديدگاه)

        اروپا و استرالیا و ژاپن و کره جنوبی در مقابل امریکا دهات هستند

        موافقم 1
        مخالفم 5
        1. امین

          ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (701 ديدگاه)

          تصورات اشتباهی از دنیای واقعی داری
          اما مشکل اینه که با وجود این همه امکان دریافت اطلاعات ، بازهم حرفهای سال قبلت تکرار میکنی. یعنی از یک جستجو ساده غافل هستی، با اینکه خیلی جوونی اما حیف .
          غرب میانه جستجو کن

    2. محمد

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (251 ديدگاه)

      خب وقتی طرف خودروی باکیفیت سوار میشه ، به جاده ، سوخت ، روغن باکیفیت دسترسی داره و با قطعات اصلی خودروش رو سرویس می‌کنه معلومه ماشین سال ها براش کار می‌کنه و نیاز به تعویض نمی‌بینه خصوصا اینکه تو سالهای اخیر ماشین صفر کیلومتر گرون تر از هر زمان دیگه شده

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. امین

        ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (701 ديدگاه)

        و کم کیفیت تر. با طراحی زشت تر
        مد جدید مور پسند خیلی ها که اکثرا جوانی سپری کردند نیست.

  2. SMS

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (663 ديدگاه)

    اونوقت می خوان تا سال ۲۰۳۰همه ی ماشیناشون برقی باشه

    موافقم 14
    مخالفم 4
  3. Titanium

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (159 ديدگاه)

    پس چجوری یسریا می‌خوان تمام برقی بشن؟

    موافقم 8
    مخالفم 1
  4. حسین دهمرد

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2737 ديدگاه)

    علی‌رغم بزرگنمایی ها، برقی ها هنوز راه درازی رو در پیش دارن.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. سهیل گل آزاد

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    اینکه اروپاست و چند ساله خودش یکی از مدعیان مدافع قوانین آلایندگی خودروهاست از جمله با تمام سختگیری هایی که روی خودروساز های اروپایی برای تولید خودرو های درونسوز اعمال کرده با تمام پتانسیل هایی که دولت های اروپایی دارن میذارن که مردمشون رو از جمله با امتیازات خوب به سمت الکتریکی ها بفرستن با تمام زیرساخت هایی که برای این خودروها همچنان فراهم کردن ولی اون چیزی که پیشبینی کرده بوده از آب درنیومده و همچنان مردم اروپا اونجور حمایت نمیکنن از خودروهای الکتریکی به نظر من با این اوصاف که میگن تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای درونسوز متوقف میشه اینم قضیه ای نیست که حالا حالاها به واقعیت بپیونده

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا