متفرقه

هزینه‌های نگهداری ون‌های الکتریکی 25 درصد کمتر از نمونه‌های دیزلی است

یک ون الکتریکی متوسط در اتحادیه اروپا ۲۵ درصد هزینه نگهداری کمتری نسبت به نسخه دیزلی معادل خواهد داشت. این در حالی است که هزینه خرید ون‌های الکتریکی در ابتدا بیشتر از مدل‌های دیزلی است اما در درازمدت این موضوع جبران می‌شود. این را گروه محیط‌زیست و حمل‌ونقل اروپا T&E می‌گوید. بر اساس نظرسنجی از ۷۴۵ کسب‌وکار که از ون‌ها استفاده می‌کنند، ۸۴ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند خرید ون الکتریکی را در نظر می‌گیرند و ۳۶ درصد نیز قبلاً مالک یک ون الکتریکی تجاری بوده‌اند. همچنین ۳۲ درصد پاسخ‌دهندگان برنامه‌ای برای خرید یک ون الکتریکی در سال ۲۰۲۲ دارند و ۱۶ درصد نیز خرید یکی از آن‌ها در ۵ سال آینده را مدنظر خواهند داشت.

این مطالعه در ۶ کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا و بریتانیا انجام شده است (این ۶ کشور ۷۶ درصد بازار ون اتحادیه اروپا و بریتانیا را در اختیار دارند) و T&E فهمیده است هزینه مالکیت یک ون الکتریکی در هر کیلومتر ۰.۱۵ یورو است درحالی‌که این رقم برای ون دیزلی ۰.۲ یورو است. جدای از یارانه‌های دولتی، T&E فهمیده است ون‌های الکتریکی هنوز هم در ۵ کشور ارزان‌تر هستند درحالی‌که هزینه‌های نگهداری در آلمان تفاوتی نداشته است. البته T&E می‌گوید قیمت خرید یک ون الکتریکی ۴۰ تا ۵۵ درصد بیشتر از نمونه دیزلی معادل است.

این هزینه اضافی معمولاً به عنوان یک مانع برای کمپانی‌ها در زمینه استفاده از خودروهای بدون آلایندگی به نظر می‌رسد هرچند کل هزینه مالکیت یک ون الکتریکی شامل هزینه‌های سوخت در طی سال‌های آینده جبران می‌شود. تنها ۳ درصد کل ون‌های فروخته شده در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۱ از نوع تمام الکتریکی بوده‌اند درحالی‌که این آمار برای خودروهای سواری برابر با ۹ درصد بوده است، خودروهایی که قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تری دارند. کمیسیون اروپایی پیشنهاد کرده است تمامی ون‌های جدید تا سال ۲۰۳۵ بدون آلایندگی شوند؛ اما T&E می‌گوید تحقیقات نشان داده است پارلمان اروپا و اعضای اتحادیه اروپا باید اهداف آلایندگی قوی‌تری را برای شتاب دهی به استفاده از ون‌های الکتریکی تصویب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. AMIR / ARMI

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    ترجمه های ضد و نقیض پدال
    یکی به نعل یکی به میخ البته که سیاست موفقی هست

    موافقم 3
    مخالفم 3
  2. Nima

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    ون ها ، اتوبوس ها ، تریلى ها و امثالشون باید زودتر از هر چیزى برقى بشن.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      این ماشین سنگینای …. لامصب انقد دود و آلایندگی دارن میتونن کامل یه منطقه که رد میشنو آلوده کنن و گوش ملت اون منطقه رو کَر😐
      فکر کنید برقی بشن… دیگه وقتی میان از کنارت رد میشن خفه نمیشی از دود… دیگه صداشون گوشاتو کر نمیکنه…
      چقد خوب میشه

      1. کیانوش

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (826 ديدگاه)

        همه عادت کردیم نوک دماغ رو ببینیم و به این فکر نکنیم اون سه تن باطری که رو کشنده های برقی میبندن الایندگی ناشی از فرایند ساختش بیشتر از کل الودگی که نسخه دیزلی تو عمر مفیدش تولید میکنه

      2. Mohsen

        ۱۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        الان ی بنز اکتروس از محلتون رد شده تو اصلا متوجه میشی؟ ن دودی ن صدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا