متفرقه

فناوری نسل آینده باتری، ظرفیت پیمایش خودروی برقی را افزایش می‌دهد

دانشمندان آزمایشگاه ملی اوک ریج در آمریکا از پالس‌های الکتروشیمیایی برای برطرف کردن ضعف باتری‌های فلزی لیتیومی در نگه‌داری شارژ استفاده کردند که باعث افزایش ظرفیت پیمایش خودروی برقی نسل آینده خواهد شد.


دو روش امیدوارکننده در توسعه ذخیره‌سازی انرژی باتری خودروی برقی شامل استفاده از فلز لیتیوم با چگالی بالا و الکترولیت جامد به جای مایع است. به گزارش نیواطلس، مطالعه‌ی جدیدی این شاخه‌های تحقیقات باتری را در پیشرفت جدید و هیجان‌انگیزی گرد هم می‌آورد. دانشمندان در ایالات متحده نشان داده‌اند که چگونه مسائل پایداری مرتبط با این معماری‌ها را می‌توان با کمک پالس‌های الکتروشیمیایی حل کرد تا راه برای تولید خودروی برقی و تلفن‌های هوشمندی که با هر بار شارژ طی مدت طولانی‌تری کار می‌کنند، هموارتر شود.

بخشی از این زمینه تحقیقاتی روی آندها متمرکز است که به عنوان یکی از دو الکترود دستگاه عمل می‌کند و به تسهیل انتقال یون‌های لیتیوم از طریق الکترولیت مایع کمک می‌کند. آندهای امروزی از ترکیبی از گرافیت و مس ساخته می‌شوند، اما فلز لیتیوم خالص نیز جایگزین وسوسه‌انگیزی است زیرا بالاترین چگالی انرژی را در بین مواد جامد ارائه می‌دهد. با این حال، ادغام فلز لیتیوم در باتری‌ها تاکنون دشوار بوده است، اما دانشمندان با مسائل ایمنی مختلفی مواجه شده‌اند که به سرعت این دشواری‌ها را از بین می‌برد.

خط فکری وجود دارد که استفاده از الکترولیت جامد به جای مایع منجر به تولید باتری مناسب‌تری با فلز لیتیوم برای استفاده می‌شود. این تلاقی مواد، تمرکز کار جدید دانشمندان در آزمایشگاه ملی اوک ریج (ORNL) است، که معتقدند راهی برای پیوستن آن‌ها به یکدیگر به روشی پایدار و طولانی‌مدت که کارایی به خطر نیفتد، ابداع کرده‌اند.

تصویر باتری لیتیوم فلزی خودروی برقی / Electric Car Battery

ذوب مواد با هم در باتری‌های حالت جامد معمولاً کار دشواری است، زیرا چرخه‌های شارژ و دشارژ (تخلیه) مداوم منجر به بی‌ثباتی در اتصالات و ایجاد حفره‌ها می‌شود؛ چیزی که به امپدانس تماسی معروف است. اعمال فشار یکی از راه‌های حل این مشکل به شمار می‌رود، اما تکنیکی است که باید به صورت دوره‌ای در حین کارکرد باتری مورد استفاده قرار گیرد و همچنین می‌تواند باعث کوتاهی آن شود.

دانشمندان آزمایشگاه ملی اوک ریج دریافتند که می‌توانند این فضاهای خالی را با اعمال پالس الکتروشیمیایی کوتاه و ولتاژ بالا در زمانی که آند فلزی لیتیوم به الکترولیت جامد متصل می‌شود، از بین ببرند. این پالس‌ها با جریانی که حفره‌ها را احاطه کرده است، برخورد می‌کنند و باعث از بین رفتن آن‌ها شده و در نتیجه تماس گسترده‌تری در سطح مشترک مواد ایجاد می‌شود.

از آنجا که این هیچ اثر مضری بر باتری ندارد و می‌توان از تکنیک پالس برای بازگرداندن آن به ظرفیت اولیه‌اش استفاده کرد، دانشمندان تصور می‌کنند این فناوری روزی راهی مناسب برای مدیریت باتری‌های لیتیوم فلزی حالت جامد در حین کار ارائه می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که این نوع سیستم می‌تواند دو برابر تراکم انرژی روش‌های امروزی را در یک بسته بسیار کوچک‌تر ارائه دهد؛ به این معنی که خودروی برقی با هر بار شارژ می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند یا گوشی‌های هوشمند می‌توانند زمان بیشتری شارژ داشته باشند.

الیاس بلهرواک، سرپرست این پروژه گفت:

این روش، معماری کاملاً جامد را بدون اعمال نیروی بیرونی که بتواند به سلول آسیب برساند و در حین استفاده از باتری عملی نیست، فعال می‌کند. در فرآیندی که ما توسعه داده‌ایم، باتری را می‌توان به‌طور معمول تولید کرد و سپس در صورت افت میزان نگه‌داری شارژ باتری، یک پالس برای جوان‌سازی و تازه‌سازی رابط اعمال کرد.

دانشمندان هم‌اکنون با آزمایش مواد الکترولیت پیشرفته‌تر و بررسی چگونگی افزایش مقیاس آن برای استفاده در یک سیستم باتری حالت جامد در مقیاس کاری، به توسعه این فناوری ادامه می‌دهند. این تحقیق در مجله ACS Energy Letters منتشر شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    الان بعضی ها میان از باطری های 4680 تسلا و مقایسه قیمت یه باک بنزین و شارژ این باطری هارو حساب میکنن

    موافقم 5
    مخالفم 16
    1. محمدرضا

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1075 ديدگاه)

      هم اونا هم سهام دارای تسلا و ایلان ماسک همشون بی سوادن توخوبی

      موافقم 10
      مخالفم 10
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (311 ديدگاه)

        به تو که توهین نکرده به تو چرا برخورده؟؟

        موافقم 5
        مخالفم 13
        1. محمدرضا

          ۲۵ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (1075 ديدگاه)

          با فرض این که نباید بر میخورد
          تو چرا ناراحتی؟
          قبضش در خونه شما که نمیاد

          موافقم 7
          مخالفم 4
        2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۷ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (311 ديدگاه)

          مثل اینکه سهام دوج کوین خریدی فشار میاد اونم زیاد!😂

      2. محمد امین

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        من یه پیش‌بینی کردم … درست هم بود …. دیگه نیاز به دعوا نیست …

        موافقم 1
        مخالفم 5
    2. عاشق پدال

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (254 ديدگاه)

      نمیفهمم چرا تو این مملکت مردم اینطورین؟
      چرا به صورت کاملا فناتیک (تندرو و مغز خشک) طرفدار یه چیزی هستن. چرا نمیفهمن این چیزا محصول هست. یعنی چیزی که با پول میخری.
      حتی تو کشورای افریقایی برا یه محصول و کالا اینطوری رفتار نمیکنن به خدا.

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. ممد ژانگولر

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (4150 ديدگاه)

        عاشق پدال هیکلت تکه
        دقیقا زدی به سولاخ خال
        شوما کلا ما ایرانیهارو سوا حساب کن

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۵ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (311 ديدگاه)

          بیخیال محمد
          این همونیه همش میگفت من تبعه چینم!

          موافقم 3
          مخالفم 7
        2. ممد ژانگولر

          ۲۵ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (4150 ديدگاه)

          اه جدی ؟!!
          عجب ناکسیه پس
          هر چی من با ملت مثل کف دستم بعضیها اینجوری نیستن
          داداش آبتین بذار به حساب اینکه همه کامنتهارو نخوندم

          موافقم 1
          مخالفم 4
        3. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۷ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (311 ديدگاه)

          باشه برادر…

    3. Silent

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (631 ديدگاه)

      اتفاقا اوومدم بیشتر بگم دیدم کشش برا بعضی فنا نیست اینکه توو درگ فلان برند خروجیش چی بود و تایم پیست کدوم یکی سریعتر بود رو که همه می بینن!

      ولی حالا که هستی یه توضیحی در مورد اینا هم بده:

      FSD و تعداد پردازندها و سیستم پردازش گرافیکی TESLA
      اینکه فرق باطری های 4680 با مدل های مورد استفاده توو چی هست که راندمان بهتری تولید می کنن
      سیستم خنک کننده باطری ها با چه ماکنیزمی باس فعال باشه که دما کنترل بشه! راستی دمای ایده ال چند هست؟
      سوپر پردازنده DOJO به عنوان سرور اصلی کجا مستقر هست و علت تجهیزش چی هست؟
      سیستم موتورهای الکترومغناطیس TESLA اساسا چرا باس کاری کنه که EQS بنز و تایکان توربو S نتونن نزدیک برد و پرفورمنسش بشن!
      چرا پورش تایکان 2 کلاجه هست در عمل تاثیری رو راندمان وزنی و پروفورمنسش نداره در قیاس با موتورهای TESLA PLAID
      تعداد سلول های مورد نیاز برا تولید توان 75KWH برا برد 600 km و با هربار درگ چند درصد از توان اسمیشون کم می شه

      فکر نکنم حتی بدونی ابعاد باطری های 4680 چقدر هست! :))

      موافقم 8
      مخالفم 14
      1. new RAMIN

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (2380 ديدگاه)

        مقایسه هات از ریشه غلط هست…
        (سیستم موتورهای الکترومغناطیس TESLA اساسا چرا باس کاری کنه که EQS بنز و تایکان توربو S نتونن نزدیک برد و پرفورمنسش بشن!)
        اس پلاد 3 موتوره هست ولی اون 2 تای دیگه 2 موتور هستن…
        3 موتور برقی در نهایت قدرت بیشتری نسبت به 2 موتور برقی تولید میکنن.
        پورشه تایکان 761 اسب قدرت داره از 2 موتور الکتریکی میگیره… یعنی میانگین هر موتور 380 اسب… اس پلاد 3 موتور الکتریکی 1020 اسب قدرت داره…یعنی هر موتور میانگین 340 اسب!!

        (چرا پورش تایکان ۲ کلاجه هست در عمل تاثیری رو راندمان وزنی و پروفورمنسش نداره در قیاس با موتورهای TESLA PLAID)
        پورشه تایکان رقیبی بود برای تسلا SP100D ludicrus و حتی تو موتورترند هم ثابت شد از اون سریعتره… تایکان هیچ گاه رقیب اس پلاد نبوده.درضمن گیربکس2سرعته تایکان شاید پیچیده باشه ولی در سرعت های بالا شتابگیری بهتری نسبت به رقیب اصلیش یعنی sp100d ludicrus داشته.

        خود من رقیب اس پلاد رو فقط لوسید ایر دریم ادیشن میدونم که به نظرم لوسید ایر دریم ادیشن از اس پلاد هم بهتره… درسته شتابش 0.5 ثانیه کندتره و 0.7 ثانیه تو درگ کندتره تاپ اسپیدش 80کیلومتر کمتره…ولی همه چی سرعت و درگ و پیست نوربرنیگ یا لاگوآناسگا نیست…چیز های مهم تری هم وجود داره. تو رنج قیمت+140Kچیز های دیگه هم ملاک هست… اللخصوص تو ماشین های برقی…

        موافقم 10
        مخالفم 5
      2. SF90 STRADALE

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (4062 ديدگاه)

        سایلنت
        اینقدر پیچیده صحبت نکن که همه فکر کنن خیلی حالیته
        با یه تحقیق ساده میشه فهمید که این باتری ها ساخت پاناسونیک هست و تو داری کلاسشو برای تسلا میزاری 😂😂
        ۰ تا ۱۰۰ اطلاعات این باتری موجوده و اگه کسی خواست بگه ، بدون هیچ پیچیدگی خاصی مطلبشو کُپی پِیست کنم همینجا

        موافقم 6
        مخالفم 6
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    آقا چرا راه دور میروید !
    وقتی میگم خودروهای برقی تا تکامل یه ۱۰ سال دیگه‌ای جا دارند تا جا بیوفتند ، یه مثال ساده :

    چند سال پیش باتری واسه دسته xbox میخریدم نهایت ۵ روز کار میداد اما امروز همون باتری را میخریم گرانتر ولی حداقل نزدیک ۴۰ روز کار میکنه !

    جهان ثانیه‌ای داره پیشرفت میکنه ، چون رقابت‌ها شهر به شهر و کشور به کشور شده ، چین هم که شده تابوت همه‌ی جهان و مطمئناً قدرت بی‌نهایت در ارائه‌ی برقی‌ها برای آینده !

    موافقم 4
    مخالفم 7
  3. میثم

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    راه حلهای اینچنینی کم نیستند و هرچند وقت یکبار یک خبر از یه راه حل جدید منتشر میشه و بعضیهاشون هم واقعا عالی هستند.
    اما دقت کردین چرا از خیلی از اونها هیچ خبری نیست،
    چون خیلی از این ایده ها با اینکه کارساز هستند ولی توجیح اقتصادی و قابلیت تولید انبوه ندارن
    اقتصاد در چرخه تحقیق و توسعه و تولید نقش مهمی داره و محققان در بسیاری از این تحقیقات اصلا به این مورد توجه نمی کنند

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. net

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3399 ديدگاه)

    دانشمندان امریکا اسایش و راحتی برای دنیا فراهم میکنند و خیلی زحمت میکشند با اختراعات و اکتشافاتشون

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. بهزاد

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    الان سالهاست دانشمندان و محققان از کاربردهای گرافن صحبت میکنند و بسیاری مواد جدید و همچنین باتری هایی که مثلا وزن کم و خیلی زود شارژ میشوند اما این ایده ها تا به مراحل تولید برسند زمان برند و بیشترشون هم در همان آزمایشگاه میمونند.
    اگر فرآیند تغییرات در صنعت خودرو با همین شتاب بره جلو و هزینه های توسعه و تحقیق افزایش داشته باشه کارایی باتری ها رشد زیادی خواهد داشت.
    طبق پیش بینی ها نزدیک سال ۲۰۳۰ تولید باتری حالت جامد به مراحل تولید صنعتی خواهد رسید و یک افزایش حدودی ۲۵ درصدی در راندمان خواهند داشت و این اخبار مربوط به جهش های مثلا ۱۰۰ درصدی خوراک رسانه ایست و هنوز با اون مرحله فاصله ی زیادی داریم.

    موافقم 3
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا