قطعهسازان اروپایی به ویژه تامینکنندگان قطعات موتور در پی اجرایی شدن سیاستهای اتحادیه اروپا برای تغییر به سمت استفاده از خودروی برقی با آینده مبهمی روبرو هستند.
تامینکنندگان قطعات خودرو در اروپا، به ویژه آن دسته از قطعاتی که برای موتورهای احتراق داخلی تولید میکنند، با یک بحران وجودی روبرو هستند، زیرا این قاره برای تغییر به سمت خودروهای برقی آماده میشود. به گزارش carscoops، با توجه به اینکه خودروهای برقی باتریدار هنوز پتانسیل فروش کامل خود را برآورده نکردهاند، قطعهسازان در شرایطی هستند که نیاز به سرمایهگذاری هنگفت در تجهیزات جدید برای تولید خودروهای برقی دارند و در عین حال شاهد کاهش درآمد فعلی خود به دلیل کاهش فروش خودروهای معمولی هستند.
به عنوان مثال شرکت Evtec Aluminium تامینکننده قطعات موتور جگوار لندرور است و دو کارخانه در بریتانیا دارد. این شرکت با سرمایهگذاری میلیونها پوند در ماشین آلات برای تولید قطعات موتورهای دیزل (زیرا دیزل سوخت غالب در اروپا طی دهه گذشته میلادی بود)، فقط ماشین آلات بیکار و خسارات هنگفتی را به همراه داشت؛ زیرا اتحادیه اروپا پس از رسوایی «دیزلگیت» فولکس واگن در استفاده از این سوخت تجدیدنظر کرد.
هماکنون تمرکز بر خودروهای برقی معطوف شده است و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت کامل موتورهای احتراقی تا سال ۲۰۳۵ هستند. شرکت Evtec توانست زنده بماند زیرا توسط یک گروه سرمایهگذار به رهبری دیوید رابرتز آن را تصاحب کرده بود، که احساس میکرد سرمایهگذاری در این کسبوکار «عقلانی» نیست. رابرتز اعتقاد داشت که توانایی شرکت Evtec در تولید قطعات پیچیده آلومینیومی مطمئناً باعث جذب این کسبوکار از سوی تولیدکنندگانی که به دنبال قطعات خودروی برقی هستند، خواهد شد.
به گزارش رویترز، سایر شرکتها از جمله گروه آلمانی ویتسکو تکنالوجیز (Vitesco Technologies) که در زمین ساخت قطعات پیشرانه فعالیت میکند، به دنبال تغییر تمرکز خود از موتورهای احتراقی به سمت خودروهای برقی هستند. این شرکتها انتظار دارند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰ درصد سهم بازار خودرو را به خود اختصاص دهند. برای این منظور، کسبوکار آنها به دو بخش اصلی تقسیم خواهد شد. یکی برای ساخت قطعات خودروی برقی و دیگری برای فناوری با ارزش افزوده که میتواند در موتورهای احتراقی استفاده شود و درآمد بیشتری را در این بخش رو به کاهش تولید کند.
با توجه به اینکه موتورهای خودروهای برقی حدود یک سوم از قطعات موتورهای احتراقی را دارند، سازندگان نسبت به از دست دادن گسترده مشاغل در ساخت قطعات هشدار دادهاند. به عنوان مثال، استلانتیس در حال تغییر کاربری کارخانه موتور خود در ترمری فرانسه برای تولید موتورهای الکتریکی است و هماکنون نیروی کار خود را از ۳۰۰۰ به ۲۴۰۰ نفر کاهش داده است و انتظار کاهش بیشتر را دارد.
برند بوهر، مشاور صنعت خودرو در این زمینه گفت:
قطعهسازان بزرگتر و سرمایهدارتر احتمالا آخرین کسانی خواهند بود که پابرجا خواهند بود. از سوی دیگر، شرکتهای کوچکتر باید خود را تطبیق دهند، تنوع تولید را در نظر بگیرند یا به احتمال بسیار زیاد خود را برای خروج از این کسبوکار آماده کنند.
کرگدن باواریا
۲۵ مهر ۱۴۰۱از بنز و بی ام و خیالم راحته چون تامین کننده قطعاتش ویرانخودرو و سایپا هست ؛ شاید اروپایی ها به خاطر آینده مبهم صنعت خودرو ورشکست بشن ولی ویرانخودرو و سایپا همیشه استوار باقی خواهد ماند چون آینده ایی نداره که نگرانش باشه ؛ حَلَبی بساز ، منتظر باش براش سردست بشکونن.
AMIN JAFARI
۲۵ مهر ۱۴۰۱این یعنی پایان پادشاهی کشورهای نفت خیز بر بازار
روزی میرسه ک نفت دیگه اینقدر خرید و فروشش هیجان نخواهد داشت
شامپو
۲۵ مهر ۱۴۰۱این چیزی که میگید امکان پذیر نیست چون تنها صنعت وابسته به نفت خودروسازی نیست
محمد
۲۵ مهر ۱۴۰۱نفت هزاران هزار کاربرد داره از تولید کاغذ دارو شیشه عینک ساخت دندان و دریچه های قلب انواع کود رنگ عطر تا تولید نخ و پارچه و افزودنی های خوراکی و مکمل ها ، خیلی از دانشمندان هم روی این نکته تاکید داشتن که اگه ما نفت نداشتیم مجبور به اختراع اون بودیم ،خیلی از سیاستمداران و شیمیدان ها مثل محمدرضاشاه و مندلیف هم ارزش این ماده رو به خوبی میدونستن و اعتقاد داشتن نفت ماده نجیبی هست و نباید سوزانده بشه
datsun
۲۵ مهر ۱۴۰۱چقدر دیدت محدوده مگه نفت فقط تبدیل به بنزین میشه بیشتر زندگیت از نفت و سایر ذخایر فسیلی تشکیل شده همین گوشی که دستته کامنت رو هوا میزنی بدون نفت تولید نمیشد. یا همین خودرو بدون نفت اصلا تولید نمیشه که بخاد برقی باشه یا بنزینی.
کوروش کویر
۲۵ مهر ۱۴۰۱کمترین مصرف نفت برای بنزینه
تقریبا همه چی از نفته از پلاستیک و دارو و مواد شیمیایی بگیر تا مهم ترینش کود های شیمیایی که یعنی غلات هم وابسته نفتن
zeg02
۲۵ مهر ۱۴۰۱گور بابای قطعه سازا
برقی رو عشقه
amirhosein23
۲۵ مهر ۱۴۰۱خیالم از آلمان راحته چون با این طرح مخالفت کرده