فیبر کربن، مادهای سبکتر از آلومینیوم و قویتر از فولاد، ممکن است بهزودی در خودروهای اروپایی ممنوع شود. این تصمیم که در قالب پیشنویس جدیدی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده، میتواند آینده بسیاری از خودروهای برقی و سوپرکارها را تحتتأثیر قرار دهد.
خلاصهی ماجرا:
- اتحادیه اروپا در حال بررسی پیشنویس اصلاحی یک دستورالعمل محیطزیستی است.
- طبق این پیشنویس، فیبر کربن ممکن است بهعنوان مادهای مضر برای خودروها ممنوع شود.
- اگر تصویب شود، این قانون از سال ۲۰۲۹ اجرایی خواهد شد.
- خودروسازان، بهویژه تولیدکنندگان خودروهای برقی و اسپرت، بهشدت نگران هستند.
چه مادهای قرار است ممنوع شود؟
فیبر کربن (Carbon Fiber) ترکیبی است از رشتههای نازک کربنی که معمولاً با رزینهایی ترکیب میشود تا به شکل قطعات سبک و مقاوم درآید. مزایای کلیدی آن:
ویژگی | توضیح |
---|---|
وزن کم | حدود ۴۰٪ سبکتر از آلومینیوم |
مقاومت بالا | چند برابر مقاومتر از فولاد در برابر کشش |
مقاومت به خوردگی | در برابر زنگزدگی مقاوم است |
قابل طراحی پیچیده | مناسب برای شاسی و بدنههای خاص |
فیبر کربن در کجای صنعت خودرو استفاده میشود؟
- خودروهای اسپرت و سوپراسپرت: مثلاً شاسی کامل اکثر مدلهای مکلارن از فیبر کربن ساخته میشود.
- خودروهای برقی (EV): برای کاهش وزن باتریها و افزایش برد حرکتی.
- قطعات تزئینی داخل کابین: داشبورد، کنسول مرکزی، و تریم درها.
- موتورهای سیکلت و دوچرخههای حرفهای: به دلیل مقاومت و سبکی.
همچنین بخوانید:
- چگونه میتوان در خانه قطعات فیبر کربن تولید کرد؟
- مقایسه استحکام فیبرکربن دربرابر فولاد و سایر فلزات صنعتی
چرا اتحادیه اروپا به دنبال ممنوعیت آن است؟
طبق پیشنویس جدید اصلاحیهی دستورالعمل پایان عمر خودروها (ELV)، فیبر کربن در هنگام دفع و بازیافت مشکلزا است:
خطرات زیستمحیطی فیبر کربن | توضیح |
---|---|
رشتههای هوابرد | در فرآیند دفع، فیبرهای ریز در هوا پخش میشوند. |
ایجاد حساسیت پوستی | تماس با پوست و غشاهای مخاطی باعث درد یا سوزش میشود. |
ایجاد اتصال کوتاه | فیبرهای معلق میتوانند به تجهیزات الکترونیکی آسیب بزنند. |
تا پیش از این، مواد خطرناکی مثل سرب، جیوه، کادمیوم و کروم ششظرفیتی در خودروها با «استثنا» مجاز بودند. حالا فیبر کربن نیز در این فهرست قرار گرفته، با این تفاوت که ممکن است بهطور کامل ممنوع شود.
ابعاد اقتصادی ماجرا چقدر بزرگ است؟
بازار جهانی فیبر کربن طبق گزارش مؤسسه «Roots Analysis»:
- ارزش در سال ۲۰۲۴: ۵.۴۸ میلیارد دلار
- پیشبینی رشد سالانه: ۱۱٪
- ارزش تا سال ۲۰۳۵: ۱۷.۰۸ میلیارد دلار
- سهم صنعت خودرو: ۱۰ تا ۲۰٪
بزرگترین تولیدکنندگان:
شرکت | کشور | سهم از بازار جهانی |
---|---|---|
Toray Industries | ژاپن | بزرگترین تولیدکننده دنیا |
Teijin | ژاپن | سهم بالا در صنعت خودرو |
Mitsubishi Chemical | ژاپن | حضور قوی در اروپا |
📍 حدود ۵۰٪ از فروش خودرویی Toray در اروپا انجام میشود. اگر ممنوعیت اعمال شود، ضربه سنگینی به این کمپانیها وارد خواهد شد.
چرا خودروسازان نگراناند؟
خودروهای برقی (EV) بهطور میانگین ۲۰ تا ۳۰٪ سنگینتر از خودروهای بنزینی یا دیزلی هستند. این وزن اضافه، ناشی از باتری است که معمولاً در کف خودرو قرار دارد.
برای جبران این وزن و افزایش برد، خودروسازان نیاز دارند بدنه و شاسی را تا حد امکان سبکسازی کنند؛ و اینجاست که فیبر کربن یک قهرمان محسوب میشود.
خودروسازانی مثل:
- مکلارن، فراری، لامبورگینی
- منصوری
- BMW i (در گذشته با i3 و i8)
- آئودی، پورشه، پولستار و لوسید
همگی از فیبر کربن در خودروهای خاص یا برقی خود استفاده میکنند.
این قانون از چه زمانی اجرا خواهد شد؟
اگرچه پیشنویس آماده شده، اما:
- هنوز تصویب نهایی صورت نگرفته
- مقاومت شدیدی از سوی خودروسازان و صنایع مرتبط وجود دارد
- اگر هم تصویب شود، تا پیش از سال ۲۰۲۹ اجرایی نخواهد شد
در واقع، اتحادیه اروپا به صنایع فرصت تطبیق ۴ ساله خواهد داد.
آیا این قانون حتماً تصویب میشود؟
فعلاً خیر. این پیشنویس هنوز در مرحله بررسی است و احتمال تغییر یا لغو آن وجود دارد. اما همین پیشنهاد اولیه باعث نگرانی گستردهای در صنعت خودرو شده است.
جمعبندی:
سؤال | پاسخ |
---|---|
آیا فیبر کربن در خودروها ممنوع شده؟ | فعلاً نه، فقط در حال بررسی است. |
از کی ممکن است ممنوع شود؟ | از سال ۲۰۲۹ به بعد |
چرا ممنوع شود؟ | به دلیل خطرات زیستمحیطی در هنگام دفع و بازیافت |
چه کسانی بیشترین ضرر را میکنند؟ | خودروسازان لوکس، تیونرها، تولیدکنندگان فیبرکربن، برندهای برقی |
آیا جایگزینی برای فیبر کربن وجود دارد؟ | هنوز مادهای با وزن کم و مقاومت بالا به آن اندازه پیدا نشده |
Mohammad
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اون وقت ممنوع میکنن جایگزینی دارن ؟
در ضمن درسته اتحادیه اروپا قدرت زیادی داره ولی آلمان و ایتالیا میتونن موافقت نکنن ، زوری نیستش
امیرعلی
۲۶ فروردین ۱۴۰۴وِلَکِن آقا
چرت و پرت حرفه میزنی
Suge knight
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اتحادیه اروپا اگه راس میگی صنعت لوازم آرایشی رو ممنوع کن چون که پرضررترین صنعت برای محیط زیست هست
آلودگیش چند ده برابر بنزین و دیزل و سرب و جیوه و… هست
امیدوارم پروژه پلت فرم سبک وزن بازیافتی گوردون موری نتیجه بده
MehdiTurbo
۲۶ فروردین ۱۴۰۴سیاست داداش
واقعا فکر میکنی به خاطره الودگی محیط زیستشه یا اسیب رسیدن به ادما ؟
اونا به تنها چیزی که فکر نمیکنند محیط زیست و ادمان
KAIZEN
۲۶ فروردین ۱۴۰۴دقیقا درست میگی
اگه مشکل واقعا زیست محیطی بود خب قانون میزاشتن برای پیدا کردن راه حل بازیافت درست نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنن
Mhosein
۲۶ فروردین ۱۴۰۴کلا ببندنشون خیالشون راحت شه
amirmohammadja79
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اتحادیه اروپا کاری بجز نابود کردن صنعت خودرو داره یا ن؟
دانیال_Surrey،England
۲۶ فروردین ۱۴۰۴تازه مک لارن کار رو روی یک نوع فیبر کربن مقاوم تر و سبک تر و منعطف تر شروع کرده که تو w1 به صورت محدود استفاده میشه،حالا اینا میخوان به طور کلی از بیخ ممنوع کنن!
خیلی جالبه.
10 ها چیز بدتر وچود داره ولی اینا گیر دادن به خودروهای درون سوز و فیبر کربن و….،چند وقت دیگه ام احتمالا میگن سوپر اسپرت ها برای جامعه ضرر دارن.
با چین هم که وارد معامله شدن،دیگه چی میخواین واقعا.
Suge knight
۲۶ فروردین ۱۴۰۴توی روش art carbon fiber manufacturing مک لارن دیگه فیبرکربن دورریز نداره و تا ذره آخرش استفاده میشه و البته فیبرکربن رو میشه بازیافت هم کرد و اتحادیه اروپا زر مفت میزنه که مضره برا محیط زیست
احتمالا BYD به اتحادیه اروپا رشوه میده که این قوانین احمقانه رو وضع کنن
با این حساب شرکت های اروپایی باید کوچ کنن آمریکا و ژاپن
دانیال_Surrey،England
۲۶ فروردین ۱۴۰۴دقیقا درسته و در حال حاضر روش تولید بهتر از مک لارن art وجود نداره،چه به لحاظ ضایعات و خطای انسانی و چه به لحاظ فنی مثل استفاده تو جاهایی که بار زیادی رو تحمل میکنن اتصالات و…
البته بحث کوچ کردن نیست چون انگلیس جز اتحادیه اروپا نیست بیشتر پورشه و فراری لامبو و…ضرر میکنن.
حالا نمیدونم منظورشون چیه دقیق،اگه حق ساخت نداشته باشن که ضررش برای فراری و…دو چندان میشه،اگر اجازه فروش تو کشورهای عضو رو نداشته باشن ضررش کمتره ولی خب باز زیاده.
در کل فقط اروپایی ها ضرر نمیکنن.
این سیاست گذاری ها هیچ پشتوانه علمی پشتش نیست،فقط بحث صنعت زدایی کردن اروپاس.
هیچ کس پاسخی نداره که چرا باید اسپرت سازانی که کلشون رو هم سالی نیم میلیون هم فروش ندارن،باید شامل رعایت قوانین آلایندگی بشن.
خدا میدونه به خاطر همین قوانین الکتریکی سازی چقدر منابع و بودجه هدر رفته که میتونست صرف توسعه و نوآوری موتورهای درون سوز بشه.
R@min
۲۶ فروردین ۱۴۰۴تمام قوانین و سیاست های اتحادیه برای منافع چین بوده و بازار فیبرکربن هم بگیرن عملا برندهای کوچک سود عظیم محصولاتشونو از دست میدن و حتی تو مارکتینگ که حول این متریال درست شده بود هم از بین میره.
اینا قطعا جاسوس چین هستن.
JDM سابق
۲۶ فروردین ۱۴۰۴قوانین اتحادیه اروپا همیشه بسیار سختگیرانه بوده
اما الان اروپا توسط احزاب چپ مثال سوسیال دموکرات ها و احزاب سبز مورد مخاطره قرار گرفته از طرف دیگه اسلام گرایی هم به صورت زیرپوستی داره قدرت میگیره
R@min
۲۶ فروردین ۱۴۰۴آره تو انگلیس اسلام گراهای افراطی هم هستن.
سوالی که همیشه بوده تاثیر این قوانین اصلا در حدی نیست که انقدر به خودروساز فشار بیاری یا محصولات اگزوتیک محدود کنی کلا سالی ۱۰ هزارتا محصول موتور حجیم هم ساخته نمیشه و اکثرا ازشون استفاده روزمره نمیشه ! حماقت برقی سازی هم بهش اضافه کنیم که عملا فولکس تو ضرر و از دست دادن بازارهای خارجی قرار دادن، این رسما خیانت به اقتصاد اروپاس.
JDM سابق
۲۶ فروردین ۱۴۰۴فقط که اگزوتیک نیست
خودروهای برقی روز به روز دارن بیشتر میشن و برای کاهش وزنشون متریال با وزن پایین نیاز دارن
از طرفی هم تولید فیبرکربن ترموپلاستیک بیشتر باب شده که باعث میشه الیاف فیبرکربن بسیار سریعتر تولید بشن و خیلی راحتتر تغییر شکل درشون ایجاد بشه
اینا همشون بهونه هستن روزی که دنیا از دست چپ و خرافات خلاص بشه اون موقع همه یه نفس راحت میکشن
R@min
۲۶ فروردین ۱۴۰۴برای دیدن اون روز یه جنگ جهانی می طلبه و این دفعه باید کارخونه صابون سازی با تمام ظرفیت کار کنه 😄
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ فروردین ۱۴۰۴واقعا متاسفم برات
خوشحالی از مرگ انسانهای بیگناه و غیرنظامی شرمآوره
Mohammad
۲۶ فروردین ۱۴۰۴پرچم آمریکا رو میزاری پروفایل بعد میگی کارخونه صابون سازی ؟
اصلأ میفهمی کدوم طرفی هستی یا داری چی میگی ؟
جرأت داری برو آمریکا که یهودی ها صاحبش هستن همین حرف هارو بزن ببین چجوری یه کاری کنن روزی ۱۰۰ بار از خدا بخوای کاش هیچ وقت زبون نداشتی
دانیال_Surrey،England
۲۶ فروردین ۱۴۰۴خوشبختانه از ممنوعیت خبری نیست.
دوستان سر کار بودیم!
JDM سابق
۲۶ فروردین ۱۴۰۴Toray علاوه بر خودروهای جاده ای تو F1 هم دست داره
اینکارو بکنن صنعت سوپراسپورت اروپا رو مختل میکنن
mehran911
۲۶ فروردین ۱۴۰۴هر دم از باغ بری میرسد …
داستان چین و تعرفه و…. اینا کمه اینام با قوانین آلایندگی و یورو هفت و… پدر صنعت خودروسازی خودشون رو درمیارن …
رسما ۹۰درصد تیونرها به فنا میرن…
.
البته فیبرکربن زیستی با الیاف طبیعی به شکل خیلی محدود وجود داره و پورشه با ی شرکت دیگه قبلا روش کارکرده و در مدل کیمن هم استفاده شده اما اصلا قابلیت جایگزینی و این داستان ها رو به شکل انبوه نداره …
.
خلاصه دمشون گرم
مزدک
۲۶ فروردین ۱۴۰۴تولید ماده ی با کارکردهای مشابه، در تئوری امکان پذیره! یعنی به شکل تئوریک این امکان وجود داره، که کاهش جرم ماده؛ بدون کاهش پیوند کووالانسی بین اتم های اون ماده، و حتی در صورت افزایش پیوند بین اون ها (که به افزایش استحکام، در کنار کاهش وزن منجر می شه)، به انجام برسه! اما در عمل… به دلیل امکان تولید گسترده و بدون محدودیت فیبرکربن تا به امروز، نیاز جدی برای پیدا کردن یک جایگزین واقعی وجود نداشت، و البته هزینه های سرسام آور چنین پژوهش هایی هم، هیچ توجیه منطقی و معقولی نداشت! اما از امروز به بعد، احتمالا سر و کله ی امثال ایلان ماسک ها، در جهت سرمایه گذاری انحصاری، برای گسترش یک تکنولوژی جایگزین پیدا خواهد شد، که امکان تولید گسترده و توجیه پذیر از نظر اقتصادی، علاوه بر کارآیی رقابتی اون محصول (که با استناد به تست های آزمایشگاهی نمایشی، که به سبب پیچیدگی ظاهری، امکان انجام اون آزمایشات، فقط در محیط های آزمایشگاهی مورد تأیید سرمایه گذار امکان پذیر باشه! و در نتیجه ی از پیش مشخص شده ی اون تست ها، محصول جدید، برتر از نمونه ی در حال جایگزینی، یعنی فیبر کربن معرفی می شه!)، وجود خواهد داشت.
مطمئن باشید، محصول جایگزین، از نظر هزینه ی تولید و کیفیت کلی در شرایط استفاده ی واقعی، در حد و اندازه ی فیبرکربن نبوده، و حتی اگر برای این ایده ی بنده، از صفت مشهور “تئوری توطئه” هم استفاده بفرمایید، باز هم در جهت بهره مندی گروه مشخصی از سرمایه گذاران پشت پرده، که خواهان در اختیار گرفتن این بازار عظیم و در حال رشد، و خارج کردن بازار، از دست تولید کننده های نسبتا منصف تر ژاپنی، اون هم در شرایطی کاملا انحصاری هستن، خواهد بود و تغییری در نتیجه ی این فرآیند، به وقوع نخواهد پیوست.
گویا خدای بازار واقعا مرده! و اون اخلاق بازاری که روسو و مونتسکیو، بعد از گذشت مدتی از انقلاب سکولار اصطلاحا “کبیر” فرانسه، ازش صحبت کردن، دیگه وجود نداره! اون متفکرین، که خودشون پیش از انقلاب، ایده ی جدایی دین از تمام شئون زندگی اجتماعی رو داده بودن (که بنده هم البته، تا حد زیادی با اون، و البته با اصلاحیات بعدیش موافق هستم!)، و در نظر داشتن که دین داری رو، کاملا به حوزه ی خصوصی زندگی افراد جامعه منتقل کنن، بعد از گذشت مدتی از انقلاب؛ و اجرا شدن ایده هاشون در جامعه، با دیدن هرج و مرجی که در بازار و شرایط اقتصاد کف بازار، در اون کشور اتفاق افتاد، و مشاهده ی تورم بی منطق قیمت اقلام اساسی زندگی، که حاصل گران فروشی، کم فروشی و احتکار بود (چقدر طبیعی و آشناست این موارد برای ما!)، به این نتیجه رسیدن، که نمی شه بازار رو بدون وجود خدا کنترل کرد! (یعنی اعتقاداتی که به سبب دارا بودن اونها، کاسبان به سبب ترس از خدا، و نگرانی از شرایط زندگی پس از مرگ، در جهان آخرت، بر بسیاری از خواسته های شخصی غیر اخلاقی و به دور از انسانیت و انصاف خویش، لگام زده و با کنترل اخلاقی بر وجود فانی خود، سعی در ساختن زندگی اخروی زیباتری برای خویش خواهند نمود… که البته این هم مسلما و بی شک، یک نوع از معامله ست!)
اما گونه ی جدید سرمایه داری، در آغاز هزاره ی سوم، که در ترکیب با روش های هالیوودی ستاره سازی، بسیاری از میلیاردرهای جدید (به ویژه در ایالات متحده، روسیه، هند و چین!) رو، تبدیل به کمال یافته ترین نسخه ی مفهوم کثیف سوپراستار کرده، دقیقا مصداق مرگ خدای بازار؛ و این گونه ی جدید، بسیار بی اخلاق، فاقد هر شکلی از ارزش های انسانی، و مطلقا خودپرست و ضد ارزش هست! (که بدتر از هر چیز، تمام این ویژگی های منفی، در این ایدئولوژی، به عنوان اخلاقیات آیکونیک یک “میلیاردر تراز نوین” پذیرفته شده). این ویژگی ها سبب شده، رقابت های در سطح کلان در اقتصاد امروز، کثیف تر از هر زمان دیگه ای در تاریخ بشر باشه. باور کنید که حتی روتشیلدها و راکفلرها هم، در وجودشون اشکالی از اخلاق انسانی، و قطعا یک سری ارزش های کاملا مشخص و خلل ناپذیر داشتن، که باعث می شد، به بعضی از تاریک ترین حوزه های نامردمی و بی اخلاقی سقوط نکنن! اما میلیاردر امروزی (در قریب به اتفاق نمونه های موجود)، بدون هیچ محدودیتی، برای ارائه ی بدیع ترین، خلاقانه ترین و نبوغ آساترین نمونه های بی اخلاقی، از هیچ فرصتی فروگذار نخواهد کرد…
احتمالا مغز متفکری که پشت پرده ی این پیش نویس جدید درباره ی ممنوعیت کاربرد فیبرکربن قرار داره، با خودش فکر می کنه که: آخه چه دلیلی وجود داره که محصولی با حداکثر کیفیت، کارآیی و ماندگاری تولید بشه، که تقریبا می شه گفت؛ سود حاصل از تولید اون محصول برای تولیدکننده، با میزان کارآیی، سودمندی و احساس رضایت مشتری از خریداری اون، به شکلی واقعی و تقریبا به درستی، برابر باشه؟!؟ و تازه عمده تولید کننده های ژاپنی احمق اون محصول هم، در حال تلاش برای گسترش کاربرد اون، در جهت استفاده از اون، در محصولات بسیار عمومی تر، به جای کاربرد صرف اون، در موارد خاصی که منجر به تولید محصولات “لاکچری” (آخ که با تمام وجودم از این واژه، و کاربرد به شدت عوامانه ی اون متنفرم…)، در بالاترین طیف های قیمت گذاری می شه باشن! اونم با کاهش هزینه های تولید، حتی به قیمت کاهش میزان سود تکی تولید کننده، و توجیه پذیری اقتصادی تولیدش، به واسطه ی افزایش چندین برابری تیراژ تولید… خوب چرا نباید این محصولی که یکی از آخرین سنگرهای حقیقی کیفیت هست رو فتح کنم؟ و با یک نمونه ی کم بسیار کم هزینه تر (از نظر مواد اولیه و شیوه ی تولید)، و کیفیتی تنها در ظاهر مشابه (اما باطنا غیر قابل رقابت!)، که تولید اون انحصارا در اختیار شخص من باشه، و فاصله ی بین خوشبختی من (البته خوشبختی ای که با تعاریف ذهنی میلیاردرهای تراز نوین هماهنگ شده باشه!)، و میزان و حدود بدبختی مشتریانم(که همواره و برای همه ی ابنای بشر، تعریف یکسانی داره!) رو، هایلایت و بولد کنه؟؟؟
و در نهایت؛ به واسطه ی این دیدگاه تئوریک ارزشمند، این پیش نویس مستقیما دیکته شده، به واسطه ی پرداخت رشوه های این دوست عزیز میلیاردر، به گردانندگان سیرک اتحادیه ی قاره ی سبز، تصویب و اجرایی خواهد شد، تا با تولید یک تکنولوژی برتر، که اثرات مخرب زیست محیطی اون به مراتب کمتر از فیبرکربن هست، و آینده ی فرزندان ما رو، جهت زندگی در یک جهان امن، سالم و زیبا تضمین می کنه، محصولی با کیفیت غیر قابل رقابت تولید، و آینده ای بس زیباتر برای تمام بشریت رقم خواهد خورد…
سوشیانت
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اینا انگار اصن چیزی به اسم قدرت تفکر ندارن
اکثر مردم فقط دنبال وسیله ای هستن که جا به جاشون کنه و ارزون باشه ماشین باز ها میرن سراغ خودرو های فیبرکربنی و ۸ سیلندر و ۱۲ سیلندر و حجم ۵ لیتر به بالا و… اینا تاثیر زیادی رو محیط زیست ندارن
صامورایی
۲۶ فروردین ۱۴۰۴پاگانی بیچاره کلا باید جمع کنه بره
نیما
۲۶ فروردین ۱۴۰۴جالبه که فشاری که مردم ما برای خودروساز و اقتصاد اروپا میخورن خود اروپاییا نمیخورن😂ولکن آقا ممنوع بشه اصلا…الاغ ما از کرگی دم نداشت ما که قرار نبود سوارشون بشیم چه فرقی میکنه ممنوع بشه یا نشه
Mohammad
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اینو واقعاً راس میگی دقیقاً همین طوره 😂
samurai
۲۶ فروردین ۱۴۰۴وقتی میگیم میتسوبیشی سرش شلوغه یه علتش از صد تا علت همینجاست (میتسوبیشی چمیکال)
مواد اولیه ساخت لوازم الکترونیکی و موبایل و … فقط ژاپن میتونه بسازه کافیه اراده کنه به کشوری که پررو بازی در میاره مواد اولیه نده و تحریمش کنه دیگه موبایل بی موبایل قطعات الکترونیکی پر :))