با موافقت پارلمان اتحادیهٔ اروپا، فروش خودروهای درونسوز بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ به بعد در تمام ۲۷ کشور این اتحادیه ممنوع خواهد شد.
پارلمان اروپا رسماً با ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز جدید از سال ۲۰۳۵ به بعد در این قاره موافقت کرده است. این قانون جدید با ۳۴۰ رأی موافق، ۲۷۹ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع تصویب شده است و از اواسط دههٔ آینده برای خودروهای سواری و وسایل نقلیهٔ تجاری سبک اجرا خواهد شد. از لحاظ فنی، این قانون شامل خودروهایی میشود که دیاکسید کربن تولید میکنند. این یعنی اگر تا حدود یک دهه آینده سوختهای مصنوعی یا پیشرانههای درونسوز هیدروژنی رواج پیدا نکنند، دوران موتورهای احتراق داخلی در تمام ۲۷ کشور اتحادیه اروپا رسماً پایان خواهد یافت.
این قانون اما عواقب جهانی هم خواهد داشت زیرا همه خودروسازان حاضر در اتحادیه اروپا را مجبور میکند توسعه مدلهای الکتریکی را تسریع بخشیده و تمرکز خود روی خودروهای درونسوز را کاهش دهند تا همچنان بتوانند در اروپا حضور داشته باشند. البته همهٔ خودروسازان مجبور نیستند فوراً از این قانون تبعیت کنند و شرکتهایی که سالانه بین هزار تا ۱۰ هزار خودرو تولید میکنند میتوانند تا پایان سال ۲۰۳۵ همچنان به فروش مدلهای درونسوز ادامه دهند. بهعنوانمثال، رولزرویس که در سال ۲۰۲۲ فروش رکوردشکن ۶,۰۲۱ دستگاهی را ثبت کرده از این معافیت برخوردار خواهد بود.
قانون جدید اتحادیه اروپا همچنین کاهش ۵۵ درصدی تولید گازهای گلخانهای خودروهای ناوگانی تا سال ۲۰۳۰ را هم الزامی کرده است. این یعنی تا پایان دهه جاری، آلایندگی خودروهایی مثل ونها باید به نصف کاهش پیدا کند. یکی دیگر از قوانینی که پارلمان اروپا با آن موافقت کرده، بهروزرسانی مکانیسم تشویقی خودروهای بدون آلایندگی یا آلایندگی پایین است. طبق طرح جدید، خودروهایی که آلایندگی صفر تا ۵۰ گرم در هر کیلومتر دارند (یعنی اساساً مدلهای تمام الکتریکی و پلاگینهیبریدی) مشمول مشوقها خواهند شد. این مشوقها از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ اجرا میشود و از سال ۲۰۳۰ بهطورکلی حذف خواهد شد.
اما با وجود ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا از سال ۲۰۳۵ به بعد، مردمان این قاره همچنان میتوانند از خودروهای درونسوزی که از قبل دارند استفاده کنند. همچنین پس از سال ۲۰۳۵ همچنان امکان خرید خودروهای درونسوز کارکرده هم وجود خواهد داشت.
محمدرضا
۲۷ بهمن ۱۴۰۱این که قابل پیشبینی بود.
کشور های اسکاندیناوی چیکار کردن فکر کنم سوئد از سال۲۰۳۰ممنوع کرده😅
Amiro
۲۷ بهمن ۱۴۰۱در اصل بنزین میشه واسه پولدار هایی که فراری و لامبورگینی زیر پاشونه و هوا رو آلوده میکنن با صداهای موتور های v12 سکوت خیابون های اروپارو میشکنن
و فقیر و فقرا در سکوت منتظر مرگ
با این متنی که نوشتم مدیونید فکر کنید من سوخت میفرستم به اروپا😂😂😂😂😂😂
یه هیت سنگین به الکتریکی ها تقدیم با عشق 😂😂😂😂😚😚😚😚😚😁🙃🙃🙂
RENAULT5
۲۷ بهمن ۱۴۰۱پس این رسما پایان درونسوز هاست
اما خوبه چون تولید هیبریدی ها ادامه پیدا میکنه
TESLA
۲۷ بهمن ۱۴۰۱نه دوست من ، از سال ۲۰۳۵ به بعد فقط تمام الکتریکی تولید میشه
RENAULT5
۲۷ بهمن ۱۴۰۱خب چیه پس؟
اگه درونسوز تولید نشه دیگه تموم میشه.
زیزیگولو
۲۷ بهمن ۱۴۰۱در واقع نقطه آغاز پایان موتورای درونسوز سال ۲۰۲۱ بودش که طرح پیشنویس توافقنامه در این مورد تو اروپا مطرح شد و بعد از دو سال کش و قوس آخرش توافقنامه نوشته سده تصویب شد
زیزیگولو
۲۷ بهمن ۱۴۰۱تصحیح میکنم : “نقطه آغاز برای پایان دادن به موتورای درونسوز”
حسین
۲۷ بهمن ۱۴۰۱خبر خوبی بود، پایان تکنولوژی 140 ساله فسیلی و آغاز پاکسازی صنعت حمل و نقل. این پاکسازی از خودرو شروع شده و در ادامه تولید انرژی هم پاک خواهد شد.
محمد
۲۷ بهمن ۱۴۰۱البته احتمالا این اتفاق زودتر بیفته چون کشورهایی مثل انگلیس و حوزه اسکاندیناوی مستقل از اتحادیه اروپا سال ۲۰۳۰ رو برای ممنوعیت فروش خودرو های درونسوز انتخاب کرده بودن ، حالا که این قانون تصویب شد تحقیق و توسعه روی تکنولوژی های جدید سرعت بالاتری میگیره
TESLA
۲۷ بهمن ۱۴۰۱اتحادیه اروپا قرار بود این طرح رو از ۲۰۳۰ اجرا کنه ولی مخالفت خیلی از غول های نفتی و البته بعضی از خودروسازان باعث شد که مدتی خبری از این طرح نباشه ، ولی حالا میبینیم که در نهایت اروپایی ها موفق شدن تا نظر مثبت رو با ۵ سال به تاخیر انداختن از همه بگیرن
TESLA
۲۷ بهمن ۱۴۰۱جالبه بدونید که بر طبق اعلام رسمی هیوندا : از سال آینده ( ۲۰۲۴ ) فقط خودرو های برقی رو به بازار نروژ و فنلاند عرضه میکنه ( حتی هیبریدی هم نه )
زمستانم
۲۷ بهمن ۱۴۰۱اها الان قشنگ شد
یه عده میگفتن برقی فلان است
حالا بخورید از این تعصبتون
دنیا داره برقی میشه خخخخخ
زیزیگولو
۲۷ بهمن ۱۴۰۱استفاده از موتورای برقی داره تاثیر خودشو روی طراحی خودروها میزاره و آینده زشت تری در طرحی خودروها تو راه هستش
حسین
۲۷ بهمن ۱۴۰۱جالبه که خودروهای برقی تا الان زیبا تر از خودروهای بنزینی همون سازندگان بودن، دلیلش هم مشخصه به علت کوچک بودن پیشرانه های برقی دست طراحان در شکل دادن به خودرو خیلی بازتر هست. برقی ها از نظر فضای داخلی هم جاداتر هستن چون دیگه احتیاجی به کاپوت بزرگ و یا میل گاردان در طول خودرو ندارند.
عارف
۲۷ بهمن ۱۴۰۱بنظر خیلی به خودروسازها فشار خارج از توان وارد میکنند تا دولتهای اروپایی که نفت ندارند زیر فشار نباشند . همین الان برای تولید برق و گرمایش از ذغال سنگ چوب استفاده میکنند .
Arshia m3csl
۲۷ بهمن ۱۴۰۱اشکالی نداره سوپرماشین های هیبریدی تولید میشن هنوزم و اسپرت های هیبریدی خیلی هم هیبریدی ها سریع هستن و صدای موتور هم دارن ولی برام سواله یک پورشه ۹۱۸ و لافراری و مکلارن پی ۱ فقط تو حالت بنزینی سریعن یا تو حالت برقی هم سریعن
زیزیگولو
۲۷ بهمن ۱۴۰۱در کُل شتاب ماشینای برقی بالاتر از ماشینای بنزینیه
GMA
۲۷ بهمن ۱۴۰۱باید سوپرکار سازان از این قانون معاف بشن..