در پی ایجاد تعرفههای جدید برای خودروهای چینی در بازار آمریکا، اتحادیه اروپا هم میخواهد همین روند را در پیش بگیرد.
اتحادیه اروپا پس از رایزنیهای بسیار قصد دارد تا تصمیم خود را درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی نهایی کند. طبق قوانین این مجموعه سیاسی، اگر خودروهای چینی برای ارسال خودروهایشان به اروپا از کمکهای حکومتی استفاده کرده باشند، شامل افزایش تعرفه و برخورد خواهند شد. پیشتر ایالاتمتحده هم با تهدید خواندن خودروهای چینی برقی، تعرفه ۱۰۰ درصدی روی واردات آنها اعمال کرد و با مقابله بهمثل چین مواجه شد. منطق کلی این است که کمکهای حکومتی چین باعث کاهش قیمت محصولات شرقی شده و بالانس رقابت در بازار را برای خودروسازان و توسعهدهندگان غربی از بین میبرد.
پیشتر تعرفه واردات خودروهای چینی به ایالتمتحده برابر ۲۵ درصد بود که با ۷۵ درصد افزایش توسط کاخ سفید مواجه شد. در سوی دیگر ماجرا، ترکیه هم همین اقدام را با شدت کمتر انجام داد و تعرفه واردات EV چینی را ۴۰ درصد بیشتر کرد. مقامات این کشور اقدام خود را با بهانه حمایت از خودروسازی داخلی توجیه کردند.
اروپاییها هم در صدد ابلاغ و اجرای تعرفه بیشتر هستند اما صنایع داخلیشان از این تصمیم حمایت نمیکنند. خودروسازان قاره سبز بهشدت به بازار چین متکی هستند و درصورت افزایش تعرفههای واردات خودروهای چینی به اروپا، با مقابله بهمثل شرقیها مواجه خواهند شد که عرصه را برای آنها تنگ خواهد کرد. چین بهوضوح تهدید کرده که درصورت اعمال تعرفه، اقدامی مشابه را علیه اروپا خواهد کرد.
چین برای خودروسازان اروپایی نهتنها یک بستر فروش و بازار بزرگ، بلکه محل تولید برخی محصولات آنها مانند بیامو iX3، سیتروئن C5X یا داچیا اسپرینگ محسوب میشود؛ بنابراین تصمیم اتحادیه اروپا میتواند روی تولید و حتی فروش این محصولات اروپایی مقیم چین هم تاثیر بگذارد. مجوعه «HSBC» معتقد است که خودروسازان آلمانی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سود خود را از بازار چین به دست میآورند؛ در همین راستا، مدیران بالارده مرسدسبنز، بیامو و فولکسواگن هشدارهای مخالف خود را به مقامات سیاسی اعلام کردهاند.
مدیرعامل گروه خودروسازی بیامو، «اولیور زیپس»، به رسانهها اعلام کرد که جهان تجارت نیازی به محافظت خارجی ندارد و درگیری در نبرد اقتصادی باعث خودزنی خواهد شد. مدیر فولکسواگن، «اولیور بلوم»، هم با ابراز نظری یکسان گفت که ریسک محدودسازی بالا است و میتواند به ضرر اروپا تمام شود. مدیر استلانتیس، «کارلوس تاوارس»، مقابله با چین را تلهای برای دنبالکنندگان آن دانست.
خوشبختانه برای چینیها، اروپا با شدت آمریکا به مقابله اقتصادی نخواهد پرداخت و ممکن است به تعرفه ۱۰ درصدی کنونی هم بسنده کند. با این وجود تحلیلگران انتظار دارند خودروسازان چینی ۱۰ تا ۲۵ درصد تعرفه بیشتری را به این اتحادیه پرداخت کنند. مدیر مجموعه تحقیقاتی «اشمیت اتوموتیو» میگوید که مقابله ایالاتمتحده با چین در این زمینه یک حرکت دفاعی مشخص بود؛ اما انجام دوباره آن توسط اروپا به معنای نسبیسازی خواهد بود. او میگوید:
اگر تعرفه واردات محصولات چینی به بازار اروپا در محدود ۲۵ درصد نگه داشته شود، بیشتر معنای برابر کردن بازی برای رقابت با برگ برنده چینیها یعنی ۳۰ درصد هزینه تولید کمتر آنها خواهد بود.
با وجود بالا گرفتن این تنش اقتصادی، به نظر شما اروپا محتاطانه عمل میکند یا مانند ایالاتمتحده یک بازی سیاسی اقتصادی را شروع خواهد کرد؟ آیا این جریان به کشور ما هم خواهد رسید؟
در اینباره بیشتر بخوانید:
- تصمیم جنجالی در ترکیه، تعرفه ۴۰ درصدی بر خودروهای چینی
- اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی آمریکا بر واردات خودروهای برقی چینی
- جوانان آمریکایی هنوز هم به خرید خودروهای چینی علاقه دارند
- خودروسازان چین: تولید بیشتر از ظرفیت، مفهومی دروغ است
Amirmohammad Makvandi
۲۵ خرداد ۱۴۰۳چین برا اروپا و آمریکا هم ترسناک شده
پیام
۲۵ خرداد ۱۴۰۳تنها راهش اینه اروپا هم همون کار رو بکنه. در نهایت مجبور میشه
ناخدا
۲۵ خرداد ۱۴۰۳وقتی از فاز کره ای میای بیرون کامنتهات منطقی به نظر میاد
Elmiraj
۲۵ خرداد ۱۴۰۳جهان خودرو راهی جز الکتریکی سازی در پیش نداره و اگر خودروسازان اروپایی در مقابل چین مثل الان بی تفاوت باشند در آینده ای نزدیک فقط میتونن در بازه قیمتی بالای ۱۰۰ هزار دلار با چین رقابت کنند چون در رده های پایین تر شانسی نخواهند داشت .
Absurd Hero
۲۵ خرداد ۱۴۰۳همین الکتریکی سازی شتابزده باعث شد چینی که تو درونسوز ها حرفی برای گفتن نداشت تبدیل به چنین تهدیدی برای رقابت بشه
Amir Enzo
۲۵ خرداد ۱۴۰۳چون خود اروپا محصولات متنوعی داره
چرا باید از چین وارد بشه!
کیان
۲۵ خرداد ۱۴۰۳چینی ها وجه و محبوبیت بین المللی ندارن، اینکه ماشین یا محصولت چقدر خوب باشه و چه قیمتی یا … یه بحث هست، اینکه حسی که از خریدش میبری و … یه بحث دیگه.پ
به ضخصه ما تو ایران بنا به 1000 و یک دلیل دل خوشی از چینیها نداریم، هرچقدر هم خوب باشند یا بشند و یا … این حس بین مثلا مردم ما هست، این حس تو خیلی جاهای دیگه هم وجود داره و بعضی جاها هم ممکنه اصلا نباشه.
ولی چین و … نمیگم منفور هستن ولی بنظرم اصلا محبوب نیستن، خیلی بعیده به محبوبیت هم برسند.
کلا بلوک شرق و رفتارهای کمونیستی همش زور و اجبار و تحمیل هست.
زیزیگولو
۲۵ خرداد ۱۴۰۳حرفهای ضد کشور چین در گوشه و کنار دنیا کم نیستش و هیچکس دوست نداره و نمیخواد که چین سیاست و اقتصاد جهان رو تو دستش بگیره ……… انگار هر چقدر زمان بیشتری میگذره چینیها محبوبیت اجتماعی بیشتری رو تو جهان از دست میدن و سرعت سیر نزولی محبوبیت چین مخصوصاً از زمان شیوع کرونا خیلی بیشتر شده
محمد
۲۶ خرداد ۱۴۰۳مخصوصأ تو ایران که مردممون ماشاالله تعصبی هستند و سر چین،آمریکا بحث می کنند،البته متعصب های آمریکا گرا بیشتر هستند.
mosafer
۲۵ خرداد ۱۴۰۳چین با قدرت جمعیت و برنامه ریزی دقیق کمونیستی سدها رو میشکنه،،،،خواهیم دید
محمد
۲۶ خرداد ۱۴۰۳مقاومت فایده نداره،همیشه ابر قدرت ها میان و می روند،مهم این هست که چه کسی(دولت ها) انتخاب درست کنه و به سمت کدوم مایل بشه.
آرمین
۲۶ خرداد ۱۴۰۳من خودم طرفدار هر نوع جنس چینی نیستم ، ولی متاسفانه به دلیل ارزان بودن تونستن بازار را مخصوصا در جهان سوم و کشورهای رو به توسعه دست بگیرن ، و انصافا موفق هم شدن . خیلی از کالاهائی که داشتنشون برای قشرهایی از جامعه آرزو بود با این سیاست چین تونستن به کالای مورد نظرشون برسن هرچند خودشون هم میدونن کیفیت لازم را ندارد .
شک نکنید تویوتا ، مرسدس ، جی ام و … توانائی ساختن اتومبیل حتی با قیمت پایین تر از چینی را هم دارند ولی اصلا در این رابطه هیچ اقدامی نمیکنند ، بالاخره این برندها باید همیشه جایگاه مخصوص خودشان را داشته باشند ، موتور های قدیمیشون را هم میفروشند به چینیها .