دانشمندان دانشگاه کرنل یک باتری جدید برای خودروهای برقی اختراع کردهاند که در عرض ۵ دقیقه بهصورت کامل شارژ میشود.
وقتی بحث همهگیری خودروهای برقی به میان میآید مصرفکنندگان هنوز سؤالات زیادی درباره باتری آنها دارند. سؤالاتی از قبیل شعاع حرکتی باتریها چقدر است؟ چقدر طول میکشد تا باتریها شارژ شوند؟ طول عمر باتری در درازمدت چگونه خواهد بود؟ محققان دانشگاه کرنل یک باتری پیشرفته ساختهاند که میتواند این نگرانیها را برطرف سازد.
این محققان باتری لیتیومی تولید کردهاند که زیر ۵ دقیقه شارژ میشود و درعینحال عملکرد پایدار خود را در سیکلهای شارژ و تخلیه شارژ مکرر حفظ میکند. باتریهای لیتیوم یون به خاطر وزن سبک، راندمان انرژی و طول عمر بالا گزینهای محبوب بین خودروسازان هستند؛ اما زمان شارژ آنها به ابعاد و نوع شارژر بستگی دارد. شارژرهای سریع میتوانند در عرض ۳۰ دقیقه یک خودروی برقی متوسط را شارژ کنند درحالیکه شارژ باتری با شارژرهای سطح ۱ که معمولاً در خانهها پیدا میشود بیش از ۴۰ ساعت طول میکشد.
البته در زمینه شارژرها هم پیشرفتهایی صورت گرفته و شرکتی به نام گراویتی میگوید شارژرهایش با ۵ دقیقه شارژ میتوانند شعاع حرکتی حدود ۳۲۰ کیلومتری را فراهم سازند. البته برخی خودروهای برقی امکان استفاده از این نوع شارژرها را ندارند. البته باتریهای لیتیوم یونی در کنار مزیتهای خود مشکلاتی هم دارند که شامل مواردی همچون زمان شارژ و مشکلات مربوط به جریان برق است. محققان اما فهمیدهاند فلزی به نام ایندیوم که معمولاً در نمایشگرهای لمسی و پانلهای خورشیدی بکار میرود به شارژ سریع و ذخیره انرژی در باتریها کمک میکند. باتریهای جدید تولید شده از آندهای ایندیوم استفاده میکند درحالیکه آندهای بکار رفته در باتریهای لیتیوم یونی معمولاً از فویل مسی با پوشش گرافیتی سود میبرند.
قطعاً با زمان شارژ ۵ دقیقهای باتری رانندگان نگرانیای دراینباره نخواهند داشت. اگر شما بتوانید باتری خودروی خود را در ۵ دقیقه شارژ کنید دیگر نیازی به استفاده از باتریهای بزرگ جهت دستیابی به شعاع حرکتی فراتر از ۴۸۰ کیلومتر نخواهد بود و این امر به معنی کاهش هزینه و قیمت خودروهای برقی است. آندهای ایندیوم هم مشکلات خاص خود را دارند. ایندیوم فلزی سنگین است درحالیکه خودروهای برقی اولویت خود را کاهش وزن قرار دادهاند. البته پیشرفتهای آتی در این زمینه میتواند از وزن باتریها بکاهد. محققان میگویند شاید بتوان از متریال دیگری با همان خواص در باتریها استفاده کرد، متریالی که وزن کمتری دارند. مدیر این پروژه میگوید:
آیا آلیاژهای فلزی دیگری وجود دارند که ما هرگز آنها را بررسی نکردهایم؟ اینجاست که محققان وارد عمل میشوند چراکه یک اصل کلی وجود دارد که به همه اجازه میدهد تا آند باتری بهتری را برای شارژ سریعتر طراحی کنند
Car love
۸ بهمن ۱۴۰۲بدینش ۳چرخ سازان 😂
مهدی
۸ بهمن ۱۴۰۲ما فقط 5 دقیقه شارژ سریع با پیمایش 1000 کیلومتر واقعی میخواهیم ضمنا عمر باتری هم حداقل 30 سال باشه و افت توان نداشته باشد الکی دانشمندان وقت خود را تلف نکنند غیر از این به درد نمیخوره
PegaSus
۸ بهمن ۱۴۰۲فرمایش دیگه ای نداری داداش؟؟! یه وقت تعارف نکنیا… اگه چیز دیگه ای هم هست، راحت باش بگو 😂
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲دانشگاه کرنل (به انگلیسی: Cornell University) از مطرح ترین دانشگاههای آمریکا و جهان است و همچنین از اعضای آیوی لیگ است که طبق سیاستهای اعطای زمین برای راهاندازی مراکز پژوهشی توسط دولت فدرال ایالات متحده آمریکا در شهر دانشگاهی ایتاکا در ایالت نیویورک تأسیس شدهاست. دانشگاه کرنل در سال ۱۸۶۵ توسط عزرا کرنل و اندرو دیکسون وایت با هدف آموزش و فراهم کردن امکان مشارکت در تمامی زمینههای علمی (از شاخههای نظری و کلاسیک دانش گرفته تا علوم کاربردی) بنا نهاده شد. ایده تأسیس مرکزی آموزشی با چنین اهدافی در آن زمان امری دور از ذهن و غیرمعمول بود و کرنل و دیکسون که مصر بر عملی کردن ایدهها و تفکرات خود بودند، در نهایت با اعلام شعار دانشگاه به ایدههای خود جامه عمل پوشاندند. در سال ۱۸۶۵، عزرا کرنل چنین سخنی را ایراد کرد: «من برآنم تا مؤسسهای بنا بگذارم. که در آن هر فرد قادر به یافتن آموزشهای مدنظر خود در هر زمینهای باشد.»[۸]
جدا از این مسئله
اون افرادی که می گفتن باتری برقی فایده نداره و دیر شارژ میشه و یخ میزنه و … بازم ازین حرفا میزنید؟!!! چند سال دیگه حرفاتون دیدنی تر هم میشه.
علی
۸ بهمن ۱۴۰۲واقعا از تکنولوژی و پیشرفت خوشم میاد
Anti BTS
۸ بهمن ۱۴۰۲این صنعت تازه در نقطه شروع قرار داره و خیلی جا برای پیشرفت داره . ازین جور اخبار و اختراعات به دفعات رخ خواهند داد .
محمد
۸ بهمن ۱۴۰۲هر وقت این باتری ها تجاری سازی شد راجبش صحبت کنیم ، حداقل بیست سی ساله هرچند وقت یه بار خبر مربوط به باتری ها انقلابی میاد ولی در عمل هیچ اتفاقی نمیفته
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲تجاری سازی هم میشه همونطور که تسلا با قیمت نود هزار دلار و صفر تا صد زیر ۲ تجاری سازی شد!!!
net
۸ بهمن ۱۴۰۲پیش بینی های من باز هم درست از اب در اومد.قبلا کامنت گذاشتم و می گفتم اگر ماشین های برقی برای هر بار شارژ دو ویژگی با هم داشته باشه دیگه همه راضی می شوند ماشین برقی بخرند 1- برای هر بار شارژ ۱۰۰۰ کیلومتر طی کند 2- در ایستگاه شارژ زیر ۵ دقیقه شارژ شود
این دو ویژگی ماشین برقی اختراع شد
محمد
۸ بهمن ۱۴۰۲حاجی تنها چیزی که تو درست فکر کردی بهش اینه که روز به روز دیسلایک هات بیشتر میشه ، انصافاً ربات نیستی؟ یه سری جملات رو داری همیشه تکرار میکنی
ساسان
۸ بهمن ۱۴۰۲به نظر بنده مهمتر از پیشرف و توسعه باطری ، علم وارد شدن به خلا با پای چپ هست که باید بیشتر روش مطالعه و هزینه بشه.
Taha Ayoobi
۹ بهمن ۱۴۰۲به به