متفرقه

ایستگاه‌های شارژ برقی در کالیفرنیا از پمپ‌بنزین‌ها جلو زدند اما …

کالیفرنیا حالا شارژرهای بیشتری نسبت به نازل‌های بنزین دارد، اما بیشتر آن‌ها بسیار کند هستند! با وجود رشد سریع زیرساخت‌ها، فقط ۱۰٪ از این ایستگاه‌ها شارژ سریع ارائه می‌دهند. این چالشی است که ایران هم باید برای توسعه خودروهای برقی از آن درس بگیرد.

کالیفرنیا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای برقی در جهان، با تقاضای فزاینده‌ای برای ایستگاه‌های شارژ روبه‌رو است. بر اساس گزارش اخیر کمیسیون انرژی کالیفرنیا (CEC)، این ایالت تاکنون ۱۷۸,۵۴۹ ایستگاه شارژ عمومی و خصوصی مشترک را نصب کرده است.

مقایسه تعداد ایستگاه‌های شارژ و پمپ‌بنزین‌ها

نوع تأسیسات تعداد تخمینی
نازل‌های بنزین ۱۲۰,۰۰۰
ایستگاه‌های شارژ عمومی و خصوصی مشترک ۱۷۸,۵۴۹ (+۴۸٪ بیشتر)

اگرچه تعداد شارژرهای خودروی برقی از تعداد نازل‌های بنزین فراتر رفته است، اما بیش از ۹۰٪ این ایستگاه‌ها از نوع Level 2 هستند که زمان شارژ بسیار طولانی دارند. این نوع شارژرها عمدتاً برای استفاده خانگی مناسب‌اند و تخمین زده می‌شود که بیش از ۷۰۰,۰۰۰ دستگاه شارژ Level 2 هم در خانه‌های تک‌خانواده‌ای در کالیفرنیا وجود دارد.

کمبود شارژرهای سریع DC: مشکل اساسی زیرساخت‌ها

با وجود افزایش تعداد شارژرها، فقط ۱۶,۹۷۱ دستگاه (۹.۵٪ از کل) از نوع DC Fast Charger هستند که توانایی شارژ سریع خودروها را دارند. این شارژرها قادرند در ۱۵ دقیقه بیش از ۱۶۰ کیلومتر بُرد پیمایش را تأمین کنند، اما هنوز هم تعداد آن‌ها برای تقاضای موجود کافی نیست.

سرمایه‌گذاری گسترده برای توسعه زیرساخت شارژ

کالیفرنیا برای حل این مشکل میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده و چندین برنامه مهم را اجرا کرده است:

✅ طرح ۱.۴ میلیارد دلاری برای توسعه بزرگ‌ترین شبکه شارژ و ایستگاه‌های هیدروژن در آمریکا
✅ پروژه ۵۵ میلیون دلاری برای نصب ایستگاه‌های شارژ سریع در کسب‌وکارها و اماکن عمومی
✅ تأکید بر نصب شارژرها در مناطق کم‌دسترس و کمتر توسعه‌یافته

دیوید هوخشیلد، رئیس کمیسیون انرژی کالیفرنیا، اعلام کرده است:

تجربه رانندگان خودروهای برقی در کالیفرنیا روزبه‌روز بهتر می‌شود. ما به سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های EV ادامه می‌دهیم، به‌ویژه در مناطق کم‌دسترس، تا خودروهای برقی به گزینه‌ای آسان برای خریداران جدید تبدیل شوند.

افزایش خرید خودروهای برقی در کالیفرنیا

حدود ۲۵٪ از خودروهای جدیدی که در کالیفرنیا فروخته می‌شوند، برقی یا بدون آلایندگی (ZEV) هستند. البته، هرگونه تغییر در مشوق‌های فدرال می‌تواند این روند را تحت‌تأثیر قرار دهد.

درس‌هایی که ایران می‌تواند از چالش‌های کالیفرنیا بگیرد

۱. توسعه همزمان شارژرهای سریع و کند
یکی از مشکلات اصلی در کالیفرنیا، کمبود شارژرهای DC Fast است. اگر ایران برنامه‌ای برای توسعه خودروهای برقی دارد، باید از ابتدا روی نصب شارژرهای سریع تمرکز کند، نه فقط شارژرهای کند Level 2 که برای استفاده عمومی مناسب نیستند.

۲. نیاز به سرمایه‌گذاری هدفمند در زیرساخت‌ها
کالیفرنیا میلیاردها دلار در این زمینه هزینه کرده و هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو است. ایران باید با همکاری بخش خصوصی، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت شارژ ایجاد کند و به‌جای تکیه بر بودجه دولتی، مدل‌های اقتصادی پایداری برای توسعه این صنعت در نظر بگیرد.

۳. نصب ایستگاه‌های شارژ در شهرهای کوچک و جاده‌های بین‌شهری
یکی از مشکلات کالیفرنیا، تمرکز بیش از حد ایستگاه‌های شارژ در شهرهای بزرگ و بی‌توجهی به مناطق کم‌دسترس است. ایران باید این موضوع را در برنامه‌ریزی خود لحاظ کند و از همان ابتدا، ایستگاه‌های شارژ را در مسیرهای بین‌شهری، شهرهای کوچک و مناطق کمتر توسعه‌یافته نیز گسترش دهد.

۴. ایجاد شبکه‌ای یکپارچه و استاندارد برای شارژ خودروها
در آمریکا چندین اپراتور مختلف خدمات شارژ ارائه می‌دهند که باعث پیچیدگی کاربری شده است. ایران باید از ابتدا سیستم یکپارچه‌ای ایجاد کند که تمام خودروهای برقی با یک استاندارد مشخص بتوانند از ایستگاه‌های شارژ استفاده کنند.

۵. مدیریت و توزیع بهینه برق برای شارژ خودروها
با افزایش تعداد خودروهای برقی، فشار زیادی بر شبکه برق وارد می‌شود. ایران باید برنامه‌ای برای مدیریت مصرف برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و راهکارهایی مانند شارژ شبانه ارزان‌تر (Time-of-Use Pricing) داشته باشد.

نتیجه‌گیری: آیا ایران آماده‌ی این تغییر است؟

اگر ایران قصد دارد به‌سوی حمل‌ونقل پاک حرکت کند، باید از اشتباهات و چالش‌های کشورهای پیشرو مانند آمریکا و چین درس بگیرد. در غیر این‌صورت، حتی اگر تولید و واردات خودروهای برقی افزایش یابد، نبود زیرساخت مناسب باعث کندی پذیرش آن‌ها در بازار خواهد شد.

نظر شما چیست؟ آیا ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی بهتر، این مشکلات را از ابتدا برطرف کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. amir3715

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یه بنده خدایی یه بستیون nat که برقی هست برای ایران خودرو رفت خرید یعنی این ماشین شده سرطان چون میگه جایگاه شارژ که نیست برم بزنم شارژ کنم اگرم هست یا خرابه یا خیلی کند شارژ میکنه بعدش اومده زده به برق خونه صبح اومده دیده ماشین حتی یک ذره هم شارژ نشده تازه صدای همسایه ها و صاحب خونه هم در اومده که شما داری برق ساختمون رو فلان می کنی و از این حرف ها الان ماشین همینطوری افتاده گوشه خونه خلاصه اینکه ایران اصلا آماده ماشین برقی نیست و نخواهد بود با این وضع …

    موافقم 20
    مخالفم 9
    1. net

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3697 ديدگاه)

      اگر در امریکا تولید کنندگان ماشین برقی بتوانند از این به بعد همه ماشین های برقی که تولید میکند برای هر بار شارژ ۱۰۰۰ کیلومتر به بالا طی کند و ایستگاه های شارژ سریعی اختراع کند که زیر ۵ دقیقه باشد برای شارژ، ان وقت همه مردم دنیا راضی می شوند ماشین برقی بخرند

      موافقم 7
      مخالفم 7
    2. Parham

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (764 ديدگاه)

      من خودم الان ماشین توربو دارم هیچوقت بنزین سوپر ‌پیدا نمیشه
      ماشین ۹۰ درصد مواقع تو پارکینگه بس که ناک میزنه
      ماشین برقی که بماند
      اصلا برق هست که ماشین برقی باشه؟

      موافقم 8
      مخالفم 4
    3. شاپور

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (335 ديدگاه)

      شهرستان ها را نمیدونم اما تهران فست شارژر خودرویی کم نداره ، به آن بنده خدا بگو تو مسیریاب نشان سرچ کنه بعد به نزدیکترینش بره چرا اینقد درماندگی

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. علی علوی

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (100 ديدگاه)

    عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی کاربران و دوستان و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
    اوقات شریف تمامی عزیزان بخیر و سلامتی و تندرستی
    ایالت کالیفرنیا همواره پیشتاز در تکنولوژی های جدید و بسیار پیشرفته و حرفه ای در سراسر جهان می باشد
    وجود ناحیه استارت آپی سیلیکون ولی در کالیفرنیای شمالی و دانشگاه استنفورد و نیز ناحیه استارت آپی در لس آنجلس در کالیفرنیای جنوبی و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا یا همان کلتک این ایالت را به بزرگترین و استراتژیک ترین و قدرتمند ترین و شناخته شده ترین و سریعترین منطقه استارت آپی در سراسر جهان تبدیل نموده است
    لازم به توضیح می باشد که ایالت کالیفرنیا در استاندارد های مختلف و گوناگون از جمله آلایندگی زیست محیطی و جوی و نیز بهره گیری از اتومبیل های الکتریکی و هیبریدی و هیدروژنی یا همان پیل سوختی همواره در سراسر جهان پیشتاز بوده است
    علی علوی از مشهد

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. محمد

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1575 ديدگاه)

      به به دوباره از کامنت های پر بار شما فیض بردیم.

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. محمد

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      کالیفرنیا ۳برابر روسیه تولید ناخالص داره و ثروتمندترین شهر دنیاست

      موافقم 6
      مخالفم 1
    3. shetab-car

      ۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (310 ديدگاه)

      نامه اداری می خوای بزنی مگه ؟ یه کامنت ساده بذار

      1. net

        ۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3697 ديدگاه)

        😀

    4. Gabriel

      ۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (157 ديدگاه)

      همونطور که میدونی کالیفرنیا ایالت پایتختی یا کاپیتال آمریکا نیست. تقریبا از لحاظ ارج و قرب در دید مردم آمریکا مشابه مشهد الرضای ماست که بعد تهران ملت بخوان شهر بزرگ اسم ببرن یا اصفهانه یا مشهد. امیدوارم با همت مردم مشهد اینبار بجای تهران مشهد به لقب پایتختی خودروهای zev و ev ایران دست یابد

  3. محسن

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    با بنزین مفت ایران میره سمت ماشین برقی تا زمانی که توجیه اقتصادی نداشته باشه کسی برای رضای خدا ماشین برقی نمیخره .
    صدو پنجاه تومن میده پنجاه لیتر بنزین میزنه عشق شو میکنه چرا باید ماشین برقی بخره؟
    در ایران صرفه جویی برق گاز بنزین و هر انرژی دیگه صرفه اقتصادی نداره و چیزیم که صرفه اقتصادی نداشته باشه بخش خصوصی و مردم به هیچ عنوان نمیرن سمتش .
    جدیدا هم یاد گرفتن که دولت باید مشوق بده و فرهنگ سازی کنه ، دولت اولا پولی نداره که بخاد مشوق بده دوما هر چقدرم بخاد فرهنگ سازی کنه تا برای طرف فایده اقتصادی نداشته باشه نمیخره .
    پنجاه ساله دارن تبلیغ میکنن که برقو گاز رو اصراف نکنین چقدر فایده داشته ؟ همه زمستونا پنجره رو باز میزارن تابستونا هم با پتو میخابن که کیف میده
    حتی خرید ماشین هیبرید تو ایران توجیه نداره چه برسه به برقی

    موافقم 2
    مخالفم 4
  4. محمدرضاکتابدار

    ۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چون اولا برق خیلی کم داریم، ثانیا شارژر گران است و ثالثا بیشتر برق از سوخت فسیلی تولید می‌شه، فعلا خودرو هیبرید فقط برای ایران مناسبه که نه برق می‌خواد نه شارژر و فقط از انرژی‌هایی که در ماشینای معمولی تلف می‌شه مث ترمز و حرکت در سرازیری برق براخودش تولید می‌کنه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. مهدی عبدلیان

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دنیا داره به سمت خودروهای برقی میره و این هم یه تکنولوژی مثل بقیه موارد هست که شاهد آنها بودیم
    در ایران هم اگه جایگاههای فست شارژ یعنی ۲۴۰ کیلو و به بالا به تعداد زیاد بخصوص در جاده های بین شهرها نصب بشه انگیزه مردم برای خرید خودروهای برقی بالا میره
    در مسافتهای بین شهرها بطور معمول هر ۲ الی ۳ ساعت رانندگی احتیاج به نیم تا یک ساعت استراحت است و آنهم برای شارژ کامل یک خودروی برقی بصورت فست شارژ کافیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا