متفرقه

استارت‌ آپ‌ های تولیدکننده خودروهای برقی، همچنان زیان‌ده هستند

انتظار می‌رود استارت آپ های تولیدکننده خودروهای برقی در آمریکا گزارش سه‌ماهه عملکردی خود را که با ضرردهی همراه است طی روزهای آینده اعلام کنند. چنین گزارشی باعث وارد شدن فشار به شرکت‌هایی خواهد شد که در حال تقلا برای افزایش تولید هستند و در این وضعیت ناگوار اقتصادی گزینه‌های معدودی برای افزایش سرمایه دارند.

این کمپانی‌ها با امید به دگرگون کردن صنعت خودرو وارد میدان شدند و با کاهش تقاضای خودروهای برقی و راه‌اندازی جنگ قیمتی توسط تسلا شاهد دود شدن ارزش بازاری بالای خود بودند. گروه لوسید انتظار دارد افت ۳۶ درصدی سرمایه خود را طی روزهای آینده اعلام کند. ریویان اتوموتیو نیز به همین منوال افت سرمایه ۶.۸ درصدی و رسیدن آن به ۱۰.۷۸ میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد.

این شرکت که از حمایت‌های آمازون برخوردار است شاهد افت حدود ۲۵ درصدی ارزش سهام خود در طول سال جاری بوده و انتظار دارد ضرر قابل‌توجه ۱.۷۵ میلیارد دلاری را در زمینه تحویل خودرو به مشتریان و همچنین تولیدات خود اعلام نماید. یک سال پیش بود که ریویان ضرردهی ۱.۵۹ میلیارد دلاری را گزارش کرده بود. شرکت‌های فیسکر و نیکولا نیز طبق تخمین‌ها افت ۵ و ۱۵ درصدی سرمایه خود را اعلام خواهند کرد. توماس هایس رئیس شرکت گریت هیل کپتال می‌گوید:

هر شرکتی که در حال ضرردهی بوده و شاهد افت ارزش خود هم باشد به‌شدت آسیب می‌بیند و سازندگان خودروهای برقی نیز از این قضیه مستثنا نیستند. من فکر می‌کنم این تنها یک خونریزی آرام است و شاید آن‌ها خوش‌شانس باشند و برخی از تکنولوژی‌های خود را به بازیگران بزرگ‌تر بفروشند

کاهش ارزش کلی استارت آپ های تولیدکننده خودروهای برقی باعث نارضایتی سرمایه‌گذاران شده و ارزش سهام آن‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. چندین استارت آپ هنوز نتوانسته‌اند درآمدی از تأسیسات خود به دست آورند. شرکت بریتانیایی آریوال SA و نیکولا در چند ماه گذشته با نگرانی‌های زیادی مواجه بوده‌اند و آریوال SA با شرکت کنزینگتون کپتال ادغام شده تا بتواند سرمایه خود را افزایش دهد. لوردزتاون موتورز نیز اعلام کرد به دلیل عدم قطعیت از تأمین سرمایه شاید اعلام ورشکستگی کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد توازن سرمایه لوردزتاون موتورز افت ۱۱ درصدی داشته است.

برخی از شرکت‌ها شامل لوسید و ریویان همچنین اظهار داشته‌اند آمار رزرو محصولات خود را اعلام نخواهند کرد و این موضوع باعث نگرانی بین سهامداران و سرمایه‌گذاران شده است. یکی از کارشناسان بازار می‌گوید:

این وضعیت یک تحول نگران‌کننده است. چیزی که دیده‌ایم روند کاهش شفافیت در میزان رزرو محصولات است اما در کل رقابت بین شرکت‌ها یک مشکل مهم به شمار می‌رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    به احتمال زیاد همه این استارتاپ ها برن زیر مجموعه برندهای بزرگ بشن و قطعا به سود سرمایه دارانشون هم هست. البته چاره ای هم ندارن وقتی نمی تونن عرضه و تقاضاشونو بالانس کنن خیلی زود مشتری و سرمایشونو از دست میدن.

    این ها با جو سازی های رسانه ای و پروپاگاندا ادعای رقابت با بزرگان این صنعت رو داشتن اما بعد دو سه سال کاسه چه کنم دست گرفتن. اخبار همین ریویان رو تو پدال مرور کنید چند سال پیش اهداف و سهام های ماوراییشون، توسط رسانه ها نوید به زیر کشیدن امثال فورد و جی ام می دادن. پیش خرید بالای صد هزارتا و تحویل کمتر از یک پنجم تقاضا گویای اوضاع این استارتاپ ها هستن.

    موافقم 24
    مخالفم 9
  2. Tesla

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    زیان ده نیستن ! بد شناس هستن که همیشه تو هر کلاسی بخوان خودرو تولید کنن ، یه محصول از تسلا کبیر رو به عنوان رقیبشون میبینن 😎🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️

    موافقم 4
    مخالفم 69
    1. همایون

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (782 ديدگاه)

      فکر کنم حتی اگه پدال در مورد آمار مرگ و میر انسانها هم پست بزاره شما میای پایینش کامنت میزاری:چون تسلای کبیر رو سوار نشدن مردن😡 داداش بیخیال چرا همه چیزو به تسلا ربط میدی

      موافقم 13
      مخالفم 2
  3. حسین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    همینه… هرجایی یه استارتاپ بخواد شاخ بشه، بزرگا سعی میکنن شاخشو بشکنن. اون استارتاپ باید خیلی محکم باشه تا دوام بیاره.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  4. بهزاد

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    استارت آپ ها چندین سال در حوزه نرم افزار تونستن پول های گزافی عاید صاحبانشون کنند و با توجه به سرمایه اولیه اگر هم شکست میخوردن اتفاق مهمی نمی افتاد اما در صنعت خودرو اینطور نیست و فکر میکنم بسیاری از این شرکت ها احتمال میدادن که بزرگان قدیمی به تولید خودروی برقی تا سالها ورود پیدا نکنند و میتونن براحتی رشد کنند که زمان نشان داد اشتباه بود.
    صنعت خودرو گنجایش این همه برند را نداره و تنها خودروسازی که توانست مسیر خودشو هموار کنه البته تا الان تسلا بود و مابقی یا تعطیل میشن یا با یک برند مطرح شریک و ادغام .

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. heshmat021

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (412 ديدگاه)

      ربطش به استارت آپ بودن چیه این وسط
      خودرو ساز های سنتی هم دارن تو این زمینه ضرر میدن( خبر فورد که پدال هست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا