مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اعلام کرد که با هدف کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت خدمات حملونقل عمومی، چهار مدل خودروی برقی به منظور ورود به ناوگان تاکسیرانی کشور تأیید و مجوز دریافت کردهاند. این چهار مدل شامل کی ام سی EJ7 کرمان موتور، چانگان ایدو سایپا، فاو بستیون ایران خودرو و جیایسی آیون (AION) شهرداری تهران هستند.
قیمت این خودروها مابین ۱.۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان تعیین شده که قسمتی به صورت وام و قسمتی هم به عنوان هزینه اسقاط خودروی فرسوده محاسبه میشود و سهم آورده خریداران معمولاً رقم پایینی است که به صورت نقدی پرداخت خواهند کرد. ضامنی با تأکید بر اهمیت گسترش استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی، گفت:
این اقدام نه تنها گامی بزرگ در راستای توسعه حملونقل پاک به شمار میرود، بلکه به کاهش وابستگی کشور به سوختهای فسیلی و بهبود وضعیت آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد.
وی همچنین اشاره کرد که خودروهای برقی میتوانند به کاهش هزینههای عملیاتی تاکسیرانی و افزایش رفاه رانندگان و مسافران منجر شوند.
وی توضیح داد که این خودروها پس از گذراندن مراحل ارزیابی و تطبیق با ضوابط شورای عالی ترافیک کشور و دریافت تأییدیه از کمیته فنی وزارت کشور، به عنوان گزینههای مناسب برای ورود به ناوگان تاکسیرانی شناخته شدهاند. در عین حال خودروی دانگ فنگ E۷۰ ایرانخودرو به دلیل عدم تطابق با ضوابط شورای عالی ترافیک و عدم دریافت تأییدیه از کمیته فنی وزارت کشور، موفق به ورود به ناوگان تاکسیرانی نشده است.
مدیر عامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور در ادامه به مزایای استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت:
کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، کاهش هزینههای سوخت و نگهداری، ایجاد تجربه سفر آرام و بیصدا برای مسافران، و ارتقای وجهه ناوگان تاکسیرانی به عنوان یک سیستم حملونقل مدرن و پایدار از جمله مزایای مهم این تغییرات هستند.
وی با اشاره به برنامههای آتی اتحادیه، تصریح کرد که هدف این است که با گسترش استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی، شاهد بهبود کیفیت هوای شهری و ارتقای سطح خدمات حملونقل عمومی باشیم. ضامنی همچنین تأکید کرد که برای تحقق این هدف، همکاری دستگاههای مرتبط مانند وزارت نیرو و شهرداریها در خصوص توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهرها امری ضروری است.
پیکان جوانان گوجه ای
۱۸ فروردین ۱۴۰۴جدا از ضعف زیرساخت و کمبود برق ….تو سری اول که هر چی آوردین فروش نرفت همه رو به پلیس راهور انداختین
این سری ببینیم به کدوم ارگان بنداز میکنن
علی Shelby
۱۸ فروردین ۱۴۰۴آخه اصلا مشکل اینه که تو ایران فقط با آب و سوخت فسیلی برق تولید میشه (مقدار بسیار بسیار کمی هم با باد) همون سوختی که تو ماشین ریخته میشه تو نیروگاه برای تولید برق مصرف میشه
بعد طرف اگه اینقدر پول برای خرید داشت که تاکسیران نمیشد (بی احترامی نشه به تاکسیران ها که شغلشون هم مهمه🌷🌹🌺🌸)
پیام
۱۸ فروردین ۱۴۰۴زیر برق مردم زاییدن بعد تاکسیرانی …؟!!! مزخرفا. اینا طرح هایی هستن که فقط برای پر کردن جیب تعدادی خوبه.
Yaghoob
۱۸ فروردین ۱۴۰۴بایدتاکسیرانی. پلیس. ارگان های مختلف رو تجهیز کرد. چون بعید میدونم عموم جامعه استقبالی از این خودرو ها بکنند.
Farzad
۱۸ فروردین ۱۴۰۴برای پلیس به خصوصی گشت های شبانه عالیه . چون صدا ندارن دزد متوجه حضور خودرو نمیشه مردم هم اذیت نمیشن صدای ماشین نصفه شب . محله ما دزدی پیش اومده بود به پلیس گزارش دادیم چون محله ما یه شیب رو به پایین خیلی خفیف داره از سر کوچه نیروانظامی ماشین رو خاموش کرد دنده خلاص اروم اومد بالا سر دزد زحمت کش و دستگیرش کردند .
مصطفی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴الان تو کشور همون برقیم که میخان بزنن به این ماشینا از همون سوخت فسیلی درست میشه ای مردم!
هیچ فرقی نداره فقط این هست که شما مستقیم بنزین نمیزنی!!!
همون تو نیروگاه میشه برق و به هر حال اون سوخت مصرف میشه و آلودگی هم ایجاد میکنه چه در خودروی شما و چه در نیروگاه!…
۱۸ فروردین ۱۴۰۴گران بی مصرف و الکی
ماشین برقی که شارژ صفر تا صدش زیر پنج دقیقه نباشه بدرد هیچکی نمیخوره