متفرقه

خودروهای برقی چطور سازندگان را مجبور به حفظ مدل‌های درون‌سوز می‌کنند؟

خودروهای الکتریکی هم‌اکنون سوددهی ندارند و خودروسازان برای تأمین هزینه‌های توسعهٔ آن‌ها مجبورند همچنان به تولید و معرفی خودروهای درون‌سوز جدید ادامه دهند.

تحلیل‌های صنعت خودروسازی عدم قطعیت بزرگی را برای خودروسازان پیش‌بینی کرده است زیرا شرکت‌ها هم‌اکنون در حال تولید پیشرانه‌های مختلفی هستند و برای تعیین ترکیب بهینه برای خطوط تولید خود در تلاش‌اند. همچنین با وجود سرمایه‌گذاری سریع و سنگین در خودروهای الکتریکی، تقاضای خریداران شروع به کاهش کرده است و باعث شده بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند. هرچند پیش‌بینی می‌شود عرضهٔ خودروهای الکتریکی همچنان افزایش یابد اما طبق جدیدترین پیش‌بینی‌ها، بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ خودروهای الکتریکی و هیبریدی ۶۰ درصد از کل خودروهای بازار را تشکیل خواهند داد.

این کاهشی چهار درصدی را نسبت به پیش‌بینی سال قبل نشان می‌دهد که هرچند ممکن است زیاد به نظر نرسد اما بدین معنا است که انتظار می‌رود در بازهٔ زمانی مذکور تنها ۱۱۳ مدل خودروی الکتریکی در آمریکا عرضه شود که نسبت به پیش‌بینی ۱۴۸ دستگاه سال قبل بسیار کمتر خواهد بود. این تغییر نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی جهانی ظاهراً عمر پیشرانه‌های درون‌سوز را افزایش خواهد داد. دلیل اصلی چنین اتفاقی این است که خودروهای درون‌سوز همچنان سوددهی و درآمدزایی بالایی دارند درحالی‌که بسیاری از خودروسازان قدیمی هنوز نتوانسته‌اند با مدل‌های الکتریکی خود به سوددهی برسند.

خودروهای الکتریکی به دلیل هزینه‌ها بالای قطعات با ضرردهی مواجه هستند و شرکت‌هایی مثل فورد و جنرال موتورز باید برای تأمین بودجهٔ توسعهٔ خودروهای الکتریکی خود همچنان به معرفی خودروهای درون‌سوز جدید ادامه دهند. به همین دلیل، طبق پیش‌بینی‌ها، اکثر خودروسازان مجبور خواهند بود تا چندین سال مجموعه‌ای از خودروهای درون‌سوز، هیبریدی و الکتریکی را در کنار هم تولید کنند. بااین‌حال، این موضوع برای تسلا چندان نگران‌کننده نیست زیرا این شرکت هزینهٔ قطعات خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.

«جان مورفی» تحلیلگر ارشد خودرو دراین‌باره می‌گوید:

بر اساس برآوردهای ما، بین تسلا و خودروهای الکتریکی دیگر خودروسازان، اختلاف هزینهٔ قطعات ۱۷ هزار دلاری وجود دارد. شرکت‌های کنونی برای کاهش هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی و رقابت با تسلا کار بسیار زیادی در پیش دارند

البته سودآوری خودروهای الکتریکی برای آینده پیش‌بینی می‌شود اما به گفتهٔ مورفی، ممکن است چند نسل طول بکشد تا این اتفاق رقم بخورد. به‌عنوان‌مثال، بعید است که فورد در نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود گام‌های کافی در زمینهٔ کاهش هزینه‌ها بردارد. به گفتهٔ وی، سوددهی در خودروهای الکتریکی احتمالاً در نسل سوم و چهار تا پنج سال آینده تحقق خواهد یافت؛ بنابراین، هرچند انتظار نمی‌رود خودروسازان سرمایه‌گذاری خود در خودروهای الکتریکی را کاهش دهند اما ممکن است رویکردهای محتاطانه‌تری را در پیش بگیرند تا بتوانند با تقاضای بازار هماهنگ شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Killer

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    هر مطلبی که راجع به شکست برقی ها و ضرر و این مسائل منتشر شده تا الان تو پدال صرفا نظر شخصی بوده و حتی یکیش از منابع معتبر نبوده
    طبق گفته همین مطلب خودروسازان چون از آینده این داستان خبر دارن مدام دارن سرمایه گذاری میکنن در این زمینه،حتی تویوتا هم که هی بنزینی بنزینی میکنه بخاطر عقب موندگی تو برقی مدیرعاملشو اخراج کرد!!!!

    یه سری برندها مثل فولکس و بیمر و تسلا و کره ای ها و چینی ها که راهشو یاد گرفتن به سود دهی رسیدن یه سری ها هم مثل فورد ضررده شدن چون تو مسیر اشتباهی هستن
    یه برندی مثل تویوتا و سایر ژاپنی ها وقتی که هم پلتفرمشو از تسلا میگیرن هم باتری رو از کره میگیرن هم تکنولوژی رو از چینیا خب معلومه به سوددهی نمیرسن،حالًا صدتا مدیرعاملم عوض کنن تهش میشه bz4x شکست خورده

    موافقم 3
    مخالفم 19
    1. شاهرخ شریفیان

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      سلام . درود بر شما ، موافق . سود هم هست هم بیشتر خواهد شد . نمونه ؟ باتری ساز ها . Catl . کتل از ۱۲ نفر کارمند در ۲۰۱۰ رسیده به ۴۰۰۰۰ نفر کارمند اکنون . به یک میلیون نفر هم می رسه ، می بینیم . با حقوق مکفی نه استثمار طبقه پرولتاریا . شک نکنین سود تو برقی است . کما که بی وای دی ، تسلا و نتا ضرر نمی دهند . هم مالیات می دهند هم سود سهام به سهامداران .

      موافقم 2
      مخالفم 18
      1. B

        ۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (865 ديدگاه)

        یک میلیون ؟ هیچ کمپانی ای در جهان یک میلیون کارمند نداره این حرفا چیه

        موافقم 9
        مخالفم 1
    2. Anti BTS

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (217 ديدگاه)

      نه اتفاقا . شفا نده یکم بخندیم

    3. عمو مایک

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (66 ديدگاه)

      سلام منبع موثق حرفت چیه پیام جون ؟ اینجوری تو هم داری نظر خیلی شخصی میدی که 😂

      موافقم 12
      مخالفم 1
    4. amir

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      https://insideevs.com/news/723998/us-ev-registrations-100000-april2024/
      طبق این لینک در ماه آپریل registration یا همون ثبت های جدید یعنی فروش های bz4x که اینقدر مسخرش میکنی از آیونیک ۵ قوی تر بوده
      ضمنا اینقدر انفجار انفجار کردی که یکم پیش در کارخانه باتری سازی در هواسئونگ کره جنوبی در اثر رخ دادن انفجار ۲۳ نفر از کارکناشون مردن!!!! من هی میگم باتری ال جی فقط ترقه است گوش نمیکنی ت رول میکنی تهش میشه این
      ضمنا تسلا خودش از پاناسونیک باتری میگیره هیوندای هم از catl جگوار هم یه مدت از ال جی باتری میگرفت به غلط کردن افتاد!!!

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. زیزیگولو

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    کمپانیای خودروسازی مجبورن وقتی مردم دنیا رغبتی به خودروهای برقی نشون نمیدن به تولید درونسوزها ادامه بدن چون در غیر این صورت ورشکست خواهند شد

    موافقم 14
    مخالفم 3
  3. حسین

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    بشخصه هنوز به برقی ها اعتماد ندارم! یک خودرو هیبرید یا پلاگین هیبرید را ترجیح میدهم!

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      همچنین

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      حسین به کی رای دادی؟

      موافقم 5
      مخالفم 8
  4. علیزاده

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (292 ديدگاه)

    هرکی ماشین الکتریکی دوست داشته دیگه خریده بقیه بنزینی میخوان

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. Amiro

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (397 ديدگاه)

    فورد و جنرال موتور از اونجایی که شرکت های ملی آمریکا حساب میشن بیشتر محصولات رو داخل کشور خودشون درست میکنن و معدود مدل های فورد در کشور های دیگر تولید و مونتاژ میشه
    ولی تسلا از اونجایی که اهمیتی به اشتغال‌زایی برای آمریکایی ها نمیده عمده محصولاتش رو داره توی کشوری درست می‌کنه که عملا دولت همه چی رو به صورت مفتی براش قرار داده چین رو میگم تا اونجایی که اطلاع دارم بیشتر تسلا ها ساخت چین هستند و بیشتر تسلا هایی که توی خود آمریکا هم هستن از قطعات چینی ساخته میشن
    17 هزار دلار کم نیست اونم واسه هر ماشین
    ایلان جان باید یه جورایی هزینه های اسپیس ایکس رو در بیاره دیگه تا الان یه 44 میلیارد واسه تویتر و 56 میلیارد دلار هم که تازگی ها گرفت رسماً رُس تسلا رو کشید ها 😂😂
    حلالش زرنگ بوده انجام داده تولد بچه دوازدهم ایلان رو هم به خودش و هم به این خانواده پرجمعیت تبریک میگم انشاالله تنشون سالم و جیبشون میلیارد دلاری پول باشه 🙃♥️

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. سوشیانت

      ۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      قطعات مهم نیست طراحی مهمه و تسلا اینکار رو خودش انجام میده

  6. FairLady

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    بنظرم تنها دو کمپانی در برقیا سوددهی دارند یکی تسلا یکی هم BYD . بقیه ضرر میدن

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. علیرضا

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    خودرو های برفی به دلیل محدودیت در بخش پیمایش ، قابلیت اطمینان پایین ، محدودیت استفاده ، نبود زیر ساخت شکست خوردن . به قول وارن بافت خودرو های الکتریکی هم زمان با خودرو های درون سوز و بخار وارد بازار شدن شکست خوردن و امروزه هم محکوم به شکست هستن https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQJ_kYtP4cAH1uY4t4q7Iwrbo6xlfIXTMYoOg&s خودرو که میبینید پژو vlv یک خودرو الکتریکی در سال ۱۹۴۱ هست

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. amiralim

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    این مقاله نشون داد که الکتریکی شدن فقط جو الکی بوده.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  9. samurai

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (598 ديدگاه)

    خاک بر سر کشورای درجه 3 چین و کرره که دنباله رو بزرگانن ولی اینجا بز اوردن :)))))))))))

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. Gabriel

    ۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (139 ديدگاه)

    هنوزم با تمام وجودمعتقدم هیبریدی بهترین گزینه حال حاضر جهان اقلا تا ۵۰ سال دیگه است بعدش هم که ما نیستیم خدا میدونه چی میشه!وقتی سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ که ما تو ایران داریم مال عهد بوقه با بنزین ما مصرف ترکیبیش زیر ۵لیتره و از اونور دغدغه تو راه موندن هم نداره واقعا فول برقی سازی با توجه به اینکه تو سال ۲۰۲۴ به صدی سه لیتر رسیدن علتی نداره جز مارکتینگ!!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. مجتبی

    ۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من به شخصه آینده ای برای خودروهای شخصی برقی نمیبینم،به نظر من وسیله نقلیه برقی تنها برای استفاده عمومی مناسب بوده و خواهد بود، مثلا بجای تولید خودروهای شخصی برقی بهتره به تولیدقطار،اتوبوس و ماشین های سنگین پرداخته بشه…

  12. گاس فرینگ

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (341 ديدگاه)

    برای خودروهای سگمنت A و B مثل پراید و کوییک و خودرو های kei ژاپنی همینطور تاکسی های درون شهری موتورهای برقی بسیار مطلوبند ولی برای دیگر خودروها خیر اگر هم مطلوبیتی باشه برای مناطقی مثل شماله که ده قدم راه میری وارد یه شهر دیگه میشی حداقل با تکنولوژی فعلی چون حتی برد ۷۰۰ کیلومتری هم جوابگوی فاصله شهری مثل تهران تا مشهد با یک باک نیست باید وسط راه بزنی شارژ ضمن این که ۹۰ درصد برقی های فعلی خیلی هنر کنن ۴۵۰ کیلومتر برد دارن که در عمل شاید برسه به ۳۰۰ تا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا