متفرقه

خودروهای برقی هنوز بازدهی پلاگین هیبریدها را ندارند

آخرین مطالعه در این حوزه نشان می‌دهد که تویوتا پریوس پرایم از بسیاری از تمام برقی‌ها بهینه‌‌تر است.تویوتا بار دیگر موفق شده با معرفی نسل تازه پریوس پرایم لقب سبزترین خودروهای جهان را از آن خود کند و در این راه از مدل‌های برقی نیز پیشی بگیرد. به گزارش واشنگتن پست و مطالعه اخیر «گرینرکار ۲۰۲۴» باوجود ورود مدل‌های برقی تازه به بازار آمریکا، هنوز هیچ‌کدام موفق نشده‌اند در بخش عملکرد بهینه از پلاگین‌هیبرید تویوتا پیشی بگیرند.

تویوتا پریوس پرایم 2023

تویوتا پریوس به‌لطف بهره‌وری از وزن پایین و ابعاد کوچکش موفق شده تا این عنوان را از آن خود کند؛ درحالی‌که بسیاری از مدل‌های برقی برای دستیبابی به گستره مسافت قابل‌پیمایش و ویژگی‌های متعددی که قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد از کاهش وزن و ابعاد، دوری می‌کنند.

تویوتا پریوس پرایم 2023

مشخصا هرچقدر هم که یک خودروی برقی از بنزین دوری کند اما هنوز برای تامین نیرویش از باتری‌های بزرگی استفاده می‌کند که هزینه تولید آن، استفاده از منابع ارزشمند است. با در نظر گرفتن اینکه به گزارش واشنگتن پست مسافت پیموده شده توسط آمریکایی‌ها به‌طور متوسط نزدیک به ۴۴ کیلومتر در روز به ازای هر فرد محاسبه شده، نتیجه هدررفت منابع یادشده است. گزارش رسانه یادشده در ادامه می‌گوید:

بر پایه یک گزارش تازه «شورای عملکرد بهینه انرژی»، ممکن است سبزترین خودروی آمریکا تمام برقی نباشد. این موسسه غیرانتفاعی برای سال‌ها میزان آلاینده‌های منتشرشده توسط خودروها را رده‌بندی کرده است و حال می‌گوید که برنده امسال، تویونا پریوس پرایم SE است. یک پلاگین هیبرید که در حالت برقی خود مسافت ۷۰ کیلومتر را طی می‌کند.

شریک تحقیقاتی ارشد در حمل‌ونقل در «ACEEE» می‌گوید: مسئله، شکل بدنه، فناوری درون آن و وزن کلی است و تمام انواع پریوس بسیار بهینه هستند.

این تحلیل، نشانگر آن است که تنها استفاده از انرژی الکتریسیته برای حرکت‌دادن خودرو به معنای سبزبودن خودرو نیست و المان‌هایی چون وزن، ابعاد باتری و راندمان کلی هم اهمیت بالایی دارند. شاید یک کامیون برقی بزرگ چند تنی در برابر یک نمونه بنزینی با همان ابعاد برتری‌هایی داشته باشد اما در زمینه عملکرد بهینه و در مقابله با یک خودروی کوچک‌تر و بنزینی هنوز حرفی برای گفتن ندارد. مشخصا هرچه خودروهای بزر‌گ‌تر و سنگین‌تری در جاده‌ها باشند، کار ایالات‌متحده برای دستیابی به هدف انتشار کربن صفر درصدی تا سال ۲۰۵۰ سخت‌تر می‌شود.

گزارش گرینرکارز در سال ۲۰۲۴ (که شامل ۱,۲۰۰ دستگاه خودرو می‌شود) دو مولفه را در نظر می‌گیرد: گاز کربن دی‌اکسید منتشر شده توسط خودرو و آلاینده تولیدشده توسط سازنده باتری. البته فاکتورهای دیگری چون NOx، کربن مونواکسید و مواد خاص تاثیرگذار بر سلامت انسان هم مودرتوجه این تیم بوده است.

به نظر می‌رسد زمانی که جرمی کلارکسون در کنفرانس مطبوعاتی برنامه «تاپ‌گیر» تویوتا پریوس را به‌عنوان نماد خودروهای برقی به تمسخر گرفت، چندان بی‌راه نمی‌گفته و محصولات برقی با وجود حضور پررنگ چندساله‌شان در بازارهای بین‌المللی، راه زیادی را برای نیل اهدافشان در پیش دارند. نظر شما در این‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. جومونگ

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    این نسل جدید پریوس ، هم در طراحی هم در راندمان واقعا عالی بوده و خیلی بازخوردای مثبتی گرفته
    نکته خیلی جالبی هم تو متن بهش اشاره شده و بلخره پارامترهایی مثل وزن و راندمان هم لحاظ شده .
    این که یه نهادی میاد پس از بررسی آماری و حرفه ای پریوس رو برنده اعلام میکنه ، نکات خیلی زیادی داره و از همه بیشتر برای اونایی آموزندست که فکر میکنن تویوتا و برند هایی که برقیای زیادی ندارن ، قافله رو به رقبا باختن …

    موافقم 15
    مخالفم 4
  2. جومونگ

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    اینم ازون خبراییه که بعد از اون نکته ای استراتژی هوشمندانه که آقای اشتری گفتن ، امثال پیام و اکانتای فیکش باید خوب بخونن .
    همونا که میگن اوضاع زمین خوب نیست و وقت نداریم و شما جا موندید و آلوده کردید زمینو و ما بردیم و به فکر زمین بودیم و نجاتش دادیم و ازین حرفا‌‌ 😁

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Killer

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      نکته استراتژیک= ۶۴ درصد افزایش فروش برقیا نسبت به سال ۲۰۲۲ :)))

      دودوتا هم فقط نگاه.۶۴ درصد :)))

      موافقم 3
      مخالفم 15
      1. جومونگ

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (223 ديدگاه)

        هر وقت جرئت کردی آمار فروش و رشد روزافزون تویوتا و رکورد درآمدش رو بگی اون وقت حسابه .
        وگرنه تا فردا بگو رشد ۶۰ درصد و فلان .
        ۱۰۰ تا ماشین شده ۱۶۰ تا میگی ۶۰ درصد افزایش داشته :)
        کسی فریب این اعداد رو نمیخوره .

        موافقم 13
        مخالفم 1
        1. Killer

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (596 ديدگاه)

          رشد فروش ۶۴ درصدی برقیا :))))

          موافقم 1
          مخالفم 11
        2. parhamiof

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (753 ديدگاه)

          کیلر جان دوباره کپی یاد گرفتی؟

          موافقم 12
  3. دنیای پیشرفته و جذّاب رباتیک

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نخیرم آینده مال خودران و برقی(الانم خوبن ولی ببین چقدر عقبیم که برقی تو ایران خیلی کم و خودران هم مثل اینکه از بیخ نیست )

    موافقم 2
    مخالفم 10
  4. yaghoub

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    به نظر من این پریوس همه چیز تمامه .
    ای کاش به صورت گسترده وارد ایران میشد
    و در تاکسیرانی و خودروهای سازمانی و به صورت شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
    اینجوری هم مشکل آلودگی هوا حل میشد هم مشکل مصرف بنزین .

    موافقم 16
  5. امین

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (661 ديدگاه)

    اگر تکنولوژی باتری همین باشه. راه حل پلاگین هیبرید هست. ضعف فعلی برقی ها در باتری هاشون خلاصه میشه. هزینه، وزن، ابعاد ،توان شارژ، چگالی انرژی، طول عمر،

  6. عاشق فناوری پیشرفته خودران

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پدال جان میشه از خودروهای همسایمون ترکیه(TOGGو…)هم بیشتر مطلب بذاری

    موافقم 4
    مخالفم 13
  7. علی

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (292 ديدگاه)

    به هیچ عنوان درست نیست پیشرانه های درون سوز یک قرن روش مطالعه شد در حالی که برقی ها حدود ۱۰ ساله که در اولویت شرکتهاست معلومه که برقی ها تو این مدت کوتاه دارای نواقص هستن ولی آینده متعلق به خودرو های برقی مخصوصا با ورود چین بزرگ

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. khashayar

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (106 ديدگاه)

      برو تاریخچه موتور الکتریکی و باتری رو بررسی کن ببین مال چه زمانی است و چه مدت در حال تحقیق و توسعه هستند..

      موافقم 12
      مخالفم 5
  8. پیام

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2138 ديدگاه)

    جرمی کلارکسون بیخود کرده. اینا آدمایی هستن که هیچی از محیط زیست نمی فهمن!!! فقط عاشق اینن به هشت سیلندر گاز بدن! دیگه هیچی حالیشون نیست. فعلا ماشینای بتزینی به خاطر شتاب کمشون به تمسخر گرفته میشن! با اون همه پیچیدگی موتور و هزینه میلیون دلاری سوسک میشن!!!

    موافقم 4
    مخالفم 15
    1. جومونگ

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      جرمی رو هم هیت میکنی ؟ 😂

      موافقم 13
      مخالفم 3
  9. 😁😁😂😂

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    …..دیدین بعضیا پشت فرمون که میشینن یه جوری ژست میگیرن که انگار خلبان F-14 هستن خخخخ بابا شوفری یه گاز و فرمون چیه که انقد بی فرهنگی نشون میدین……

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. Killer

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    تلاش پدال برای جمع کردن قضیه عقب ماندگی جاپون در برقی و مانور و بزرگنمایی هیبرید فقط با یک امار مقایسه ساده بین فروش پایین همین پریوس و رقبای برقیش مشخص میشه.اینکه بازار بیشتر داره سمت کدوم میره با این تحلیل ها بدون پشتوانه تغییر نمیکنه :)

    راستی کی قراره خبر ۳ تا فراخوان تویوتا رو کار کنین؟

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. بهنام

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (905 ديدگاه)

      Killer
      تلاشت برای تخریب ژاپن با اون صنعت پیشرو و باکیفیت ممتاز آدم عاقل و واقع بین رو به خنده وا میداره . حق دارین بچسبین به روزنه ی امید برقی سازی تا از شر یاتاقان و آتش‌سوزی و بنجل سازی رها بشین.
      اینو بدون اگه دنیا به سمت برقی سازی بیشتر حرکت کنه اونی که تو دوست داری تو همونم هیچ پخی نمیشه و دوباره تویوتا با تجربه ی سه دهه ای در برقی سازی آرزوهای کودکانه ی شما رو به باد میده . خوبه کره مربا توی فروش برفی ها عددی نیست وگرنه باید قرص اعصاب اون پنج شیش تا اکانتت رو تحمل کنیم .😂

  11. Amirmohammad

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    به طور کلی بخوایم نگاه کنیم هیبرید بهتر از برقیه مقدار کمی اما در مرحله اول تلاش و سیاست دولت ها (به دلایل نامعلوم)و در مرحله دوم تقاضای جامعه کفه ترازو رو به سمت تمام الکتریکی ها کاملا سنگین میکنه و برای همین ۹۰ درصد برند ها دارن روی برقی تمرکز میکنن و سبد محصولات رو تغییر میدن.
    موضوعی هم که باید بهش اشاره بشه اینه که بقیه برند ها هم توی برقی دارن کار میکنن (که بازار خیلی بهتری داره از هیبرید) هم روی هیبرید اما مشکل ژاپنی ها اینه که از الکتریکی خیلی فاصله گرفتن و به صورت تک بعدی روی هیبرید بودن که البته الان فهمیدن اشتباهه و داره اصلاح میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 8
  12. R

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    نماد خودرو های هیبرید تویوتا پریوس

    موافقم 11
  13. Joker

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (603 ديدگاه)

    شک ندارم آمریکا واسه اینکه چین رو به زانو در بیاره تا پایان همین دهه نسل الکتریکی ها رو منقرض میکنه،تویوتا واقعا باهوش عمل میکنه،بدون اینکه به الکتریکی ها آب و تاب بده هر سال پرفروش ترین خودروساز میشه کاری که بی وای دی با این همه دبدبه کبکبه از پسش برنمیاد،ژاپنی ها به خاطر هوش سرشاری که دارن هیچ وقت محکوم به نابودی نمیشن،چین هم تا میتونه تو این چند سال از دریاچه ارومیه لیتیوم استخراج میکنه و اسباب بازی میسازه،تا اون روز چی به سر محیط زیست ایران بیاد خدا میدونه،الکتریکی ها دقیقا شبیه به ویروس کرونا می‌مونن که منشا اصلیشون از چینه و چند سالی صدر اخبارن و بعد یهویی بوووم،محو میشن،اونوقته که متوجه میشید امثال تویوتا چطور همچین جایگاهی دارن…

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. Ehsan

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (626 ديدگاه)

      این توهمات و فاز جنگ و نابود کردن واقعا فقط تو ذهن جهان سومیاس! نه امریکا میخواد چینو به زانو در بیاره نه چین میخواد آمریکا رو به زانو در بیاره،جفتشون از لحاظ اقتصادی به هم وابستن و میلیارد ها دلار در سال مبادلات تجاری دارن! مگه مسخره بازیه که قدرت اول و دوم جهان به زانو در بیان؟ هرکدومشون آسیب ببینه اقتصاد کل جهان تحت تاثیر قرار میگیره اونم تو شرایط فعلی که اقتصاد جهان تو وضعیت نرمالی نیست!

      دولت امریکا اتفاقا یکی از کشورهایی هست که بیشترین حمایت رو از صنعت برقی میکنه دقیقا چی فکر کردی با خودت و رو چه حسابی میگی میاد برقی رو منقرض میکنه؟ میخوای خودتو آروم کنی بعنوان فن ژاپن؟ حرفای بی پایه و اساس!
      Byd کلا چند ساله داره به صورت جدی خودرو میسازه و اونم فقط الکتریکی و تونسته به فروش سالانه ۳ میلیون برسه بعد همه دلخوشیت اینه که نتونسته به تویوتایی که ۶۰ ساله داره خودرو میسازه برسه؟؟ تو ۵ سال تونست به یک سوم فروش تویوتا برسه اونم فقط با برقی.برای همه برند ها شده تهدید

      بشین تا بوووم محو بشن.تاثیرات تماشای بیش از حد فیلمای تخیلی تو این سن پایینت هست

      موافقم 6
      مخالفم 7
    2. Car love

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (700 ديدگاه)

      جدی میفرمایید؟؟ پس این همه افزایش فروش برقی و این همه سرمایه گذاری میلیاردی نخبگان همه برند ها و این همه رکورد جدید فروش برقیا و اخراج رئیس دودوتا بخاطر اینکه برندشون عقب مونده شد برای چی هست؟😂😂😂

      دودوتا اگه حس میکرد برقی قراره منقرض بشه و کل دنیا دارن اشتباه میکنن مدیرعاملشو اخراج نمیکرد و از کره و چین و امریکا باتری و پلت فرم گدایی نمیکرد 😣

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. JaMsHiD

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2814 ديدگاه)

        همین تسلا که تا دسته جلوش خم میشید بآتریس پاناسونیکه

    3. جومونگ

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      دقیقا . استراتژی ژاپنیا امتحان خودشو پس داده . اگر حرفه ای و کار بلد نبودن الان این جایگاه رو نداشتن و برای دهه ها بزرگترین صادر کننده خودروی دنیا نبودن .

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. پیام

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2138 ديدگاه)

        جومونگ اون استراتژی برای قبلا جواب میداد. الان یه نگاهی به هوندا و نیسان بنداز!

        موافقم 3
        مخالفم 7
  14. H2

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    دونه دونه حرفهای آکیو تویوتا داره محقق میشه
    اگه هنوز هم باور ندارید پس باید کمی بیشتر صبر کنید تا بهتون ثابت بشه
    به شواهد و قرائن این چند وقت اخیر بیشتر فکر کنید
    رقابت بی وای دی و تسلا در کاهش قیمت – کاهش تقاضا برای محصولات تسلا – تعدیل برنامه های الکتریکی برخی برندهای بزرگ – تجدید نظر مقامات بالارده اروپایی در مورد ضرب الاجل الکتریکی سازی – افزایش فروش بی سابقه تویوتا و محصولات هیبریدی اون و …

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Killer

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      در اثبات درست بودن حرفاش فقط این درصد افزایش فروش برقیا :)))))

      ۶۴ درصد افزایش فروش برقیا :)))

      نوکیای دیگر در راه است

      موافقم 3
      مخالفم 12
  15. Elmiraj

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    اگه مطالعه یه ذره معتبر بود بجای خیالات متنی پریوس را با چند تا الکتریکی معروف به لحاظ عددی و میدانی مقایسه میکرد …

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. بهنام

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (905 ديدگاه)

      Elmiraj
      یعنی فکر میکنی واشنگتن پست بدون بررسی گرینر کار این مقاله رو منتشر کرده ؟ یعنی انقدر درک و شعور نداشتن که با مطالعه و مقایسه ی چند خودروی برقی با پریوس این نتایج رو منتشر کنن ؟

  16. B

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (881 ديدگاه)

    بنظرم در حال حاضر بهترین نوع خودرو ها هیبریدی هستن هم کم مصرفن آسیب به محیط زیستشون پایینه هم گشتاور آنی برقی هارو میتونن داشته باشن از اونور مشکل وزن برقی و شارژ شدنشو ندارن
    تا ببینیم باتری های حالت جامد به کجا میرسن

  17. amirboss

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (756 ديدگاه)

    برتری موتورهای برقی نسبت به موتورهای درونسوز کاملا واضحه و اصلا نیازی به توضیح دوباره نیست.
    حالا نوبت به منبع تغذیه ست.
    تاریخچه خودروهای برقی به قبل از همه گیر شدن خودروهای سوختی میرسه
    اون موقع زیرساخت برای خودرو برقی خیلی محدود بود و منبع تغذیه بسیار ابتدایی بود.
    اما الآن شاهد پیشرفت روزافزون خودروهای برقی هستیم که ظاهرا چین داره به سرعت پیشرفت میکنه.
    همه میدونن چین برای استفاده از منابع زمین خیلی بیرحمه و فقط اقتصاد خودش رو مد نظر داره
    درمورد بازیافت هم که خداست.
    روز به روز علم داره پیشرفت میکنه و قطعا بسیاری از مشکلات خودرو های برقی نظیر باتری حل میشه.
    حالا چین داره به بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی تبدیل میشه.
    این چینه که آینده خودرو رو مشخص میکنه.
    توضیح راجب ای موضوع خیلی مفصله که اونم حوصله و اعصاب میخاد.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  18. BMW

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    دم ژاپن گرم بازم مثل همیشه🥲🙏

  19. کیانوش

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (826 ديدگاه)

    واقعا این نسلش بی نظیره و در مورد سبز تر بودنش به نسبت برقی های دو نیم تنی هم شکی ندارم چون اکثر مردم شاید دو ماه یک بار لازم باشه که روزانه بیش از،هفتاد کیلومتر مسیر رو طی کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا