متفرقه

رکوردشکنی مثبت مصرف سوخت و انتشار آلاینده خودروهای درون سوز

خودروهای احتراق داخلی در سال ۲۰۲۲ بهینه‌ترین مصرف انرژی را درمیان تمام سال‌ها داشته‌اند.

«آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده» یا همان EPA روز چهارشنبه هفته گذشته گزارش «ترندهای صنعت اتوموبیل» خود را منتشر کرد که شامل داده‌هایی مربوط به خودروهایی سال ۲۰۲۲ می‌شد. این داده‌ها نشان می‌دهند که مصرف سوخت، انتشار کربن و ساییر مولفه‌های محیط‌زیستی بهتر از هر سال دیگری شده‌اند؛ روندی که حدودا یک دهه ادامه پیدا کرده است.

هوندا آکورد

عملکرد بهتر درون‌سوزها

EPA می‌گوید که متوسط انتشار واقعی کربن برای تمام خودروهای تازه‌وارد برابر ۳۳۷ گرم بر مایل (۱.۶ کیلومتر) است که پایین‌ترین رقم ثبت شده برای این مولفه به شمار می‌رود. مصرف واقعی سوخت نیز به میزان قابل‌توجهی بهبود یافته است. این مولفه نیز روند روبه پیشرفت مشابه انتشار کربن را پیموده است. بر اساس گزارش‎‌های این موسسه، میزان انتشار آلاینده به‌ازای هر سرنشین از سال ۲۰۰۴ حدودا ۲۷ درصد کاهش یافته است و مصرف سوخت نیز ۳۵ درصد بهینه‌تر شده است. این سازمان انتظار دارد ارقام یادشده برای سال ۲۰۲۳ بهتر هم باشند.

گزارش EPA خودروهای مسافربری را به پنج دسته اصلی تقسیم می‌کند: سدان/ استیشن‌ها، شاسی‌بلندها (شامل کراس‌اوورها هم می‌شود)، شاسی‌بلندهای سنگین، وانت‌ها و مینی‌ون‌ها. تقسیم‌بندی میان شاسی‌بلندهای عادی و سنگین به وزن و تجهیز آن‌ها به سیستم‌های حمل سنگین چون چهارچرخ محرک باز می‌گردد. در سال ۲۰۲۲ چهار دسته از این مجموعه موفق شده‌اند تا به بالاترین سطح راندمان خود برسند. سدان‌ها و استیشن‌ها با کاهش آلاینده به میزان ۱۱ گرم بر مایل رسیده‌اند. این رقم برای شاسی‌بلندهای عادی، سنگین و وانت‌ها به‌ترتیب برابر ۲۷، ۱۸ و ۴ گرم بر مایل ثبت شده است. انتشار آلاینده در مینی‌ون‌ها تنها ۴ درصد بهبود یافته است.

ساخت خودرو هم در مجموع ارقام تاثیر مستقیم دارند؛ از آنجا که بیش‌از ۶۳ درصد خودروهای شخصی به‌فروش رسیده در سال ۲۰۲۲ شاسی‌بلندهای عادی و سنگین، وانت‌ها و مینی‌ون‌ها بوده‌اند، متوسط انتشار آلاینده آن‌ها بالاتر از سدان‌ها استیشن‌ها اندازه‌گیری شده است. به گزارش EPA، امروزه صنعت بزرگ‌ترین مصرف خودروهای بلندقامت را از سال ۱۹۷۵ به خود دیده است؛ البته انتظار می‌رود این روند در گزارش سال جاری بدتر هم شود. البته خودروهای ۲۰۲۲ در حالی به بهترین مصرف سوخت و انتشار آلاینده دست یافته‌اند که از تمام سال‌های گذشته سنگین‌تر شده‌اند.

جدا از آنکه افزایش وزن و ابعاد خودروها به‌دلیل استفاده از سیستم‌های هیبریدی و نوع خودرو پیش می‌آید، فاکتورهای دیگری چون بهره‌وری از سامانه‌های ایمنی تازه نظیر ویژگی‌های ایمنی، محافظ‌های جانبی، ستون‌های مقاوم‌تر، کیسه‌های هوای بیشتر و… نیز روی آن تاثیرگذار هستند. EPA معتقد است که افزایش ابعاد و قدرت نه‌چندان ضروری در خودروها نتیجه پیروی از المان‌های رایج بازار است؛ المان‌هایی که امیدی به تغییری آن‌ها در گزارش ۲۰۲۳ نیست.

بهترین و بدترین عملکرد از آن کیست؟

EPA نگاه نزدیکی به تامین‌کنندگان صنعت خودرو تیز دارد تا تاثیرشان روی بازار را بهتر وارسی کند. ظاهرا خودروسازان کره‌ای در بخش متوسط مصرف و انتشار کربن واقعی صدرنشین هستند؛ با وجود اینکه خودروسازانی چون تسلا و ریویان انتشار آلاینده‌ای برابر ۰ گرم بر مایل دارند. کیاموتورز از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ رشد چشمگیری داشته و پس از هوندا در مقام سوم قرار گرفته است.

در این حوزه، تویوتا با کاهش انتشار آلاینده خود به ۳۲ گرم بر مایل به بیشترین میزان رشد دست یافته است درحالی‌که برندهای ژاپنی دیگری چون مزدا به‌واسطه فروش بیشتر شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها رشد کمتری داشته‌اند. آیا این رشد و توسعه در زمینه بهبودمصرف و آلاینده‌های خودروهای درون‌سوز برای نجات آن‌ها ناکافی به شمار می‌رود؟ دیدگاه شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. sinasvj

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    امیدوارم به واسطه این کم شدن مصرف ها و آلایندگیا یه رحمی بکنن به حال ما ماشین دوستا

    موافقم 15
    مخالفم 1
  2. Tesla

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    نترسید که تسلا کبیر همه این زباله ها را به قعر جهنم خواهد فرستاد و آنها را به سرنوشت شوم تویوتا و نوکیا دچار خواهد کرد 💪💪⚡️⚡️🇺🇸🇺🇸

    موافقم 3
    مخالفم 33
    1. JaMsHiD

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2767 ديدگاه)

      موقعی باطری جامد تویوتا اومد میبینم تسلا که فقط کارش تولید زباله هست چطور به سرنوشت نوکیا دچار میشه😎👍

  3. ممد ژانگولر

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    جالب اینجاست آمریکا کم ماشین در حال حرکت نداره بعد میبینی یکی از تمیزترین آب و هوا داره . جالبترش هم اینجاست بیشتر ماشیناشم پر مصرف و حجم موتور بالاست . ولی وجود ماشینهای صفر و کیفیت بنزین و اگزوزهای کاتالیزور بیشترین عامل موفقیت

    موافقم 19
  4. پدرام

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    بعد بنده یک عدد ۲۰۷ مدل ۱۴۰۰ دارم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر مصرف نکنه صبحش شب نمیشه
    یعنی تکنولوژی به خودروساز وطنی غبطه میخوره

    موافقم 21
  5. Anti BTS

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    «ظاهرا خودروسازان کره‌ای در بخش متوسط مصرف و انتشار کربن واقعی صدرنشین هستند »

    «در این حوزه، تویوتا با کاهش انتشار آلاینده خود به ۳۲ گرم بر مایل به بیشترین میزان رشد دست یافته است»

    فاصله صنعت ازین بیشتر ؟!
    حالا باز کارشناس برتر میاد تحلیلای توهمی و خیالی تحویل میده .گرچه دیگه این حرفا گفتن نداره و مدت هاست که ارزش و اعتبار حرفاش معلوم شده .

    موافقم 11
    مخالفم 3
  6. amir

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    آقا پیامی که با هیوندای و کیات گوش فلک رو کر کردی پس از پیشرفت های فراوان و درنوردیدن مرز های پیشرفت هنوز برند مورد علاقه ات از جاپونی هایی که میگی عقب تره
    به خدا من یکی ذله اومدم از دست این هرجا میره دائم داره اراجیف میگه میکوبه بقیه برندهارو از تعصبش تعریف میکنه معتقده همه برند ها عقب موندن حتی تسلا هم که یکه تاز برقی هاس عقب مونده اس ولی فقط اونی که خودش دوست داره خوبه
    خداشاهده من خودم از بعضی مدل های ژاپنی خوشم نمیاد که هیچ متنفرم پولم داشته باشم یه چیز دیگه میخرم از کره ای ها هم خیلی هاشو دوس دارم خوشگله و داشته باشم میخرم ولی نمیام اینطوری چرت و پرت بگم دائم
    بعضی کاربرا قشنگ لول پدالو اوردن پایین با نظر های بی محتوا و چرتشون
    شوی نوا که دائم ماشالا ماشالا میکنه من ندیدم یه چیز مفید و به درد بخور بگه این بشر
    نویدم که اصلا به غیر تویوتا چیزی رو حساب نمیاره یه طومار با ریپلای کامنت اول مینویسه نخونی سنگین تری
    تسلا و سوشیانت که به هرچی غیر تسلا میگن زباله
    این بشر هم که هیچی
    واقعا چی به سر کامنت های پدال اومده

    موافقم 10
    مخالفم 3
  7. Absurd Hero

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    اون آکورد قرمز چه خواستنیه
    ۳۳۷ گرم بر مایل (۱.۶ کیلومتر) غیر منطقی نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا