سرمایهگذاران و کلکسیونرهای هنری در حال استقبال قابلتوجه از NFT ها هستند و بخشهای بازاریابی خودروسازان نیز بیکار ننشستهاند. آلپاین، نیسان، لامبورگینی، مرسدس بنز و پورشه تلاشهای زیادی برای اثبات این موضوع کردهاند و با NFT های خاص خودشان وارد میدان شدهاند هرچند باید به این نکته اشاره کرد همه طرفداران خودرویی از این اتفاق خوشحال نیستند.
اما زمانی که عمیق به قضیه نگاه کنید خواهید فهمید تولید و فروش خودروهای لوکس و خاص مجازی یک قدم کاملاً منطقی برای خودروسازان خواهد بود زیرا اکثر کلکسیونرها که خودروهای واقعی را میخرند به خاطر حفظ سرمایه خود از راندن آن سر باز میزنند.
اول بیایید نگاهی به NFT داشته باشیم. این عبارت مخفف توکن های غیرقابل تعویض است و در واقع داراییهای دیجیتالی تک ساخت با همان تکنولوژی بلاک چین بکار رفته در ارزهای مجازی محسوب می شود. NFT ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون در دسترس هستند اما سال پیش در سرخط اخبار دیده شدند یعنی زمانی که سرمایهگذاران علاقه زیادی به آن نشان دادند. گفته میشود از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۲۵ میلیارد دلار صرف خرید NFT ها شده است.
شما احتمالاً اخبار فروش اولین توییت جک دورسی مؤسس توییتر بهصورت NFT و با قیمت ۲.۹ میلیون دلاری را شنیدهاید. همچنین فردی ۵.۴ میلیون دلار را صرف خرید ایمیل اورجینال تیم برنرز لی پیشروی اینترنت کرده است. شاید پرداخت این میزان پول برای خرید NFT عجیب به نظر برسد اما خب افراد زیادی هستند که به این کار علاقه دارند.
بهطور مشابه باید گفت خودروهای بازسازی شده بلوور بنتلی اگرچه برجسته و عالی هستند اما هرگز ارزش مشابه نسخههای اصیل را نخواهند داشت. کلکسیونرها و سرمایهگذارانی که NFT را میخرند احساس خوبی خواهند داشت زیرا این توکن ها منحصربهفرد یا حداقل تولید محدود هستند و تکنولوژی بلاک چین نیز ثابت میکند این معامله واقعی است.
همین موضوع ما را به سمت ایده خودروهای خاص به عنوان NFT میبرد. اگرچه برخی سرمایهگذاران ثروتمند هستند که خودروهای بسیار گرانقیمت را خریداری میکنند و آنها را میرانند اما اکثر آنها به چشم سرمایهگذاری به خودروها نگاه میکنند. به نظر شما چند خبر درباره فروش بوگاتی، فراری، لامبورگینی یا پورشه قدیمی با کارکردهای بالا منتشر شده است؟ کارکرد بالای چنین خودروهایی به معنی کاهش قیمت خواهد بود.
پارک کردن فراری لافراری در گاراژ و نگهداری از آن یک قدم منطقی برای حفظ سرمایه خواهد بود و زمانی که این ایده را قبول کنید، خرید یک سوپرکار مجازی با شکل NFT غیرمنطقی جلوه نخواهد کرد.
این یک حرکت منطقی برای افرادی است که آن را میخرند و البته همه ما چنین نظری نداریم. واقعیت این است که مردمی که یک سوپرکار مجازی را خریداری میکنند توانایی خرید نسخه واقعی را دارند و یا حتی قبلاً آن را خریداری کردهاند.
نکته جالب اینکه اگرچه خودروسازان وارد بحث NFT شدهاند اما برخی کارمندان خودروسازان اعتراف کردهاند اعتقادی به این کار ندارند؛ اما این همان چیزی نیست که یک دهه پیش درباره ارزهای مجازی گفته میشد؟
خب نظر شما چیست؟ آیا این روند باید در صنعت خودرو نیز پی گرفته شود؟
ممد ژانگولر
۳۰ فروردین ۱۴۰۱دنیا داره به کجا میره ؟!!
خیلی ترسناک شده
این کارا داره دامن میزنه به تورم و گرونی
یکی باید بیاد دنیارو نجات بده
ahmad
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ربطی به تورم نداره.
با خرید این nft ها به زبان ساده شما یک مقدار ارز دیجیتال میخری که اتریوم در این زمینه رایج تره ولی توسط یک فرد خاص یا کمپانی ،عکس فیلم … خاص و منحصر به فرد در اون مقدار ارزی که خریدی وجود داره
AMANTE
۳۰ فروردین ۱۴۰۱یعنی الان ماشین رو به صورت مجازی میخری ولی در واقعیت ماشینی نیست و این میشه سرمایه گذاری!؟
مثل این میمونه که بخوای برای هوا پول بدی، NFT ها همیشه مجازی بودن یا از واقعیت مجازی اومدن مثل همون توییت جک دورسی یا مثلا یک عکس دیجیتال و…. ولی اینکه یک ماشین رو به صورت مجازی بفروشی درحالی که در واقعیت وجود نداره خیلی عجیبه ولی برای شرکت های خودروسازی و کلکسیونر ها خیلی سود آوره.
فريد
۳۰ فروردین ۱۴۰۱حرفشو قبول ندارم مگه الان همه ارز دیجیتال استفاده میکنن که باید در اینده این کار رو هم بکنن؟ احتمالا چند سال مد میشه و چند نفر میلیاردر و بعد یه موضوع دیگه از یه جا در میاد بشینید درساتونو بخونید بابا 😂
Muty
۳۰ فروردین ۱۴۰۱بِچا صبر کنین نِوید بیاد ببینیم نظرش چیه :-)