شرکت استوردات ادعا میکند زمان شارژ خودروهای برقی را با استفاده از باتریهای XFC از چند ساعت به چند دقیقه رسانده است! قطعاً این خبر برای خریداران خودروهای برقی خبر بسیار خوبی خواهد بود.
اگرچه معرفی چنین تکنولوژیای میتواند مایه خوشحالی باشد اما کارشناسان زیادی به واقعی بودن این ادعاها مشکوک خواهند شد. هرچند بنا به اظهارات کمپانی موردبحث، یک آزمایشگاه مستقل عملکرد مطلوب این باتریها را تائید کرده است. اگر صنعت خودروی دنیا و به ویژه خودروهای برقی را در چند سال اخیر دنبال کرده باشید احتمالاً به خوبی از پیشرفتهای تولید باتری در چند سال اخیر مطلع هستید. البته تا به امروز تقریباً هیچکدام از تکنولوژیهایی که قول معرفی آنها داده شده عملی نشدهاند. شاید برخی تکنولوژیها در مرحله تست و بررسی باشند اما فعلاً روی خودروهای برقی موجود در بازار نصب نشدهاند.
باتریهای حالتجامد یکی از اولین پیشرفتهای قابلتوجه در این زمینه بودهاند و اگرچه برخی شرکتها در حال کار روی این تکنولوژی هستند اما هنوز راه زیادی تا نصب آنها در خودروها باقی مانده است. به نظر میرسد روش موفقتر در این زمینه استفاده از مواد شیمیایی جدید در باتریها بجای استفاده از تکنولوژی کاملاً جدید است و تسلا با این روش به موفقیت زیادی دست پیدا کرده است. شرکت استوردات توسعه دهنده باتریهایی است که آنها را XFC یا با شارژ بسیار سریع مینامد. این باتریها بهطور خاص برای خودروهای برقی طراحی شدهاند و شرکت یاد شده میگوید تا سال ۲۰۲۴ باتریهای XFC خواهند توانست تنها با ۵ دقیقه شارژ شعاع حرکتی ۱۶۰ کیلومتری را ارائه کنند. این کمپانی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۸ این زمان را به ۳ دقیقه و تا پایان دهه جاری میلادی به ۲ دقیقه کاهش دهد.
یکی از آزمایشگاههای باتری مستقل اخیراً باتریهای ۳۰ آمپرساعت XFC استوردات که آماده نصب در خودروهای برقی هستند را بررسی کرده است. این آزمایشگاه میگوید تکنولوژی باتری یاد شده توانایی شارژ سریع و تراکم انرژی بسیار خوبی دارد و از نظر تجاری قابلاعتناست. آزمایشگاه موردبحث ۱۰۰۰ سیکل شارژ سریع را برای بررسی تراکم انرژی، سرعت شارژ، شرایط کاربری و… انجام داده و نتایج تستها نشان دادهاند این باتریها از نظر تراکم انرژی پیشتاز هستند.
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
۲۱ آذر ۱۴۰۱فشار بخور بنزین فن
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آذر ۱۴۰۱بنزین فن این حرفا چیه ؟!
همه عاشق جهانی عاری از آلودگی هستیم و غیر از این باشه یعنی مُخ تاب داره !
برقیها هنوز راه دارند تا به یک تکامل نسبی برسند و تازه اول راهِ .
هاتف
۲۱ آذر ۱۴۰۱برای مشتری فرق زیادی نداره چه چیزی نیروی جلوبرنده ماشینشه؛ بنزین، برق یا هیدروژن. چیزی که براش مهمه “مدت زمان سوخت گیری” و البته هزینه هست.
روزی که مشکل زمان شارژ شدن باتری حل بشه فکر نکنم کسی مخالفتی باهاش داشته باشه.
Amirreza
۲۱ آذر ۱۴۰۱با در نظر گرفتن اینکه سرعت شارژ ثابت نیست حدود چهل دقیقه برای پیمایش هزار کیلومتر طول میکشه و خب خیلیه
اما چیز دیگه ای که هست اینه که میگن بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارین پس میشه امیدوار بود
hamid
۲۱ آذر ۱۴۰۱درسته ولی تقریبا ۹۹ درصد افراد استفاده روزانه شون زیره ۱۰۰ کیلومتره ، ۱۰ دقیقه شارژ کارشو چند روز راه میاندازه
شاید چند هفته یه بار یه جای دور برن که اونم مشکلی نیست