یکی از نگرانی های مالکان خودروهای برقی، تأثیر شارژرهای سریع روی باتری ولتاژ بالای آنها در طولانیمدت است؛ به عبارت دیگر برخی افراد به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند که اگر بهصورت مداوم از شارژرهای سریع استفاده شود باتری تا چه میزان تخریب خواهد شد؟
با توجه به مطالعات جدید Recurring Auto که دادههای شارژ بیش از ۱۲۵۰۰ خودروی تسلا در آمریکا را بررسی کرده است، میزان کاهش شعاع حرکتی خودروهای برقی در زمان استفاده از شارژرهای سریع مشابه شارژرهای کند است. این شرکت که گزارشهای تحلیلی خودروهای برقی و باتری آنها را منتشر میکند اقدام به مقایسه شارژ سریع و کند خودروهای برقی کرده است. در این مطالعه خودروهایی که حداقل ۹۰ درصد اوقات از شارژرهای سریع استفاده کردهاند با خودروهایی که کمتر از ۱۰ درصد به چنین شارژرهایی دسترسی داشتهاند مقایسه شدهاند و نتایج نیز نشان میدهد تفاوت چندانی بین دو روش شارژ وجود ندارد.
در تصاویر زیر میتوانیم درصد شعاع حرکتی اصلی خودروهای مقایسه شده یعنی تسلا مدل ۳ و مدل Y را به همراه تعداد روزها مشاهده کنیم. انتخاب روش شارژ سریع تنها چیزی نیست که میتواند باتری را در درازمدت تحت تأثیر قرار دهد چراکه فاکتورهای دیگری همچون دماهای بسیار بالا یا پایین و میزان شارژ بسیار کم یا زیاد باتری نیز نقش مهمی در این میان بازی میکنند. البته همانطور که نتایج این مطالعه نشان میدهد، سیستمهای مدیریت گرما، ولتاژ و باتری خودروسازان میتواند از آسیب دیدن باتریها در زمان استفاده روتین از شارژرهای سریع جلوگیری کند.
به منظور طول عمر حداکثری باتری، استفاده از ویژگی پیششرطی کردن در دماهای بالا و پایین نیز اهمیت زیادی دارد چراکه چنین تکنولوژیای باعث میشود قبل از اتصال باتری به شارژر دمای بهینه حاصل شود. روش دیگر برای افزایش طول عمر باتری عدم استفاده از شارژر سریع در زمانی است که باتری شارژ بسیار کم یا زیادی داشته باشد زیرا در چنین وضعیتی مقاومت باتری بالاست و استرس اضافی به آن وارد میشود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داده بود در طول ۵ سال بین صفر تا ۴.۱ درصد از عمر باتری خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی کم میشود و بهترین خودرو از این نظر شورولت بولت برقی ۲۰۱۹ و بدتری نیز میتسوبیشی اوت لندر پلاگین هیبریدی ۲۰۱۹ بود.
NAVID۰۰۹۸
۱۰ شهریور ۱۴۰۲به شخصه فکر میکنم آینده اگر قرار بشه برقی باشه ، برای راحتی در حملونقل ، باتریهای ماژولار جایگزین شارژ و وقتگیری امروزی میشه !
اونوقته که میشه گفت برقیها پرچمدار آینده هستند ، ولی !
ولی به سبب محدودیتهای مواد معدنی و هزینههای وحشتناک بالا ، حالا حالاها خبری نیست جز شوآف و فیلم راه انداختن تا بتوانند قیمت نفت را کنترل و پائین نگه دارند و لاغیر !
محمد
۱۰ شهریور ۱۴۰۲تو دنیا دارن حرف از جایگزینی کامل تا ده سال دیگه میزنن بعد شما یه عده هنوز میگن شواف و فیلم بازی کردن . انگار ایرانن که بدون برنامه جلو برن .
اونا محدودیت مواد معدنی و هزینه و هزار تا چیز دیگه که شما بهش فکرم نمیکنی رو هم در نظر گرفتن
k-jafaee
۱۰ شهریور ۱۴۰۲سلام دوست عزیز. باتری و سوخت مایع دو منبع انرژی متفاوت هستند که هرکدوم ویژگیهای مثبت و منفی خودشون رو دارن و هیچکدوم نمیتونن بطور کامل جایگزین دیگری بشن اما در بعضی موارد امکان جایگزینی وجود داره. خودروهای برقی هم در شرایط خاص میتونن جایگزین بنزینی بشن اما نه بطور کامل و نه برای همهی موقعیتها.
میثم
۱۰ شهریور ۱۴۰۲بابت اسپم معذرت میخوام. ماشینی وجود داره که هم 4WD باشه هم AWD یا نیازی به این کار نیست؟
datsun
۱۱ شهریور ۱۴۰۲کلا دو سیستم جدان دوست عزیز
حجت
۱۰ شهریور ۱۴۰۲اگه قرار باشه خودروی برقی وجود داشته باشه .سایپا میگه پرایدا را تحویل بدین برقی کنیم یا ۴۰۵برقی میندازن بمون😂😂
مهدی
۱۰ شهریور ۱۴۰۲خدا شاهده اگر ۴۰۵ برقی که هیچ حتی یخ سوز بکنن بازم واشر میزنه
احسان سعیدی
۱۱ شهریور ۱۴۰۲تمام کمپانی های اتومبیل سازی جهان به شدت در حال تحقیق و توسعه تکنولوژی باطری جامد هستند به زودی این باطری تولید خواهد شد و بسیاری از ضعف های خودروهای برقی از بین خواهد رفت