متفرقه

فناوری پارک خودکار خودرو 90 سال پیش اختراع شد!

سیستم‌های کمک پارک در دید بسیاری از ما یک فناوری تازه به شمار می‌روند. اما حقیقت آن است که سابقه تولید و توسعه این تکنولوژی به ۹۰ سال گذشت باز می‌گردد؛ زمانی که شخصی مانند «بروکز واکر» سیستمی را تولید کرد که برای بار نخست، می‌توانست یک خودروی بزرگ خانوادگی را به فضایی تنگ پارک کند؛ اما چطور؟

این فناوری خاص که با نام «چرخ پنجم» شناخته می‌شد، روی یک دستگاه پکارد مدل ۱۹۳۳ سوار شده بود. نحوه عملکرد چرخ پنجم به این صورت است که چرخ زاپاس عقب خودرو با استفاده از یک مکانیزم مکانیکی پایین آورده می‌شود و با افزایش فشار به زمین، چرخ‌های عقب خودرو را از زمین جدا می‌کند. به این ترتیب، خودرو به یک پرگار تبدیل می‌شود. چرخ‌های عقب به مرکزیت محور جلو، به سمت چپ و یا راست می‌چرخد و بدنه را جابه‌جا می‌کنند.

این پتنت جذاب که در سال ۱۹۳۸ توسط بروکز واکر به ثبت رسیده بود، به مرکز خودروسازی آن زمان آمریکا، شهر دیترویت، برده شد تا روشی نوآورانه را برای خودروسازان به ارمغان بیاورد. بروکز واکر قیمت این تکنولوژی را به‌ازای هر خودرو برابر ۱۷۵ دلار وقت (معادل ۱,۶۲۸ دلار کنونی) اعلام کرده بود که رقمی بالا و بازدارنده به شمار می‌رفت. چرخ پنجم به‌جز هزینه‌ تولید بالا، پیچیدگی‌های مکانیکی بسیاری هم داشت که باعث می‌شد خودروسازان از آن روی برگردانند. آخرین عیب این فناوری هم حذف فضای صندوق عقب خودرو به شمار می‌رفت که برای مصرف‌کنندگان آمریکایی نکته‌ای بسیار منفی محسوب می‌شد.

دست رد شرکت‌های خودروساز به سینه بروکز واکر، آن را از پیشرفت باز نداشت و باعث شد تا نسخه بعدی چرخ پنجم را با یک افزونه رونمایی کند. این افزونه که توسط کانتیننتال توسعه پیدا کرده بود به بخش عقب خودرو و بیرون صندوق متصل می‌شد و با تکیه‌بر مجموعه‌ای چرخدنده‌ها و پمپ‌های هیدرولیکی، فقط با فشار یک دکمه توسط کاربر فعال می‌شد و امکان پارک راحت‌تر را برایش فراهم می‌کرد. دیترویتی‌ها به این نسخه تازه هم نه گفتند.

آقای واکر باز هم سماجت به خرج داد اما در دهه هفتاد میلادی و درحالی که هنوز فناوری خود را به تکامل نرسانده بود از دنیا رفت؛ بی‌خبر از آنکه فناوری‌های امروزی بدون استفاده از چرخ اضافه، امکان پارک راحت‌تر را در اختیار رانندگان قرار داده‌اند. درصورت استفاده از فناوری چرخ پنجم، آیا صنعت خودرو شکل دیگری به خود می‌گرفت؟ آیا این فناوری واقعا ظرفیت حضور در خودروها را داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (975 ديدگاه)

    جیزز کرایست

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. علی Shelby

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (527 ديدگاه)

      خیلی باحال بود خدایی
      آدم واقعا میمونه چی بگه به این دسته تکنولوژی ها

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. Avan

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (420 ديدگاه)

    البته فناوری پارک خودکار نیست ولی کمک پارک در مکانهای کوچک است و در کل فناوری جالبی بوده.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. MohammadPouria

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به به کیف کردم خیلی باحال بود

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. Cehx

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ببخشید دوستان سوالم نامربوطه
    من یک تارا v1p سفارش دادم آیا می توانم اونو به تارا v4 تغییر بدم دوستان تجربه ای ندارند
    البته بخاطر گیربکسش نمی‌خوام عوض کنم بخاطر آپشن هاش مثل سانروفو اینه الکتروکرومیک و آینه تاشو برقی و کیلیس استارتر

    موافقم 1
    مخالفم 3
  5. Kiarash

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (463 ديدگاه)

    واکنش من به بی وای دی : اینا همه سنده ها !
    واکنش دوم من به بی وای دی : عه جدی می فرمایید
    واکنش سوم من به بی وای دی : بیا پایین بابا سرمون درد گرفت 😅
    هه تو چقدر نمکی

    موافقم 9
    مخالفم 9
  6. SMS

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (575 ديدگاه)

    کلیپشو دیدم باحاله

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. مهدی جعفرزاده

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (119 ديدگاه)

    خدابیامرز واقعا ایده جالبی داده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا