بررسی بازار خودروی روسیه پس از خروج برندهای مطرح جهانی

چهارشنبه 28 تیر 1402 - 10:30
مطالعه 2 دقیقه
Lada assembly line-2022-03-11
پس از حمله روسیه به اوکراین تقریباً تمامی برندهای خارجی مطرح از بازار خودروی این کشور خارج شدند. داده‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر فروش ماهانه خودرو...
تبلیغات

پس از حمله روسیه به اوکراین تقریباً تمامی برندهای خارجی مطرح از بازار خودروی این کشور خارج شدند. داده‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر فروش ماهانه خودرو در این کشور به حدود یک‌چهارم دوران قبل از جنگ افت کرده است.

روس‌ها قبل از جنگ اوکراین در هر ماه حدود 100 هزار خودرو می‌خریدند ولی به خاطر کاهش میزان تولید و برخی عوامل دیگر این رقم در حال حاضر به حدود 25 هزار دستگاه رسیده است. استیون تیان محققی که روی اقتصاد روسیه مطالعه می‌کند گفته است:

روس‌ها در دوران کنونی خودروهای کمتری می‌خرند. این امر نشان دهنده ضعف مصرف‌کننده روس است. چنین رویکردی وضعیت اقتصادی مصرف‌کنندگان را به نمایش می‌گذارد و باید گفت روس‌ها دیگر پول خرج نمی‌کنند.

یکی از دلایل افت فاحش میزان خرید خودرو در روسیه وضع تحریم‌های آمریکا و متحدان اروپایی و کشورهای کره و ژاپن است. اگرچه روسیه قبل از جنگ اوکراین دارای برخی برندهای داخلی بوده اما مصرف‌کنندگان خودروهای تولیدی برندهای خارجی را ترجیح می‌دادند. تیان خاطرنشان می‌سازد:

آمار ماهانه خرید خودرو نه ‌تنها حاکی از کاهش اقبال خریداران بوده بلکه نشان می‌دهد فروش برندهای خارجی قبل از جنگ اوکراین تا چه حد بالا بوده است. اگر سری به مسکو و سنت پترزبورگ بزنید خواهید دید که روس‌های ثروتمند فقط برندهای شناخته شده همچون پورشه، جگوار، هیوندای و... را سوار می‌شوند. تنها افرادی که درآمد کمتری دارند به سمت خودروهایی همچون لادا می‌روند.

اما حالا بیشتر خریداران روسی جذب محصولات لادا یا برندهای چینی همچون جیلی می‌شوند. جیلی شاهد رشد فروش 88 درصدی در طول یک سال اخیر بوده است. تیان می‌گوید در دسترس بودن خودروهای خارجی تنها بخشی از یک پازل اقتصادی محسوب می‌شود. بازار خودروی روسیه علاوه بر چالش تأمین قطعات و محصولات با افزایش قیمت‌ها نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند و این امر در کل روی اقتصاد روسیه تأثیر منفی گذاشته است.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.