متفرقه

فورس گورخا؛ شاسی بلند آفرود با موتور مرسدس بنز

یک خودروساز مستقل، محصولی دو دیفرانسیل با ابعاد سوزوکی جیمنی تولید کرده که مجهز به پیشرانه‌ی مرسدس بنز است.

در سراسر جهان، خودروهای آفرود متنوعی وجود دارند که برخی از آن‌ها به سایر بازارها نمی‌رسند. یک مثال خوب، سوزوکی جیمنی است؛ خودروی آفرود جمع‌وجور بسیار محبوب با طرفداران فراوان که اتفاقا در ایالات متحده عرضه نمی‌شود. از سویی دیگر، هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، شدیدا علاقه‌مند خودروهای دو دیفرانسیل با قابلیت رانندگی خارج جاده است.

بازار غول‌پیکر آفرود که کمتر کسی به آن فکر می‌کند
در هندوستان، روحیه رانندگی در همه‌جا، زنده و پابرجاست. خصوصا به دلیل جاده‌های ناهموار، مناطق کوهستانی وسیع و جنگل‌های غیرمسکونی در شمال این کشور. آفرود در هند آن‌قدر محبوب است که یک شرکت هندی به نام فورس موتورز، خودروی شاسی‌بلند قدرتمندی به نام گورخا ساخته که پیشرانه‌اش را مستقیماً از مرسدس بنز گرفته است.

معرفی فورس گورخا و تاریخچه آن
شرکت فورس موتورز در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار خودروی گورخا را معرفی کرد تا یک جایگزین داخلی به جای سوزوکی جیمنی (که در هند با نام “جیپسی” شناخته می‌شود) به بازار عرضه کند. با وجود بازار بزرگ خودروهای آفرود به ویژه در مناطق شمالی هند، فروش فورس گورخا در مقایسه با سایر مدل‌های موجود نسبتاً محدود باقی مانده است. برای مقابله با فروش پایین، فورس در سال ۲۰۱۷ نسخه پنج‌در گورخا را رونمایی کرد.

گورخا به چه معنی است؟
اصطلاح “گورخا” در هند معمولاً برای توصیف یک خودروی شاسی‌بلند آماده آفرود استفاده می‌شود. بر اساس فرهنگ‌نامه کالینز، گورخا به “اعضای یک گروه قومی هندو که اصالتاً از برهمن‌ها یا راجپوت‌ها هستند و عمدتاً در نپال زندگی می‌کنند” اشاره دارد. از آنجا که نپال کشوری کوهستانی در رشته‌کوه هیمالیا است، نامگذاری یک خودرو به نام “گورخا” نشان‌دهنده توانایی آن در زمین‌های ناهموار است.

موتور مرسدس بنز OM616 برای گورخا
تنها موتور ارائه‌شده در فورس گورخا از ابتدا تاکنون، موتور دیزل OM616 مرسدس بنز بوده است. موتورهای دیزل سری OM مرسدس به دلیل قابلیت اطمینان فوق‌العاده و تعمیر و نگهداری آسان مشهور هستند. در هند که دسترسی به قطعات یا خدمات تعمیرگاهی محدودیت دارد، داشتن چنین موتوری یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

موتور OM616 ریشه‌اش به سال ۱۹۷۳ بازمی‌گردد، زمانی که برای اولین بار در مرسدس بنز ۲۴۰D مدل W115 استفاده شد. سال‌ها بعد، این موتور در طیف گسترده‌ای از خودروهای مرسدس بنز، از جمله مرسدس بنز کلاس G (معروف به جی-واگن) به کار رفت. اگرچه مرسدس پس از معرفی نسل بعدی این موتور (با نام OM617)، استفاده از OM616 را متوقف کرد، اما فورس موتورز تحت لیسانس شرکت آلمانی، به تولید OM616 ادامه داد.

مشخصات فنی و امکانات فورس گورخا
از آنجا که فورس گورخا به‌طور خاص برای علاقه‌مندان به آفرود طراحی شده، به صورت استاندارد مجهز به چند قابلیت مخصوص زمین‌های ناهموار است. علاوه بر سیستم اسنورکل، این خودرو دارای جعبه تقسیم دو سرعته و قفل دیفرانسیل جلو و عقب است. فورس موتورز همچنین از “بدنه تمام‌فلزی” گورخا به عنوان یک ویژگی ایمنی مهم نام می‌برد.

موتور ۲/۶ لیتری فورس گورخا، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. مدل سه‌در و پنج‌در، ۲۸۰۰ و ۳۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند. به همین دلیل، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۱۸ تا ۲۰ ثانیه طول می‌کشد. میانگین مصرف سوخت فورس گورخا، حدود ۱۰ لیتر گازوئیل در صد کیلومتر است. این خودرو فقط با گیربکس دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود.

نسخه‌ی سفارشی فورس گورخا با قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار در هند وجود دارد. این مدل، صندلی‌های چرم، نمایشگر لمسی با ناوبری ماهواره‌ای، دوربین پارک، سیستم صوتی، ترمز ABS، دو کیسه هوا، تهویه مطبوع و کروز کنترل نیز ارایه می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. سهیل

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    مدل سه در، ۲.۸ تن وزن داره! یعنی ۲ برابر چیزی که باید باشه. احتمالا بخاطر همون بدنه تمام فلزیه. خب واقعا چرا اینکارو کردند؟ مگه اونایی که تمام فلزی نیستند ایمنی ندارند؟!
    وزن بالا اتفاقا یکی از پارامترای منفی در آفروده و فشار خیلی زیادی هم به تعلیق میاد حالا آفرود و وزن بالا دست به دست هم بدند، فاتحه ش خوندست و هر روز یجاش میلنگه. مصرف سوخت هم به شدت بالا میبره.

    موافقم 52
    مخالفم 2
    1. علی جردن

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2211 ديدگاه)

      جیمیو باید از نزدیک ببینی انگار بچه G کلاسه🗿🗿

      یک بار باهاش آفرود بری تا ابد نگهش میداری

      موافقم 36
      مخالفم 6
  2. Mehdi

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    خب با این قیمت تو ایران بهت kmc میدن

    موافقم 22
    مخالفم 5
  3. GENERAL CORVETTE

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (141 ديدگاه)

    امیدوارم با انجین بنزینی و گیربکس اتوماتیک هم عرضه بشه و صادر هم بشه خاورمیانه و آمریکای لاتین

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. علی Shelby

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (703 ديدگاه)

      نه تنها موتورش
      طراحیشم مثل جی کلاسه

      موافقم 24
      مخالفم 1
  4. عادل سلامات ثانی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ،خوب ما چه بکنیم که توهند یه چنین خودرویی وجود داره ،حسرت بخوریم ،یطورایی خاص بود که گفتید ،به روز بود من نمیدونم والله ،حداقل یطوری مشخص کنید که کسایی که دنبال خودرو هستند تو ایران نخونند بعد بفهمند توهند فقط هست وما دستمون نمیرسد ونخواهد رسید

    موافقم 14
    مخالفم 4
  5. مهردادکمال

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2085 ديدگاه)

    مطلقا ماشین بدی نیست.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. P

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (291 ديدگاه)

    موتور om616 واقعا عالیه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. 제네시스

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (445 ديدگاه)

    من اول فکر کردم اسمش گورخر هست 😂

    موافقم 13
    مخالفم 2
  8. فکت

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (148 ديدگاه)

    هندی ها موتور بنز رو ماشینشون دارن ما یه تی یو ۵ داریم از کامیون و اتوبوس تا دستگاه بستنی ساز همونو میبندیم

    موافقم 30
    مخالفم 4
    1. J

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (16 ديدگاه)

      تحریم.

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. داشتن الدین

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ت یو فایو هم قدیمیهاش ، الان اونم چینی لیزه شده و به چوخ رفته!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا