یک خودروساز مستقل، محصولی دو دیفرانسیل با ابعاد سوزوکی جیمنی تولید کرده که مجهز به پیشرانهی مرسدس بنز است.
در سراسر جهان، خودروهای آفرود متنوعی وجود دارند که برخی از آنها به سایر بازارها نمیرسند. یک مثال خوب، سوزوکی جیمنی است؛ خودروی آفرود جمعوجور بسیار محبوب با طرفداران فراوان که اتفاقا در ایالات متحده عرضه نمیشود. از سویی دیگر، هند به عنوان پرجمعیتترین کشور جهان، شدیدا علاقهمند خودروهای دو دیفرانسیل با قابلیت رانندگی خارج جاده است.
بازار غولپیکر آفرود که کمتر کسی به آن فکر میکند
در هندوستان، روحیه رانندگی در همهجا، زنده و پابرجاست. خصوصا به دلیل جادههای ناهموار، مناطق کوهستانی وسیع و جنگلهای غیرمسکونی در شمال این کشور. آفرود در هند آنقدر محبوب است که یک شرکت هندی به نام فورس موتورز، خودروی شاسیبلند قدرتمندی به نام گورخا ساخته که پیشرانهاش را مستقیماً از مرسدس بنز گرفته است.
معرفی فورس گورخا و تاریخچه آن
شرکت فورس موتورز در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار خودروی گورخا را معرفی کرد تا یک جایگزین داخلی به جای سوزوکی جیمنی (که در هند با نام “جیپسی” شناخته میشود) به بازار عرضه کند. با وجود بازار بزرگ خودروهای آفرود به ویژه در مناطق شمالی هند، فروش فورس گورخا در مقایسه با سایر مدلهای موجود نسبتاً محدود باقی مانده است. برای مقابله با فروش پایین، فورس در سال ۲۰۱۷ نسخه پنجدر گورخا را رونمایی کرد.
گورخا به چه معنی است؟
اصطلاح “گورخا” در هند معمولاً برای توصیف یک خودروی شاسیبلند آماده آفرود استفاده میشود. بر اساس فرهنگنامه کالینز، گورخا به “اعضای یک گروه قومی هندو که اصالتاً از برهمنها یا راجپوتها هستند و عمدتاً در نپال زندگی میکنند” اشاره دارد. از آنجا که نپال کشوری کوهستانی در رشتهکوه هیمالیا است، نامگذاری یک خودرو به نام “گورخا” نشاندهنده توانایی آن در زمینهای ناهموار است.
موتور مرسدس بنز OM616 برای گورخا
تنها موتور ارائهشده در فورس گورخا از ابتدا تاکنون، موتور دیزل OM616 مرسدس بنز بوده است. موتورهای دیزل سری OM مرسدس به دلیل قابلیت اطمینان فوقالعاده و تعمیر و نگهداری آسان مشهور هستند. در هند که دسترسی به قطعات یا خدمات تعمیرگاهی محدودیت دارد، داشتن چنین موتوری یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
موتور OM616 ریشهاش به سال ۱۹۷۳ بازمیگردد، زمانی که برای اولین بار در مرسدس بنز ۲۴۰D مدل W115 استفاده شد. سالها بعد، این موتور در طیف گستردهای از خودروهای مرسدس بنز، از جمله مرسدس بنز کلاس G (معروف به جی-واگن) به کار رفت. اگرچه مرسدس پس از معرفی نسل بعدی این موتور (با نام OM617)، استفاده از OM616 را متوقف کرد، اما فورس موتورز تحت لیسانس شرکت آلمانی، به تولید OM616 ادامه داد.
مشخصات فنی و امکانات فورس گورخا
از آنجا که فورس گورخا بهطور خاص برای علاقهمندان به آفرود طراحی شده، به صورت استاندارد مجهز به چند قابلیت مخصوص زمینهای ناهموار است. علاوه بر سیستم اسنورکل، این خودرو دارای جعبه تقسیم دو سرعته و قفل دیفرانسیل جلو و عقب است. فورس موتورز همچنین از “بدنه تمامفلزی” گورخا به عنوان یک ویژگی ایمنی مهم نام میبرد.
موتور ۲/۶ لیتری فورس گورخا، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. مدل سهدر و پنجدر، ۲۸۰۰ و ۳۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند. به همین دلیل، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۱۸ تا ۲۰ ثانیه طول میکشد. میانگین مصرف سوخت فورس گورخا، حدود ۱۰ لیتر گازوئیل در صد کیلومتر است. این خودرو فقط با گیربکس دستی ۵ سرعته عرضه میشود.
نسخهی سفارشی فورس گورخا با قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار در هند وجود دارد. این مدل، صندلیهای چرم، نمایشگر لمسی با ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک، سیستم صوتی، ترمز ABS، دو کیسه هوا، تهویه مطبوع و کروز کنترل نیز ارایه میدهد.
سهیل
۲۰ فروردین ۱۴۰۴مدل سه در، ۲.۸ تن وزن داره! یعنی ۲ برابر چیزی که باید باشه. احتمالا بخاطر همون بدنه تمام فلزیه. خب واقعا چرا اینکارو کردند؟ مگه اونایی که تمام فلزی نیستند ایمنی ندارند؟!
وزن بالا اتفاقا یکی از پارامترای منفی در آفروده و فشار خیلی زیادی هم به تعلیق میاد حالا آفرود و وزن بالا دست به دست هم بدند، فاتحه ش خوندست و هر روز یجاش میلنگه. مصرف سوخت هم به شدت بالا میبره.
علی جردن
۲۰ فروردین ۱۴۰۴جیمیو باید از نزدیک ببینی انگار بچه G کلاسه🗿🗿
یک بار باهاش آفرود بری تا ابد نگهش میداری
Mehdi
۲۰ فروردین ۱۴۰۴خب با این قیمت تو ایران بهت kmc میدن
GENERAL CORVETTE
۲۰ فروردین ۱۴۰۴امیدوارم با انجین بنزینی و گیربکس اتوماتیک هم عرضه بشه و صادر هم بشه خاورمیانه و آمریکای لاتین
علی Shelby
۲۰ فروردین ۱۴۰۴نه تنها موتورش
طراحیشم مثل جی کلاسه
عادل سلامات ثانی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴سلام ،خوب ما چه بکنیم که توهند یه چنین خودرویی وجود داره ،حسرت بخوریم ،یطورایی خاص بود که گفتید ،به روز بود من نمیدونم والله ،حداقل یطوری مشخص کنید که کسایی که دنبال خودرو هستند تو ایران نخونند بعد بفهمند توهند فقط هست وما دستمون نمیرسد ونخواهد رسید
مهردادکمال
۲۰ فروردین ۱۴۰۴مطلقا ماشین بدی نیست.
P
۲۰ فروردین ۱۴۰۴موتور om616 واقعا عالیه
제네시스
۲۰ فروردین ۱۴۰۴من اول فکر کردم اسمش گورخر هست 😂
فکت
۲۱ فروردین ۱۴۰۴هندی ها موتور بنز رو ماشینشون دارن ما یه تی یو ۵ داریم از کامیون و اتوبوس تا دستگاه بستنی ساز همونو میبندیم
J
۲۱ فروردین ۱۴۰۴تحریم.
داشتن الدین
۲۲ فروردین ۱۴۰۴ت یو فایو هم قدیمیهاش ، الان اونم چینی لیزه شده و به چوخ رفته!