روزهای اخیر اخباری در رابطه با افزایش نرخ عوارض آزادراهی در آزادراه تهران- شمال منتشر و اعلام شد که نرخ عوارض آزادراهی در قطعه ۲ افزایش خواهد یافت و به صورت یکپارچه از رانندگان دریافت میشود.
انتشار این خبر باعث شد افرادی که زیاد به این منطقه خوش آب و هوا سفر میکنند نسبت به زمان اجرا و نحوه دریافت این عوارض از مسافران کنجکاو شوند و این سوال برایشان پیش آید که پرداخت عوارض بزرگراهی برای مسافرانی که مقصد آنها ابتدای آزادراه است با مسافرانی که مقصد آنها اواسط تا انتهای آزادراه است به چه صورت خواهد بود.
بر اساس اعلام رسانههای خبری، موضوع افزایش نرخ عوارض آزادراهی موضوع جدیدی نیست و از اواخر بهار سال جاری در برخی از آزادراهها شاهد آن بودهایم. حالا نوبت به آزادراه پرمسافر تهران- شمال رسیده است و قرار بر این است که عوارض آزادراهی این مسیر به صورت یکپارچه از مسافران جادههای شمالی دریافت شود. اخبار رسانههای خبری گویای این موضوع است که نرخ عوارض آزادراه تهران- شمال در چهار قطعه این مسیر به ۱۵۰ هزار تومان میرسد که با احتساب مسیر برگشت برای هر خودرو این مبلغ به بیش از ۳۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
گفتنی است که عوارض آزادراه تهران- شمال با توجه به میزان عوارض در هر یک از قطعات بهره برداری شده محاسبه میشود که قیمتگذاری روی نرخ عوارض آزادراهی در هر یک از این قطعات، با توجه به روزهای هفته متفاوت است. به عنوان مثال نرخ عوارض آزادراهی در روزهای غیر تعطیل در منطقه یک آزادراه تهران- شمال ۳۸ هزار تومان و در روزهای تعطیل ۵۰ هزار تومان محاسبه میشود. این تفاوت قیمت که بر مبنای روزهای تعطیل و غیر تعطیل محاسبه شده است در مورد سایر مناطق آزادراه تهران- شمال نیز صدق میکند.
همچنین قیمت عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روزهای عادی ۳۰ هزار تومان و در روزهای پیک و تعطیل ۵۰ هزار تومان است. نرخ عوارضی در قطعه چهارم هم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شدهاست.
خبرها حاکی از این است که به پیشنهاد سرمایهگذار این پروژه قرار بر این است که عوارض جدیدی برای قطعه دوم به غیر از عوارضی تونل البرز در این قطعه در نظر گرفته شود که طبق بررسی اولیه نرخ پیشنهادی عوارضی جدید برای منطقه دو ۶۰ هزار تومان است که دولت با نرخ حدود ۵۰ هزار تومان موافقت میکند. یعنی هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران به۱۵۰ هزار تومان میرسد که نرخ رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه ۴ برای هر خودرو به بیش از ۳۰۰ هزار تومان میرسد و قرار بر این است که گیتهای عوارضی یکپارچه سازی شوند.
در ابتدای قطعه یک آزادراه، عوارضی حدود ۱۵۰ هزار تومانی از هر خودرو اخذ خواهد شد، حال اینکه با وجود خروجیهای محلی در این آزادراه برخی از این ترددها، ترددهای محلی هستند، اما رانندگانی که از تمام این مسیر عبور نمیکند نیز باید تمام عوارضی آن را بپردازد.
انتشار این اخبار موجب نگرانی افرادی شده است که سفرهای زیادی به شهرهای شمالی کشور دارند و این نگرانی در بین قشر دانشجویان محسوستر است.
مردیم از خوشی
۸ مرداد ۱۴۰۲چند وقتیه دلار ثابته ولی همه چی داره گرون میشه
Archi KHAN
۸ مرداد ۱۴۰۲این بخت با تو یار نمی ماند ای یزید
این چرخ بر مدار نمی ماند ای یزید
این شهر بی خدا که در آن پرسه میزنی
خالی ز شهریار نمی ماند ای یزید
گیرم که شاهی از سر زین بر زمین زدی
این اسب بی سوار نمی ماند ای یزید
ما خاندان نور و تو ابلیس زاده ای
ابلیس برقرار نمی ماند ای یزید
کافر شدی به عدل و مسلمان شدی به ظلم
این ظلم پایدار نمی ماند ای یزید
شعر از جناب #بیداد است.
Python
۹ مرداد ۱۴۰۲بخص خصوصیه سرمایه گذاشته
مازیار
۸ مرداد ۱۴۰۲ایام تعطیل و یک روز قبل و بعدش رفتن از آزادراه زمان بیشتری نسبت به جاده قدیم میبره و این در مواردی ممکنه حتی به دو برابر هم برسه
Ali.Malek
۸ مرداد ۱۴۰۲هزینه هامون شده اروپایی کیفیت زندگیمون شده بدتر از افغانستان، حاجی شماها سیرمونی ندارین؟ پولِ نفت و گاز و معدن و طلا و هزارتا کوفت و زهرمارِ دیگه که حق مردم هست چی شده که رو آوردین به مالیات و عوارض و چاپیدن؟ خدا ازتون نگذره که خون مردم رو کردین تو شیشه…
محمد
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ولی یک نکته رو بگویم=>
یک بلاگر ترک که اروپا گردی می کنه،تو یکی از ویدئو هاش ۲۵ یورو عوارض آزادراهی داد تو ایتالیا،تازه این کمش بود و تا ۵۰ یورو هم عوارض داده.
ولی اینا ۶ یورو می گیرن،به نظر منطقی میاد،ولی خب ۱۰ تا هم منطقی تره!
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۲چالوس رو ترجیح میدهم.
البته عوارض رو همه جای دنیا می گیرند و من هم موافقم،ولی خب دوست ندارم پول بدم!
Navidd
۸ مرداد ۱۴۰۲چیزی که وضیفشون بود درست کنند رو الان پولی کردن .وای بر بقیه چیز ها
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۲دزد سرگردنه پیش شما روسفیده
sina7
۸ مرداد ۱۴۰۲داروغه هر چقدر فشار خارجی روش بیشتر میشه، دستش بیشتر میره تو جیب مردم :)
حیا رو از اول هم نداشت البته
مجتبی .
۸ مرداد ۱۴۰۲پول زور وده
ali_x76
۸ مرداد ۱۴۰۲هرچی بگم از طنز (تلخ) ماجرا کم میشه:))))
TTRS
۸ مرداد ۱۴۰۲از علائم خزانه ی خالی
حسین دهمرد
۸ مرداد ۱۴۰۲مثه آدم درست کنن چاله هاشو برطرف کنن تعمیر و نگه داری درست و به موقع باشه پولشو بگیرن چه اشکالی داره؟
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۲یادمه یه بار گفتی ساکن زاهدانی ، یا نمیدونی ۳۰۰ هزار تومان عوارضی چقدره یا فکر کردی هرکس تو تهرانه میلیاردره و داره پول پارو میکنه
حسین دهمرد
۹ مرداد ۱۴۰۲یجوری نوشتی سیصد هزار تومان انگار سیصد میلیونه. سیصد تومن که پول تو جیبی بچه مدرسه ای های زاهدانه.
کاش صد کیلومتر باقیمونده ی مسیر زابل – زاهدان رو هم دو بانده میکردن میگفتن سیصد تومن عوارض بدین.
ADAK
۱۲ مرداد ۱۴۰۲همون بچه هایی که یه قرص نان بهشون میدادن از شوق گریه شون میگرفت ؟!
همون زاهدانی که نماینده اش بطری آب گل آلود رو آورده بود میگفت آب شربه تو لوله های شهر زاهدانه
همون زاهدانی که بچه هاش پا برهنه ان
دوست عزیز اگه شما زاهدانی هستی و خدا را شکر وضع ات خوبه و کیف ات کوکه نمی خواد تامیم اش بدی به کل یه شهر و استان و یوقت باعث سوتفاهمی بشه برا کسایی که شنونده اوضاع نابسامان اونجا هستن و احتمال توقف حرکت های مثبتی باشه
Gtc فقط ایرانی به سفارش پایتون
۸ مرداد ۱۴۰۲پول زور که حتی برای یک چراغ هم خدج نمیشه یک چراغ آزاد راه
Amard
۸ مرداد ۱۴۰۲با همین آزاد راه پدر طبیعت شمال درآوردید آب هوای شمال تغییر دادید با تراشیدن کوه بجای این طرح مسخره یه خط مترو میزدید از تهران به شمال یه خط سراسری هم تو شمال میکشیدید مسافر ۴۵ دقیقه شمال بود بعد به راحتی پخش میشدن ترافیک هم نمیشد از گلستان گیلان همه جای شمال راحت میشد رفت بجای اینکه هر تعطیلات کلی سوخت مصرف بش تو ترافیک جاده یکطرفه کنید که حق کشی مردم شمال
مازیار
۸ مرداد ۱۴۰۲پیشنهاد حدود هزار کیلومتر خط مترو؟!!
Muty
۱۲ مرداد ۱۴۰۲از تهران تا شمال هزار کیلومتره ؟!!
سوما چه عیب داره کل اروپا قطارهای بین شهری سریع السیر داره
امیر
۸ مرداد ۱۴۰۲چه خبر !! ۹۰ درصد جامعه وقتی میرن مسافرت ، ۵۰۰ هزار تومان هم خرج نمیکنن ( یعنی پول بنزین ، خوراک و تفریحشون حداکثر ۵۰۰ هزار بشه ) بعد اینا فقط میخوان ۳۰۰ هزار تومان عوارضی بگیرن !!
امیر
۸ مرداد ۱۴۰۲شرایط داره طوری میشه که تا ۵ سال دیگه حتی نمیتونیم یه مسافرت ساده با ماشین بریم !! تا ۵ سال پیش خیلی راحت میشد به ترکیه ، دبی و حتی مالزی سفر کرد طوری که با خیال راحت اونجا برای خودت ولخرجی هم بکنی ، اما الان با این قیمت دلار و بلیط هواپیما سفر به ترکیه هم ( که نزدیک ترین کشور توریستی به ایران هست ) شده آرزو و واقعا دیگه نمیشه رفت !! الان چند وقتی که دارن اخبار گرون شدن بنزین رو پخش میکنن که مردم آمادیگشو داشته باشن !! بنزین بشه بالای ۳ هزار تومان ، ۹۰ درصد جامعه دیگه حتی نمیتونن با ماشین مسافرت برن دیگه این گرون شدن عوارض بین راهی به کنار 😒
amirshayan farazi
۸ مرداد ۱۴۰۲مگه سر گردنس؟؟
بله کاملا سر گردنس
میرک
۸ مرداد ۱۴۰۲اخه اون *** که پیشنهاد میده چرا مردم باید عوارض بدن یک جاده بعد از ۳۰ سال حق طبیعی مردم غرب مازندران است.مردم غرب مازندران باید از طریق فشار به نمایندگانشون این قدر ظلم و گرانی عوارض رو ملغی کنند چرا *** ندارن ازاد راه تهران و قم ر زیاد کنن
مهردادکمال
۸ مرداد ۱۴۰۲دلشون از جای دیگه پر هست عقده هاشونو اینجور خالی میکنن
Aref
۸ مرداد ۱۴۰۲من تا حالا جاده چالوس نرفتم ولی از روی تصوراتم با جاهای دیگه شمال که رفتم فک نکنم چیز خیلی شاخی باشه. پیشنهاد میکنم جاهای دیگه هم برید منظورم اینکه به جز شمال مناطق جنگلی دیگه ای هم داخل ایران هست که خیلی خوشگله و زیبا تر از جاده چالوسه. من هر چقدر که فک میکنم نمیتونم بپذیریم که ساعت ها داخل ترافیک جاده چالوس میمونن برای چی!
محسن نیک فرجام
۹ مرداد ۱۴۰۲یه شمال بذارید برای مردم بمونه توروخدا. خارج که نمیتونیم بریم حداقل شمال بریم