متفرقه

گانفنگ چین تولید انبوه نسل اول باتری حالت‌جامد را آغاز کرد

شرکت گانفنگ چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم دنیا اعلام کرد تولید انبوه نسل اول باتری حالت‌جامد خود را آغاز کرده است. این شرکت اواخر سال ۲۰۲۱ توسعه چنین تکنولوژی جدیدی را اعلام کرده بود.

گانفنگ در جلسه مهم خود با سرمایه‌گذاران چنین خبر مهمی را اعلام کرد و خبر از توانایی دستیابی باتری‌های حالت‌جامد خود به تراکم انرژی ۲۶۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم داد. خط تولید این شرکت به‌صورت سالانه ظرفیت ۴ گیگاوات ساعتی خواهد داشت. رسانه‌ها می‌گویند فرایند تولید باتری حالت‌جامد این شرکت چینی هم‌اکنون در حال انجام بوده و از جمله موارد کاربرد آن می‌توان به استفاده در باتری‌ها و ذخیره انرژی اشاره کرد.

نسل دوم باتری لیتیوم هیبرید حالت‌جامد گانفنگ از فلز لیتیوم به عنوان آند استفاده می‌کند و می‌تواند به تراکم انرژی ۴۰۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم برسد. عملکرد ایمنی نسل دوم باتری حالت‌جامد این شرکت به‌ گونه‌ای است که استانداردهای صنعت خودرو را پاس می‌کند. گانفنگ در دسامبر ۲۰۲۱ از باتری حالت‌جامد نسل اول خود که از نوع لیتیوم یون مایع بود رونمایی کرد. باتری یاد شده از الکترونیک اکسید استفاده کرده و از گرافیک به عنوان آند سود می‌برد. این نوع باتری از دیافگرام استفاده کرده اما برخلاف دیافراگم‌های عادی دارای دیافراگم الکترولیت جامد است. شرکت موردبحث فعلاً به تراکم انرژی نسل اول باتری حالت‌جامد خود اشاره نکرده اما گفته که تراکم انرژی باتری حالت‌جامد نسل دومش بیش از ۳۶۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم است.

باتری جامد

جدیدترین بیانیه شرکت موردبحث نشان می‌دهد که پیشرفت‌های جدیدی در زمینه توسعه نسل دوم باتری حالت‌جامد گانفنگ در طول یک سال و نیم گذشته رخ داده و آن‌ها توانسته‌اند تراکم انرژی محصول خود را بهبود بخشند. تراکم انرژی باتری‌های لیتیوم یون کنونی به حدود ۲۰۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم می‌رسد و باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی نیمه جامد نیو انتظار می‌رود در ماه‌های آینده با تراکم انرژی ۳۶۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم در دسترس قرار گیرد. شرکت CATL نیز چندی پیش از تکنولوژی باتری جدید خود رونمایی کرد. این شرکت ادعا می‌کند تراکم انرژی باتری جدیدش به ۵۰۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. elonlion

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    خب همین الان تراکم انرژی باتری های 4680 تسلا 270 تا 290 وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم هستش

    موافقم 9
    مخالفم 21
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      همین که چ.ی.ن داره تولیدش میکنه ، یعنی فاتحه‌ی تسلا و بقیه خونده شده !
      کشور دوست و برادر چ.ی.ن هر کالایی را تولید کرد ، بقیه را در نقاط مختلف جهان بدبخت و آواره کرد چون توان رقابت قیمتی را از همه میگیرد حتی اگر روی اون کالا ضرر بدهد ، اینقدر ارزان میفروشد تا رقیب پودر شود و خودش حاکم بازار !

      موافقم 25
      مخالفم 12
      1. elonlion

        ۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (102 ديدگاه)

        دنیا اینجوری نمیچرخه
        اقتصاد سوسیالیستی درست همون موقعی که فکر میکنید خیلی بزرگ و شکوفا هست از بین میرن
        مثل ایران دهه 70 شمسی مثل شوروی دهه 60 میلادی اقتصاد های دولتی همه و همه نابود میشن چون ریشه در عمومیت و در بین مردم کشور خودشون ندارن

        موافقم 10
        مخالفم 25
      2. پیام

        ۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2139 ديدگاه)

        فعلا سود خودروسازیش اصلا جالب نیست

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. Avan

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (421 ديدگاه)

    آیا لیتیوم قابل بازیافت هست؟

  3. Tesla

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    خیلی خوبه ، هر چند توقع داشتم تراکم انرژی بالاتری داشته باشه ، البته در آینده نه چندان دور وقتی غول های خودروسازی مثل تسلا و گروه فولکس واگن از باتری های حالت جامدشون رونمایی کنن ، تراکم انرژی میره بالای ۴۵۰ یا حتی ۵۰۰ به ازای هر کیلو گرم

    موافقم 4
    مخالفم 7
  4. حسین

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چند سال قبل یک استارت آپ سوئیسی مدعی شده بود که اولین باتری قابل شارژ با تراکم انرژی1000وات بر کیلوگرم را تولید کرده است.ولی هنوز خبری از اونها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا