دولت فدرال آلمان طرح آزمایشی عرضه بلیت ماهانهی ارزان قیمت را برای سیستم حملونقل ریلی (به استثنای قطار سریع السیر) و عمومی این کشور اجرا کرد که طبق ارزیابیهای اولیه با موفقیت همراه شده است.
در اوایل سال جاری، دولت آلمان به دنبال راهی برای کاهش وابستگی این کشور به خودروهای مصرفکننده انرژی بود و تصمیم گرفت چیزی جسورانه را امتحان کند؛ دولت آلمان در همین راستا بلیت ماهانه قطار را به قیمت ۹ یورو (۸/۹۹ دلار آمریکا طبق نرخ ارز فعلی) ارائه کرد.
بلیت ماهانه قطار به کاربران این حق را میداد که به تمام شبکههای ریلی و حملونقل عمومی آلمان، به استثنای قطارهای سریع السیر، دسترسی داشته باشند. امید مسئولان آلمانی این بود که طرح جدید رانندگان را تشویق کند به جای استفاده از خودروهایشان با قطار به سفر بروند، زیرا مشکلات انرژی این کشور را پس از حمله روسیه به اوکراین تهدید میکرد.
برنامه دولت آلمان به عنوان بخشی از بستهی امدادی، به زودی به پایان میرسد و اگرچه تحقیقات کاملتر هنوز در حال انجام است، یافتههای اولیه نشان میدهد که این طرح موفقیتآمیز بوده است. به عنوان اولین مزیت، این طرح در بین مردم بسیار محبوب شد.
به گزارش carscoops به نقل از نیو استیتمن، شرکتهای ریلی آلمان طی سه ماه گذشته ۳۸ میلیون بلیت فروختهاند که حدود نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل میدهد. این محبوبیت در ابتدا با مشکلات کمی همراه بود و منجر به شلوغی قطارها و ایستگاههای راهآهن شد، زیرا شرکتها تلاش میکردند تا خود را با تقاضای جدید سازگار کنند.
به گزارش Vox، تعداد مسافران استفاده کننده از این سرویس به سطح قبل از دوران شیوع کرونا بازگشت، که خبر خوبی بود، اما فقط به میزان کمی سفرهای خودرویی را کاهش داد. مطالعات در مونیخ نشان داد که ازدحام حدود سه درصد کاهش یافته است. چنین وضعیتی به این دلیل است که اکثر مردم از قطار برای تعطیلات و سفرهایی استفاده میکردند که در حالت عادی با خودرو نمیرفتند. با این حال، نتایج تحقیق نشان داد که برخی از سالمندان و افراد با درآمد پایین میتوانستند سفرهایی انجام دهند که دور از دسترس آها بود.
علاوه بر این، محققان دریافتند که در طول دوره آزمایشی، ۳۵ درصد از مردم بیشتر از تراموا و اتوبوس استفاده کردند و ۲۲ درصد برای اولین بار از حملونقل عمومی استفاده کردند که حدود یک چهارم این افراد چهار بار یا بیشتر در هفته از آن استفاده میکنند. در همین حال، دادههای ترافیکی تامتام نشان داد که ازدحام در ۲۳ شهر از ۲۶ شهر مورد مطالعه در طول دوره عرضهی بلیط ۹ یورویی کاهش یافته است.
با این حال، به گفته مسافران بزرگترین مزیت بلیط ۹ یورویی این بود که سفر در آلمان را ساده میکرد. در حالی که مسافران ریلی آلمان مجبورند بسیاری از کرایهها و مسیرهای پیچیده را طی کنند، قیمت تک بلیط به این معنی است که مسافران میتوانند در صورت لزوم به راحتی از قطار به تراموا و سپس به اتوبوس بروند.
لوکاس ایفلاندر، نایب رئیس انجمن مسافری پرو بان (Pro Bahn) در این زمینه گفت:
بلیت [۹ یورویی] نشان میدهد که مردم میخواهند از حملونقل عمومی استفاده کنند؛ البته زمانی که استفاده از آن آسان و مقرون به صرفه باشد.
طرح عرضه بلیت ۹ یورویی همچنین برخی از نقاط ضعف را در شبکه ریلی آلمان نشان داد. در این طرح مناطقی که ترانزیت کمتری در آنها جریان دارد و همچنین سایر مناطقی که حملونقل در آنها میتواند در زمانهای خاصی (مانند اواخر شب) مفید باشد، شناخته شدند.
دوره آزمایشی این طرح ممکن است به دلیل اعمال همزمان یارانههای سوخت، دچار اختلال شده باشد. اگرچه هزینه حملونقل توسط دولت به شدت کاهش یافت، اما قیمت بنزین نیز کم شد، که ممکن است برخی از رانندگان را به این فکر واداشته باشد که «چرا با سیستم حملونقل خود را به زحمت بیاندازیم؟»
فردریک رودولف، رئیس اندیشکده حملونقل T3 در این زمینه گفت:
اگر فقط از جایگزینهای خودرو حمایت کنید، کافی نیست، اما باید نسبت به خودرو محدودیتهای بیشتری داشته باشید.
هزینه یارانه راه آهن با بیش از ۲/۵ میلیارد یورو (۲/۴۹ میلیارد دلار)، به این معنی است که یک موضوع کلیدی سیاسی است و این برنامه گرانقیمت قرار است به زودی به پایان برسد. حتی طرفداران آن پذیرفتهاند که ۹ یورو ممکن است بسیار ارزان باشد. اما با نزدیک شدن به فصل زمستان و اهمیت بیشتر صرفهجویی در انرژی، آلمانیها ممکن است متوجه شوند که یارانه را از دست میدهند زیرا سایر کشورهای اروپایی اقداماتی را برای محدود کردن مصرف انرژی ارائه میدهند.
قاطر فروش
۱۴ شهریور ۱۴۰۱اگه مثل یک کشور دیگه بود الان باید مرکل سخنرانی می کرد مردم ما به عشق آرمانهای فدرال این سختی ها را تحمل می کنند
genius
۱۴ شهریور ۱۴۰۱نادونن دیگه!مثل پروپکانی بنزین رو میکردن لیتری 10 یورو و روزانه هم 30لیتر بیشتر نمیذاشتن کسی بنزین بزنه مشکل حل میشد :-))
حمید
۱۴ شهریور ۱۴۰۱خیلی طرح فاجعه باری بود، از هرکس که المان زندگی میکنه بپرسید بهتون میگه، قطار ها شبیه هند شده بود ، طرف ۱۵۰۰کیلومتر سفر رو با ۹ یورو میرفت ،نزدیک ۲۰ ملیتر دلار به شبکه ی ریلی المان آسیب خوردش
نوید AJ
۱۵ شهریور ۱۴۰۱اخبارشو دیدم، اوایل ترن از رو ریل خارج شده بود و کشته داد
شایان
۱۶ شهریور ۱۴۰۱طرح خوبی بود و باعث الودگی کمتر هوا و استفاده کمتر از خودروی شخصی و صرفه جویی تو همه چی شد. خیلیا بجای ماشین شخصی با اتوبوس و مترو میرفتند. قیمت اشتراک ماهیانه هم نزدیک به رایگان بود. یک بلیط نرمال مترو برای چند ایستگاه داخل شهری تقریبا ۳یورو هست و اشتراک یکماهه برای استفاده از کل متروها و اتوبوسهای شهری و سفر به کل استانهای المان به شکل نامحدود فقط ۹ یورو
مجتبی
۱۴ شهریور ۱۴۰۱این طرح یه چی شبیه بلیط متروی ماهانه خودمونه که چند وقت پیش اجرا میشد الان رو نمیدونم هست یا نه؟
فقط یه کم وسیع تر.
Payfast
۱۶ شهریور ۱۴۰۱بلیت ماهانه ارزان قیمت ؟
وات