نوآوری جدید گوگل بر رفتارهای خطرناک و ناشایست رانندگان در معابر عمومی و جادهها نظارت کرده و حتی میتواند در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست گیرد.
خودروهای مدرن از تکنولوژیهای زیادی برای بررسی طرز رانندگی مالکان سود میبرند. سیستمهای کمکراننده به بررسی و کنترل سرعت، شتاب گیری، ترمز، چرخش و… میپردازند تا به افزایش ایمنی جادهها کمک کنند؛ اما نهایتاً چه اتفاقی برای این همه داده میافتد؟ این موضوعی جنجالبرانگیز است که فعلاً نمیخواهیم به آن بپردازیم هرچند قبلاً در پدال اخبار زیادی درباره فروش چنین دادههایی توسط تویوتا، هوندا، هیوندای و جنرال موتورز منتشر شده است.
هماکنون به نظر میرسد گوگل خواهان استفاده این دادههاست. غول تکنولوژی جهان اخیراً یک اختراع جدید را از طریق زیرشاخه ویمو خود ثبت کرده است. این اختراع در واقع نرمافزاری است که سیستمهای کمکراننده و تجهیزات مرتبط با آن در خودروها را بررسی میکند و اطلاع به دست آمده از این سیستمها پردازش شده و درصورتیکه نتیجه حاصل شود رانندهای رفتار نادرستی دارد اقدامات بعدی را اتخاذ میکند. این خلاصهای بسیار ساده از اختراع ۲۵ صفحهای گوگل است که روی تشخیص رفتار ناهنجار رانندگان تأکید دارد. البته مواردی که یاد شد جالبترین بخش از تکنولوژی جدید گوگل نیست. علاوه بر بررسی رفتارهای راننده در پشت فرمان، نوآوری جدید گوگل چندین سناریوی مرتبط با این مبحث را پیشنهاد میکند که شاید نتیجه رفتار راننده باشند. سادهترین سناریو ایجاد هشدارهای بصری و صوتی است و به راننده اعلام میکند که تغییر سریع لاین حرکتی بدون استفاده از چراغراهنما کار خوبی نیست. این سیستم همچنین میتواند به دیگر رانندگان در جاده هشدار دهد که یک راننده بیمبالات در حال رانندگی در نزدیکی شماست. گزینه دیگر هم این است که گوگل به مدتی نامشخص کنترل خودرو را بر عهده بگیرد.
گوگل مثالها دیگری از کاربرد نوآوری جدید خود را ذکر کرده است. برای نمونه اگر راننده بیمهابا تصمیمهای نادرستی در جاده بگیرد، امکان انجام تستهای کالیبراسیون برای اطمینان از صحت عملکرد تمامی سیستمها وجود خواهد داشت. نرمافزار گوگل همچنین میتواند سبک رانندگی خاص رانندگان در طول زمان را یاد گرفته و از آن به عنوان شاخصی برای تشخیص مشکلات رانندگی استفاده کند. در این صورت، شاید تکنولوژی جدید گوگل از سرعت پایین راننده در پشت فرمان متعجب شود چراکه آن راننده معمولاً با سرعت بالاتری حرکت میکرده است. در صورت ادامه این وضعیت هشدارهای مشخصی اعلام میشود.
گوگل در اختراع جدید خود اشارهای به فروش دادهها یا استفاده از آنها برای تولید نرمافزارهای بیشتر نکرده است. با انتشار اخبار جدید درباره فروش دادههای مشتریان توسط خودروسازان، افراد زیادی با بدبینی به اختراع گوگل نگاه خواهند کرد و شاید نتیجه بگیرند این غول تکنولوژی نیز دادهها را به شرکتهای دیگر خواهد فروخت. البته باید دانست ثبت اختراعها به معنی عملی شدن آنها در آینده نزدیک نیست و بنابراین انتظار نداریم نوآوری جدید گوگل هم به این زودیها تجاریسازی شود. البته حس میکنیم این نرمافزار یک کابوس قانونی است که میتواند در هر زمانی کنترل یک خودرو بر به دست گیرد. هرچند وقتی ۳۰ سال گذشته را بررسی میکنیم، میفهمیم که خودروها بسیار هوشمندتر و پیشرفتهتر شدهاند و ارتباط بسیار بیشتری با محیط بیرون دارند.
Taha Ayoobi
۱۸ آبان ۱۴۰۳من متن رو نخوندم ولی ماشینی که اینجوری باشه به درد نمیخوره.
Green
۱۸ آبان ۱۴۰۳من شخصا از هر تکنولوژی که به افزایش امنیت جان انسانها و حفظ محیط زیست منتهی بشه حمایت میکنم
میخواد رانندگی خودران باشه ، میخواد سوخت پاک باشه حتی برقی ، میخواد فروش اطلاعات باشه و …
این فاز ماشین بازی در معابر عمومی و این مزخرفات باید تموم بشه و خودرو برگرده به همون چیزی که باید باشه . یعنی یک وسیله ایمن برای رفتن از A به B و در اختیار همه مردم
اونایی هم که سودای رانندگی شخصی دارن ، مثلا در جاده های خاصی ، یا محدوده ساعت خاصی اجازه تردد بهشون بدن . برای مسابقه هم که پیست هست . برن همونجا
حقیقت اینه که جامعه ی ماشین بازا یه جامعهی حداقلی در جامعه ست . جمعیت بسیار زیادی از مردم ، خودرو براشون یه ابزار سادهست و قرار نیست ماشین ، سوارشون بشه بلکه اونا سوار ماشین میشن . در کل امیدوارم این فاز آهن پرستی و بنزین و دیزل خوری به زودی برچیده بشه
۱۸ آبان ۱۴۰۳فقط پراید