مطالعات جدید نشان میدهد خودروهای برقی سنگینوزن باعث آسیب شدید گاردریلها میشوند.
خودروهای برقی سنگینتر از نمونههای درونسوز قابلمقایسه هستند. مجموعه باتری بزرگ این خودروها نیازمند تجهیزاتی است که در کف وسیله نقلیه قرار میگیرند و مرکز ثقل را پایین میآورند. این طراحی شاید باعث بهبود هندلینگ شود اما میتواند چالشی برای زیرساختهای ایمنی کنونی در جادهها باشد. این را نتایج تحقیقات جدید نشان داده است. دانشگاه لینکلن نبراسکا اخیراً تست تصادفی را با ریویان R1T انجام داده و آن را به سمت یک گاردریل فولادی استاندارد هدایت کرده است. این وانت پیکاپ برقی با سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت با گاردیل برخورد کرده و نتیجه به دست آمده شاید شوکه کننده باشد. محصول سنگینوزن ریویان آسیب شدیدی به گاردریل فولادی وارد و آن را پاره کرده است. در واقع خودرو از گاردریل عبور کرده و با حفاظهای بتنی پشتی برخورد داشته است.
محققان دانشگاه همچنین تست موردبحث را با تسلا مدل ۳ نیز انجام داده و بازهم گاردریل در مهار خودرو ناموفق بوده به گونه ای که مدل ۳ گاردریل را بلند و از آن عبور میکند. تستهای تصادف بیشتری نیز برنامه ریزی شده و قرار است خودروهایی با حداکثر وزن ۲۲۶۸ کیلوگرم بررسی شوند. البته وزن بسیاری از خودروهای برقی بیشتر از عدد اعلام شده است. برای مثال وزن ریویان R1T به فراتر از ۳۱۷۵ کیلوگرم میرسد و وزن فورد F-150 لایتنینگ نیز بیشتر از ۲۷۲۱ کیلوگرم اعلام شده است. هامر برقی با وزن بیش از ۴۰۸۲ کیلوگرم کاملاً در این میان جلبتوجه میکند هرچند خودرویی همچون مرسدس بنز EQE سدان هم وزنی بیشتر از ۲۲۶۸ کیلوگرم اعلامی برای تستها دارد.
مرکز تحقیق و توسعه مهندسی ارتش آمریکا از این تحقیقات حمایت میکند. این تستها نه تنها برای بهبود زیرساختهای ایمنی جادهها انجام میشوند بلکه ارتش این کشور در حال بررسی حفاظت بهتر تأسیسات نظامی و دیگر سایتهای حساس دولتی در برابر هجوم افرادی است که شاید بخواهند از یک خودروی برقی سنگینوزن برای عبور از موانع امنیتی استفاده کنند. هرساله بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در تصادفاتی مشابه این تستها آسیب میبینند و با حضور بیشتر خودروهای برقی در جادهها این مشکلات احتمالاً بیشتر خواهند شد. تستهای موردبحث قطعاً اطلاعات مفیدی را در زمینه حفاظت بهتر از دیگر کاربران جاده و همچنین زیرساختهای ایمنی ارائه خواهند کرد.
iamPOUYAN
۱۴ بهمن ۱۴۰۲مگر از عهده مهار خودروهای احتراق داخلی سنگین بر میآیند؟
Mr. gt c
۱۴ بهمن ۱۴۰۲میانگین وزن خودروهای برقی سنگین تر از میانگین وزنی خودروهای درون سوز هست
NAVID۰۰۹۸
۱۴ بهمن ۱۴۰۲یعنی عملاً میشه گفت یه بمب متحرکِ اگر کنترلش نکنند!!!
چرا که گاردریلهای بتنی جدید که تو کشور ما هم داره اجرا میشه و نمونه فلزیها دیگه منسوخ شدند ، بسیار مستحکم و ایمن هستند و البته با آلموتوربندیهای قوی به هم مثل زنجیر وصل هستند که ضربه را کنترل و دفع کنند!!!
مهیار
۱۵ بهمن ۱۴۰۲برای امریکا گفته که همه چیزش حساب کتاب داره . من خودم دیدم در روستای خرو طبس پنج سانت زمین رو میکندن و پایه کارد ریل رو کار میزاشتن اون هم در جایی که پایین دره خونه های مردم هست . اون گارد ریل یک موتور رو هم نمیتونه نگه داره
پیام
۱۴ بهمن ۱۴۰۲خب اگه اینجوری باشه از مهار کردن ماشینایی مثل ford F-650 بنزینی هم بر نمیاد.
من قبلا ویدئو از تست گاردریلهایی دیدم که منعطف بودن و حتی ماشین سنگین هم مهار کردن.
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲باتریای حالت جامد با تراکم انرژی بیشتر و وزن کمتر میتونن این چالش رو حل کنن به زودی .
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲اوه اوه
BMW
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ماشاا… وزن باتری هاشون هم کم نیست😂😁
۱۴ بهمن ۱۴۰۲پراید برقی چی
Piero Ferrari
۱۴ بهمن ۱۴۰۲گاری برقی هم تو راهه قرار ه از چین بیاد
محمد
۱۸ بهمن ۱۴۰۲این گارد ریلو مثل کره پاره میکنه اونوقت تو ایران بجا اینکه از مسافر مواظبت کنه میاد تو شیشه ماشین وارد مسافر میشه.
این مرگا فکر نکنید تقصیر شما نیست مسئولین همتون قاتلین جون مردمید
پیمان
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ایران نه اینکه ماشینهاش بد باشه گارد ریلاش زیادی خوبه احتمالا ،،🦾