متفرقه

گای مارتین برای شکستن رکورد سرعت زمینی ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت تلاش می‌کند

گای مارتین و تیم پروژه ۱۰۰ در حال تمرین با هدف شکستن رکورد سرعت زمینی ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت با خودروی استریم‌لاینر اکسپرس ۵۲ هستند. قرار است آن‌ها رکوردگیری را در سال ۲۰۲۳ در دشت‌های نمکی بولیوی انجام دهند.


در طول سال ۲۰۲۱، گای مارتین و تیم پروژه ۱۰۰ در حال توسعه خودروی سریع‌السیر (استریم‌لاینر) ساده‌ای برای شکستن رکورد فعلی سرعت زمینی ۶۰۵ کیلومتر بر ساعت (۳۷۶ مایل بر ساعت) بودند. به گزارش rideapart، با برنامه‌ریزی رکورد جهانی تیم برای سال ۲۰۲۳، مارتین و تیمش خودروی ۵۲ اکسپرس را برای اولین دور آزمایش به فرودگاه الوینگتون بریتانیا بردند.

رکورد سرعت زمینی / land speed record اکسپرس 52

الکس مک‌فادزان، مسابقه‌دهنده جایزه بزرگ موتورسیکلت، این خودروی سریع‌السیر را با کمک برنی تولمان، مسابقه‌دهنده سابق استقامت و مالک تیم BSB طراحی کرد و ساخت. این آزمایش‌ها همچنین به دیو بلاندل (مدیر فنی) و آلستر اسمیت (مهندس طراح) اجازه دادند تا قبل از اینکه تیم خودروی سریع‌السیر ۵۲ Express را در بدنه‌ی آیرودینامیک بپوشاند، تنظیمات مکانیکی را انجام دهند.

در روز اول، مارتین فقط سرعت‌های کمتر از ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت (۹۰ مایل بر ساعت) را اجرا کرد و تمرکز تیم بر فواصل ترمز همراه با سیستم و بررسی‌های ایمنی بود. مارتین در روز دوم آزمون، سرعت را به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت (۱۵۰ مایل بر ساعت) رساند، اما تا زمانی که تیم شروع به تلاش برای رسیدن به سرعت ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت (۴۰۰ مایل بر ساعت) کند، کار زیادی باقی مانده است. با این حال، استریم‌لاینر دو چرخ می‌تواند به چنین سرعت‌هایی دست یابد.

خودروی ۱،۲۰۰ اسب بخاری با داشتن توربین رولزرویس Gem-۴۲ برگرفته از هلیکوپتر نظامی وست‌لند لینکس (Westland Lynx)، از مواد فلزی مخصوص صنایع هوایی نیز بهره می‌برد. کابین آلومینیومی مونوکوک راننده باعث صرفه‌جویی در وزن می‌شود و دو چتر نجات کمک می‌کند تا استریم‌لاینر متوقف شود. در شرایط کنونی، تیم روی پوشاندن این اختراع ۳۰ فوتی در پنل‌های آیرودینامیکی سبک‌وزن تمرکز خواهد کرد.

رکورد سرعت زمینی / land speed record گای مارتین

راکی رابینسون آمریکایی در سال ۲۰۱۰ با موتورسیکلت سوزوکی ۱،۰۰۰ اسب بخاری، رکورد جهانی ۶۰۵ کیلومتر بر ساعت (۳۷۶ مایل بر ساعت) را به نام خود ثبت کرد. تیم پروژه ۱۰۰ قصد دارد این دستاورد را با سرعت ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت (۴۰۰ مایل بر ساعت) در سال ۲۰۲۳ در دشت‌های نمکی ییونی (Uyuni) بولیوی تحت شعاع خود قرار دهد. مک‌فادزان قبلا موتورسیکلتی را طراحی کرد که رکورد سرعت زمینی بریتانیا را در سال ۱۹۹۱ شکست و به دان وسکو، راننده آمریکایی کمک کرد تا در سال ۲۰۰۱ رکورد سرعت ۷۳۷ کیلومتر بر ساعت (۴۵۸ مایل بر ساعت) را در خودروی چهار چرخ به دست آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. M.Kazem.K

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (862 ديدگاه)

    بعد چجوریه که اینا چپ نمیکنن ؟؟ با این فرم بدنه و چرخ ها و… اونم با چنین سرعتی بنظرم غیر منطقیه ، چند میلیمتر انحراف قطعا باید موجب چپ شدنش بشه !! کسی اطلاعی داره ؟

    1. Zakaria

      ۱۹ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (311 ديدگاه)

      تو اینجور موارد تمام محاسبات بر فرض ایده ال بودن شرایط انجام میشه چون در این مورد خاص چپ کردن به دلیل وجود پوسته خارجی و کاکپیتی که برای راننده طراحی شده چندان خطر آفرین نیست و تنها موجب خسارت به وسیله نقلیه میشه. در حالت ایده‌آل دو عامل مانع از چپ شدن میشه؛ اولی اثر ژیروسکوپی چرخها و دوم تثبیت کننده عمودی یا به اصطلاح استبیلایزر (stabilizer) انتهای بدنه.

  2. امیرشایان فرازی

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (459 ديدگاه)

    ببین اینا دوتا چرخ کمکی هم دارن تو تصویر بالا ببین (اول صفحه) گاهی اوقات آیرودینامیک هم کمک می کنه و توضیع وزن

  3. امیرشایان فرازی

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (459 ديدگاه)

    ببین اینا دوتا چرخ کمکی هم دارن تو تصویر بالا ببین (اول صفحه) گاهی اوقات آیرودینامیک هم کمک می کنه و توضیع وزن به تعادلش کمک می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا