گای مارتین و تیم پروژه ۱۰۰ در حال تمرین با هدف شکستن رکورد سرعت زمینی ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت با خودروی استریملاینر اکسپرس ۵۲ هستند. قرار است آنها رکوردگیری را در سال ۲۰۲۳ در دشتهای نمکی بولیوی انجام دهند.
در طول سال ۲۰۲۱، گای مارتین و تیم پروژه ۱۰۰ در حال توسعه خودروی سریعالسیر (استریملاینر) سادهای برای شکستن رکورد فعلی سرعت زمینی ۶۰۵ کیلومتر بر ساعت (۳۷۶ مایل بر ساعت) بودند. به گزارش rideapart، با برنامهریزی رکورد جهانی تیم برای سال ۲۰۲۳، مارتین و تیمش خودروی ۵۲ اکسپرس را برای اولین دور آزمایش به فرودگاه الوینگتون بریتانیا بردند.
الکس مکفادزان، مسابقهدهنده جایزه بزرگ موتورسیکلت، این خودروی سریعالسیر را با کمک برنی تولمان، مسابقهدهنده سابق استقامت و مالک تیم BSB طراحی کرد و ساخت. این آزمایشها همچنین به دیو بلاندل (مدیر فنی) و آلستر اسمیت (مهندس طراح) اجازه دادند تا قبل از اینکه تیم خودروی سریعالسیر ۵۲ Express را در بدنهی آیرودینامیک بپوشاند، تنظیمات مکانیکی را انجام دهند.
در روز اول، مارتین فقط سرعتهای کمتر از ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت (۹۰ مایل بر ساعت) را اجرا کرد و تمرکز تیم بر فواصل ترمز همراه با سیستم و بررسیهای ایمنی بود. مارتین در روز دوم آزمون، سرعت را به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت (۱۵۰ مایل بر ساعت) رساند، اما تا زمانی که تیم شروع به تلاش برای رسیدن به سرعت ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت (۴۰۰ مایل بر ساعت) کند، کار زیادی باقی مانده است. با این حال، استریملاینر دو چرخ میتواند به چنین سرعتهایی دست یابد.
خودروی ۱،۲۰۰ اسب بخاری با داشتن توربین رولزرویس Gem-۴۲ برگرفته از هلیکوپتر نظامی وستلند لینکس (Westland Lynx)، از مواد فلزی مخصوص صنایع هوایی نیز بهره میبرد. کابین آلومینیومی مونوکوک راننده باعث صرفهجویی در وزن میشود و دو چتر نجات کمک میکند تا استریملاینر متوقف شود. در شرایط کنونی، تیم روی پوشاندن این اختراع ۳۰ فوتی در پنلهای آیرودینامیکی سبکوزن تمرکز خواهد کرد.
راکی رابینسون آمریکایی در سال ۲۰۱۰ با موتورسیکلت سوزوکی ۱،۰۰۰ اسب بخاری، رکورد جهانی ۶۰۵ کیلومتر بر ساعت (۳۷۶ مایل بر ساعت) را به نام خود ثبت کرد. تیم پروژه ۱۰۰ قصد دارد این دستاورد را با سرعت ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت (۴۰۰ مایل بر ساعت) در سال ۲۰۲۳ در دشتهای نمکی ییونی (Uyuni) بولیوی تحت شعاع خود قرار دهد. مکفادزان قبلا موتورسیکلتی را طراحی کرد که رکورد سرعت زمینی بریتانیا را در سال ۱۹۹۱ شکست و به دان وسکو، راننده آمریکایی کمک کرد تا در سال ۲۰۰۱ رکورد سرعت ۷۳۷ کیلومتر بر ساعت (۴۵۸ مایل بر ساعت) را در خودروی چهار چرخ به دست آورد.
M.Kazem.K
۱۹ آذر ۱۴۰۰بعد چجوریه که اینا چپ نمیکنن ؟؟ با این فرم بدنه و چرخ ها و… اونم با چنین سرعتی بنظرم غیر منطقیه ، چند میلیمتر انحراف قطعا باید موجب چپ شدنش بشه !! کسی اطلاعی داره ؟
Zakaria
۱۹ آذر ۱۴۰۰تو اینجور موارد تمام محاسبات بر فرض ایده ال بودن شرایط انجام میشه چون در این مورد خاص چپ کردن به دلیل وجود پوسته خارجی و کاکپیتی که برای راننده طراحی شده چندان خطر آفرین نیست و تنها موجب خسارت به وسیله نقلیه میشه. در حالت ایدهآل دو عامل مانع از چپ شدن میشه؛ اولی اثر ژیروسکوپی چرخها و دوم تثبیت کننده عمودی یا به اصطلاح استبیلایزر (stabilizer) انتهای بدنه.
امیرشایان فرازی
۱۹ آذر ۱۴۰۰ببین اینا دوتا چرخ کمکی هم دارن تو تصویر بالا ببین (اول صفحه) گاهی اوقات آیرودینامیک هم کمک می کنه و توضیع وزن
امیرشایان فرازی
۱۹ آذر ۱۴۰۰ببین اینا دوتا چرخ کمکی هم دارن تو تصویر بالا ببین (اول صفحه) گاهی اوقات آیرودینامیک هم کمک می کنه و توضیع وزن به تعادلش کمک می کنه