مهندسان یک استارتاپ متعلق به دانشگاه هاروارد باتری حالت جامد جدیدی اختراع کردند که با پیشرفت فناوری و استفاده در خودروی الکتریکی میتواند در ۳ دقیقه شارژ شود و ۲۰ سال دوام میآورد.
باتری حالت جامد یک فناوری امیدوارکننده است ولی مشکلات فنی باید قبل از تولید در مقیاس صنعتی حل شوند. طبق گزارش bgr، یک استارتآپ باتری شارژی فوقالعاده سریعی ساخته است که میتواند صنعت خودروی الکتریکی را به طور کامل تغییر دهد. نوع جدیدی از باتریهای حالت جامد که توسط یک استارتآپ آمریکایی معرفی شده است، به جهشی در عملکرد و قابلیت اطمینان اشاره میکند.
این باتری توسط ادن انرژی (Adden Energy)، یکی از شاخههای دانشگاه هاروارد ساخته شده است. این شرکت ادعا میکند که باتری حالت جامد جدید میتواند تنها در سه دقیقه به طور کامل شارژ شود و ۲۰ سال دوام میآورد.
به گزارش autoevolution، استارت آپ ادن انرژی از مجوز فناوری انحصاری دفتر توسعه فناوری هاروارد برای توسعه سیستمهای باتری حالت جامد به منظور استفاده در خودروهای برقی آینده استفاده میکند. بر اساس فناوری لیتیوم-فلز، باتری میتواند با بیش از ۱۰،۰۰۰ چرخه در طول عمر، به سرعت شارژ سه دقیقه دست یابد. نمونههای اولیه سلولهای سکهای که توسط ادن انرژی برای مراحل آزمایشگاهی توسعه یافتهاند، اکنون چندان شبیه ایده اولیه نیستند. با این حال، ادن میخواهد باتری را تا یک سلول کیسهای به اندازه کف دست و بیشتر به یک باتری خودروی الکتریکی در مقیاس کامل افزایش دهد.
شین لی، دانشیار علوم مواد در هاروارد و مشاور علمی ادن انرژی در این زمینه گفت:
ما تصمیم گرفتیم این فناوری را تجاریسازی کنیم زیرا فناوری خود را در مقایسه با سایر باتریهای حالت جامد منحصربهفرد میدانیم. ما در آزمایشگاه به ۵،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ چرخه شارژ در طول عمر باتری دست یافتهایم، در مقایسه با ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ چرخه شارژ حتی برای بهترینهای شرایط فعلی؛ و هیچ محدودیت اساسی برای افزایش فناوری باتری خود نمیبینیم. این میتواند یک تغییردهندهی بازی باشد.
باتری حالت جامد ادن انرژی از فناوری جدیدی استفاده کرده است که از تشکیل دندریت در آندهای لیتیوم-فلز جلوگیری میکند. الکترولیت ابداعی حالت جامد برای این فناوری ضروری است و به آن اجازه میدهد تا به تراکم جریان فوقالعاده بالا و بدون نفوذ دندریت لیتیوم دست یابد. این الکترولیت از طراحی چند لایه بهره میبرد و ساختار الکترولیت کمتر پایداری دارد که بین الکترولیتهای جامد پایدارتر قرار گرفته است. رشد دندریت در داخل لایه الکترولیت کمتر پایدار اتفاق میافتد، اما هر ترک ایجاد شده به سرعت توسط «تجزیههای ایجاد شده به صورت دینامیکی که به خوبی محدود شدهاند» پر میشوند.
بر اساس مطالعهای که بیش از یک سال پیش در نشریه نیچر (Nature) منتشر شد، عملکرد چرخشی آند فلزی لیتیوم همراه با کاتد LiNi۰.۸Mn۰.۱Co۰.۱O۲ بسیار پایدار است. حفظ ظرفیت پس از ۲۰،۰۰۰ چرخه بالای ۸۲ درصد با نرخ ۲۰ درجه سانتیگراد است. قدرت ویژه نیز با ۱۱۰/۶ کیلووات بر کیلوگرم، با چگالی انرژی تا ۶۳۱/۱ وات ساعت بر کیلوگرم چشمگیر است. نتایج بسیار بالاتر از سایر پروژههای باتری لیتیوم یونی است و ادن انرژی مطمئن است که میتواند در سه تا پنج سال آینده نمونههای تجاری داشته باشد.
ویلیام فیتژوگ، مدیرعامل شرکت ادن انرژی، میگوید که میخواهد به ۳۷ درصد آمریکاییهایی که گاراژ ندارند و نمیتوانند خودروهای برقی خود را یک شبه شارژ کنند، پیشنهاد جدیدی ارائه دهد. این شرکت امیدوار است با ارائه راهی برای شارژ خودروهای برقی خود در سه دقیقه یا کمتر، خودروهای برقی را به طور کلی قابل دسترستر کند، به خصوص اگر نیاز به خرید سیستمهای شارژ گرانقیمت را از بین ببرد.
ساخت خودروی الکتریکی قابل دسترستر یکی از بزرگترین محرکهای این صنعت طی سالهای اخیر بوده است، بهویژه که به دلیل قیمت و سختافزار مورد نیاز برای نگهداری شارژ باتری، تعداد کمی از آنها در دسترس عموم قرار گرفتهاند. اما داشتن باتری با شارژ فوق سریع میتواند همهی اینها را تغییر دهد.
استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر در جادهها میتواند به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک کند، که به مسائل جاری تغییرات آب و هوایی کمک میکند. ما قبلاً راهحلهای دیگری را برای تغییر آب و هوا دیدهایم، مانند حبابهای فضایی که پرتوهای مضر خورشید را به دام میاندازند. اما کاهش انتشار گازهای گلخانهای نیز میتواند به کاهش گرمایش جهانی کمک کند.
بهعلاوه، اگر بتوانیم یک باتری با شارژ فوقالعاده سریع برای خودروهای الکتریکی ایجاد کنیم، ممکن است بتوانیم از همین فناوری در باتریهای کوچکتر برای گوشیهای هوشمند و سایر اقلام الکتریکی نیز استفاده کنیم. این به کاهش اتلاف باتری و مشکل بزرگ دیگری که صنعت فناوری اکنون با آن مواجه است، کمک میکند.
کافر مقدس
۲۷ شهریور ۱۴۰۱فقط مستعان 110
هاروارد کیه؟ ما خودمون دانش بونیان داریم . هی دانش هارو بونیانی میکنیم حتی تو کانادا
࿗
۲۷ شهریور ۱۴۰۱سید نترس اینها از ترس دانشگاه آزاد قزوین این کارارو میکنن
NAVID۰۰۹۸
۲۷ شهریور ۱۴۰۱یه موضوعی هست که کمتر کسی به اون فکر میکنه و آن هم صنعت دفاعی کشورهای قدرتمندی چون آمریکا اروپا روسیه چین !
مطمئنم همین امروز از باتریهای قدرتمندی در تجهیزات نظامیشون استفاده میکنند که محرمانه هست و خدا میدونه چقدر طول میکشه تا بیاد و وارد جامعه و صنعت خودروسازی بشه !
برای همین میگم تا تکامل برقی شدن هنوز خیلی راه باقی مانده اما شدنی میشه ولی کی و چه وقتی معلوم نیست !
در قِبال سوخت فسیلی ثروتمندان کلانی پول پارو میکنند که اگر همه برقی شوند دیگر پولی در کار نیست ، پس اول باید این ثروتمندان آبدیت بشوند به تکنولوژی جدید و سپس استارت برقی شدن همگانی زده بشه !
این وسط کشورهایی مثل ایران که تمام فرصتهای خودش را سوزوند بر میگرده به همان دوران تیرکمونشاه که لیاقتش هم همینه و کشورهایی چون قطر و امارات میشوند عروس خاورمیانه با انبوهی از دانش و درآمد از تکنولوژی و بیزینسهای جدید و پایدار !
علی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱کار اونا همیشه عالیه ولی نباید بچه های آزاد را مسخره کنی . همه جا خوب و بد هست تو دولتی ها بیشتر بخاطر سهمیه بندی های آنچنانی
࿗
۲۷ شهریور ۱۴۰۱پن قصدم توهین نبود اتفاقا بچه های آزاد رو بالا هم بردم
بهراد
۲۷ شهریور ۱۴۰۱ما تو زیرزمین خونمون انرژی هسته ای تولید میکنیم، پس چی ؟! خودمون یه پا مرکز دانش بنیان جهانیم…
هادی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱جملات عقب موندگی چیه اخه همین استارلینک امریکا که مهم ترین بخشش انتش مقالش مالدانشجو دانشگاه امیرکبیر تو ارشد نوشته بوده امثال تو وقتی هستند که خیلی راحت به دانشمندان کشورش توهین میکنه بایدم برن خارج پیش خودشون میگن بابا اینا چه میفهمن همون سازنده خودرو برقی تو ایران که الان المان توسط امثال بهش گفتن این دروغ گو کلاه بردار دولتیه بوجه میگیره جهان سومی هستیم دست خودمون نیست
افشین
۲۷ شهریور ۱۴۰۱اختراع کردند ولی هرگز به تولید انبوه نمیرسه مثل خیلی از اختراعات دیگه که هیچ وقت ساخته نشد!
meysam
۲۷ شهریور ۱۴۰۱هرگز نگو هرگز
۹۱۱
۲۷ شهریور ۱۴۰۱لعنت به هرچی ماشین برقی. بجز چندتا ماشین الکتریکی که دوستشون دارم. اینا برای اینکه بزارنش رو ماشین باید یکاری کنن که تو تصادفات سریع آتیش نگیره نه این که عمروشو بیشتر کنن یا فست شارژش کنن.
Monster 765lt
۲۷ شهریور ۱۴۰۱قبلا مخالف ماشین های برقی بودم ولی وقتی میبینم کره زمین داره بخاطر الودگی ها و گازهای گلخانه ای و … رو به گرم شدن و نابود شدن میره کاملا موافق ماشین های الکتریکی شدم امیدوارم هرچه زودتر تمام خودروهای مکانیکی با سوخت فسیلی جاشون رو به برقی ها بدن.
هرچند برای ساخت باتری ها الودگی زیست محیطی ایجاد میشه ولی در مقیاس با سوخت فسیلی کمتره
علیمحمدی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱اتفاقا مقایسه دقیقتر بشه باطری لیتیومی آلودگی بیشتری تولید می کنه امروز مستندش رو دیدم ک دانشمند آمریکایی می گفت باید باطری های لیتیومی جایگزین پیدا کنن…
Asghar
۲۷ شهریور ۱۴۰۱بینظیر بود!
لطفا بیشتر خبر های علمی کار کنید
Afg
۲۷ شهریور ۱۴۰۱لیتیوم
Phonix
۲۷ شهریور ۱۴۰۱دوستان فرق چین و قدرت های اول جهان در همینه خیلی زود تفاوت ها حتی در برقی ها هم آشکار میشه
علی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱فعلا که چین کمونیست بهتر داره کار میکنه شرکت گک چند وقت پیش خوندم یه باطری حالت جامد ساخته بود
علیمحمدی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱سپاس از بیان جزئیات مطلب جسارتا دو تا نقد دوستانه داشتم خدمتتون:
اول اینکه خبرها رو به روز ترجمه و روی سایت بذارید(این خبر رو خبرگزاری ها ۳روز پیش گذاشتن)
دوم اینکه منبع اصلی خبر رو هم ذکر کنید