متفرقه

تماشا کنید: این بهشت اتوموبیلرانی در ژاپن است؛ نوربرگ‌رینگ آسیا!

پیست خصوصی و باشگاه خودرویی «ماگاریگاوا» بهترین منظره، آسفالت و هیجان رانندگی را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

اگر به گشت‌وگذار در اینترنت علاقه‌مند بوده باشید احتمالا از تراکم بالای جمعیت در توکیو خبر دارید. این شهر ۱۳.۹۶ میلیون نفری مملو ساختمان‌های بلند و خیابان‌های تنگ، به‌نوعی معماری مزین شده که بارها و بارها دستمایه محیط‌سازی در فیلم‌های سینمایی قرار گرفته است. حال چگونه ثروتمندان آن با حجم بالای ترافیک و تراکم جمعیت، از سواری فراری‌‌ها، بوگاتی‌ها، مرسدس‌بنزها و… خود لذت می‌برند؟ همه آن‌ها وقت سفر به پیست فوجی را ندارند؛ البته که این پیست هم همیشه در دسترس نیست.

راه‌حل خودرو دوستان توکیو، در میان کوه‌های سبز اطراف این شهر نفهته است؛ جایی که برای رسیدن به آن باید از جاده کوهستانی و جنگلی پر پیچ‌وخم گذر کرد. این بهشت نفهته در کوه، پیست و باشگاه «ماگاریگاوا» نام دارد و مسیر آن ۱ ساعت با توکیو فاصله دارد. این پیست خصوصی و لوکس ۳.۷ کیلومتری توسط مهندسان فرمول ۱ و معماران برجسته طراحی شده است. البته که با مشاهده سردر این باشگاه می‌توان به سطح بالا بودن آن پی برد.

در ویدئوی جدید مجله تاپ‌گیر، «تام فورد»، مجری کانال یوتیوبی این رسانه به ماگاریگاوا سفر کرده تا طعم سواری لوکس در ژاپن را بچشد. از آنجا که او مانند مردم عادی بدون خودرو سفر می‌کند، مسئولان پیست یک پورشه 911GT3 RS 3.8 مدل ۲۰۱۰ را در اختیار او قرار می‌دهند. فورد در ابتدا اذعان می‌کند که علاقه او به این خودرو به‌خاطر صدای موتور تنفس‌طبیعی آن است که تنها ۴۵۸ اسب بخار قدرت دارد.

از آنجا که این پورشه در دست فورد امانت است، از سرعت‌‌گرفتن بی‌جهت خودداری می‌کند و مسیر مسابقه را توضیح می‌دهد. پیست ماگاریگاوا از یک خط راست آغاز می‌شود و با گذر از یک پیچ ۹۰ درجه طولانی به سمت چپ به یک خط مستقیم دیگر می‌رسد که پس از مدتی به سراشیبی می‌رسد. پس از سراشیبی بخشی فنی‌تر ظاهر می‌شود که نخستین پیچ راست را به راننده نشان می‌دهد. پس از آن یک پیچ چپ تند قرار دارد که به چرخش ۳۶۰ درجه‌ای منجر می‌شود. پس از چرخش، دوباره یک بخش مستقیم آغاز می‌شود که گاه به آرامی به چپ و راست متمایل می‌شود.

تا اینجا تمام مسیر سراشیبی بوده اما با پایان بخش مستقیم سوم، یک پیچ آرام به سمت راست، ارتفاع مسیر مسابقه را افزایش می‌دهد. پیچ‌های پیش روی راننده به‌دلیل ساختار منطقه کوهستانی پیست، کور تلقی می‌شوند و نیازمند احتیاط بیشتری هستند. پس از آن کمی چپ و راست با تغییر ارتفاع جزئی وجود دارند که نهایتا به یک پیچ چپ سربالایی منتهی می‌شوند. درست جایی که سربالایی تمام می‌شود، خانه مرکزی باشگاه و گاراژ به‌همراه یک پیچ تند به راست ظاهر می‌شود. با گذر از خانه باشگاه و چند پیچ تنگ، سرازیری دوباره آغاز می‌شود.

از آنجا که پیچ‌ها بزرگ و آرامش‌بخش هستند، رانندگی در فضای ماگاریگاوا با سایر پیست‌ها کمی متفاوت است. طراحی متفاوت پیست، فضای کوهستانی و طبیعت زیبای ژاپنی اطراف این مسیر مسابقه آن را بیش‌ازپیش خاص و دوست‌داشتنی می‌کند. اگر تصاویر هوایی این پیست زیبا را تماشا کنید، می‌بینید که ماگاریگاوا مانند ماری در دل دره‌های سبز اطراف، به خود پیچیده است. البته این زیبایی‌ها نباید حواس راننده را پرت کنند چون علی‌رغم فضای باز کنار پیست، اشتباه سنگین در بخش‌های فنی می‌تواند منجر به حادثه‌ای دلخراش شود.

تاکنون به «اسپا» به‌عنوان پیست موردعلاقه خودم اشاره می‌کردم اما گمان می‌کنم حال با تماشای این ویدئو، تصاویر زیبای باشگاه ماگاریگاوا با تصاویر پستی‌وبلندی‌های پیست بلژیکی جایگزین شده‌ است. نظر شما درباره این بهشت ژاپنی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. sadra gholami

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    پیست اسپای بلژیک یکی از بهترین پیستاس

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      داداش بلجیکو وِل کن ، بچسب به جانِ جانان عشقمون جاپِن !!!
      رو آسفالتِ پیستش میشه صبحونه نهار شام چید بی‌سُفره میل کرد از بس صاااف ساخته شده همچون نوار مغز من!!!
      از گوشه گوشه‌ی جاپِن میشه جاذبه توریستی ساخت !!!
      خیلی دوست دارم برم جاپِن ، ولی از اونجایی که میدونم دیگه برنمیگردم ، پس نمیرم تا شما را در پدال همراهی و علاقه‌مند به دنیای خودرو کنم ، یعنی چنییین مسئولیت‌پذیر ، یاد بگیرید !!!

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. امین

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (657 ديدگاه)

        خدا وکیلی این حرف های بچه گانه در شان پدال و کاربرانش نیست.موفق باشی.

        کامنت در پاسخ به دوستان می‌گذارم بدون توهین
        ابتدا تایید میشه و بعد یک یا دو روز حذف میشه
        چرا؟
        انگار بعضی اکانتها از طرف پدال محافظت میشن

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          تموم شد ، باشه ، چَشم ، دیگه ، نبود !!!

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. رهام

        ۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (35 ديدگاه)

        داداش منم عاشق خیلی خودرو های ژاپنیم ولی یک کم درست و عقلانی صحبت کن
        البته که خود منم از پیست خیلی خوشم اومد
        (اینجا جای کسایی که عشق ماشین هستن )

  2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    ای جان
    چه جای با صفایی
    آدم حال میکنه
    پ ن البته برای ماشین بازا !

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. parhamiof

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (752 ديدگاه)

      والا با این حجم از سرسبزی هرکی باشه حال میکنه ماشین باز غیر ماشین باز نداره.
      ولی خیلی حس یه پیست واقعی رو نمیده.
      توکیو 13.96 میلیون نفره؟
      37 میلیون نبود؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
  3. ممد ژانگولر

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    خداوکیلی هم زیباست هم غیر ایمنه.
    یک اشتباه باعث میشه تا پایین دامنه کوه فوجی یاما قل بخوری بشی آبلمبو.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  4. AMANTE

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    محیط پیست و بعضی از پیچ ها منو یاد پیست های Spa, Mazda Laguna Seca و Mount Panorama انداخت پیست خیلی جالبی بود.
    توی ایران برای ساخت پیست اتومبیل رانی مجوز میدن؟
    چون الان فقط یک پیست اتومبیل رانی آزادی هست که واقعا مسخره ترین پیست دنیاست.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. مجتبی .

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      آمانته عزیز به فرض که پیست هم بسازیم باچه ماشینی بریم؟؟؟

      1. AMANTE

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1913 ديدگاه)

        با همین پراید و پژو و نوادگان شون. مثل آلمان که با هر ماشینی که فکر میکنی و نمیکنی میرن توی پیست نوربرگ رینگ.

      2. amir

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        پقاید مودل هافتاد‌ یا پاژو پارس شوطی شایدم کفتر

  5. ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    توکیو دیریفت

    موافقم 3
    مخالفم 2
  6. Galant.VR4(JDM)

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    وقتی حتی به فکر ماشینبازای کشورت هستی 😍
    ولی حتی اینجور پیست هایی باعث نشده مسابقات خیابانی برگذار نشه
    ای کاش درمورد فستیوال و میتینگ های معروف دنیا یه پست میزاشتین

    1. ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      تو هر جایی رفتن عالی بودن
      چه از نظر اون صنعت اسمشو نیارو هنتایو ماشین با کیفیت مثل هوندا سوزوکی تویوتا و…
      حتی از آدمای روانی کشورشون هم طرفداری میکنن و اون روش های سنتی که این خیلی ترسناکه
      انیمه های خوبی هم میزنن
      جنس مخالف جالبی هم دارن گرچه تو این صنعت کلا خوب عمل کردن
      ولی به تایلند نمی‌رسن تو این صنعت
      باید سنت شکنی کنن تا به تایلند برسن

  7. OM.01

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (546 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/magarigawa-club-circuit-2.jpg
    بخش شیب دار پیست و اینکه پیچ در پیچ هست بعد سرپایینی میشه و مسیر صاف میشه منو به طور کلی یاد پیست Mount Panorama می اندازه اونم تقریبا اینشکلی هست.
    به شخصه از پیست Mount Panorama خیلی خوشم میاد هم مسیر صاف داره میشه به سرعت بالا رسید و هم پیچ های مناسب داره هم سربالایی شیب 10 درجه داره کلا پیست باحالیه بنظرم البته پیست بزرگی هم هست 6.2 کیلومتر هست

    حالا این پیست شخصی و به قول معروف پیست بچه پولدارا هست هزینه عضویت زیاده ولی تو سرتاسر دنیا پیست های معمولی و هزینه اجاره معقول وجود داره چیزی که متاسفانه تو ایران نداریم تا جوون ها برن اونجا خودشونو خالی کنن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. علی جردن

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    یدونه فراری ۱۲ سیلندر با تودوزی قرمز بهم بدید منو با این پیست تنها بزارید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا