متفرقه

مقایسه بزرگراه و آزادراه؛ تفاوت‌ها در چیست؟

در یکی دیگر از مقالات متفاوت و جذاب پدال به مقایسه بزرگراه و آزادراه پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر را ذکر خواهیم کرد.


با توجه به اینکه وارد آخرین ماه از سال می‌شویم و با فرا رسیدن فصل بهار و عید نوروز میزان سفرهای زمینی به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین اطلاع رانندگان از مسیرهای پیش رو از جمله بزرگراه و آزادراه و همچنین دانستن تفاوت‌های آن‌ها مفید خواهد بود. شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که واژه‌های بزرگراه و آزادراه را می‌توان بجای یکدیگر استفاده کرد اما این مسیرها بر اساس استانداردهای اداره حمل‌ونقل آمریکا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

همچنین بخوانید:

بزرگراه واژه‌ای گسترده است که برای مسیر تردد وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود و معمولاً از بین شهرها، روستاها و سایر مناطق عبور کرده و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. آزادراه نیز جزو انواع مختلف بزرگراه‌هاست که به دو دسته مسیرهای پرسرعت با رمپ و بدون رمپ تقسیم می‌شود. آزادراه‌ها برای تحمل حجم زیادی از ترافیک طراحی می‌شوند و معمولاً طول بیشتری دارند. بزرگ‌ترین تفاوت بزرگراه و آزادراه به محدودیت سرعت آن‌ها مربوط می‌شود. معمولاً محدودیت سرعت در آزادراه‌ها کمتر است زیرا مسیرهای طویل‌تر و چند بانده بودن مسیر باعث می‌شود رانندگی سریع‌تر میسر شود.

معمولاً حداکثر سرعت در آزادراه‌های کشورمان ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است درحالی‌که این رقم در آزادراه‌های آمریکا بین ۱۰۵ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. البته حداکثر سرعت در بزرگراه‌های کشورمان به ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که تقریباً مشابه سایر کشورهای دنیاست. البته در برخی بزرگراه‌ها حداکثر سرعت کمتر نیز هست چراکه طراحی مسیر و تعداد لاین های تردد کمتر چنین چیزی را طلب می‌کند. تفاوت دیگر بزرگراه و آزادراه به علائم ترافیکی مربوط می‌شود که در آزادراه‌ها وجود ندارد. بزرگراه‌ها نیازمند کنترل ترافیک هستند زیرا در چند تقاطع شاهد ادغام و به هم پیوستن مسیرها هستیم؛ اما آزادراه‌ها نیازی به دوربرگردان و یا علائم ترافیکی مشابه ندارند و ترافیک ادغامی در آن دیده نمی‌شود. بر اساس آمار چند سال قبل، طول بزرگراه‌های کشور به بیش از ۱۸ هزار کیلومتر می‌رسد درحالی‌که طول آزادراه‌ها نیز بیش از ۳ هزار کیلومتر است. برای مقایسه باید گفت طول بزرگراه‌ها در آمریکا بیش از ۶.۷ میلیون کیلومتر و طول آزادراه‌ها نیز حدود ۷۵ هزار کیلومتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. کوروش

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    مطالبی که نوشتید درباره آمریکا صدق می‌کنه، تعریف بزرگراه و آزادراه در کشور ما متفاوت هست. در ایران آزادراه‌ها تعداد انگشت‌شماری دارند و با رنگ آبی در نقشه و تابلوها و علائم هشدار نمایش داده می‌شوند ولی تقریبا اکثر جاده‌های کشور بزرگراه هستند و با رنگ سبز در مکان‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. سایر جاده‌ها و معابر و خیابان‌ها که بزرگراه نیستند نیز با رنگ سفید شناخته می‌شوند.

    موافقم 52
    مخالفم 2
    1. صدرا رمضانی

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      جاده های فرعی رنگ تابلوهاشون سفیده

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. Sina

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (846 ديدگاه)

    به طور کلی فکر کنم
    آزادراه و بزرگ راه به جاده هایی گفته میشوند که حداقل دو باند به بالا هم واسه رفت و هم‌واسه برگشت داشته باشند و بین دو لاین رفت و برگشت هم مرز فیزیکی مثل نیوجرسی یا تپه شنی جوی آب و…وجود داشته باشه
    حالا فرقشون چیه؟
    بزرگ راه وسطهاش بهش جاده های فرعی برای ورود بهش وجود داره ولی آزاد راه اصلا همچین چیزی نداره از سرش ورود میکنی از تهش خروج میکنی تمام

    مثلا شما دقت کنی کلی روستا مثل سولقان جفت ازاد راه تهران شمالن ولی بخوای بری چالوس باید ۱۵ کیلومتر رانندگی کنی برگردی تا تهران بیای تا اول عوارضی ازاد راه تا وارد ازاد راه بشی اصلا وسطاش جاده فرعی برای ورود به ازاد راه نداره

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. مهدی دهقان

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      داداش اون 15 کیلومتر بخاطر پرداخت عوارضیه معمولا آزاد راهای ایران بخاطر پول عوارض در طول مسیر ازادراه ورودی نداره و شما باید بیای اول آزاد راه تا بتونی واردش بشی

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. MohammaD

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (345 ديدگاه)

    تو ایران تنها تفاوت هاشون تو اینه که بزرگراه ممکنه دوربرگردان یا تقاطع همسطح معدود داشته باشه و آزادراه نه و اینکه آزادراه سقف سرعتش ۱۰ تا بالاتره . ولی متاسفانه موردی که تو ایران رعایت نشده تعداد لاین عبوری هر باند هست که آزادراه حداقل باید هر طرف سه لاین داشته باشه درصورتی که ما آزادراه های زیادی داریم که دو لاینه هستند ……

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. مهندس سجاد سلگی

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلا تعاریفتون ناقص بود چون طبق تعاریف آزاد راه و بزرگ راه هرکدوم مشخصات خودش رو داره
    آزاد راه اولین مشخصه مهم اینه که وظیفه انتقالی داره و بزرگراه وظیفه دسترسی به عنوان مثال اتوبان قم تهران از تهران تا قم مستقیم می‌ره و هیچ ورودی یا خروجی به شهری رو نداره اما بزرگ راه بزرگ راه کردستان تهران صدتا دسترسی داره
    دوم اینکه آزاد راه معمولا خارج شهر و دارای حداقل سه لاین و دارای تقاطع هم سطح
    اما بزرگ راه معمولا داخل شهر و دارای تقاطع غیر همسطح
    در هر دو راه جزو راه های اصلی درجه یک محسوب میشن و با جدا کننده از هم جدا میشن
    سرعت طرح طبق نظر طراح ترافیک و راهور و نوع وسایل نقلیه مجاز و پیچ ها و کلوتوئید های راه مشخص میشه
    عرض هر لاین 310سانتی متر
    در پیچ ها حتما باید کلوتوئد طراحی بشه
    برای اطلاعات بیشتر میتونید به کتاب طرح هندسه راه دکتر بهبهانی مراجعه بکنید

    موافقم 12
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا