آیا روزی فرا خواهد رسید که از لاستیک های بدون باد در خودروهای خود استفاده کنیم؟ آیا اصلاً نیازی به چنین لاستیکهایی داریم؟ در این نوشتار میخواهیم به چنین تکنولوژیای بپردازیم پس همراه ما باشید.
تولیدکنندگان لاستیک خودرو چندین سال است روی ایده اختراع دوباره چرخ کار میکنند اما تاکنون ایده رابرت تامسون و بعدها جان بوید دانلوپ به عنوان مخترعان لاستیک پنوماتیک بهتر نشده است. در ماه ژانویه بود که میشلین اعلام کرد کانسپت آپتیس به عنوان یک لاستیک مقاوم در برابر پنچری بهصورت آزمایشی روی ناوگانی از ونها بکار گرفته خواهد شد. لاستیک های بدون باد آپتیس در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد و میشلین به دنبال غلبه بر هزینهها و مشکلات پنچری لاستیک های معمولی به ویژه در خودروهای تحویل وسایل است.
استفاده آزمایشی از چنین لاستیکهایی برخی سؤالات را به وجود میآورد. آیا لاستیک های بدون باد یک مزیت برای رانندگان خواهند بود؟ میشلین میگوید هدف از تولید این محصول بیشتر جلوگیری از خطرات جادهای بوده است تا کاهش هزینههای ناشی از پنچری لاستیک و تعمیرات یا جایگزینی آن. به خاطر اینکه خبری از باد در آپتیس نیست بنابراین محصول جدید میشلین بر مشکل پنچری خودروهای ناوگانی و سازمانی غلبه خواهد کرد. لاستیک های پنوماتیک از نظر فشار باد لاستیک نیز مشکلاتی دارند اما چنین چیزی در لاستیک جدید میشلین دیده نمیشود.
کاهش بیش از اندازه فشار باد لاستیک باعث کاهش چسبندگی و تأثیر منفی روی هندلینگ و فرمان پذیری خودرو خواهد شد. همچنین اصطکاک چرخشی افزایش خواهد یافت و این به معنی افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد بود. عدم توجه مالکان به نگهداری لاستیکها نیز باعث استهلاک بالای آنها میشود و پایداری خودرو در زمان ترمز گرفتن به ویژه در زمینهای خیس کمتر میشود. به همین خاطر کاهش فشار باد لاستیکها خبر خوبی نیست و اگر به شرایط بحرانی برسد بسیار خطرناک نیز خواهد بود. میشلین همانند اکثر کمپانیهای لاستیکسازی در حال کار روی محصولاتی پاکتر بوده و استفاده آزمایشی از متریال پایدار را کلید زده است. این شرکت آپتیس را محصولی مناسب برای تولید لاستیک های پاک تا سال ۲۰۵۰ میداند و میگوید ۱۲ درصد لاستیک های فعلی به خاطر پنچری و ترکیدن زودتر از موعد مقرر از بین میروند و ۸ درصد دیگر نیز به خاطر عدم توجه مالک به فشار باد لاستیک و مستهلک شدن دور انداخته میشوند.
به همین خاطر میشلین اظهار میدارد لاستیک های بدون باد میتوانند از استهلاک ۲۰۰ میلیون حلقه لاستیک جلوگیری کنند. میشلین قبلاً آزمایشهایی دراینباره انجام داده است. گوودیر نیز در سال ۲۰۱۹ لاستیک مفهومی و بدون باد خود را به نمایش گذاشت. این لاستیک از پرههای قابلتغییر شکل رادیال استفاده کرده است. البته این لاستیک یک پله فراتر رفته و بهصورت افقی نیز میچرخد بنابراین پرهها به تیغههای فن تبدیل میشوند تا خودرو را به پرواز دربیاورند. حتی خبرهایی از تولید لاستیکهایی پیشرفته برای بررسی شرایط جادهای و ساختار کلی لاستیک نیز به گوش میرسد. ظاهراً آینده برای صنعت لاستیکسازی نیز جذابتر از امروز خواهد بود.
Saji
۲۴ اسفند ۱۴۰۱قک کن تا چندسال دیگه همه ماشینا برقی با این رینگ و لاستیکا….چه دوره مضخرفی عشق ماشین شدم(:
MehdiTurbo
۲۴ اسفند ۱۴۰۱بهترین دوران خودرو سازی فکر میکنم زمان ما بود
از سال تقریبا ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ نهایتا ۲۰
و تو بهترین دوران خودروسازی و در جوانی
تو بدترین شرایط خانوادگی و فرهنگی و اقتصادی بودیم
چی بگم
چی میشه گفت
کمترین چیزا رو بخوام بگم تو همین فضای کوچیک مجازی کامنتم نشر داده نمیشه
چیزیم نمیشه گفت حسرت بی معنا است
از نگاه بالا تر حتی همین ماشین و وسیله ها هم بی معناند
ولی خب تهش دلم میخواست
SLR _ 722
۲۴ اسفند ۱۴۰۱من تست و بررسی این مدل لاستیک های میشلن رو دیدم ، هنوز خیلی عملکرد ضعیف تری نسبت به تایر های معمولی دارند . از نظر قدرت ترمز گیری ، شتاب جانبی ، شتاب توی خط مستقیم خیلی ضعیف هستند بطوریکه تایر های قدیمی که روی رینگ های سیمی قرار داشتند عملکرد مشابهی ارائه می دادند
hossein
۲۵ اسفند ۱۴۰۱سلام خوب از اینکه سیستم روز به روز داره پیشرفت میکنه این عالیه ولی هر طرحی که داده میشه را یه سری نقصها داره تا بشه اون چیزی که بشه جایگذین طرح قدیم کرد حالا هر چیزی میخواد باشه ولی اگر این طرح لاستیک جایگذین که الان مد نظر هست بشه اون چیزی که جهان در نظر دارد بی نقص به تولید انبوه برسه آیا شما فکر می کنید ایران بتونه از روی آن یه کپی قشنگ به مثل خود جنس اولیه بزنه ؟آیا می تونه زیره ماشبنهای ایرانی دوام بیاره ؟
SLR _ 722
۲۶ اسفند ۱۴۰۱فرمایش شما کاملا متین هست . این فناوری در ابتدای کار هست و قطعا با رسیدن به تولید انبوه بسیاری از معایب اون رفع میشه . بنظر من تولید کنندگان ایرانی هم میتونن با یک اختلاف زمانی پس از همهگیر شدنش اون رو تولید کنند چون در زمینه تولید لاستیک معمولی اگرچه بهترین نیستند حداقل فاصله فرسنگی با معیارها ندارند
بهنام
۲۴ اسفند ۱۴۰۱لایه ی بیرونی لاستیک با اون پره هاش باید معلوم باشه ؟ یا در مدل تولیدی لایه ای لاستیکی اون پره ها رو پوشش میده برای زیبایی ؟
محمد
۲۴ اسفند ۱۴۰۱اتفاقاً از نظر من ایمنی ، کم استهلاک بودن و عدم نیاز به نگهداریشون واقعا جذابشون میکنه فقط به قیافشون عادت نداریم که شاید قیافه نهایی این لاستیک ها نباشه
ساسان
۲۵ اسفند ۱۴۰۱من دوبار تو جاده بخاطر ترکیدگی دوتا لاستیک همزمان که بخاطر جاده خراب بود علاف و گرفتار شدم.ماشین پراید بود و لاستیکها نو ولی جاده زمستون دارای چاله بدون ترمیم بود .لاستیک بزرگتر راحت رد میکرد ولی لاستیک کوچک ۱۶۵پراید از بغل چاک خورد.این تکنولوژی باعث میشه از دست لاستیک اضافی زاپاس که وزن داره و جاگیره در خودرو هم راحت بشیم.
Ali
۲۵ اسفند ۱۴۰۱حتما باید بغلشو بپوشونن که مثل لاستیک معمولی بشه
وگرنه آت و آشغال میره لای اون پره ها
هیچی باید با سیخ و سنجاق بیوفتیم به جونش
سنگ و برگ و تخته چوب بکشیم بیرون هر بار
نکشیم بیرونم بعد یه مدت میشه لاستیک تو پر
علیرضا
۲۵ اسفند ۱۴۰۱بازم یه فناوری رو از ایران دزدیدن
ما همین الانشم لاستیک مادام العمر داریم
طرف لاستیک ماشینش مثل کله کچلشه بازم دست از تعویضش برنمیداره
کافیه باعث یه تصادف بشه اونوقت اینقد عمو عمو میکنه و میگه بیچارم بدبختم که ازش بگذرن و اینطور قانون جاودانگی لاستیک در ایران معنی پیدا میکنه
رهگذر
۲۹ اسفند ۱۴۰۱اونایی که دیسلایک دادن یکبار با تایر صاف بزنن به ماشینشون میفهمن که لاستیک فرسوده طرفداری نداره
وزیر وقت گیری
۲۸ اسفند ۱۴۰۱۸شنیدم که بسیاری از عشاق ماشین از این طرح خوششون نیومد ، لذا در طرح جدیدی به لاستیک سازی میشلن پیشنهاد تولید لاستیک پیکان با تیوب اضافه و چسب دوقلو رو مطرح کردم ، که مورد استقبال آن شرکت معظم قرار گرفت و مرا برای کمپ زمستانی شون در شوارتزکوف اونور قطب شمال دعوت کردن که بیا ما رو حالی کن این چه طوری کار می کنه . موقع برگشتن براتون بستنی زمستانی میارم .