متفرقه

لاستیک های بدون باد چگونه پنچری را به خاطرات می‌سپارند؟

آیا روزی فرا خواهد رسید که از لاستیک های بدون باد در خودروهای خود استفاده کنیم؟ آیا اصلاً نیازی به چنین لاستیک‌هایی داریم؟ در این نوشتار می‌خواهیم به چنین تکنولوژی‌ای بپردازیم پس همراه ما باشید.

تولیدکنندگان لاستیک خودرو چندین سال است روی ایده اختراع دوباره چرخ کار می‌کنند اما تاکنون ایده رابرت تامسون و بعدها جان بوید دانلوپ به عنوان مخترعان لاستیک پنوماتیک بهتر نشده است. در ماه ژانویه بود که میشلین اعلام کرد کانسپت آپتیس به عنوان یک لاستیک مقاوم در برابر پنچری به‌صورت آزمایشی روی ناوگانی از ون‌ها بکار گرفته خواهد شد. لاستیک های بدون باد آپتیس در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد و میشلین به دنبال غلبه بر هزینه‌ها و مشکلات پنچری لاستیک های معمولی به ویژه در خودروهای تحویل وسایل است.

استفاده آزمایشی از چنین لاستیک‌هایی برخی سؤالات را به وجود می‌آورد. آیا لاستیک های بدون باد یک مزیت برای رانندگان خواهند بود؟ میشلین می‌گوید هدف از تولید این محصول بیشتر جلوگیری از خطرات جاده‌ای بوده است تا کاهش هزینه‌های ناشی از پنچری لاستیک و تعمیرات یا جایگزینی آن. به خاطر اینکه خبری از باد در آپتیس نیست بنابراین محصول جدید میشلین بر مشکل پنچری خودروهای ناوگانی و سازمانی غلبه خواهد کرد. لاستیک های پنوماتیک از نظر فشار باد لاستیک نیز مشکلاتی دارند اما چنین چیزی در لاستیک جدید میشلین دیده نمی‌شود.

کاهش بیش از اندازه فشار باد لاستیک باعث کاهش چسبندگی و تأثیر منفی روی هندلینگ و فرمان پذیری خودرو خواهد شد. همچنین اصطکاک چرخشی افزایش خواهد یافت و این به معنی افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد بود. عدم توجه مالکان به نگهداری لاستیک‌ها نیز باعث استهلاک بالای آن‌ها می‌شود و پایداری خودرو در زمان ترمز گرفتن به ویژه در زمین‌های خیس کمتر می‌شود. به همین خاطر کاهش فشار باد لاستیک‌ها خبر خوبی نیست و اگر به شرایط بحرانی برسد بسیار خطرناک نیز خواهد بود. میشلین همانند اکثر کمپانی‌های لاستیک‌سازی در حال کار روی محصولاتی پاک‌تر بوده و استفاده آزمایشی از متریال پایدار را کلید زده است. این شرکت آپتیس را محصولی مناسب برای تولید لاستیک های پاک تا سال ۲۰۵۰ می‌داند و می‌گوید ۱۲ درصد لاستیک های فعلی به خاطر پنچری و ترکیدن زودتر از موعد مقرر از بین می‌روند و ۸ درصد دیگر نیز به خاطر عدم توجه مالک به فشار باد لاستیک و مستهلک شدن دور انداخته می‌شوند.

به همین خاطر میشلین اظهار می‌دارد لاستیک های بدون باد می‌توانند از استهلاک ۲۰۰ میلیون حلقه لاستیک جلوگیری کنند. میشلین قبلاً آزمایش‌هایی دراین‌باره انجام داده است. گوودیر نیز در سال ۲۰۱۹ لاستیک مفهومی و بدون باد خود را به نمایش گذاشت. این لاستیک از پره‌های قابل‌تغییر شکل رادیال استفاده کرده است. البته این لاستیک یک پله فراتر رفته و به‌صورت افقی نیز می‌چرخد بنابراین پره‌ها به تیغه‌های فن تبدیل می‌شوند تا خودرو را به پرواز دربیاورند. حتی خبرهایی از تولید لاستیک‌هایی پیشرفته برای بررسی شرایط جاده‌ای و ساختار کلی لاستیک نیز به گوش می‌رسد. ظاهراً آینده برای صنعت لاستیک‌سازی نیز جذاب‌تر از امروز خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Saji

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    قک کن تا چندسال دیگه همه ماشینا برقی با این رینگ و لاستیکا….چه دوره مضخرفی عشق ماشین شدم(:

    موافقم 59
    مخالفم 17
    1. MehdiTurbo

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      بهترین دوران خودرو سازی فکر میکنم زمان ما بود
      از سال تقریبا ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ نهایتا ۲۰
      و تو بهترین دوران خودروسازی و در جوانی
      تو بدترین شرایط خانوادگی و فرهنگی و اقتصادی بودیم
      چی بگم
      چی میشه گفت
      کمترین چیزا رو بخوام بگم تو همین فضای کوچیک مجازی کامنتم نشر داده نمیشه
      چیزیم نمیشه گفت حسرت بی معنا است
      از نگاه بالا تر حتی همین ماشین و وسیله ها هم بی معناند
      ولی خب تهش دلم میخواست

      موافقم 70
      مخالفم 12
  2. SLR _ 722

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    من تست و بررسی این مدل لاستیک های میشلن رو دیدم ، هنوز خیلی عملکرد ضعیف تری نسبت به تایر های معمولی دارند . از نظر قدرت ترمز گیری ، شتاب جانبی ، شتاب توی خط مستقیم خیلی ضعیف هستند بطوریکه تایر های قدیمی که روی رینگ های سیمی قرار داشتند عملکرد مشابهی ارائه می دادند

    موافقم 13
    مخالفم 11
    1. hossein

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام خوب از اینکه سیستم روز به روز داره پیشرفت میکنه این عالیه ولی هر طرحی که داده میشه را یه سری نقصها داره تا بشه اون چیزی که بشه جایگذین طرح قدیم کرد حالا هر چیزی میخواد باشه ولی اگر این طرح لاستیک جایگذین که الان مد نظر هست بشه اون چیزی که جهان در نظر دارد بی نقص به تولید انبوه برسه آیا شما فکر می کنید ایران بتونه از روی آن یه کپی قشنگ به مثل خود جنس اولیه بزنه ؟آیا می تونه زیره ماشبنهای ایرانی دوام بیاره ؟

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. SLR _ 722

        ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (231 ديدگاه)

        فرمایش شما کاملا متین هست . این فناوری در ابتدای کار هست و قطعا با رسیدن به تولید انبوه بسیاری از معایب اون رفع میشه . بنظر من تولید کنندگان ایرانی هم میتونن با یک اختلاف زمانی پس از همه‌گیر شدنش اون رو تولید کنند چون در زمینه تولید لاستیک معمولی اگرچه بهترین نیستند حداقل فاصله فرسنگی با معیارها ندارند

        موافقم 2
        مخالفم 3
  3. بهنام

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    لایه ی بیرونی لاستیک با اون پره هاش باید معلوم باشه ؟ یا در مدل تولیدی لایه ای لاستیکی اون پره ها رو پوشش میده برای زیبایی ؟

    موافقم 13
    مخالفم 2
  4. محمد

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    اتفاقاً از نظر من ایمنی ، کم استهلاک بودن و عدم نیاز به نگهداریشون واقعا جذابشون می‌کنه فقط به قیافشون عادت نداریم که شاید قیافه نهایی این لاستیک ها نباشه

    موافقم 21
    مخالفم 4
  5. ساسان

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من دوبار تو جاده بخاطر ترکیدگی دوتا لاستیک همزمان که بخاطر جاده خراب بود علاف و گرفتار شدم.ماشین پراید بود و لاستیکها نو ولی جاده زمستون دارای چاله بدون ترمیم بود .لاستیک بزرگتر راحت رد میکرد ولی لاستیک کوچک ۱۶۵پراید از بغل چاک خورد.این تکنولوژی باعث میشه از دست لاستیک اضافی زاپاس که وزن داره و جاگیره در خودرو هم راحت بشیم.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. Ali

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتما باید بغلشو بپوشونن که مثل لاستیک معمولی بشه
    وگرنه آت و آشغال میره لای اون پره ها
    هیچی باید با سیخ و سنجاق بیوفتیم به جونش
    سنگ و برگ و تخته چوب بکشیم بیرون هر بار
    نکشیم بیرونم بعد یه مدت میشه لاستیک تو پر

    موافقم 17
    مخالفم 3
  7. علیرضا

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (224 ديدگاه)

    بازم یه فناوری رو از ایران دزدیدن

    ما همین الانشم لاستیک مادام العمر داریم
    طرف لاستیک ماشینش مثل کله کچلشه بازم دست از تعویضش برنمیداره

    کافیه باعث یه تصادف بشه اونوقت اینقد عمو عمو میکنه و میگه بیچارم بدبختم که ازش بگذرن و اینطور قانون جاودانگی لاستیک در ایران معنی پیدا میکنه

    موافقم 10
    مخالفم 8
    1. رهگذر

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (224 ديدگاه)

      اونایی که دیسلایک دادن یکبار با تایر صاف بزنن به ماشینشون میفهمن که لاستیک فرسوده طرفداری نداره

  8. وزیر وقت گیری

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    ۸شنیدم که بسیاری از عشاق ماشین از این طرح خوششون نیومد ، لذا در طرح جدیدی به لاستیک سازی میشلن پیشنهاد تولید لاستیک پیکان با تیوب اضافه و چسب دوقلو رو مطرح کردم ، که مورد استقبال آن شرکت معظم قرار گرفت و مرا برای کمپ زمستانی شون در شوارتزکوف اونور قطب شمال دعوت کردن که بیا ما رو حالی کن این چه طوری کار می کنه . موقع برگشتن براتون بستنی زمستانی میارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا