مطالعه جدید در انگلستان نشان میدهد هزینه زندگی مالکان خودروی الکتریکی که برق تولیدی سیستم ترکیبی خورشیدی خانه خود را با شبکه توزیع برق به اشتراک میگذارند، کاهش مییابد.
با وجود قبضهای بلندبالای برق که مانند آوار بر سر مالکان خودروی الکتریکی خراب میشود، صحبتهای زیادی وجود دارد که چگونه ممکن است فواید هزینههای راهاندازی خودروهای برقی ناگهان از بین برود.
اما جدا از این واقعیت که قیمت سوختهای فسیلی هماکنون به شدت افزایش مییابد، آیا مزایای خرید یک خودروی الکتریکی از نظر مصرف انرژی، بیشتر از صرف هزینههای خودروهای معمولی دارای سوخت فسیلی است؟
به گزارش اتوکار، تقاضا برای سیستمهای خورشیدی خانگی تا حدی افزایش یافته و فهرست انتظار برای نصابهای معتبر به سرعت در حال رشد است.
با وام ارزان (یا در اسکاتلند با حمایت دولت بدون بهره)، هزینه نصب یک سیستم خورشیدی با ذخیره باتری به زودی کمتر از هزینه پرداخت قبوض انرژی خانگی خواهد بود. سیستمهای نصب شده توسط نصابهای تایید شده نیز بدون مالیات بر ارزش افزوده هستند.
با توجه به اینکه اکثرا «سوختگیری» برای خودروهای برقی در خانه انجام میشود، ارزش نصب سیستم خورشیدی ترکیبی برای دارندگان خودروهای برقی طی سالهای اخیر جذابتر شده است. به عبارت دیگر به صورت محتاطانه میتوان بهرهگیری از این سیستم خورشیدی را معادل مالکیت خودروهای معمولی دانست که فرد پالایشگاه نفت خود را در حیاط پشتی خانه داشته باشد.
سیستمهای خورشیدی خانگی امروزی هوشمند هستند، بنابراین انرژی تولید شده ابتدا برای تامین نیاز خانه استفاده میشود، سپس باتری سیستم خانه را برای تامین نیازهای پس از غروب خورشید شارژ میکند. اگر هر دوی این نیازها برآورده شوند، برق اضافی تولیدشده میتواند تحت طرح ضمانت صادرات هوشمند به شبکه توزیع برق فروخته شود. این وضعیت بهتر از هیچ است اما میزان پرداختی در این طرح در مقایسه با تعرفه پرداختی مشتری برای برق شبکه ناچیز است؛ بنابراین مقرونبهصرفهترین روش، مصرف تمام انرژی تولید شده توسط سیستم در درون خانه است.
در این شرایط داشتن خودروی الکتریکی میتواند مفید باشد. ماژول ذخیره باتری لیتیوم یونی ۵ کیلووات ساعتی برای سیستم ترکیبی خورشیدی خانگی حدود ۳،۲۵۰ پوند هزینه دارد. اما یک خودروی برقی معمولی که برای حرکت از باتری ۶۴ کیلووات ساعتی بهره میبرد، معمولاً ظرفیت بسیار ارزشمندی دارد که هیچ چیزی را نمیتوان با آن مقایسه کرد.
در صورتی که خودروی برقی نه تنها زمان کم بودن شارژ باتری، بلکه هر زمانی که در خانه است به برق وصل شود، شارژ کردن سیستم خورشیدی در ساعات روشنایی روز اطمینان حاصل میکند که تمام انرژی تولید شده در خانه با مقرونبهصرفهترین شیوه ممکن استفاده میشود. مالکان خودروهای برقی مجهز به سیستمهای خودرو به بار (vehicle-to-load) مانند هیوندای آیونیک ۵ نیز میتوانند از انرژی ذخیره شده در طول روز برای جلوگیری از خروج از شبکه استفاده کنند.
اگر وسیله نقلیه مجهز به سیستم خودرو به شبکه (V2G) باشد، کل این معادله موثرتر از پیش نیز خواهد بود. به عنوان مثال، مالکان خانهها انتخاب بیشتری در مورد نحوه تقسیم سرمایهگذاری در سیستم خورشیدی ترکیبی خواهند داشت و اینکه آیا هزینه بیشتری برای پنلها و هزینه کمتری برای ذخیره باتری صرف کنند یا نه.
طرح آزمایشی اتصال خودرو به شبکه (V2G) شرکت الکتریک نیشن (Electric Nation)، که بیش از دو سال توسط کراود چارج (CrowdCharge)، شرکت وسترن پاور دیستریبیوشن و سایر شرکا اجرایی شد. اجرای این طرح نشان داد که دارندگان خودروهای برقی شرکتکننده میتوانند قبضهای انرژی خانه خود را از طریق خودروی الکتریکی که انرژی را با شبکه به اشتراک میگذارد، کاهش دهند.
به گفتهی مسئولان Electric Nation، مانع تجاریسازی سیستم خودرو به شبکه (V2G) هماکنون این است که فقط توسط پروتکل اتصال Chademo پشتیبانی میشود و تا آنجا که به خودروهای جدید مربوط میشود، این به معنای کاربرد انحصاری برای نیسان لیف است. انتظار می رود CCS که یکی از پرکاربردترین سیستمها در این زمینه به شمار میرود، تا سال ۲۰۲۵ با شبکه توزیع برق و خودروهای جدید سازگار شود.
مهران
۶ مهر ۱۴۰۱تبلیغ 😐
بهراد
۶ مهر ۱۴۰۱والا ایران که هنوز چند دهه از دنیا عقبه واسه همین تا ما به این خودرو ها برسیم بقیه احتمالا ماشین پرنده ساختن. اینم بیشتر برای بالا بردن اطلاعات عمومیه تا تبلیغ
۹۱۱
۶ مهر ۱۴۰۱چگونه؟به سختی 🤣🤣
مهدی
۶ مهر ۱۴۰۱در ایران بسیار گران است فعلا فقط باید صبر کرد
راهی نیست چون تکنولوژی سطح بالایی دارد فقط صبر کرد سوپر شارژر های فوق سریع بیاید و در جایگاه انجام شود چون در خانه بسیار گران قیمت میشه ، هم هزینه انرژی مصرفی و البته خود سیستم شارژر زمان شارژ هم با سیستم های خانگی زیاد و حدود 8 تا 12 ساعت است
ضمنا در ایران بدلیل بعد مسافت بین شهری و حتی داخل شهر باید خودروهای برقی داشت که مثلا با یک بار شارژ 20 دقیقه ایی در جایگاه ها 1000 کیلومتر پیمایش داشته باشد وگرنه در ایران بدرد نمیخوره
در اروپا اکثر مردم با وسایل نقلیه عمومی مترو اتوبوس سریع جابجا میشوند و خودرو برقی برای تفریح و گشت وگذار هفتگی و برای گردش آرامش بخش است
در ایران شهرهای شلوغی مثل تهران اصفهان و تبریز و مشهد و خوزستان گیلان و مازندران و…. خودرو شخصی نباشه بسیار سخت است وسایل نقلیه عمومی در این شهرها نه تنها در داخل شهر بسیار ازار دهنده است بلکه در اطراف شهر ها شهرستانهای نزدیک و خارج شهر اصلا وسیله عمومی راحت و سریع وجود ندارد
خودرو برقی باید سیستم و جایگاه شارژش ارزان و سریع در دسترس باشد
ضمنا اگر سیستم خانگی بیاد هزینه تعمیرات و نگهداری و مصرف بسیار بالایی دارد و از عهده افراد متمول هم بر نمیاید
فعلا سفت به پرایدمون میچسبیم و سفر میریم تا اینم از چنگمان در نیاوردن نامردهای سایپا و ایرانخودرو
سامان اذری
۶ مهر ۱۴۰۱دارن تو انگلیس که بیشتر اوقات هواش ابری هست رو پنل خورشیدی کار میکنن
اونوقت تو کشور ما با این همه شهری که شاید میشه گفت بجز چند روز در سال بقیه روزها هوا افتابی و صاف هست هیچ استفاده ای نمیکنیم
کاش مملکت ما اینقدر بی صاحاب نبود
Kamy
۶ مهر ۱۴۰۱سامان جان انرژی خورشیدی یه بخش کوچیکیه تو این مملکت که نادیده گرفته شده .. منابعی که بدون نیاز به هیچگونه سرمایه گذاری بزرگی استخراج میشه و خام فروخته میشه ، سرمایه انسانی که فراری داده میشه ، به جاش هر چی احمقه استخدام میکنن و خیلی چیزای دیگه بماند
سامان اذری
۶ مهر ۱۴۰۱برای همه چیز متاسفم
امیدوارم تا ابد خورشید پشت ابر نمونه