متفرقه

انقلاب آرام در قانون خودروهای برقی بریتانیا؛ هیبریدها تا ۲۰۳۵ ماندگار شدند!

تمدید مجوز فروش خودروهای هیبریدی

در راستای سیاست‌گذاری جدید دولت بریتانیا، خودروهای هیبریدی تا سال ۲۰۳۵ مجاز به فروش خواهند بود؛ تصمیمی که پیامدهای مهمی برای صنعت خودروی جهانی به همراه دارد.

پیش‌زمینه

دولت بریتانیا که پیش‌تر قصد داشت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۰ و فروش هیبریدی‌ها را از همان سال ممنوع کند، اکنون با عقب‌نشینی از سیاست قبلی، اعلام کرده است که خودروهای هیبریدی (HEV و PHEV) تا سال ۲۰۳۵ مجاز به فروش خواهند بود. این تصمیم که با عنوان ZEV Mandate شناخته می‌شود، با هدف تسهیل گذار تدریجی صنعت خودروسازی به سمت محصولات کاملاً الکتریکی اتخاذ شده است.

تغییرات کلیدی در سیاست خودرویی بریتانیا

موضوع قانون قبلی قانون جدید
ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۰ بدون تغییر
ممنوعیت فروش خودروهای هیبریدی از سال ۲۰۳۰ به سال ۲۰۳۵ موکول شد
سهم الزامی فروش خودروهای الکتریکی (۲۰۲۵) ۲۸٪ بدون تغییر
جریمه عدم رعایت سهم خودروهای الکتریکی ۱۵,۰۰۰ پوند کاهش به ۱۲,۰۰۰ پوند برای هر دستگاه
معافیت برندهای کم‌تیراژ (زیر ۲۵۰۰ دستگاه در سال) مشمول معاف از هدف‌گذاری ZEV

کدام فناوری‌ها تا ۲۰۳۵ مجاز به فروش هستند؟

نوع پیشرانه توضیح وضعیت مجاز
HEV (هیبرید کامل) موتور احتراقی + موتور الکتریکی بدون شارژر خارجی مجاز تا ۲۰۳۵
PHEV (هیبرید پلاگین) امکان شارژ از برق شهری و پیمایش محدود برقی مجاز تا ۲۰۳۵
e-Power نیسان موتور بنزینی صرفاً به‌عنوان ژنراتور، نیروی محرک کاملاً برقی مجاز تا ۲۰۳۵
MHEV (هیبرید ملایم) کمک جزئی موتور الکتریکی به موتور بنزینی در دست بررسی
Range Extender خودرو برقی با موتور بنزینی کمکی جهت افزایش برد در دست بررسی

دلایل اتخاذ این تصمیم جدید

دولت بریتانیا با انتشار گزارشی دلایل تغییر زمان‌بندی ZEV Mandate را چنین برشمرده است:

  1. رشد کند تقاضا برای خودروهای الکتریکی به دلیل قیمت بالا و کمبود زیرساخت شارژ.
  2. افزایش فشار اقتصادی بر خودروسازان برای تأمین سهم الزامی فروش خودروهای برقی در سال‌های ابتدایی.
  3. اعمال تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا بر واردات خودرو که صادرات خودروسازان بریتانیایی را تهدید می‌کند.
  4. ضرورت ایجاد انعطاف‌پذیری در گذار انرژی و حمایت از مشاغل داخلی صنعت خودرو.

ابزارهای حمایتی برای خودروسازان

در کنار تمدید زمان فروش خودروهای هیبریدی، دولت بریتانیا سازوکارهای جدیدی را برای تسهیل اجرای ZEV Mandate معرفی کرده است:

🔸 سیستم اعتبار کربن (CCTS)

خودروسازانی که موفق به دستیابی به سهم تعیین‌شده فروش خودروهای الکتریکی نشوند، در صورتی که میانگین آلایندگی محصولات خود را کاهش دهند، می‌توانند از تخفیف‌هایی در این قانون برخوردار شوند.

🔸 امکان انتقال سهم فروش به آینده

شرکت‌ها می‌توانند در صورت عدم دستیابی به اهداف سالانه، بخشی از کسری سهم خود را از سال‌های آتی «وام بگیرند»:

  • سقف انتقال در سال ۲۰۲۵: ۵۰٪
  • سقف انتقال در سال ۲۰۲۶: ۲۵٪

🔸 تبادل اعتبار بین کلاس خودروها

  • هر ون برقی معادل دو خودرو سواری الکتریکی اعتبار کسب می‌کند.
  • هر خودرو سواری برقی معادل ۰.۴ ون به حساب می‌آید.

واکنش صنعت خودروسازی

تصمیم جدید دولت با واکنش مثبت اغلب خودروسازان همراه شده است. «مایک هاوس»، مدیر انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا (SMMT) گفته است:

این تصمیم گامی مثبت برای افزایش انعطاف‌پذیری و حفظ رقابت‌پذیری صنعت خودرو بریتانیاست. اما همچنان برای رشد واقعی بازار خودروهای برقی، نیاز به مشوق‌های مالی، کاهش هزینه مالکیت و توسعه زیرساخت‌های شارژ داریم.

«لیزا برنکین»، مدیرعامل فورد بریتانیا نیز افزود:

سیاست جدید از نظر تجاری واقع‌گرایانه‌تر است و به خودروسازان زمان بیشتری برای تطبیق می‌دهد.

تحلیل و پیامدهای جهانی و منطقه‌ای

با توجه به تأثیرگذاری بالای بازار بریتانیا در صنعت خودروی اروپا و جهان، این تغییر در سیاست‌ها می‌تواند پیامدهای زیر را به‌همراه داشته باشد:

  • افزایش مجدد تولید خودروهای هیبریدی توسط خودروسازانی مانند تویوتا، نیسان، کیا و هوندا.
  • کاهش فشار ناگهانی به زنجیره تأمین باتری و مواد خام کمیاب.
  • ایجاد فرصت برای بازارهای در حال توسعه مانند ایران جهت واردات خودروهای هیبریدی که هنوز هم نسبت به مدل‌های تمام‌برقی، مقرون‌به‌صرفه‌تر و عملیاتی‌تر هستند.

نتیجه‌گیری

تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر تمدید مهلت فروش خودروهای هیبریدی تا سال ۲۰۳۵، بازنگری مهمی در سیاست‌های زیست‌محیطی این کشور به شمار می‌رود. با این اقدام، نه تنها فشار از دوش خودروسازان برداشته می‌شود، بلکه فرصتی جدید برای توسعه فناوری‌های میانه مانند سیستم‌های هیبریدی و افزایش پذیرش تدریجی خودروهای برقی در بازار ایجاد خواهد شد.

آیا این تصمیم به نفع محیط‌زیست است یا صرفاً یک عقب‌گرد سیاسی؟ نظرات خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (384 ديدگاه)

    روند تدریجی کاملا تصمیم درستیه
    مثل اینکه دارن سر عقل میان

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. datsun

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4048 ديدگاه)

    یه سری مجلات از جمله همین پدال مخصوصا یکی از نویسندگان که راه به راه مطلبهای از عقب افتادگی الکتریکی تویوتا پست میکرد و یه سری کاربرها چه حجمه ی از حملات و توهین های و مسخره بازی های در مورد تویوتا در آوردن و میگفت عقبه عقبه حالا فهمیدی کی عقبه واقعا باید به مدیران تویوتا افرین گفت که هیچ وقت عجولانه تو بحث الکتریکی عمل نکردن فقط یه مشت سیاست مدار احمق و یه سری سرمایه دارنی مثل ایلون ماسک ملعون پشت این طب الکتریکی سازی بودن که رودست خوردن ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا