متفرقه

حضور پررنگ خودروهای هیدروژنی در المپیک زمستانی چین

زمانی که پکن میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۷ بود، مقامات از این رویداد مهم برای نمایش تکنولوژی در حال ظهور خودروهای الکتریکی استفاده کردند.

خودروهای الکتریکی از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و هم‌اکنون سهم خوبی از بازار را در اختیار دارند. چین بزرگ‌ترین بازار برای خودروهای الکتریکی است و در سال ۲۰۲۱ حدود نیمی از فروش جهانی را به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان به ۱۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ برسد و تسلا به عنوان پیشروی بازار خودروهای الکتریکی عنوان ارزشمندترین خودروساز دنیا را یدک می‌کشد.

خب پس چرا چین در حال استفاده از فرصت برگزاری المپیک زمستانی برای تبلیغ پیشرفت‌های صورت گرفته در خودروهای هیدروژنی است؟

خودروها و کامیون‌های سبک هیدروژنی به اندازه خودروهای الکتریکی جلب‌توجه نکرده‌اند اما خب مزیت‌هایی همچون عدم تولید آلایندگی دارند. تنها زیر ۹ هزار دستگاه خودروی هیدروژنی در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ در کشور چین به فروش رفته است که سهم بسیار ناچیزی از ۳۰۲ میلیون خودروی حاضر در این کشور را تشکیل می‌دهند.

اما هم‌اکنون بیش از هزار دستگاه خودروی هیدروژنی در حال عبور و مرور بین خیابان‌های پکن و ژانگجیاکو هستند. در این منطقه که ۲۲۰ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد مسابقات اسکی و اسنوبرد برگزار می‌شود.

این خودروها شامل بیش از ۸۰۰ اتوبوس ساخت کمپانی‌های فوتون، جیلی و یوتانگ هستند. خودروهای هیدروژنی تویوتا میرای و کاستر نیز در المپیک زمستانی استفاده می‌شوند. برخی کامیون‌های هیدروژنی با طراحی خاص نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند و سرویس‌هایی همچون نگهداری وسایل اسکی‌بازان را ارائه می‌کنند. همچنین چهار خودروی هیدروژنی جیلی به عنوان ون‌های ارائه غذا، قهوه و چای داغ بکار گرفته شده‌اند.

در مقایسه با خودروهای الکتریکی که شارژشان در هوای سردتر زود خالی می‌شود، خودروهای هیدروژنی همخوانی بهتری با هوای زمستانی دارند. در منطقه ژانگجیاکو دمای هوا در زمان مسابقات به منفی ۱۷ درجه سلسیوس نیز می‌رسد. سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی نیز تنها چند دقیقه نیاز دارد که بسیار سریع‌تر از شارژ یک خودروی الکتریکی است.

سوخت گیری خودروی هیدروژنی / Hydrogen Car

اگرچه نبود جایگاه‌های هیدروژن یک فاکتور مهم در عدم قبول خودروهای هیدروژنی در کشورهایی همچون کره جنوبی است اما بیش از ۳۰ سایت سوخت‌گیری در دو شهر موردبحث تأسیس شده‌اند تا به هدف حمل‌ونقل بدون آلایندگی در بازی المپیک زمستانی جامه عمل بپوشانند.

و اگرچه اکثر خودروسازان تراز اول، از فولکس‌واگن و فورد گرفته تا جنرال موتورز چندین میلیارد دلار روی خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما شما نمی‌توانید توانایی چین در سیاست‌گذاری صنعت خودرو و تأثیر روی آن را نادیده بگیرید.

تا پایان سال پیش میلادی ۱۶ استان چین شامل تیانجین، شاندونگ و ژجیانگ استراتژی‌هایی برای توسعه خودروهای هیدروژنی اعلام کردند. در برخی شهرها مجوز موقت استفاده از خودروهای هیدروژنی صادر شده است.

استفاده از خودروهای هیدروژنی در المپیک می‌تواند نشانگر صنعت خودروی آینده باشد. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تعداد خودروهای هیدروژنی در چین تا سال ۲۰۵۰ به ۳۰ میلیون دستگاه خواهد رسید. اگر این پیش‌بینی درست از آب درآید احتمالاً وضعیت دیگری برای خودروهای الکتریکی رقم خواهد خورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autonews

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1450 ديدگاه)

    امکان موفق شدن هیدروژنی ها بسیار اندکه
    چرا ؟

    صنعت هیدروژنی : پاک + ولی هزینه زیاد برای زیر ساخت ها

    صنعت الکتریکی : پاک + هزینه کم برای زیر ساخت ها + عمل کرد بهتر موتور های الکتریکی + جای پیش رفت بیش تر + سرمایه گذاری همه شرکت ها روی این بخش

    درباره آلودگی های الکتریکی ها هم باید گفت به مرور زمان خیلی کم میشه تازه اول صنعت الکتریکی ها هستیم اندکی صبر

    موافقم 3
    مخالفم 21
    1. کیانوش

      ۱ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (826 ديدگاه)

      بزرگوار واقعا منظورت از زیر ساخت چیه برعکس متوجه نشدی
      ساخت هیدوژن الان هزینه اش چند برابر بنزینه درسته ولی تا ده سال اینده به کیلوی دو یورو میرسه هزینه اش و با هر کیلو حدودا سیصد کیلومتر میشه مسافت طی کرد تو تویوتا میرای
      که خیلی ارزون تر از بنزین در میاد حداقل در پنج تا ده سال اینده
      وتسه ارائه هیدوژن به خودرو ها هم از همین زیرساخت موجود پمپ بنزین ها میشه استفاده کرد احتیاجی به ساخت ایستگاه های سوپر ششارژ شدیدا گرون نیست احتیاجی به ساخت نیم تن باطری به ازای هر خودرو هم نیست
      خبر داری تولید باطری واسه خودرو ها هم احتیاج به زیرساخت های جدید داره باطری خود به خود تولید نمیشه

    2. کیانوش

      ۱ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (826 ديدگاه)

      تازه اول صنعت الکتریکی ها هستیم
      خخخخخخخ
      عزیز قبل از اینکه بنز ی کالسکه با موتور احتراقی بسازه خودروی با پیشرانه برقی و باطری وجود داسته
      منظورت از اول صد و سی ساله

  2. شاعر

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (235 ديدگاه)

    خودروهای هیدروژنی زمانی موفق خواهند شد که دانشمندان بتونن یک راه حل ارزان برای تولید هیدروژن پیدا کنند.

  3. میثم

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    حل شدن مشکلات فعلی تولید و ذخیره‌سازی هیدروژن غیر قابل تصور نیست و فقط به زمان نیاز داره.
    ولی وقتی اتفاق افتاد همونطور که در متن هم اشاره شد، مشخص میشه پیشروان و تعیین‌کنندگان اصلی صنعت خودرو چه اشخاص و کمپانی‌هایی هستند

    موافقم 12
  4. بهزاد

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    قیمت باتری های لیتیومی ده سال پیش برای هر کیلووات ۱۲۰۰ دلار بود و الان رسیده به محدوده ی زیر ۱۵۰ دلار.
    این کاهش قیمت به خاطر توسعه و تحقیق شرکت های سازنده رخ داده و همین اتفاق برای هیدروژن هم در صورت سرمایه گذاری میوفته.
    البته قیمت باتری ها برخلاف پیش بینی های قبلی که روند کاهشی را در پیش داشت به علت جنگ پنهان اقتصادی در سایه سیاست و افزایش تقاضا در سالهای آینده بالا خواهد رفت و کشورهای دارای معادن لیتیوم و مواد کم یاب ساخت باتری با قیمت های قبل قرار نیست کار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا