تأثیر بحران کمبود چیپ روی صنعت خودروسازی همچنان ادامه دارد زیرا فروش خودرو در ماه نوامبر در اروپا ۱۷.۵ درصد کاهش یافته است. اطلاعات انجمن خودروسازان اروپا یا بهطور مخفف ACEA نشان داده است که در این ماه در بازارهای اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا ۸۶۴,۱۱۹ دستگاه خودروی سواری فروخته شده است. از زمانی که ACEA در سال ۱۹۹۳ بررسی فروش خودرو در اروپا را آغاز کرده، این بدترین فروش در ماه نوامبر بوده است. کمبود جهانی نیمرساناها و سایر مشکلات در زنجیرهٔ تأمین قطعات، تحویل خودروها را در سراسر جهان کاهش داده است زیرا خودروهای ناقص زیادی روی دست خودروسازان مانده و توان پاسخگویی به تقاضا را ندارند.
بااینحال، کیا و هیوندای برندگان بزرگ بازار خودروی اروپا بودهاند زیرا در نوامبر که فروش خودرو در این قاره کاهش چشمگیری داشته است، هیوندای ۴۲ درصد و کیا ۲۰ درصد افزایش فروش داشتهاند. این دو شرکت از ارتباط خود با سازندگان کرهای چیپها استفاده کردهاند تا دچار توقفهای طولانیمدت خط تولید که رقبا را گفتار کرده نشوند. این در حالی است که فروش بزرگترین خودروساز اروپا یعنی گروه فولکسواگن در نوامبر ۳۱ درصد کاهش یافته است. در این گروه، فروش خود برند فولکسواگن ۳۸ درصد، آئودی ۳۰ درصد، اشکودا ۲۷ درصد و سئات ۲۵ درصد کاهش داشته است. کاهش فروش پورشه اما کمتر از یک درصد بوده است زیرا محصولات این شرکت برای تأمین چیپ در اولویت هستند.
فروش استلانتیس بهعنوان خودروساز شماره دو اروپا هم در این ماه ۲۱ درصد کاهش یافته است. در این گروه، فروش جیپ ۳۶ درصد، آلفارومئو ۳۵ درصد، فیات ۲۵ درصد، اوپل و واکسهال ۲۵ درصد، پژو ۲۰ درصد و سیتروئن ۷ درصد کمتر شده است. در همین حال، هرچند فروش رنو ۲۱ درصد کاهش داشته اما داچیا افزایش فروش ۵.۷ درصدی را تجربه کرده و فروش آلپاین هم با افزایشی دو برابری به ۲۶۵ دستگاه رسیده است. به همین دلیل، کاهش فروش کل گروه رنو ۱۲ درصد بوده است.
ازجملهٔ دیگر برندهایی که در ماه نوامبر در اروپا کاهش فروش داشتهاند هم میتوان به فورد با ۴۴ درصد، نیسان با ۲۰ درصد و تویوتا با ۹.۳ درصد اشاره کرد. برندهای لوکس هم ماه بدی را پشت سر گذاشتهاند زیرا فروش جگوار ۳۷ درصد، لندروور ۳۶ درصد، ولوو و لکسس هردو ۱۶ درصد، مرسدس بنز ۲۵ درصد و بامو ۱۹.۵ درصد کاهش داشته است. بااینحال، کاهش فروش خودرو در اروپا در ماه نوامبر کمتر از چهار ماه گذشته بوده که این موضوع پیشبینیهای بهبود عرضهٔ نیمرساناها در سهماههٔ پایانی امسال از سوی خودروسازانی مثل فولکسواگن را تأیید میکند.
بهنام
۲۷ آذر ۱۴۰۰پدال تبدیل شد به سایت تبلیغ کیا و هیوندای .
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۲۷ آذر ۱۴۰۰ممگه میتونیم بخریمشون که بخواد تبلیغشون کنه ؟ دست ما حتی از یه یاریس gr و i20n و فورد فیستا کوتاهه ، حتی یه رنو تویینگو هم نمیتونیم داشته باشیم ، پس چرا تبلیغ کنه ؟
دايان
۲۷ آذر ۱۴۰۰فشاری نشو
با حقیقت کنار بیا :)
بهنام
۲۷ آذر ۱۴۰۰کیا هیوندای مبارک شما باشه ،برازنده ی شماست.
قاسم
۲۷ آذر ۱۴۰۰هیییییییی روزگار ! دو صفر ۹۸ کجایی که یادت بخیر 😂
MC20
۲۷ آذر ۱۴۰۰بهنام عزیز درود بر شما … من سلیقه و علاقه شما رو تا حدودی می دونم … از مجله ماشین … از دنیای ماشین های آلمانی و ناگزیر ژاپنی و در شرایط ایده آل شاید حتی مثل خودم ، ایتالیایی … اما این جا متاسفانه بعضی از دوستان ، ایده آل گرایی و کمال گرایی اروپایی رو نمی پسندن … و شاید به خاطر اندکی کم تجربه بودن … هنوز صابون کره ای ها به تنشون نخورده باشه … به هر تقدیر این جا کره ای های رویایی ، برای خیلی ها انتهای دنیای ماشین محسوب میشه … برعکس تعالیم مجله وزین ماشین که یادش بخیر … به من حقیر بسیار یاد داد و به تمامی سلیقه من رو ساخت … به هر روی امیدوارم از فضای کامنت ها دلخور نشید … چون مثل اینکه کمی سن و سال کامنت ها پایین تر اومده … ارادت … و مثل همیشه و به سنت مجله ماشین … عشق است سدان آلمانی … سوپر اسپرت ایتالیایی …
پارسا عشق ماشین🗿🗿🗿
۲۷ آذر ۱۴۰۰افرین به این کره ای ها واقعا دمشون گرم.
نمی خوام با کشور خودمون مقایسه کنم.
چون خودرو سازی ما تعطیله.
هر شرکتی خارجی و داخلی بخواد جلوشون وایسه نا بود میشه.همین دلیل پیشرفت نکردن و ببخشید نمیتونم بگم ولی شما منظورم رو بفهمید واقعا از شرکت تراکتور سازی تبریز بگم؟ که حتی تو این همه سال به خودشون یکم زحمت ندادن یه نسخه جدید بزنن.
ولی می خوام اینو بگم که این اروپایی ها میان رقابت میکنن نمیان شرکت هیوندای و کیا رو ممنوع کنن وارداتشونو.
حق رو به مشتری میدن میگن هرچی مشتری می خواد.
ولی در کشور ما اجبار است.
که باید یک ماشینی که ۲۰۰ نفر از تولیدش سود میبرن.
خوش باشید.
یک کاربر
۲۷ آذر ۱۴۰۰اقا کارشناسان پیش بینی میکنند که قطب اقتصادی جهان از غرب به شرق اسیا منتقل شده ، از لحاظ سیاسی نمیگم .
بطور فنی بررسی کنیم.
شما اقتصاد چین کره جنوبی ژاپن ، تایوان و مالزی و اندونزی ببینید و استرالیا نیوزیلند. جمع کل این اقتصادها چند برابر اقتصاد اتحادیه اروپا هستند حالا هند را حساب نکردیم چون جنوب اسیاست.
حتی توی کرونا ببینید موفقترین کشور ها شرق اسیا بودند مثل چین کره جنوبی ژاپن نیوزیلند. این که فروش اسیایی ها بالا رفته، عجیب نیست ، الان اتوبوس های برقی byd ۸۰ درصد بازار جهان سهمش گرفتند.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۷ آذر ۱۴۰۰کره ای ها واقعا عالی عمل میکنن
دوستات لطفا کمتر فشار بخورید واسه قلبتون خیلی بده
بپذیزید دیگه! کره ای ها عالی عمل میکنن!