متفرقه

نمایشگرهای لمسی خودروهای مدرن عصبی کننده هستند!

تحقیقات جدید هیوندای نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان آمریکایی نمایشگرهای لمسی خودروهای مدرن را دوست نداشته و آن‌ها را عصبی کننده می‌دانند.


هیوندای نیز همانند تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که به‌طور کامل دکمه‌های رایج داخل کابین خودروها را حذف نکرده و حتی در جدیدترین محصولاتش نیز می‌توانند تعدادی از دکمه‌های سنتی را مشاهده کنید. در حقیقت با نگاهی به جدیدترین نسخه آیونیک ۵ می‌توانید شاهد دکمه‌های فیزیکی بیشتر نسبت به قبل باشید. تحقیقات جدید این خودروساز کره‌ای نیز نشان می‌دهد مردم آمریکا دکمه‌های فیزیکی را برای عملکردهای اصلی خودرو ترجیح می‌دهند. یکی از مجلات کره‌ای فرصت بازدید از استودیوی طراحی هیوندای در کالیفرنیا را داشته تا اطلاعات بیشتری درباره خواسته‌های مشتریان را به دست آورد. نایب‌رئیس هیوندای کره شمالی اذعان می‌کند این خودروساز در ابتدا تحت تأثیر سیستم اطلاعات سرگرمی انقلابی تسلا قرار گرفته بود اما بعدها فهمید که دسترسی به همه عملکردهای خودرو از طریق نمایشگر لمسی بهترین گزینه نیست. او می‌گوید:

همگام با افزودن نمایشگرهای یکپارچه به محصولات، ما همچنین استفاده از کنترل‌های مبتنی بر نمایشگرهای لمسی را نیز بررسی کردیم و فهمیدیم مردم آن را دوست ندارند. زمانی که تحقیقاتی را انجام دادیم متوجه شدیم مردم در زمان استفاده از کنترل‌های لمسی استرس داشته و کلافه می‌شوند.

استفاده از نمایشگر لمسی برای تنظیم دما یا عملکردهای ساده خودرو می‌تواند حواس راننده را پرت کند. در مقابل، با استفاده از دکمه‌های فیزیکی که همیشه در جای خود قرار دارند رانندگان می‌توانند همچنان چشم به جاده داشته باشند. البته ما مخالف نمایشگرهای لمسی نیستیم اما باید برخی از کنترل‌های اصلی به راحتی در دسترس قرار گیرند. اگر هیوندای چنین تحقیقی را به‌صورت جهانی هم انجام دهد احتمالاً نتیجه آن مشابه بازار آمریکا خواهد بود و اکثر مردم معتقدند قرار دادن همه ویژگی‌های خودرو در یک نمایشگر بزرگ راه‌حل ایده آلی نیست. نمایشگرهای بزرگ می‌توانند حواس راننده را پرت کرده و نگرانی‌های ایمنی در پی داشته باشند. مدیر طراحی هیوندای در سال گذشته اظهار داشته بود:

زمانی که شما در حال رانندگی هستید، کنترل نمایشگر لمسی سخت است و به همین خاطر یک دکمه فیزیکی حس و حال بهتری داشته و در دسترس قرار دارد.

با اینکه خودروسازان هرگز به چنین چیزی اعتراف نمی‌کنند اما خلاص شدن از شر دکمه‌های فیزیکی برای آن‌ها کاملاً مطلوب است چراکه استفاده از یک نمایشگر در چندین خودرو راه‌حلی عالی برای کاهش هزینه‌هاست. موضوع یاد شده حتی در تسلا نمود بدتری هم دارد چراکه محصولات این شرکت حتی شیفتر دنده را نیز در نمایشگر ادغام کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    فقط باعث عدم تمرکز راننده میشه

    موافقم 23
    مخالفم 1
  2. نانو

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    به خاطر همین علت که ایران خودرو و سایپا دکمه هارو حذف نکرده که هیچ چهار پنج تا هم الکی رو داشبورد گذاشته

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. Alireza

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (203 ديدگاه)

    مثلا داری ۱۵۰ تا تو جاده‌ میری که یعو میبینی گرم شده و باید بری تو مانیتور لعنتی و کولرو روشن کنی و دما و بقیه مسائل رو تنظیم کنی که یهو یه باد بهشتی وزیده میشه

    موافقم 19
    مخالفم 1
  4. MehdiTurbo

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    “با اینکه خودروسازان هرگز به چنین چیزی اعتراف نمی‌کنند اما خلاص شدن از شر دکمه‌های فیزیکی برای آن‌ها کاملاً مطلوب است چراکه استفاده از یک نمایشگر در چندین خودرو راه‌حلی عالی برای کاهش هزینه‌هاست”

    وقتی خودرو ساز به جای کلی هزینه برای زمان نصب دکمه فیزیکی که باید به کارگر بده تازه هزینه ساخته دکمه فیزیکیم هست تلپی یه مانیتور با یک دهم قیمت از چین میگیره میچسبونه فروشم میره چرا نکنه
    دم اون خودروسازایی که تو این دوران برای سود بیشترشان این کار نکردند گرم عجیب اینجاست این ها مثل پورشه و ائودی و استون… دچار افت فروش شدند
    و خودروسازایی که اصالتشان براشون مهم نبود به سود بیشتر فروختند مثل بنز بی ام و رشد داشتند حتی چرم دوزیشانم پلاستیک کردند
    الان خودروهای کلاسیک لذت بیشتری داره اینم یه حقیقت باید این جریان پذیرفت تا چند سال اینده خود رانندگی حذف میشه اینجوری که میگند

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. MohammadPouria

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دیگه این دنیا بدرد نمی خوره

      موافقم 9
      مخالفم 2
  5. علیزاده

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (292 ديدگاه)

    من اگه خارج بودم اگه میخواستم ماشین بخرم یک مدل ۱۰ و ۲۰ سال پیش میخری م اورهالش میکردم از ماشین های جدید با پیشرانه های برقی و هیبرید و توربو بدم میاد و طراحی های بیرونی و داخلی افتضاح

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. امین

      ۲۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (657 ديدگاه)

      شما اگر خارج بودی قطعا این کاری که میگی نمیکردی.
      دنبال یک هیبرید کم مصرف پربازده سرحال کم کار یا نو بودی چون هزینه سوخت خیلی برات مهم میشد و از اونور برای اورهال باید چند برابر قیمت ماشین خریداری شده هزینه میکردی و نه بصرفه بود نه قابل انجام. در نهایت به اندازه یک مدل ۲۰۲۳ برات هزینه می‌داشت.
      چون دستمزد تعمیرکار بسیار بالاست و فرقی نمیکنه ماشینت چه قیمتی باشه اون پول زمان میگیره و تخصص
      همچنین هزینه خرید قطعات یک خودرو دهه ۲۰۰۰ اگر بتونی پیدا کنی خیلی زیاد است چون کمیابتر شده .
      خلاصه دنیا اون چیزی که در ایران فکر می‌کنید نیست.

  6. MohammadPouria

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تسلا دیگه شورشو در اورده!! آخه لامصب حتی شیفتر دنده؟
    من دیگه حرفی ندارم…

    موافقم 14
    مخالفم 1
  7. ممد ژانگولر

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4147 ديدگاه)

    چاره ایی نیست بعد از مدتی عادت میکنیم .سختیش مال صد سال اوله .
    همونجوری که درشکه سوارهای قدیم به ماشین عادت کردن و دست از غر زدن برداشتن

    موافقم 3
    مخالفم 8
  8. SS

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (818 ديدگاه)

    به شخصه طراحی های آنالوگ رو ترجیح میدم اما با وجود داشتن مانیتور مشکلی ندارم
    اما اینکه عملکردهای اصلی به مانتیور منتقل بشه صرفا جهت ارزان سازی هست
    اگر خیلی نگران طراحی مینیمالیستی بودند میتونستن دکمه ها رو مثل 405 های قدیم که ضبط مخفی داشتن پشت یه پوشش قرار بدن تا هرکس نخواست درش رو ببنده و از طراحی مینیمالیستی لذت ببره
    همونطور که در بنتلی و رولزرویس مانیتور کلا مخفی میشه/میشد و حس طراحی کلاسیک و آنالوگ رو به وجود میاورد
    کلا حق انتخاب داشتن بهترین چیز هست؛ چه بهتر که کنترل ها هم به صورت فیزیکی و هم در مانیتور وجود داشته باشه

    موافقم 10
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا