متفرقه

پروژه هایپرلوپ خاتمه یافت؛ شرکت ویرجین شکست را پذیرفت

کارمندان هایپرلوپ وان تعلیق شده‌اند و این برند دیگر امیدی به ادامه حرکت خود ندارد.

پروژه هایپرلوپ پس از آنکه در سال ۲۰۱۴ بیش از نیم میلیارد دلار هزینه و سرمایه را برای اجرا به خود جذب کرد، سرانجام به نقطه پایان کار خود رسیده است. به گزارش بلومبرگ، این استارتاپ که اتفاقا زمانی سروصدای زیادی به پا کرد و قصد داشت تا حمل‌ونقل انسانی و رفت‌وآمد مسیرهای طولانی را منقلب کند، بخش زیادی از کارمندان خود را از دست داده است. زمین و امکانات آزمایش این مجموعه در نزدیکی شهر لاس‌وگاس آمریکا نیز هم‌اکنون به فروش گذاشته شده است.

هایپرلوپ

ایده هایپرلوپ در ابتدا شیرین به نظر می‌رسید چراکه نگاهی آینده‌نگرانه و تا حدی تخیلی به مسئله حمل‌ونقل بین شهری داشت و از زمان خود جلوتر بود؛ فاکتوری که روی مرگ آن هم تاثیر به‌سزایی داشت.

داستان از آنجایی شروع شد که ایلان‌ ماسک، بنیان‌گذار تسلا و اسپیس‌ایکس، در سال ۲۰۱۳ ایده خود را با یک کاغذ سفید به نمایش گذاشت. ایده مفهومی او ساده بود، سرنشینان می‌توانند با نشستن درون کابین‌هایی که خود درون یک لوله کم فشار قرار می‌گیرند، با سرعت زیاد جابه‌جا شوند. درصورت تحقق این فناوری، هایپرلوپ می‌توانست از صنعت ریلی پیشی بگیرد و همچنان بی‌نیاز از بررسی ایمنی و فرودگاه اختصاصی باشد. ماسک درباره ایده خود توضیح داد:

نظرتان درباره چیزی که هرگز تصادف نمی‌کند، در هر نوع شرایط جوی کار می‌کند و ۳ تا ۴ برابر سریع‌تر از قطار سریع‌السیر ژاپن عمل می‌کند چیست؟ سرعت متوسط آن دو برابر سرعت هواپیما خواهد بود.

هایپرلوپ

با گذر زمان، ماسک موفق شد برای ایده خود سرمایه‌گذار جذب کند. مدیرعامل برند «ویرجین»، «ریچارد برنسان»، هم در سال ۲۰۱۷ به این مجموعه پیوست و نهایتا توانست نام آن را به برند «ویرجین هایپرلوپ وان» تغییر دهد. پس از پنج سال، ویرجین اعلام کرد که هایپرلوپ وان برای امور تجاری و حمل بار استفاده خواهد شد، نه جابه‌جایی مردم! در سال ۲۰۲۲ که این اعلامیه منتشر شد، این شرکت آمریکایی تعداد زیادی کارمند خود را تعدیل کرده بود و عملا روندی رو به سقوط داشت.

به گزارش بلومبرگ و در ابتدای سال ۲۰۲۳، مجموعه هایپرلوپ با شرکت نفتی «شِل» ادغام شد که ارزش سهام آن را عملا به صفر رساند. ظاهرا مجموعه «DP World»، شرکتی در امارات متحده عربی، که از سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری هایپرلوپ وان بود و بخش اعظمی از سهامش را نیز در اختیار داشت، مسئول این حرکت بود. قرار است آن‌ها مالکیت معنوی این فناوری را برای خود نگه دارند.

سرانجام هایپرلوپ پس از ۹ سال به‌طور رسمی از دور خارج شده است. با وجود اینکه ایلان ماسک به‌شخصه بیخیال دنبال کردن این ایده شده اما ظاهرا به‌صورت کامل از بین نرفته است. شرکت‌های دیگری هستند که هنوز روی مدل‌های مفهومی آن کار می‌کنند که از میان  آن‌ها می‌توان به «هایپرلوپ ترنسپورتیشن تکنولوژی» واقع در ایالت کالیفرنیا اشاره کرد. این شرکت هم‌اکنون در حال کار روی ۴ نمونه اولیه است و امید دارد تا پایان سال ۲۰۳۰ بتواند شهرهای کلیولند و شیکاگو را به یکدیگر متصل کند.

با این همه، هایپرلوپ وان به تاریخ پیوست و از دور خارج شد. تصویر کوچکی که نشان می‌دهد شاید بهتر باشد پیش از سرمایه‌گذاری و ذوق و شوق برای هر ایده تازه‌ای که توسط غول‌های صنعت وارد میدان می‌شود، کمی تامل و صبر کرد. گاه ایده‌ها نه برای عملی شدن، بلکه برای به فروش رسیدن مطرح می‌شوند! نظر شما درباره این رخداد چیست؟ آیا ایلان ماسک به عملی شدن آن باور نداشت که آن را فروخت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. ۰۰۹۸سامورایی

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    این فقط یکی از شرکت های فعال در این پروژه بوده
    شرکتهای دیگری در خود آمریکا و حتی اروپا هستند که هنوز روی این پروژه کار میکنند و در حال توسعه دادنش هستند

    موافقم 57
    مخالفم 8
    1. علی

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (292 ديدگاه)

      یادش بخیر محمد بن سلمان میخواست بیارش الان مجبوره بی ار تی بزنه🤭

      موافقم 35
      مخالفم 53
      1. حق

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (8 ديدگاه)

        تو فکر شهر خودت باش که اتوبوس هاش داره دود میکنه غار غار صدا می‌کنه این که آمریکاست پیشرفته ترین کشور جهان اونم عربستان مدرن تر از ایران جهان سومی

        موافقم 32
        مخالفم 21
  2. AMANTE

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    پروژه ای که ایلان ماسک و ریچارد برنسان در اون نقش داشتن ممکنه الان عملی نشه یا بیخیال اش بشن ولی در آینده دوباره اون پروژه رو از سر میگیرن.
    البته ممکنه تا اون زمان شرکت هایی این پروژه رو عملی کرده باشن و با سرمایه گذاری دوستان عربی و اجرا در اون کشور ها از اون دو شخص جلوتر بی افتن.

    موافقم 53
    مخالفم 9
    1. من هر ننه قمریم

      ۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (99 ديدگاه)

      حتی ثروتمندان هم حاضر به استفاده از این نیستند چون خیلی گرون و غیر منطقیه وقتی الان هواپیما هست قطار سریع السیر هست و مطمئن تر و ارزان تر چرا این منطقی نیست از لحاظ اقتصادی

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. حق

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (8 ديدگاه)

        هر ننه قمری شما کدام دانشمندی هستی که میگی غیر منطقی و گران است و این به ذهن اونا نرسید ؟!
        بلاخره جهان در آینده به همین سمت می‌ره و این آینده نهایت بیست سال آینده است و از آمریکا شروع میشه

        موافقم 4
        مخالفم 1
  3. blackwing

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    مثل پروژه Rail Gun نیرو‌ دریایی امریکا که سال‌ها تست شد اما نهایت کنار گذاشته شد اما پایه گذاری شد و مطمئناً در سال‌های آینده مسیر ادامه خواهد داشت.
    مثلاً همین ریل گان رو چینی‌ها اومدن کپی کردن و روی ناو خودشون نصب کردن ، هرچند اون کیفیت و دقت رقیب امریکایی رو قطعاً و یقیناً نداره اما مسیرش ادامه پیدا کرد.

    موافقم 31
    مخالفم 9
  4. Arash IV

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    آخه هیچی نمیتونی از بیرون ببینی به چه درد میخوره فقط سرعت داره
    قطار های سوئیس خوبه که میشه از منظره نهایت لذت رو برد

    موافقم 22
    مخالفم 17
    1. علی بنی اشراف

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (394 ديدگاه)

      با سرعتی بیشتر از سرعت صوت، اگر هم پنجره و دید به بیرون داشت بیشتر باعث تهوع یا وحشت سرنشینانش میشد تا رفاه.
      ضمن اینکه زمان هر سفر اونقدر کوتاه میشد که قبل از احساس خستگی یا بی حوصلگی، به مقصد می‌رسیدن.

      موافقم 40
    2. فقط هند

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      چرا سوئیس مگ کشور خودمون کم زیبایی داره ؟

      موافقم 19
      مخالفم 2
    3. ناکو

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگر اینطور است پس با شتر مسافرت کن

      موافقم 14
      مخالفم 7
  5. حسن

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    خب وقتی پول دست یه مشت احمق می افته ، نمی دونن چطور خرجش کنن، اونوقت کلاهبردار ها و شیاد ها بوکود میان!!!

    موافقم 11
    مخالفم 22
  6. ارسلان

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    هر شرکتی که با ویرجین شریک شد اوضاعش شد بدبختی ، مثل ج.ا میمونه ، که ۴ تا پوشک داد به روسیه روسیه به خفت افتاد!! بعضی‌ها اصلاً نحسی دارند ، خیلی به این موضوع اعتقاد دارم!!!
    احتمالا بعد از پروژه اسپیس ایکس ایلان ماسک برگرده سر این پروژه

    موافقم 39
    مخالفم 37
    1. علی

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (292 ديدگاه)

      بیا پایین بچه سرمون درد گرفت🤭

      موافقم 17
      مخالفم 28
  7. Avan

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (421 ديدگاه)

    «گاه ایده‌ها نه برای عملی شدن، بلکه برای به فروش رسیدن مطرح می‌شوند!»
    اصل مطلب را بیان کردی

    موافقم 27
    مخالفم 1
  8. Gabriel

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (139 ديدگاه)

    ولی من میگم رفقا “ویرجین” مگه یه چیز دیگه نبود؟!!!!؟

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. parhamiof

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (752 ديدگاه)

      داداچ

    2. phonix

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      ویرجین گروپ اتفاقا خیلی شاخه های زیادی داره و شرکت بزرگیه …

      موافقم 6
      مخالفم 1
  9. فندق

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (722 ديدگاه)

    خوشم میاد آمریکایی ها کلا دستاورد های چین رو در نظر نمیگیرند
    مثلا ایلان ماسک برگشته به قطار سریع السیر ژاپن اشاره می‌کنه
    در حالی که همون قطار مغناطیسی با دو کیلومتر بر ساعت سرعت کمتر (۶۰۲ و ۶۰۰ به ترتیب) توسط چین(۶۰۰ کیلومتر بر ساعت) چند سال قبل از ژاپن (۶۰۲ کیلومتر بر ساعت )ساخته شد
    منتهی چین متحد و بله قربان گوی آمریکا نیست و طبیعیه دستاورد هایش رو نادیده بگیرن و بی ارزش جلوه بدن! جالبه

    موافقم 34
    مخالفم 35
    1. ۰۰۹۸سامورایی

      ۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (142 ديدگاه)

      آره دقیقا
      البته حتی چینم مثل ایران نبست که دور خودش رو دیوار بکشه
      یک جا خونده بودم درمورد چین که قطار مغناطیسی که راه انداختن رکورد سرعت رو زده ( آزمایشی بیش از ۶۱۰ کیلومتر بر ساعت و رسمی عملیاتی بیش از ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت ) نکته جالبش اینجاست که این قطار رو کلا طراحی و تکنولوژی و امتیاز اصلی اش رو از آلمان گرفتن
      یعنی کلا یک شرکت آلمانی قبلا توسعه داده بود. نسل قبلی قطار های ریلی چین هم بر اساس لوکوموتیو و ترن های سریع السیر زیمنس ساخته شده بود
      حیف ما که فقط ما از قافله جا موندیم
      همین کشور های عربی قطعا یکی از فعالان حوزه هایپرلوپ رو خریدن یا میخرن این هم خبرش خوندم که دارن روش سرمایه گذاری میکنن.

      موافقم 19
      مخالفم 3
    2. داود

      ۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      چون چین تقریبا تو تمام موارد ایده پرداز نیست و از ایده های دیگران کپی میکنه، تولید تکنولوژی یک بحثه و کپی کردن اون یک بحث دیگس. این ایده هم اول مربوط به ژاپن هست و چین با کمک کشورهای دیگه مثل آلمان یا سیستم جدیدتر ساخته

      موافقم 13
      مخالفم 1
    3. من هر ننه قمریم

      ۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (99 ديدگاه)

      خود چین هنوز بر آمریکا وابسته هست به عنوان کسی میگم که با چینی ها ارتباط داسته توی بحث های الکترونیک و ریز پردازنده و سیلیکون هنوز نتونسته به تکنولوژی های های تک در سطح آمریکا برسد یک قدم عقب هنوز

      موافقم 1
      مخالفم 1
  10. فندق

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (722 ديدگاه)

    ویرجین مسئول این پروژه در آمریکا بود
    در حالی که دو شرکت در کانادا
    یک شرکت در آلمان
    یکی شرکت در امارات
    و یکی هم در چین
    مشغول توسعه این تکنولوژی هستن همچنان
    البته طبیعتاً مثل بقیه پروژه های بلندپروازانه که کشور های غربی در احراش به مشکل میخورن (بخاطر سیستم سوسیالیستی و حقوق بشر و … که یوقت به کارگر فشار میاد و … و اینکه اکثرا سرمایه گذار های خصوصی رو شنظارت دارن و دلشون نمیاد پول زیادی خرج کنند مثل دولت ها چون سرمایه هنگفتی ندارن)
    احتمالا این پروژه هم یا توسط امارات یا عربستان یا چین به سرانجام برسه
    بقیشون احتمالا وسط پروژه بخاطر قوانین حقوق بشری متوقف میشن

    موافقم 4
    مخالفم 7
  11. Amir.🇺🇸

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    ۱۰۰درصد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. منوچهر

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چیزی که پر واضح است اینست که ایران ما خشکسالی‌هایش مصنوعی است ، چندین ساله سرکاریم ولی نخواستیم بپذیریم که از کجا و چگونه ملت با فاجعه روبرو خواهند شد و علت خوشکسالیها از کجاست ؟ تا ترکیه گل و بلبل و بعد پففففف ، اینطرف همسایه ترکمان که متأسفانه همیشه گشنه است و این اردوغان گشنه و بدهکار که همه چیزش را بنظرم حاضر است بفروشد تا در همسایگی با ایران نباشد چه رسد به آب بند و تحمیل خشکسالی به ایران ، اگرچه سوریه و عراق را دارد نابود میکند تا به گنج تاریخی ایران باستان ما که زیر دجله و فرات است دست پیدا کند حالا چه توقعی از ترکیه گشنه است برای ما ، شرشون مال خودشون و خیرشون هم مال خودشون

    موافقم 3
    مخالفم 4
  13. خاکی

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زمانی هواپیماوقطاریاماشین یه رویابودمثل رویاهای ژول ورن،مواظب باشیدبه رویاهااحترام بزاریدزندگی بارویاهالذت بخشه بدون رویابامرده فرقی نداریم

  14. yas

    ۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه بسیار مردان پرقدرتی ،، که در این جهان از پی راحتی
    به کوه و کمر قصرها ساختند،، همه قصرها را بیاراستند،
    تاریخ نشان داده که ظالمان یا حتی مظلومان ماندگار نیستند، تکنولوژی مسیریه که انسان برای رسیدن به حقیقت خودش و جهان هستی بهش نیاز داره، فیلمهای علمی تخیلی، ایده ها، نظرها یا حتی فقط کنجکاوی باعث پیشرفت هستند، مطمعنا روزی انسان به سرعتی بسیار بسیار بالاتر از سرعت نور یا بیشتر از آن خواهد رسید، تا بتونه کهکشان‌های دور دست رو فتح کنه، البته اگه تا اون موقع کند ذهن‌ها و ابلهان دانشمند نما کل دنیا رو نابود نکرده باشن،

  15. کاربر

    ۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پروژه ای که ایلان ماسک تزشو بده عربا بخوان اجراش کنن یه جوک بیشتر نیست بخاطر همین احمق بودنشونه که هیشکی کاری به کارشون نداره و غرب هم اونا رو هیچ خطری برای خودش نمی‌بینه در نهایت آینده تلخی در انتظار عربهاست حالا کامت افغانیا برای تخریب ایران رو بخونید و ببینید با چه موجوداتی طرفیم

    موافقم 1
    مخالفم 2
  16. بنیامین

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوبی ش اینه اینجا از دست بنیامین راحتیم زیر خبر کامنت نمیزاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا