در جدیدترین تست ایمنی موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا IIHS که بررسی سیستمهای یادآور کمربند ایمنی است تنها ۲ خودرو از بین ۲۶ خودروی کوچک و میان سایز توانستهاند امتیاز خوب را کسب کنند. این ۲ خودرو سوبارو ایسنت و فارستر هستند و پس از آنها فقط ۵ خودروی دیگر توانستهاند رتبه “قابلقبول” را به دست آورند. ۷ خودروی دیگر امتیازی مرزی را کسب کردهاند و ۱۲ خودروی باقی مانده نیز با امتیاز ضعیف راهی خانه شدهاند. این تست که برای تخمین هماهنگی سیستم یادآور کمربند ایمنی با قوانین رگلاتوری طراحی شده است به دنبال تشویق خودروسازان برای تولید یادآورهایی است که واقعاً سرنشینان را به بستن کمربند ایمنی ترغیب کند. تحقیقات IIHS نشان میدهد که چنین کاری شدنی است.
بر اساس نظرات ۵۰ فردی اخیراً به خاطر نبستن کمربند ایمنی جریمه شدهاند و با IIHS مصاحبه کردهاند، یادآور ممتد بسیار مؤثرتر از یادآور کوتاه و با صدای کم است. در واقع این موسسه میگوید هشدارهای بهتر میتوانند باعث افزایش ۳۴ درصدی استفاده کمربند ایمنی توسط افرادی شوند که بهصورت منظم کمربند ایمنی نمیبندند. این میزان افزایش به معنی حفظ جان ۱۵۰۰ نفر در سال خواهد بود. دیوید هارکی رئیس IIHS میگوید:
اکثر آمریکاییها از کمربند ایمنی خودرو مخصوصاً در صندلیهای جلو استفاده میکنند اما برخی افراد چنین کاری را انجام نمیدهند که منجر به مرگومیر میشود. تقریباً نیمی از رانندگان و سرنشینان جلویی که در سال ۲۰۱۹ جان خود را در تصادفات از دست دادند کمربند ایمنی نبسته بودند
استاندارد طلایی دراینباره یک هشداری است که نادیده گرفتن آن غیرممکن باشد. سوبارو با دو شاسیبلند خود به این استاندارد نزدیک شده است. صدای هشدار یادآور کمربند این خودروها بسیار بلند است و یک نماد قرمز رنگ نیز در پشت آمپرها روشن میشود. چراغ دیگری نیز وجود دارد که بستن یا عدم بستن کمربند ایمنی ردیف دوم را نشان میدهد و تا زمانی که سرنشینان کمربند نبسته باشند این صدا و هشدار قطع نخواهد شد. در هوندا HR-V که امتیاز ضعیف را کسب کرده است صدای آرامی شنیده میشود که بنا به گزارش IIHS به ندرت در میان سر و صداهای دیگر قابلشنیدن است. اگرچه نماد قرمز رنگ کمربند در پشت آمپرهای این خودرو روشن میشود اما خبری از هشدار بستن کمربند ایمنی ردیف دوم نیست.
یک خودرو برای کسب رتبه خوب باید صدای هشدار بلندی داشته باشد که راننده آن را بشنود و در صورت نبستن کمربند ایمنی جلو و عقب بین ۳۰ تا ۹۰ ثانیه پخش شود. هر خودرویی که فاقد چراغ هشدار برای کمربندهای ایمنی ردیف دوم باشد از کسب رتبه خوب بازمیماند. خوشبختانه با اعمال برخی تغییرات نرمافزاری ساده در خودروهایی که رتبه ضعیف را کسب کردهاند میتوان رتبه قابلقبول را به دست آورد. هارکی میگوید:
تحقیقات ما نشان داده است یادآورهای کمربند ایمنی مؤثر همچنین میتوانند جان افرادی که توجهی به بستن کمربند نمیکنند نجات دهند. این رتبهبندیهای جدید برای تشویق خودروسازان به درک این ظرفیت بالقوه طراحی شدهاند
بنیامین
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ساینا یک دقیقه با صدای بسیار بلند به راننده میگه کمربند ببند، فکر کنم قابل قبول میگیره 😂
Jdm باز
۱۶ فروردین ۱۴۰۱سوبارو واقعا محصولاتش عالیه
کاربردی هست و بیشترین رضایت از خریداران رو کسب کرده( پدال مقاله اش رو گذاشته میتونید ببینید)